Kinukkiriisi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Mike sanoi:
Oonko mä nähnyt ihan päin seiniä, vai onko tuolla firmalla jonkinasteinen liike Helsingissä? Voisin kivekseni lyödä vetoa että tuon nimen olen moneen otteeseen jossain nähnyt.
Manskulla sellainen ainakin on, taitaa olla Svenska Teaternin kohdalla suurinpiirtein.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vai onko tuolla firmalla jonkinasteinen liike Helsingissä?
Itiksessä on ainakin,toisessa kerroksessa,ravintolamaailman jälkeen.
Basmati riisistä tulee muuten samanlaista ihan kattilassakin. Epäilen jopa vahvasti Kiinalaisten ravintoloiden käyttävän Basmati riisiä!

J.Jake sanoi:
Itiksessä on ainakin,toisessa kerroksessa,ravintolamaailman jälkeen.
Basmati riisistä tulee muuten samanlaista ihan kattilassakin. Epäilen jopa vahvasti Kiinalaisten ravintoloiden käyttävän Basmati riisiä!

Basmati riisiä olen itsekin ihan "normaalisti keitellyt" kotona ja tuntuu tosiaan olevan aika samanlaista tavaraa kuin tuo kiinalaisten tarjomama...

JauJau sanoi:
Hm, aika monessa replyssä vilahteli klimppiintyvä riisi, mikä ei kyllä omaan makuun ole siellä riisihierarkian yläpäässä. Saakos tuolla riisikeittimellä siis tehtyä tavallisesta pitkäjyväsestä vaaleasta riisistä semmosta irtonaista, mutta 'pehemiää'? Ja mites tuo tumma riisi kokkaantuu tuommosella, kun sitä tulee enimmäkseen syötyä?

Jasminiriisiä syön sitten vaikka kiinalaisessa :jahas:

Kuten aikaisemmin taisin mainitakin: loppujen lopuksi sinä itse vaikutat tulokseen mm. valitsemalla sellaisen riisilaadun, jolla on vähemmän "klimppiintyvää" ominaisuutta ja sitten riisin-veden suhteellisella määrällä. Pitkäjyväiset vaaleat riisit soveltuvat hyvin valmistettavaksi riisikeittimessä. Tumma riisikin ainakin teoriassa, käytännöstä en tiedä, sillä en ole itse kokeillut. Uskoisin, että onnistuu, mikäli keittoaika on suurin piirtein sama kuin tavallisilla riiseillä :rolleyes:

Jos käytte thaikuissa, niin eikun ostarissa kodinkoneosastolle ja sieltä valkkaamaan näitä keittimiä. Löytyy todella pienistä keittimistä raskaisiin heittimiin. Hinnat ovat halpoja, mutta töpseliin pitää hommata sellanen välimuunnin, että saa survottua sen kotona härmäläisiin pistorasioihin.

Mike sanoi:
Oonko mä nähnyt ihan päin seiniä, vai onko tuolla firmalla jonkinasteinen liike Helsingissä? Voisin kivekseni lyödä vetoa että tuon nimen olen moneen otteeseen jossain nähnyt.

Itiksestä muistaakseni löytyy tollanen liike, ei mitään varmaa tietoo.

Riisinkeitin on ihan hyvä laite, mutta kyllä riisilajike vaikuttaa eniten riisin koostumukseen. Paakkuuntuvaa riisiä jossa riisinjyvät tarttuvat toisiinsa kiinni on montaa eri lajiketta, yleisesti niistä käytetään nimitystä sticky rice. Jos näkee pakkauksen kyljessä tuon tekstin tai sitten vastaavia nimikkeitä kuten sweet rice tai glutinous rice, on todennäköisesti tekemisissä paakkuuntuvan riisilaadun kanssa. Jarna-Petterin mainitsemassa Vii Voanissa käyn itsekin riisini ostamassa, lähistöllä on paljon muitakin erinomaisia aasialaisia liikkeitä sekä tietenkin Hakaniemen halli.

Edit: puikoilla olisi muuten pirun hankala syödä jotain Uncle Bens riisiä jyvä kerrallaan.

Edit2: Jos syö ja pitää tofusta, kannattaa sitäkin hankkia vaikkapa Hämeentieltä.

Nyt nostetaan vanhaa törkeesti ylös! Onko kellään kikkoja kun meidän riisinkeitin on alkanu polttaa sen riisin pohjaan kiinni. Vittumaista taltalla hakata sitä irti.

Off Topiciksihan tämä menee mutta menkööt...

Täällä kun on kerran juttua noista kinkkisapuskoista, niin tietääkö kukaan miten esim. Chili härkä tehdään sellaiseksi kuin sitä kinkissä saa?

Olen muutamia ohjeita kokeillut eikä ne ole olleet lähelläkään sitä mitä ravintola tarjoaa. Lähinnä niissä on erona kastikkeen koostumus ja maku. Ja lihakaan ei taida olla naudan ulko/sisäfilettä?

Kiinalaiset kokkailevat Suomessa asuessaan yleensä ihan normaalia puuroriisiä. Paakkumaista siitä tulee toki sekä höyry- että riisikeittimessä ja ihan normaalissa kattilassakin, kun ei rupea hämmentelemään vaan tekee reseptin mukaan elikä haihduttaa nesteet pois. Tokikaan tämä ei ole ihan yhtä tahmaista kuin autenttinen kiinalainen riisi. Mauista en osaa sanoa muuta kuin että Kiinan paikallisissa ravintoloissa riisi on yleensä hyvin mautonta eikä mitään jasmiinia tai basmatia. Eikös se mene niin, että jasmiiniriisiä käytetään etelämpänä elikä esim. Thaimaassa ja basmatia intialaisessa keittiössä...

Gigantista saa riisikeittimen alle 20€ ja on ihan toimiva peli. Ja riisiä saa tungettua koneseen ihan riittävästi

No joo. Vanha kunnon Sarpanevan valurautapata on käynyt riisinkeittimestä oikein hyvin (reissuille pitäisi kyllä hankkia kunnon keitin - ja tuo Gigantti sopisi budjettiini varsin hyvin). Homman idea pataa käyttäessä on siis se, että vettä laitetaan niin, että riisi peittyy muutamalla sentillä (kokeilemalla selviää oikea määrä). Kun vesi kiehuu, pienennetään lämpöä (6->n. 2) ja ei kun odottelemaan. Jotkut sanovat ettei kantta pidä turhia raotella, mutta mutama vilkaisu siinä oletetun valmistumisen aikoihin vähentää pojhjaanpalamisen vaaraa.

Näin olen italialaisen lyhytjyväisen täysjyväriisini (Makrobiokselta 25kg säkeissä, vähemmänkin kyllä saa) jo useamman vuoden ajan keitellyt, ja hyvää on.

Meil on kiinasta tuotu riisinkeitin ja sil tulee sellasta paakkuriisiä siihen mahtuu varmaan litra kerralla ni ei pääse ainakaan loppumaan kesken :)

nyt pitäs keitin löytää itselle joululahjaksi!
mistä mahtais löytyä ja ehtiikö kotiin ennen joulua jos tilailee??
onko mitään testejä ollut noista?

Noita keittimiä löytyy vähän joka marketista, mustasta pörssistä, gigantista ja sun muista alan liikkeistä.

Tekniikan maailman numerossa 21/2008 oli joku keitintesti. En kyllä jaksanut sen enempää tutustua kyseiseen testiin, kun oon keittimen hommat jo vuosia sitten.

Suositut

Back
Ylös Bottom