Nyt tuokin on nähty, enkä pettynyt! Olin lukenut ristiriitaisia arvioita siitä aiemmin, joten odotukseni olivat alemmat kuin mitä yleensä odotan Ridley Scottin leffoilta.
Suurin shokki tietysti oli, että Orlando Bloom hoiti homman asiallisesti alusta loppuun.
Onko klopista vaarassa kasvaa oikea
miesnäyttelijä?
No olihan siinä jotain kritisoitavaakin; ne "pahikset" kuvattiin yksiulotteisesti, eikä saanut oikein hyvää yleiskuvaa siitä, kuka nyt halusi mitäkin, miksi ja mitä aiemmin oli tapahtunut.
Yleisesti puhutaan siitä, että on hyvä, että *kristityt* esitettiin pahoina. Mutta ainakin itse missasin sen pointin tuosta elokuvasta; eikö elokuvan viesti nimenomaan ollut, että "pahoja" löytyy jokaisesta ihmisryhmästä, ja että aina ne ilmeisimmät motiivit (uskonto) eivät aina ole niitä oikeita motiiveita (valtapolitiikka, talous, valloitukset). Ainakin itse sain sellaisen käsityksen tästä elokuvasta, että itsetutkiskelun aihetta löytyy kaikista, eikä pitäisi osoitella sormella ja tuomita muita...
Odotan innolla ensimmäistä isomman budjetin elokuvaa, jossa ei ole varsinaisia pahiksia, vaan ihmiset esitetään moniulotteisina ja erehtyväisinä; sellaisina kuin me oikeasti olemme.
:3: