Kinkkiset kysymykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miqsu
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
26.3.2007
Viestejä
1 593
Morjes,

Pitäis erään tuttavan ammattitaito selvittää, olisi tulossa support-hommiin IT-osastolle. Onnistuisikohan muutamalla, ehkä jopa vain kolmella kysymyksellä/skenaariolla jotka voisi esittää hänelle, ja näihin vastaamisen perusteella saada jotain irti ?

Jos keksit jotain hyviä kysymyksiä, heitäppä tähän niin kiitän ainakin hymiöillä. Tarkoitus tosiaan saada mahdollisimman sujuva tilanne tästä, ettei käydä tuntia läpi eri skenaarioita.

edit: Huom. kysymyksiä en esitä itse, eikä kukaan muukaan IT-osaaja, vaan kysymykset esittää vielä vähemmän asioista tietävä heppu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yks hyvä kysymys (ainakin mun mielestä) ois näin itse IT-hommia tehneenä: Asiakas soittaa "Apua, kääk! Kone ei toimi, netti ei toimi! Aapuva!". Mitä teet?

Tietenkin tarkistetaan onko kone käytetty alhaalla ja jos ei ole niin --> boottia peliin ja tarkisetetaan kaapelit.

Liian usein näkee kavereita jotka miettivät otsa hiessä että mikä nyt mättää kun ei toimi ja tuhlataan tunti siihen. Sitten kun joudutaan loppujen lopuksi boottaamaan niin kaikki toimii bueno.

Tuommonen varmaan ensimmäisenä(?) ja seuraavat kaksi kysymystä voisi sitten olla jotain haastavampia.
 
Totta puhut. Työhaastattelukin tuo omat paineet ja tässä selviääkin jo aika hyvin että ollaanko ihan pihalla. Testiin on nyt päätetty iskeä 3 skenaariota jotka vähän tuota päättelykykyä testaavat, ja muutama yleissivistävä kysymys itse alalta. Seuraako siis lainkaan alaa vai elääkö vielä vuodessa 2000.
 
Me päätettiin tiimihaastattelussa testata hakijan huumorintajua ja paineensietokykyä lyömällä eräs oma avoin ja erittäin hankala keissi sille käteen, ts. ongelman kuvaus, pari A4 sivua IIS dumppilogia, kantatracea jne. Joka tapauksessa mahdoton ratkaistavaksi tuon perusteella. Kaveri kuitenkin luki kaikki paperit tarkkaan läpi ja antoi ihan hyviä pointteja (yksi olisi ollut kysyä kokeneemmilta tiiminjäseniltä apua). Joka tapauksessa heppu selviytyi hyvin ja teki muihin vaikutuksen. Parhaillaan tekee tuolla muutaman metrin päässä varmasti tehokkaammin duunia, kuin minä joka spämmään täällä mitälie shittiä pitkin nettiä. ;)

Ehdotankin että annat jätkälle oikein vaikean virtuaalitehtävän ratkaistavaksi ja katsotte yrittääkö edes lähteä selvittämään. Noissa support-hommissa kun pitää monesti olla oma-alotteisuutta, ongelmanratkaisukykyä ja tietenkin rohkeutta pyytää lopulta apua muilta.
 
Muutaman aiheeseen liittyvän termin kysyminen myös kertoo aika hyvin kuinka ajantasalla kaveri on.
 
Muutaman aiheeseen liittyvän termin kysyminen myös kertoo aika hyvin kuinka ajantasalla kaveri on.

Tässä oli ajatuksena ihan vain kysyä tuoreimmista tekniikoista. Mm. jos ei Centrino 2 sano mitään niin ei taida ala juurikaan kiinnostaa.

Sandersonilta hyvä ehdotus, täytyypä katsoa löytyykö sopivaa keissiä tuohon testiksi ;)
 
Tässä oli ajatuksena ihan vain kysyä tuoreimmista tekniikoista. Mm. jos ei Centrino 2 sano mitään niin ei taida ala juurikaan kiinnostaa

Jaa okei. Meinasinkin juuri heittää jotain tähän tyyliin "selitä lyhyesti biosin boot loader, mikä se on ja mitä sillä tekee?":lol2:
 
Mua ainakin kiinnostaisi että miten kyseinen heppu lähtee selvittämään tiettyä ongelmaa. Eli osaako tehdä asioita about oikeassa järjestyksessä, eli selloo ne yleisimmät viat ensin.

Vikatilanteita esim; " koneeni on jumissa mitä teen? , En pysty lukemaan sähköpostiani? , En pääse verkkolevylle.. " jne. Ongelma on usein myös siinä että tavis työntekijä ei edes osaa selittää ongelmaansa oikein, jolloin on osattava kysyä oikeat kysymykset vian selvittämiseksi.
 
Yksi tehtävä voisi olla semmonen missä irrotatte SAS/SATA-ohjaimen jostain tietokoneesta irti, kansi kiinni ja skenaarion kuvaus tähän tyyliin: "Aamulla tässä toimi vielä Windows, nyt ei toimi enää".

Toinen voisi olla tietysti heittää joku ihan päätön kysymys: "Mistä tulee lyhenne ZRZ?".
Siinä näkee hyvin kaverin paineensietokyvyn...

Kysymykset pitää tietenkin muotoilla sen mukaan mihin hommiin kaveri on tulossa, esim. puhelintuki peruskäyttäjille, lähituki peruskäyttäjille vai IT-ylläpitoon....

