Kipu olkapäässä (pystysoutu, vipunosto sivulle)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mafiatar
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Heips.

Mistähän voisi johtua tämmöinen, että kun teen vapailla painoilla pystysoutua tai vipunostoja, oikeaan olkapäähän tulee pistosmainen kipu jonka takia täytyy lopettaa usein toistot siihen 5-8 (tuskaa), ei yli kasia pysty tekemään semmoisilla painoilla millä voiman puolesta vielä voisi.
Esim.kun teen tangolla vaikkapa 10kg pystysoutua (+tanko) 10 toistoa, niin käsipainoilla 7kg per käsi pystyy just ja just tekeen sen vajaa 8 toistoa, vasemmalla menisi vielä mutta oikealla ei kun tuntuu että olkapää paukahtaa justiinsa :curs: . Tangolla kipua ei tunnu läheskään niin pahasti, ei aina ollenkaan.

Joskus pistos tuntuu myös taljassa pystysoutua tehdessä. Pitäisikö vaan vetää joku särkylääke? kipu ei kuitenkaan muissa liikkeissä / vapaa-aikana tunnu, mutta reenatessa välillä ihan sietämätön :(

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pitäisikö vaan vetää joku särkylääke? :(

Ai ennen treeniä vai? Ei todellakaan pitäisi :jahas:Kipu on merkki siitä, että kaikki ei ole kohdallaan - mitä luulet tapahtuvan, jos menet treenaamaan olkapäätäsi kipulääkkeen kanssa? Et tunne kipua --> pystyt treenaamaan kovempaa --> vamma ja kipu pahenee.

Tuo kipu kuulostaa hieman kiertäjäkalvosinongelmalta, johon auttaa ensiavuksi lepo, Burana ja kylmähoito. Ja kiertäjäkalvosimien treenaus :) Suosittelen hoitamaan olkapään kuntoon mahdollisimman pian kerta se ei vielä häiritse normaalia elämää...

Miten kiertäjäkalvosimia treenataan? :) eli siis jatkanko vaan treeniä samalla tavalla, olen nyt tehnyt sitten niin että vedän mahd isoilla painoilla niin monta toistoa kun voin ja mitä jää esim. kympistä tai kahdestatoista uupumaan, teen vaikka 4 kilolla tai vastaavalla tosi pienellä ettei mihinkään satu.

Se kipu on siis semmoista pistosta tuossa etuolkapäässä/"keskellä olkapäätä", joka tuntuu vetäessä kättä ylöspäin pystysoudussa, palautuksessa ei tunnu. Ja oikeasti semmoista tuskaa että ei ole ihan tosikaan.. :wall:

Mä suosittelen menemään osteopaatille. Joku täällä joskus sanoi, että osteopaatin kädet on taivas... ja se on totta. Yllättävää, miten niin pienillä jutuilla voi saada pitkäaikaisen vamman hoidettua. Ja kaupan päälle saat todennäköisesti erittäin hyvät vinkit siihen, mitkä treeniliikkeet sopivat sinulle ja miten juuri sun pitäisi ne tehdä.

Kaikki liikkeet ei vaan sovi kaikille - hankalampi juttu onkin sitten itsekseen todeta, mitkä sopii ja mitkä ei (ts. onko tekniikka vaan väärä ja siksi homma ei toimi).

Osteopaatti on varmasti ihan hyvä vaihtoehto, muttei ehkä akuutissa vaiheessa? Jos olkapäässä on tulehdus, se pitäisi ensin hoitaa pois ja vasta sitten mennä väänneltäväksi. Näin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna.

Hakusanalla "kiertäjäkalvosin" luulisi löytyvän vinkkejä cuffin treenaukseen. :)

Olen kärsinyt samasta ongelmasta, erityisesti pystysoutua tehdessä, mutta myös vipareissa...joten olen alkanut jumppailla noita kiertäjäkalvosimia ja kipu on ainakin toistaiseksi poissa.

Mulla on sama ongelma. Kipu kiusaa pelkästään vipunostoissa sivuille. (Ja muuten pystysoudussa, jos nostan tangon liian ylös... Mutta sitähän ei oikeaoppisesti kovin ylös pitäisi nostaakaan.) Siksi mun olkapäiden treenaus on vähän sitä sun tätä ja SEN KYLLÄ HUOMAA. Prkl. :nolo: Kun yhdestä vaivasta pääsee, jo toinen koputtelee. Muistan yhtä kiertäjäkalvosinliikettä joskus tehneeni, mutta se tuntui täysin turhalta, koska en tuntenut missään mitään. Ehkä pitäisi palata asiaan, jos se on taas vaan sitä näkymätöntä työtä... ?

Ensimmäinen neuvo: LEPO. Vähintään kuukauden totaalilepo kaikista työntävistä liikkeistä.

Toinen neuvo: Treeniohjelma uusiksi työntävien liikkeiden kannalta. Omat olkapääongelmani helpottivat vasta, kun vähensin olkapäihin kohdistuvaa rasitusta radikaalisti. Ja huom. olkapäitä/olkaniveltä rasittavat lähes kaikki yläkropan treeniliikkeet! Ei ole järjen hiventäkään tehdä ensin penkkipunnerrusta. flyeseja, ristitaljaa jne., sitten dippiä, ranskiksia jne., ja sitten vielä monia, monia "omia" liikkeitä olkapäille. Jopa selän vetoliikkeet rasittavat olkapäitä!

Mahtaakohan mulla olla sama vaiva kun penkissä oikeaan olkapäähän sattuu, mikään muu liike ei. tai sitten mulla on väärä tekniikka/liikaa painoa. mene ja tiedä...:/

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jotenkin tuo "etuolkapää, keskellä olkapäätä" tuo mieleeni omat onneksi jo menneet olkapääongelmani. Nyt on jäljellä vain kasvun hitauden ongelma.

Se oli hauiksen pitkän pään jänne joka on päässyt vähän rispaantumaan, oikein sikakipeä olikin, en voinut yhtään tehdä sivuvipuja, ja pystysoutukin oli aika kamalaa. Tilanne on korjaantunut habaa kasvattamalla (vetää jännettä alaspäin, jolloin sille jää mukavasti tilaa liikkua).

Kiertäjäkalvosinta pitää sitten treenata nimenomaan pienillä painoilla. Ne surkeat lihaksenrääpäleet kun tuppaavat hajoamaan jo maitopurkin nostamisellakin.

Osteopaatilla kävin kahdesti (en tosin olkapään takia) ja ikinä en enää mene. Se oli kamalaa, olin vain enistäkin kipeämpi ja köyhempi, mustelmilla ja niskakin rutisi. Alkuperäinen ongelma kyllä unohtui :eek:

Mahtaakohan mulla olla sama vaiva kun penkissä oikeaan olkapäähän sattuu, mikään muu liike ei. tai sitten mulla on väärä tekniikka/liikaa painoa. mene ja tiedä...:/

Auts, kuulostaa TODELLA tutulta - juuri tällälailla omat olkapääkipuni alkoivat joskus talven 2002-2003 aikana, ja loppujenlopuksi en sitten pystynyt enää tekemään juurikaan mitään työntäviä liikkeitä ilman jonkinasteisia kiputuntemuksia.

Älä ole, pörrikkä, tyhmä niinkuin minä olin, vaan ota neuvosta vaari: lepää, opettele kunnon suoritustekniikka ja ennenkaikkea suunnittele treeniohjelmasi uudestaan, kuten tuolla aikaisemmin jo neuvoin. Ihan aikuisten oikeasti olkapään alue ylirasittuu ERITTÄIN helposti, ja krooniseksi päässeen kivun hoitaminen on aina vaikeampaa, kuin kipukierteen katkaiseminen heti alkuunsa.

