Kipeällä olkapäällä treenaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robnet
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olkapääni on ollut nyt n. 2kk. kipeä. Kipu ilmenee parhaiten pystypunnerruksissa. Joten olen jättänyt lähes kaikki suoranaiset olkapääliikkeet pois.
Ongelma on siinä, että kun teen esim. penkkiä. Alkuun kipu tuntuu voimakkaasti (varsinkin työntövaiheen puolessa välissä) pienillä painoilla. Mutta kun lisään rautaa tankoon, mitä suuremmaksi painot menevät, sitä vähemmän kipua tuntuu. Ja kyse ei ole siitä etten lämmittelisi. Olisikohan kyseessä mahdollinen nivelvamma, jäänne, vai itse lihas? Vaiko kiertäjäkalvosin? En ole lopettanut täysin olkapäihin kohdistuvia treenejä (esim. penkit, selät etc.). Mitäköhän seurauksi tälläisellä välinpitämättömyydestä mahtaa olla? Treenikaverillani on myös lähes identtinen vaiva.

Seurauksia: vaiva pahenee, kroonistuu ja sitten, kun se pakottaa sinut ja kaverisi reenipaussille, niin paussi on pitkä, eikä olkapää mahdollisesti koskaan ole täysin kunnossa.

Käytäpä ahkerasti palstan hakutoimintoa ja lue olkapäävaivoista. Niistä on minun lisäksi moni kertonut, niin ongelman synnystä, hoidosta, hoitamattomuudesta, jumppailuista, ennaltaehkäisystä, lääkkeistä (niin reseptivapaista, kuin reseptillä olevista), järkevistä toimenpiteistä ja vähemmän järkevistä. Myöskin on juttua monista erilaisista vaivoista. Tässäpä linkki yhteen (hyvää asiaa lontooksi): http://orthopedics.about.com/cs/rotatorcuff/a/shbursitis.htm

Mun neuvo olisi nyt, että kaikki työntävät liikkeet pois reeniohjelmasta, kuten myös eristävät rinta- ja olkapääliikkeet. Jos vedät leukoja tai ylätaljaa niskaan kiinni, niin muuta se aina eteenvetämiseksi (leuan alle siis), niskan taakse tehtynä vääntää olkapäitä. Yläkropalle tee nyt alkuun vaikka kuukauden VAIN varovaista selkäreeniä, eli vetäviä liikkeitä. Kuulostele olkapäitä, jos kipua, niin tee eri lailla, kevyemmin, vähemmän tai ei ollenkaan. Jalkoja ja vatsalihaksia voit luultavasti reenata kunnolla ilman, että olkapäävaiva pahenisi.

Lisäksi heti alkuun seuraava kuuri: aamuin illoin pyyhkeeseen käärittyjä jääpaloja pidät kipupaikan päällä, jonka lisäksi sivelet kipugeeliä kipukohtaan ja hieman ympärille. Tuota käsittelyä vaikkapa viikko. Lisäksi kevyttä käsien pyörittelyä ja yläkropan venyttelyä kotona.

Asiantuntevalle lekurille kannattaa myös mennä. Kukaan ei voi netissä sanoa varmaksi, mistä on kyse, joten tutkituta paikat.

Lue myös Sakari Selkäinahon saitilta Jani Ihalaisen haastattelu. Kyseessä selkävaivat, joita itselääkittiin tulehduskipulääkityksellä, mutta muuten puskettiin sitkeästi. Opettavainen tarina kokeneen voimailijan tapauksesta.

Juurikin näin kuten iivili kirjoitti. Liikelistastasi pystypunnerrus saa mut ainakin näkemään punaista. Just oon selviämässä olkapäävammasta ja tuo liike (erityisesti niskan taakse tehtynä) yhdessä liian leveällä otteella tehdyn penkin ja liian isoilla painoilla tehtyjen sivuviparien oli mun vamman syyt. Se alkoi sellasena jomottavana kipuna takaolkapäässä ja olkapään päällä, erityisesti iltaisin ja öisin. Treenin aikana ei niinkään kuin jotakin pakostusta. Paheni niin ettei saanut nukuttua ollenkaan.

