kipua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja prple
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Olen nyt tässä aikani käynyt salilla. Eilen tehdessäni penkin jälkeen kiertoja joku paikka nasahti. olkapään takana tapahtu jotain, nyt koskee koko ajan. kipu jatkuu niskaan ja osittain yläselkään. mikähän mahtaa olla

Jos ei hellitä viikossa -> kunnon lääkärille (ei mitään arvauskeskusta)

joko se on vaan joku lihas menny jotenki jumiin tai sit pahemmin napsahtanu jotain rikki...

Voi olla kyse esim. rotator cuffin eli olkapään kiertäjäkalvosimen repeämästä. Lääkäriin jos kipu jatkuu, ehdottomasti treenistä taukoa tai voi revetä entisestään. Ja lopettakaa nuo arvauskeskus-höpötykset. Ottaa pikkasen päähän, kun oikeasti ihmiset ei tiedä mistä jauhavat sontaa. Mietipä sinäkin Lapo, millä resursseilla nykyään Suomessa tk-lääkärit paiskii hommia niska limassa! Lyhyet vastaanottoajat, helvetisti potilaita päällekkäin, kaikki pitäis tietää kaikesta vaikka ei voi olla jokaisen erikoisalan spesialisti...Eilenkin olin stna 14 h töissä, reponoin murtumia päikkäpolilla kuin ortopedi konsanaan ja silmäpussit kasvaa. Että älä puhu arvauskeskuksista. (Oli pakko avautua) Nimim. itse niska limassa

Niinu sanoi:
Ja lopettakaa nuo arvauskeskus-höpötykset. Ottaa pikkasen päähän, kun oikeasti ihmiset ei tiedä mistä jauhavat sontaa. Mietipä sinäkin Lapo, millä resursseilla nykyään Suomessa tk-lääkärit paiskii hommia niska limassa! Lyhyet vastaanottoajat, helvetisti potilaita päällekkäin, kaikki pitäis tietää kaikesta vaikka ei voi olla jokaisen erikoisalan spesialisti...Eilenkin olin stna 14 h töissä, reponoin murtumia päikkäpolilla kuin ortopedi konsanaan ja silmäpussit kasvaa. Että älä puhu arvauskeskuksista. (Oli pakko avautua) Nimim. itse niska limassa
:lol2: Ei nyt tarvi herneitä vetää. Oli ehkä vähän asiaton kommentti, mutta mielestäni ei ole mitään järkeä mennä jonkun liikuntavamman kanssa terveyskeskukseen (ellei ole joku selvä murtuma tms.), kun on mahdollista mennä jonnekkin todella kyseisestä asiasta tietävälle spesialistille. :rolleyes: Terveyskeskukseen voi mennä ehkä sen pitkittyneen nuhan kanssa... Sitäpaitsi mikset erikoistunu :D , vai onko prosessi meneillään... Nimittäin ei kai kukaan terveyskeskus lääkäris halua (juuri noiden mainitsemiesi asioiden takia, eri asia jos joutuu sinne tahtomattaan). :piis:

Ja sitäpaitsi juuri tuossahan itse paljastat sen millaisella meiningillä prple saa palvelua siellä tk:ssa kun on tuollainen hieman hämärä kipu ja sitten menee kaltaisesi tohtorin vastaanotolle joka puskee 14h päivää. Tässä vaiheessa ei lääkäri varmaan kauhean syvällisiä viitsi miettiä. Lyö vaan viikon kuurin Buranaa ja lepoa salilta. En toki sitä sano että spesialisti sitten osaisi heti sanoa mikä vikana on, mutta ei sitä koskaan tiedä... Sori, oli pakko avautua, älä vedä tästäkään herneitä. :thumbs:

No kaikki liikuntavammat ei kyllä vaadi ortopedin tai muun spesialistin ensiarviota. Kyllä terveyskeskuksessa pystytään aika pitkälle arvioimaan tilannetta ja tilaamaan esin ketjun aloittajan tapauksessa olkapään UÄ. Tietysti saa mennä privaattipuolen ortopedille, joka tilaa samat tutkimukset mutta lasku jää potilaan maksettavaksi. Kannattais ehkä noiden kommenttien valossa tutustua vähän siihen, miten laaja tehtäväkenttä tk-lääkärillä on. Jos sun käsityksesi tk-työstä on nuhan hoito, niin et ole asiasta perillä. Ja kyllä, mulla prosessi on kesken. Mutta se ei ole tämän raivoamisen lähtökohta, vaan se että arvostus on kateissa. Kaikkien valmistuneiden lääkäreiden täytyy nykyisin tehdä tk:ssa 9kk pakollinen jakso, mikä on kyllä erittäin välttämätöntä, että tietää mitä perusterv. huolto tekee. Ja se on kuule aika haastava kenttä, en edes viitsi alkaa sulle luetella mitä kaikkea päivän mittaan tulee ovesta sisään. Lyhyesti sanottuna kaikki taivaan ja maan väliltä, ja paljon sieltä maan altakin. Mutta ehkä sun ikäinen kloppi ei vielä tajua näistä asioista.

Vaikka olisin päivystänyt 48 h, ei hoidon taso koskaan laske tuolle määrittelemällesi arvaus-tasolle. Ja kyllä, otan kaikki tarvittavat tutkimukset ja teen toimenpiteet pohdinnan ja esim. ortopedisen konsultaation jälkeen. Tuohon prple:n vaivaan en määräisi buranaa, lepoa salilta kyllä sitäkin enemmän (mutta arvaa kuinka moni kehonrakentaja tai wanna-be sellainen sitä neuvoa noudattaa?? Sitten valitetaan kun ei se arvaustohtori osannu hoitaa ja nyt on olkapää paskana. Voivoi.)

Herne tuli jo ulos nenästä, mutta kannattaa joskus vähän miettiä ennen kuin halventaa kovaa työtä tekevien ihmisten työpanosta. Julkisen sektorin lääkäreitä on helppo haukkua, mutta todelliset syyt piilee kuule ihan tämän yhteiskunnan rakenteissa ja arvojärjestyksissä. Rahat menee muualle kuin tarpeellisiin kohteisiin. Mutta politiikka jätettäneen tästä ulos...

Ja muille, sori off topic-vauhkoaminen. Ugh, olen puhunut.

:kuola: "Voi olla kyse esim. rotator cuffin eli olkapään kiertäjäkalvosimen repeämästä", Tätä mä epäilisin itekin... sinne kipu tuntuu, eiks siellä oo jotkut 3 pientä tukilihasta? :..

Prple,

sori kun en huomannut kysymystäsi. Juu, kiertäjäkalvosin koostuu kolmesta ei niinkään kovin pienestä lihaksesta. M. supraspinatus, m. infraspinatus ja m. subscapularis. Kannattaa käydä lääkärissä, että saat hoidot. Jos on kyse repeämästä, se kannattaa hoitaa 4-6 vkon sisällä (leikkaus, fysioterapia...). Tarvitaan UÄ-tutkimus tai magneettikuvaus. Aloita sieltä tk:sta, jos et halua maksaa privaattipuolella mansikoita :)

Napsahtiko se selvästi olan alueella, vai lähempänä selkärankaa?

Niinu sanoi:
Prple,

sori kun en huomannut kysymystäsi. Juu, kiertäjäkalvosin koostuu kolmesta ei niinkään kovin pienestä lihaksesta. M. supraspinatus, m. infraspinatus ja m. subscapularis. Kannattaa käydä lääkärissä, että saat hoidot. Jos on kyse repeämästä, se kannattaa hoitaa 4-6 vkon sisällä (leikkaus, fysioterapia...). Tarvitaan UÄ-tutkimus tai magneettikuvaus. Aloita sieltä tk:sta, jos et halua maksaa privaattipuolella mansikoita :)

Tule tunneilla hereillä! Yksi puuttuu :D t.... m....????
edit: SITS on hyvä muistisääntö rotator cuffin lihaksiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fat Abbott sanoi:
Tule tunneilla hereillä! Yksi puuttuu :D t.... m....????
edit: SITS on hyvä muistisääntö rotator cuffin lihaksiin.

Mäkin hoksasin että teres minorhan tuosta puuttuu. Mutta erehdyksiä sattuu, voimia ja jaksamista ninnulle, teet joka tapauksessa arvokasta työtä, vaikkei sitä moni jaksa arvostaakkaan.

Niinu sanoi:
Voi olla kyse esim. rotator cuffin eli olkapään kiertäjäkalvosimen repeämästä. Lääkäriin jos kipu jatkuu, ehdottomasti treenistä taukoa tai voi revetä entisestään. Ja lopettakaa nuo arvauskeskus-höpötykset. Ottaa pikkasen päähän, kun oikeasti ihmiset ei tiedä mistä jauhavat sontaa. Mietipä sinäkin Lapo, millä resursseilla nykyään Suomessa tk-lääkärit paiskii hommia niska limassa! Lyhyet vastaanottoajat, helvetisti potilaita päällekkäin, kaikki pitäis tietää kaikesta vaikka ei voi olla jokaisen erikoisalan spesialisti...Eilenkin olin stna 14 h töissä, reponoin murtumia päikkäpolilla kuin ortopedi konsanaan ja silmäpussit kasvaa. Että älä puhu arvauskeskuksista. (Oli pakko avautua) Nimim. itse niska limassa

:rock: Oikein :whip: niitä!!! Itseäkin ottaa päähän kun ei uskota, että TK:ssakin osataan. Luulevat, että esim. kirurgin veitsi auttaa vaivaan kuin vaivaan.... :wall:

Back
Ylös Bottom