^Hui,tässähän alkaa ihan pelottaa. Täytyy pyytää ens kerralla joku tarkistamaan oikea tekniikka.Uuden treeniohjelman saankin tässä parin päivän päästä.:)

Mulla on ollut just ongelmia vasemman olkapään kanssa, koska se on se puoli joka mulla jumittuu päätetyössä. En oo sit vissiin lämpänny kunnolla koska se on jo kahdesti mennyt vipareista jumiin ja ärsyyntynyt niin maan prklsti.

Miten lämmittelette näitä ihania kiertäjäkalvosimia ennen varsinaista olkapääreeniä?

Minulla todettiin olkapään rasitusvamma (tosin ruumiillisen työn takia), mutta vamma ei parantunutkaan levoilla ja lääkkeillä, ja tänään siinä todettiinkin tulehdus ja annettiin kortisonipiikki. Kaikki yli vaakatason menevät liikkeet sattuvat, puhumattakaan penkkiharjoittelusta.

Olen siis yli kuukauden treenaamatta yläkroppaa... Tuntuu että minusta tulee muotopuoli, mutta pakko kai se on kärsiä nyt, ettei sitten koko ikäänsä joudu kärsimään. Pelottaa vain, että jos tämä kortisoni ei tehoa, ainoa vaihtoehto on kuulema enää fysioterapeutti. Vituttaa kun muutenkin olen alakroppa painotteinen, kohta tuntuu päärynältä... :jahas: Ja juuri kun olin päässyt yläkroppatreenissä vauhtiin. :itku:

Zone-sarja -42%
Täälläkin ollut olkapäiden kanssa ongelmia. Samana päivänä kun kokeilin pitkästä aikaa pystysoutua ja ihmettelin vielä peck-deckiä, niin johan pisti hirmu tulehduksen olkapäihin.. Salin fysioterapeutilla sitten kävin, ja hän totesi että mulla on jotenkin löysät nivelet (sormet taipuu joka suuntaan, lonkat, polvet, varpaat ja olkapäät pitää välillä"naksauttaa paikoilleen jotta toimii). Penkkiäkin tehdessä olkapää naksuu, mutta ei tee kipeätä. Ja tuo peck-deck on aina ollut aika kivulias, ihan jo minimi viidellä kilolla..

Kyllä niin kuulostaisi samalta ongelmalta kuin itselläni, eli kiertäjäkalvosimen heikkous. Itselläni tämä kipu tuli heti penkin teon jälkeen. Penkin olen nyt jättänyt pois ohjelmastani ja jatkan sitä kunhan saan oikean liikeradan kondikseen enkä enää venkoile sen olkapään kanssa.

En nyt sitten oikein tiedä saako näistä ohjeista kukaan selvää mutta yritetään :)

Kiertäjäkalvosimien treenausliikkeitä:

Makaat vasemmalla kyljelläsi ja vasen käsi koukussa pään alla, tukemassa päätä joka on irti lattiasta. (Voit myös maata ihan vaakatasossa, liikkeen kannalta ei ole väliä.) Otat oikeaan kätöseen n. 2kg:n painon ja viet kyynärpään oikean kyljen päälle. Käsi on 90 asteen kulmassa ja kämmen osoittaa kattoon. Siitä lähdet viemään kättä ylöspäin/taaksepäin, niin ettei kyynärpää paljon irtoaisi kyljestä. Noita liikkeitä mun fysioterapeutti käski tehdä niin monta kuin kädessä alkaa tuntua. Paino on pieni, eli toistoja 15-20. Vaikka pari sarjaa kerrallaan, kaksi/kolme kertaa viikossa. Näitä on ihan hyvä tehdä esim. kun ehtoolla katselee töllöä. Tarkoitus ei ole vääntää väkisin kättä pystyyn kyynärpää kiinni kyljessä, vaan sen verran mitä käsi taipuu.

Samoja liikkeitä olen töissä tehnyt käsipainoilla myös seisaaltaan. Ihan hyvää taukojumppaa näyttötyön väliin. Alunperin sain fysioterapeutiltani sellaisen kuminauhan, jonka sidoin veskin ovenkahvaan ja sitä pumppailin tuolla samaisella tekniikalla seisten. Poikaystäväni innostui myös siitä jumppanauhasta ja kun sanoin etten ole sitä juuri enää käyttänyt niin nyt se on sitten Tampereella! :jahas:

Toivottavasti joku sai jotain selkoa, selitän aina kaikki asiat niin h******n vaikeesti!

En nyt sitten oikein tiedä saako näistä ohjeista kukaan selvää mutta yritetään :)

Makaat vasemmalla kyljelläsi ja vasen käsi...

Olisikohan näissä linkeissä kuvia ko. liikkeestä:
http://www.sportfit.com/tips/rotatorcuff/Zextly.html
http://kc.fi/koskimelonta/treenisivut/index.html (liike 11)

Muuta juttua olkapäiden ongelmista löysin:
http://personal.inet.fi/atk/pehkonen/penkki/ (Varoitus lue ensin)
http://www.pakkotoisto.com/vbulleti...16&highlight=oikeaa+olkap%E4%E4t%E4+vihlaisee
Kiertäjäkalvosimen vahvistaminen olkapäävammojen ennaltaehkäisyssä:
http://www.bluefit.com/page1781.html
...ja näitähän riittäää.

Joo, eli tutulta tuntuu täälläkin...

Kyllä niin kuulostaisi samalta ongelmalta kuin itselläni, eli kiertäjäkalvosimen heikkous. Itselläni tämä kipu tuli heti penkin teon jälkeen. Penkin olen nyt jättänyt pois ohjelmastani ja jatkan sitä kunhan saan oikean liikeradan kondikseen enkä enää venkoile sen olkapään kanssa.

Makaat vasemmalla kyljelläsi ja vasen käsi koukussa pään alla, tukemassa päätä joka on irti lattiasta. (Voit myös maata ihan vaakatasossa, liikkeen kannalta ei ole väliä.) Otat oikeaan kätöseen n. 2kg:n painon ja viet kyynärpään oikean kyljen päälle. Käsi on 90 asteen kulmassa ja kämmen osoittaa kattoon. Siitä lähdet viemään kättä ylöspäin/taaksepäin, niin ettei kyynärpää paljon irtoaisi kyljestä. Noita liikkeitä mun fysioterapeutti käski tehdä niin monta kuin kädessä alkaa tuntua. Paino on pieni, eli toistoja 15-20. Vaikka pari sarjaa kerrallaan, kaksi/kolme kertaa viikossa. Näitä on ihan hyvä tehdä esim. kun ehtoolla katselee töllöä. Tarkoitus ei ole vääntää väkisin kättä pystyyn kyynärpää kiinni kyljessä, vaan sen verran mitä käsi taipuu.

Toivottavasti joku sai jotain selkoa, selitän aina kaikki asiat niin h******n vaikeesti!

Juu, tuota olen juuri ruvennut tekemään järkyttävien kipuilujen takia (en voi nukkua kyljelläni!). Olin tosi järkyttynyt, kun tuolla nimenomaisella kahdella kilolla jaksoin vaivoin tehdä 10 toistoa, olkapäätä alkoi niin kovasti pakottaa (siis sillä hyvällä tavalla). :eek: Nyt ohjelmaani kuuluu kiertäjäkalvosimia 2-3 krt viikossa, eikä oikeastaan lainkaan olkapäitä muuten ennen kuin tuo asia saadaan kuntoon. Joskus se on niin pienestä kiinni, mikä erottaa onnettomuusalttiin ja terveen ja voimakkaan toisistaan!

Millielle kiitos tosi hyvistä ja selkeistä linkeistä!:haart:

Latest posts

Back
Ylös Bottom