Mihis tommiin tarkalleen se kaveri ois tulossa? Keksin mielelläni kyssäreitä.....
 
Huonosti muuten kuvailin tulevan tyypin tehtävän. Eli support-hommiin, jossa ammattitaidon puolesta vaatimuksina kova osaaminen windowsista ja perustiedot verkkojen toiminnasta. Mielellään perusteista vahvemmat toki.

Tulee myös myymään alaan liittyviä tuotteita aina laitteista ohjelmistoihin ja myös puhelimia. Eli sama jätkä joka istuu tietoasemalla, mutta käy myös asiakkaiden luona korjaamassa koneet.

Tällaista kaveria siis tarvitaan.
 
Ihan peruskysymys voisi tietenkin olla seuraava:

"Kuinka monta konetta menee osoiteavaruuteen 132.190.172.0 255.255.255.0 ?"

EDIT. Eipä tota töissä taida tarvita juurikaan, mutta kertoo jotain verkkotietämyksestä....
 
Missäpäin suomea valmis toimimaan? ;) Ei, ei liikkuvaan työhön mutta toimipisteitä olisi ympäri suomea...

Autolla -> Helsinki +- 200km. Nykyisessä toimessa on myös etäpisteitä Oulua myöten, junalla/lentsikalla pääsee tietty. 3k tosiaan minimipalkka (+ matkakorvaukset) että vaihdan työnantajaa. ;)
 
En nyt tiedä onko tämä kinkkinen, mutta ihan esimerkkitilanteesta liikenteeseen: käyttäjä tarvitsee ohjelman, joka toimiakseen tarvitsee pääkäyttäjäoikeudet koneelle. Firmassa on kuitenkin tehty sellainen periaatepäätös, että yhdellekään käyttäjälle ei admin-paukkuja anneta, vaan sellaiset oikeudet on ainoastaan ylläpidolla. Miten saat ohjelman toimimaan käyttäjälle?

Tai sitten, Windowsissa on havaittu kriittinen haavoittuvuus ja hotfixi pitäisi saada tuhansille käyttäjille ajettua mitä pikinmiten. Mites homma hoidetaan?

Ja jos jotain käytännönlähteistä haluaa testata, niin ongelmakone pöydälle ja seuraavat haasteet ratkaistavaksi: pistätte ensin biosin käynnistysjärjestyksen ketuilleen, eli ei kovalevyä ollenkaan listassa. Verkkopiuha irti seinästä, konetili lukkoon AD:n domain controllerilta, sähköpostiasetukset helvettiin outlookista ja sitten kun pääsette lopulta kaverin avulla sähköpostiin, siellä odottaa joku liitetiedosto, joka ei defaulttina aukea Windowsissa. Pitäisi kuitenkin saada auki nyt ja heti.
 
Ja jos jotain käytännönlähteistä haluaa testata, niin ongelmakone pöydälle ja seuraavat haasteet ratkaistavaksi: pistätte ensin biosin käynnistysjärjestyksen ketuilleen, eli ei kovalevyä ollenkaan listassa. Verkkopiuha irti seinästä, konetili lukkoon AD:n domain controllerilta, sähköpostiasetukset helvettiin outlookista ja sitten kun pääsette lopulta kaverin avulla sähköpostiin, siellä odottaa joku liitetiedosto, joka ei defaulttina aukea Windowsissa. Pitäisi kuitenkin saada auki nyt ja heti.

Tämä olis hyvä :D

Täytyypä tutkia käytännön mahdollisuus tuohon...
 
Minä voin tulla 2500e + matkakulut ynnä muut etuudet. It-tradenomi(99% valmis) työkokemusta tukihommista Windows ympäristössä jotain vuosia, alkaen jostain v. 1999. Nytkin tukihommissa. Osaamista myös jonkin verran palvelinpuolelta ja verkoista. Ohjelmointikielistä Visual basic 6.0 & .NET, Java, PHP, ASP, ASP.NET(vb) ja SQL sujuu, C++ auttavasti. Eiköhän laiteta nimet paperiin?

Sitten itse kysymykseen. Ylläoleva skenaario on aika hyvä. Siihen lisäksi vaikka, että miten saadaan tiedosto/kansio x offline-käyttöön ja sama sähköpostiviesteille. Hieman on yksinkertaista, mutta useissa paikoissa käytäntö. Myös palomuurin estolistalle vaikkapa outlook.exe sekä vpn-clientti, ja selaimesta välityspalvelinasetukset vituilleen. Sitten vaan pyydätte kaveria ottamaan vpn-yhteyden firman verkkoon, lukemaan sähköpostia ja selaamaan nettiä.
 
siellä odottaa joku liitetiedosto, joka ei defaulttina aukea Windowsissa. Pitäisi kuitenkin saada auki nyt ja heti.
Tiedostossahan lukee "You're hired!" ;)
 
Tämä olis hyvä :D

Täytyypä tutkia käytännön mahdollisuus tuohon...

Raportoi sitten, miten selvisi testistä. Ja tuohon liitetiedostoon semmoinen vinkki, että pistäkää vaikka joku AutoCAD-tiedosto (.dwg). Oli nimittäin aika yleinen sähköpostin liitetiedostona tullut aukeamaton file, kun itse supportissa toimin jokunen vuosi sitten. Googlella löytyy heti ilmainen ohjelma, jolla tiedoston voi aukaista.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom