Kipu takareiden yläosassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jj2000
  • Aloitettu Aloitettu
Eli eilen venytellessä, olin venyttämässä spagaatia ja yritin mennä liian rajusti alas, minkä seurauksena takareiden yläosan/pakaran välissä kuului ja tuntui napsahdus. Tänään kun kun olen sitä yrittänyt vähän venyttää, tuntuu erittäin ikävältä.
Minulla on käynyt tämä episodi samassa jalassa kerran ennenkin. Kysymys kuuluu: mikä auttaa? Saako venyttää?

Milleen se aiemmin korjautui? Venyttää ei nyt tietenkään kannata, jos sieltä on revähtänyt jotain ja se tuntuu erittäin ikävältä. Paras apu lienee lepo ja kevyt liikkuminen ilman kipua.

Takareiden reisihauiksen pitkä pää, puolijänteisen tai puolikalvoisen lähtökohdan pää todennäköisesti revähtänyt. Yleensä venähdykset, revähdykset tai repeämät tulee jänneosaan tai jänne-lihasliitoksen alueelle. Joko polvitaipeen alueelle tai tuonne kuvaamallesi istuinkyhmyyn. Vamma helposti uusiutuu nimenomaan vanhan arpikudoksen ja terveen kudoksen liitoskohdasta.

Lepoa 2-3vk, sitten kevyttä huoltoa alueelle - eli kevyet venytykset ja vaikkapa hierontaa, jotta poikittaista fibroosikudosta saisi vähennettyä ja rikottua. Vähitellen voimakkuutta lisäten. Tämä lisää lihaksen liikkuvuutta ja vähentää tulevaisuudessa saman alueen vammariskiä.

Back
Ylös Bottom