Jollet heti halua mennä lekurille, vedä kuurinomaisesti burana 400:aa tai ketoriinia, esim 4 päivässä vaikka 7-10 päivän ajan - pidä samalla paussia kaikista olkapäitä kuormittavista liikkeistä. Noiden buranoiden tarkoitus on hillitä sitä tulehdusta, eikä poistaa kipua... harmi että ne tekevät molempia jolloin et tiedä mitä liikkeitä tulee välttää. Sitten runsaan viikon jälkeen voit kokeilla jotain (yli)kevyttä penkkiä, jos kipua tulee, mene lääkäriin. Lääkäri voi kans määrätä ens alkuun resepti tulehduskipulääkettä, voit tuolloin sanoa että oot vetäny kuuria reseptivapailla jo. Saatat päästä nopeammin kuvauksiin.

Minulla oli aivan samanlainen vika tuossa alkuvuodesta useamman kuukauden ajan ja esiintyi aivan samalla tapaa. Lopussa sitä alkoi särkemään melkein koko ajan. Vaivasta pääsin eroon kylmägeelillä, hieronnalla ja venyttelyllä. Mutta vieläkään ei oikein kärsi pystypunnerruksia tehdä mutta eipä ole muuten kipeä tai satu muissa liikkeissä. Menee veikkailun puolelle mutta sanoisin että olkapää on tulehtunut jostain kohdasta. Tai ainakin minulla oli.

Ja kannattaa lopettaa ihan suosiolla niiden liikkeiden tekeminen missä olkapäähän sattuu. Ei siitä ole muutakuin haittaa.

Tuossa on tosi hyvä venyttelyohje jonka pitäisi auttaa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=726010&postcount=27
Se on otettu tuosta ketjusta http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=2282

timse sanoi:
J

Jollet heti halua mennä lekurille, vedä kuurinomaisesti burana 400:aa tai ketoriinia, esim 4 päivässä vaikka 7-10 päivän ajan - pidä samalla paussia kaikista olkapäitä kuormittavista liikkeistä. Noiden buranoiden tarkoitus on hillitä sitä tulehdusta, eikä poistaa kipua... harmi että ne tekevät molempia jolloin et tiedä mitä liikkeitä tulee välttää. Sitten runsaan viikon jälkeen voit kokeilla jotain (yli)kevyttä penkkiä, jos kipua tulee, mene lääkäriin. Lääkäri voi kans määrätä ens alkuun resepti tulehduskipulääkettä, voit tuolloin sanoa että oot vetäny kuuria reseptivapailla jo. Saatat päästä nopeammin kuvauksiin.

Tämä setti yhdistettynä Iivilin kylmäpussi+kipugeelihoitoon ja ainakin itsellä auttoi kiertäjäkalvosimen tulehdukseen. Ja tuota kylmähoitoa kannattaa antaa sellaiset 3 x 15-20 minuuttia päivässä ja aina tuon kylmän jälkeen se geeli kipukohtaan.

Tätä hoitoa tekisin sen viikon verran kuten edellä neuvottiin ja vielä tämän jälkeen viikko työntävät liikkeet poissa ohjelmasta. Tuolla ekalla viikolla harkitsisin vakavasti täydellistä taukoa salilta, ei se kehitys viikkoon kaadu, mutta hajonneeseen olkapäähän voi hyvinkin kaatua.

Eli eka viikko pois salilta ja edellä olevat hoidot. Toisella viikolla varovasti salille, mutta vielä työntävät liikkeet veks ja kolmannella viikolla sitten todella varovaisesti punnerrusliikkeitä tekemään ja painoista senverran, että jos normaalisti menee vaikka penkissä 10x100 niin nyt teet 10x30 ja siitä pikkuhiljaa nostaen ylöspäin jos oireet pysyy poissa.

Ootkos kokeillu tehdä niin tuota pystypunnerrusta smithissä, että otat ihan kapean otteen tangosta, niin, että käytännössä kyynärpäät osoittavat koko ajan eteen päin?

Ja käsipainoilla niin, että käsipainojen suunta on rinta-selkä suunnassa, eikä sivulle. Tämä myös kapealla otteella, eli myös olkavarret osoittavat koko liikkeen ajan eteen päin.

Suosittelisin näillä ainakin aloittamaan treenaamisen levon jälkeen, siis kun oot saanu ne jotensakkin kuntoon.

Kuulostaa tutulta... mulla alkoi samalla tavalla, ja kun en malttanut taukoa pitää niin pikkuhiljaa kipu alkoi tuntumaan läpi hauiksen kyynerpäässä asti. Eli ainakin mulla varmaan joku jänne tulehtui, ja kohta en voinut kunnolla kättä nostaa olan tasalle.

Tuossa vaiheessa ei enää 400 burana auttanut, joten piti lääkäristä hakea voimakkaampia. Kannattaa ehdottomasti antaa parantua rauhassa ennen kuin jatkat treeniä, tai tulee unettomia öitä...

Niinkuin muutkin sanoivat kannattaa se vaiva parantaa nyt ajoissa. Treenit kannattaisi jättää viikoksi pois ja syödä buranaa (maks. 4x800mg/päivä). Näin saat sen tulehduksen pois. Sitten salille ja jatkaa vielä toinen viikko tätä burana kuuria. Sen jälkeen kattoa miten käsi kestää ilman lääkkeitä. Jos vielä ongelmia niin lekurille (en kiellä menemästä tietenkään heti nyt). Lisänä hyvä em. jääpussilla kylmähoito. Ei kannata tehdä sillä tauko viikolla mitään jumppia/kuntoutuksia, koska se tulehdus pitää saada pois. Ja muista jatkossa venyttely.

Buranaa kaksi viikko voi olla mahalle jo saatanan tiukka setti, eli jos noin pitkään on tarve särkylääkettä syödä niin lääkärin kautta hakemaan jotain vatsaystävällisempää särkylääkettä. Mulla ei kestä buranaa kuurina kuin korkeintaa viikon, silloinkin on jo maha kuralla.

Kiitoksia

Kiitoksia asiallisista vastauksista! Aikalailla yhteneviä näkemyksiä tuli. Näillä eväillä lähden kuntoutamaan tuota olkaani! :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tossa omassa olkapäätopicissani on yks tarina kipeällä olkapäällä treenaamisesta. Vaikka paikat harvoin täyslevolla paranee, niin vielä harvemmin kovalla treenamisella..

Tosiaan hyviä vinkkejä tuntuisi tästä ketjusta löytyvän. Kahteen kysymykseen tahtoisin mielelläni mielipiteitä; onko kortisonista apua ja mistä sitä saa?

Oma olkapääni on nyt oireillut melkein kolme kuukautta. Olen syönyt kolme tulehduskipulääkekuuria, yhden oman ja kaksi lekurin määräämää. Olen ottanut myös todella iisisti salilla ja silti vaiva ei tunnu lähtevän mihinkään. Viikko sitten olkapäätä tutkailtiin ultraäänellä ja isompaa vikaa ei löytynyt, mutta paikat ovat edelleen tulehtuneita ja turvoksissa. Lääkärini ei ole halukas pistämään kortisonia, vaikka ultraäänikuvat ottanut lääkäri sitä ehdottikin. Onko pääkaupunkiseudulla mahdollisuus saada kortisonia jostain ilman huippu-urheilijataustaa?

Väität olevasi pingisammattilainen, niin saat sen kortisonin... :D

Täyslevon jälkeen kannattaa tosiaan lähteä hakemaan ihan uusia uria ja uusia liikeratoja. Mahdollisesti siirtymään pienempiin painoihin ja pidempiin sarjoihin. Itselläni meni olkapääleikkauksen jälkeen yli vuosi, ennenkuin pystyin lyhempiin sarjoihin isommilla painoilla. Ja leikattu olka on voimien puolesta jäljessä edelleen. Tosin ei ollut kiertäjäkalvosin vaan laitettiin ruuveilla kasaan. Ehkäpä vaatii erilaista kuntoutusta. Kuminauhajumppaa voin myös suositella, palauttaa hyvin liikeradat leikkauksenkin jälkeen. Aina tietysti parempi, jos vaiva menee ohi muutoin.

Tosiaan hyviä vinkkejä tuntuisi tästä ketjusta löytyvän. Kahteen kysymykseen tahtoisin mielelläni mielipiteitä; onko kortisonista apua ja mistä sitä saa?

Oma olkapääni on nyt oireillut melkein kolme kuukautta. Olen syönyt kolme tulehduskipulääkekuuria, yhden oman ja kaksi lekurin määräämää. Olen ottanut myös todella iisisti salilla ja silti vaiva ei tunnu lähtevän mihinkään. Viikko sitten olkapäätä tutkailtiin ultraäänellä ja isompaa vikaa ei löytynyt, mutta paikat ovat edelleen tulehtuneita ja turvoksissa. Lääkärini ei ole halukas pistämään kortisonia, vaikka ultraäänikuvat ottanut lääkäri sitä ehdottikin. Onko pääkaupunkiseudulla mahdollisuus saada kortisonia jostain ilman huippu-urheilijataustaa?

Kortisonia saa lääkäristä. Jos lääkäri ei suostu laittamaan niin on oikeassa. Kortisoni, kuten tulehduskipulääkkeet eivät poista tulehduksen aiheuttajaa, vaan hillitsevät vain tulehdusreaktiota. Kortisoni vaan tuppaa sen lisäksi haurastuttamaan sidekudoksia, joka voi sitten useiden pistosten jälkeen johtaa siihen että jänteet paukkuu. Tulehduskipulääkekuureilla et parantele mitään vaivoja, vaan ainoa mikä rasitusperäiseen tulehdukseen auttaa, on lepo.
On jopa osoitettu että NSAID:t hidastavat itse vaurion parantumista, sekä palautumista rasituksesta. Monet lääkärit silti määräilevät vanhasta tottumuksesta vähän kaikkiin vaivoihin tollasia 7-10pvä NSAID kuureja, vaikka todellisuudessa järkevää olisi ehkä syödä niitä 2-3 päivää. Tämän jälkeen liikkumista kivun sallimissa rajoissa. Ja se ei tarkoita sitä että teet niin kovaa kun pystyt, vaan että et tee jos sattuu vähääkään. Painotan vielä että tulehduksen poistaminen mm. Buranalla EI ole järkevää, koska tulehdus on kehon tapa korjata ne vauriot sieltä.

Ja jos se olkapää on sökö. niin se on sökö. Burana ei sitä muuta vaikka veisikin sen kivun pois.

Pekkaniska: -Ihan vähän vaatisi kyllä lisäselvitystä tuo lausahdus...
Pitkittyneissä tulehduksissa ymmärrän kyllä, että tuo lepo on se ainut tie kohti parempaa huomista, mutta eikös nuissa akuuteissa rasitus/tapaturma peräisissä tulehdusreaktioissa se tulehduksen lievittäminen NSAID lääkkein ole ihan järkevätä? Myös tuo 2-3 päivää ainoastaan kuulostaa aika lyhyeltä siihen nähden, mitä asiansa varmasti osaavat tohtorismiehet yleensä suosittelevat.

"Painotan vielä että tulehduksen poistaminen mm. Buranalla EI ole järkevää, koska tulehdus on kehon tapa korjata ne vauriot sieltä."

Varmaankaan treenaaminen kipulääkkeiden/kortisonin voimalla ei ole kovin järkevää. Perusvika varmaan kannattaisi yrittää korjata (Pekkaniska). Muutoin helposti pitkittää hieman viallisilla paikoilla treenaamista ja vaivat saattavat pahentua.
Jos paikat hieman enemmän vialliset ei kyllä treenata ollenkaan:curs:
Itsellä kyllä sellaisia tutkittuja vaivoja joita ei oikein voi korjata muuten ortopedin mielestä kuin vaihtamalla tekonivelet molempiin olkapäihin... Kauppakassi silloin kuulemma maksimipaino jota saa kantaa/nostaa.
Asiantuntijoiden mielestä ei varmaan kannattaisi treenata ollenkaan;)
No kiusallani treenaan kuitenkin, koska se on mun juttu. Lääkityksellä ja treenin suunnittelulla saadaan pidettyä vaivat jotenkin hallinnassa ja homma skulaa.. Ei maksimaalisesti mutta kuitenkin.
Apteekista saa ilman reseptiä kyypakkauksia jotka sisältävät kortisonia. Kortisonin vaikutuksista on muuten monta erilaista koulukuntaa.
Tulehdustila myös yhden minua tutkineen lääkärin mukaan haurastuttaa pehmytkudoksia. Ko.ylilääkäri tutki aikanaan minun osittain revennyttä hauislihasta:(
Olisi kuulemma pitänyt hoitaa tulehdus ajoissa pois, niin pahemmilta olisi vältytty. Kortisonia, kipulääkkeitä ja lepo oli suositus. Kortisoni tosin vasta sitten jos muu ei tehoa..

Pekkaniska: -Ihan vähän vaatisi kyllä lisäselvitystä tuo lausahdus...
Pitkittyneissä tulehduksissa ymmärrän kyllä, että tuo lepo on se ainut tie kohti parempaa huomista, mutta eikös nuissa akuuteissa rasitus/tapaturma peräisissä tulehdusreaktioissa se tulehduksen lievittäminen NSAID lääkkein ole ihan järkevätä? Myös tuo 2-3 päivää ainoastaan kuulostaa aika lyhyeltä siihen nähden, mitä asiansa varmasti osaavat tohtorismiehet yleensä suosittelevat.

"Painotan vielä että tulehduksen poistaminen mm. Buranalla EI ole järkevää, koska tulehdus on kehon tapa korjata ne vauriot sieltä."

Tarvitsetko selitystä tulehdusreaktiosta yleensä, vai tutkimustuloksia tukemaan tota väitettyä että nimenomaan akuuteissa infektioissa tulisi NSAID syönti pitää minimissään? Toi lainaus hämmentää.

Pekkaniska: -Ei mulle tarvitse mitään esitelmää tulehdusreaktiosta pitää kuitenkaan, kiitos vain tarjouksesta :)

Lähinnä olisin halunnut juurikin tuolle väitteelle lisäselvitystä, että tuo tulehduskipulääkitys olisi nuissa akuuteissa yliraistus/traumaperäisissä tulehduksissa pahasta. Olen ymmärtänyt että se akuutin vaiheen tulehduksen lievitys (tulehduskipulääkkeet, jää, mahdolliset sähköhoidot) olisi hyvästä, jotta päästäisiin mahdollisimman nopeaa aktiivisen kuntoutuksen pariin.

Jotta milloinkas nuo suositukset ovat noin radikaalisti muutuneet, että nyt tuota tulehduskipulääkitystä ei enää akuuttiin vaiheeseen suositellakkaan? Onko ylirasitus/trauma peräisen tulehduksen parantuminen jotenkin erillaista, jos se tapahtuu ilman tulehduskipulääkitystä vai mikä pointti tässä nyt on taustalla, ettei sitä tulehduksen lievittymistä nopeutetakaan lääkkein?

Tämä siis puhtaasta mielenkiinnosta utelua, koska tuota joutuu työssään kuiten melkoisesti mietiskelemään, mikä onkaan se paras hoitolinja loppujen lopuksi moisissa tapauksissa. Ja jos sulla on heittää jotain tutkimustuloksia tuosta, niin pistähän vain tulemaan, niin saapi ajan kanssa niitä vilkaista.

Pekkaniska: -Ei mulle tarvitse mitään esitelmää tulehdusreaktiosta pitää kuitenkaan, kiitos vain tarjouksesta :)

Lähinnä olisin halunnut juurikin tuolle väitteelle lisäselvitystä, että tuo tulehduskipulääkitys olisi nuissa akuuteissa yliraistus/traumaperäisissä tulehduksissa pahasta. Olen ymmärtänyt että se akuutin vaiheen tulehduksen lievitys (tulehduskipulääkkeet, jää, mahdolliset sähköhoidot) olisi hyvästä, jotta päästäisiin mahdollisimman nopeaa aktiivisen kuntoutuksen pariin.

Jotta milloinkas nuo suositukset ovat noin radikaalisti muutuneet, että nyt tuota tulehduskipulääkitystä ei enää akuuttiin vaiheeseen suositellakkaan? Onko ylirasitus/trauma peräisen tulehduksen parantuminen jotenkin erillaista, jos se tapahtuu ilman tulehduskipulääkitystä vai mikä pointti tässä nyt on taustalla, ettei sitä tulehduksen lievittymistä nopeutetakaan lääkkein?

Tämä siis puhtaasta mielenkiinnosta utelua, koska tuota joutuu työssään kuiten melkoisesti mietiskelemään, mikä onkaan se paras hoitolinja loppujen lopuksi moisissa tapauksissa. Ja jos sulla on heittää jotain tutkimustuloksia tuosta, niin pistähän vain tulemaan, niin saapi ajan kanssa niitä vilkaista.

En kerkeä nyt etsimään tutkimuksia, mutta tämä tuli siis luennolla eräältä ortopedian kirurgilta joka taitaa Mehiläisessä tällä hetkellä vaikuttaa. Ajatuksena lyhellä NSAID kuurilla toki aikainen mobilisaatio ja joissain tapauksissa (tylppä isku lihakseen jne) liiallinen alkuvaiheen tulehdusreaktio ettei esim rustokudosta/jopa luuta pääse muodostumaan lihaksen sisälle. Tulehdusreaktiolla hankkiudutaan eroon vaurioituneista soluista ja tuodaan kudoksen korjaukseen vaikuttavia soluja taas sitten paikalle. mukaanlukien tietenkin immuunijärjestelmän solut. Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa (Alaranta et al.) taisi olla mm. tästä mainintaa. Pitkällä NSAID kuurilla on todettu paranemisprosessia hidastavia vaikutuksia. Jatkuvalla käytöllä on ollut mm. nivelrikkoa kiihdyttäviä vaikutuksia.

Latest posts

Back
Ylös Bottom