Kipu alaselän / "lantion sisällä" vatsoja tehdessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tein taas pitkästä aikaa vatsoja kuntolenkillä puistossa sellaisella laudoista rakennetulla telineellä jossa penkki on vinossa ja aloitettaessa joutuu ponnistamaan ylöspäin (vähän kuin roomalaisessa). Päällä oli painoliivit.

Ekat liikkeet sujuivat ihan OK, mutta sitten iski pisto alaselän tienoille. Tämä lihaskipu on tullut minulle toistuvasti aiemminkin vatsoja tehdessä. Se ei ole ristiselässä vaan vasemmalla, kohdassa jossa lantioluu yhdistyy keskimmäiseen ja pieneen pakaralihakseen, mutta jotenkin "sisemmällä" ja syvemmällä, ikään kuin lantion sisäpuolella joten sitä ei pysty hieromaan, ja on vaikea löytää siihen kohdistuvaa venytysliikettä. Luulin sitä sen vuoksi ensin munuaiskivuksi. :wtf:

Alkoi ihmetyttää että mikä ihmeen lihas tuo mahtaa olla, ja mitä teen väärin kun kipu aina palaa? Onko tästä tullut nyt kroonistunut vamma?

Mulla on samanlaista kipua suunnilleen samassa paikkassakin, jos nyt tuon selityksen ymmärsin oikein... Se ei tunnu mulla vatsalihaksia tehdessä mutta jos jää kuntoilu vähemmälle huomiolle niin pian se kipeytyy jo normi töissäolemisesta. Ja kivun tuntee jos makaa lattialla ja nostaa perseen maasta ja paukauttaa en takaisin maahan.. Fysioterapeutilla kävin sitä kummastelemassa niin sanoi että lonkankoukistaja on niin jäykkä että siitä johtuu.. Oon venyttänyt niitä nyt hyvän tovin mutta sama kipu vieläkin... :curs: Oon yrittänyt kans kaikkia anatomisia kuvia katsella että missä se kipu on, mutta se todellakin tuntuu kuin olisi lantion sisällä....

Lonkan koukistaja? Hyvä pointti. Luulisin kuvia katsottuani että minulta on kipeytynyt Psoas major / minor -lihas, joka yhdistää alaselän lonkkaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Psoas_major
(myös samassa kuvassa näkyvä iliacus on mahdollinen vaihtoehto)

Se nimittäin näyttää juurikin olevan 'lantion sisällä' ja vaikuttaa hyvin sellaiselta että jos vatsalihaksista loppuu puhti, ponnistus menee kirjaimellisesti reisille ja karkaa noihin lihaksiin.

Tuolla sivulla kerrotaankin että noiden lihasten jäykkyys / heikkous on varsin yleinen muttei huonosti tunnettu syy alaselän kipuihin. Ja että kyseistä lihasta on tosiaan vaikea venytellä.

Etköhän Hofmeister ole jäljillä?

Itsellä kipeytyi tuo alue jalkaprässissä. Ilmeisesti selkä kaareutuu eteenpäin ja perse nousee ylös väärin tehdyn prässiliikkeen johdosta. Olisko jalat liian korkealla silloin? Viisaammat kertokoon lisää.

Oma parantuminen oli hidasta noin. 3 viikkoa. Venyttelin, mitä kivulta pystyin, mutta roikkuminen auttoi eniten. Aluksi muuten luulin pakaralihasten krampanneen..:curs:

Lonkan koukistaja? Hyvä pointti. Luulisin kuvia katsottuani että minulta on kipeytynyt Psoas major / minor -lihas, joka yhdistää alaselän lonkkaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Psoas_major
(myös samassa kuvassa näkyvä iliacus on mahdollinen vaihtoehto)

Se nimittäin näyttää juurikin olevan 'lantion sisällä' ja vaikuttaa hyvin sellaiselta että jos vatsalihaksista loppuu puhti, ponnistus menee kirjaimellisesti reisille ja karkaa noihin lihaksiin.

Tuolla sivulla kerrotaankin että noiden lihasten jäykkyys / heikkous on varsin yleinen muttei huonosti tunnettu syy alaselän kipuihin. Ja että kyseistä lihasta on tosiaan vaikea venytellä.

Itse asiassa alaselkäsi kipu johtuu siitä, että teet vatsaliikkeen liikaa lonkan koukistajalihaksilla, jolloin sen aiheuttama veto kohdistuu lannerangan nikamiin (katso anatomiaa) ja lanneranka vetäytyy notkolle, ja siitä kipu. Vatsalihakset ei jaksa yleensä pyöristää lannerankaa vastapainoksi, jos liikaa painoja on käytössä. Kannattaa keskittyä siihen lannerangan pyöristämiseen vatsaliikkeissä, se on niiden tehtävä. Eli ensin selkä pyöristyy ja sitten vasta lonkat koukistuu.

^ Hyvä pointti. Kiitos. Olenkin huomannut että itse asiassa ihan vaan sohvalla maaten, jalat koukussa ja pohkeet käsinojan päällä liike tuntuu menevän eniten vatsaan. Silloin ei tosin painon käyttö oikein onnistu, kun sitä kierähtää helposti kuperkeikkaa takaperin kun jalat eivät saa tukea mistään.

Mikä olisi paras tapa kohdistaa liike vatsaan ja saada siihen hieman lisäpainoa? Pitää vaan huoli että selkä pysyy köyryssä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom