Minun on kyllä nyt pakko kyseenalaistaa asiantuntemuksesi, ellet hahmota, että ottelu oli erittäin tasainen. Kaksi tuomaria ainakin sai sen 30-29, eli ensimmäinen erä Pokille ja kaksi muuta tasan. KOK arvostelussa tasaeriä annetaan helpommin kuin useimmissa muissa organisaatioissa, eli erä pitää voittaa selkeästi, että se on 10-9. Tämä on mielestäni yleisesti hyvä, että nimenomaan selkeät erävoitot ratkaisevat. Lisäksi on hyvä ymmärtää arvosteluperusteet. Liikkuminen ei kuulu niihin vaan tärkein on lattiaanlyöntien määrä ja niiden jälkeen "cumulative damage". On aivan sama, vaikka hyppisit yhdellä jalalla, jos teet enemmän vaikutusta vastustajaan.
Minä en tietenkään ole puolueeton arvioija, mutta toisaalta minulla on se etu, että näin matsin myös kehän reunalta, mistä tuomaritkin sitä arvioivat. Iskujen voimahan ei koskaan välity samalla tavoin ruudun välityksellä. Lisäksi olen tuomaroinut potkunyrkkeilyä vuodesta 2006, joten minulla on aika hyvä näkemys siihen, miten sitä arvioidaan.
Ensimmäisessä erässä Pokilla on selvästi parhaat osumat ja hän voittaa erän, siitä ei mielestäni ole mitään epäilystä. Toinen erä on tasainen. Pok on alussa parempi, Lauri lopussa lähinnä kovien lyöntiosumien ansiosta. Toisen erän voisi antaa kummalle hyvänsä: tasuri lienee paras tuomio, mutta sen pisteyttäminen kummalle tahansa ei olisi vääryys ja riippuu mm. tuomarin asemasta, että miten hän näkee minkäkin osuman. Kolmannessa erässä Lauri on vähän parempi ja ottaa taas parhaat osumat lyönneillä, kun Pokin paras silmä katoaa väsyessä. Ero on kuitenkin pieni Pokillakin hyviä osumia ja tasuri ei ole mikään vääryys ja riippuu taas tuomarin asemasta. Pokille en kuitenkaan tätä erää saa millään. Odotin matsin jälkeen ekstraerää, mutta en missään nimessä voi kritisoida tuomiota. Matsia arvioidessa kannattaa muuten katsoa se ilman selostusta. Selostus mielestäni vääristää tilannetta aika paljon.
Mutta jos tämä ei mielestäsi ole yksi parhaista kotimaan kohtaamisista aikoihin, niin mainitsetko vaikka viisi parempaa?
Pitkän aikaan mietin, että jaksanko vastata, mutta on pakko.
Minun on myös pakko kyseenalaistaa sinun valmenaja taitosi. Siitä voit lukea myöhemmin tässä kirjoituksessa.
Ensinnäkin myönnän, että en ole katsonut kovinkaan montaa potkunyrkkeilyottelua viime vuosina, joten en pysty nimeämään viittä parempaa kotimaista ottelua kuin tämä mielestäsi oli. Ja toisekseen itsellenäni ei ollut tietoa, että KOK:n tuomari arvioinissa tasaeriä tulee helpommin kuin muissa kamppailulajeissa (itse katsoin ottelun kuten UFC:ssä tuomitaan 10-9 jne).
Nyt päästään asiaan (boldattu kohta joka on oma).
Moitin valmennettavasi Lauri Suomelan liikettä vs. vastustajaan (in - out, liike). Ainoa mitä sanot tohon on, että, ei sillä saa pisteitä jne? Olikohan se mun pointti? Mietippä ite... Eiköhän hyvä liike kehässä edesauta voimakkaasti sitä, että on helpompi osua kaveriin, helpompi liikkua alta pois jne. Miten mies joka on valmentanut vuosia ja itse otellut, niin voi edes kommentoida tommoista, että "ei sillä liikkeellä pisteitä saada vaikka pomppisit yhdellä jalalla", huhhuh. Mut toki ymmärrän kun olen katsonut sinunkin 3-4 ottelua niin "tönkkö" jaloilla vissiin tulee tulosta kun muuta ei osata.
Toisekeen kun jeesustelet tolla, että olet tuomaroinut vuodesta 2006 asti. Voin kertoa, että kamppailu-urheilun tuomarointi on ehkä yksi helpoimmista urheilulajien tuomaroinneista mitä voi olla. Kerron tähän esimerkin; Täällä pakkiksella kun UFC:n otteluilta on ohi, niin kuinka monesti puhutaan tuomaroinnista? ehkä max se 1/10 otteluista mitkä menee tuomariääniin ni niistä ollaan eri mieltä. Ja sä pidät ihteäs jotenkin hyvänä tuomarina, vaikka tuo on erittäin helppo homma verrattuna esim. joukkueurheilulajeihin.
Ja kolmanneksi.
Olen itse harrastanut monia urheilulajeja ja pärjännytkin ihan hyvin...tosin pääasiassa joukkuelajit, mutta on siellä myös yksilölajeja (mm.yleisurheilu).
Ja tästä asiasta edellisenä viikonloppuna keskusteltiin jätkien kanssa valmentajista, ja mulla syttyi heti lamppu (eli sinä AndyS) kun yksi kaveri sano että muistatteko; Henkilön xxx, joka aina kehu, että hän on niin ja niin kauan valmentanut ja itsekkin harrastanut niin kai hän tietää. Niin toinen sanoi, että eikös meillä ollut säbässä samanlainen ja katsoi minua, sanoin, että kyllä. Ja juteltiin niin he olivat YLIVOIMAISESTI huonoimmat valmentajat. Parhaimpia olivat ne jotka olivat valmiita itseänsä kehittämään, eivät ikinä nostaneet sitä ns. kokemusta yli muun jne.
Eli loppuun sanon sinulle AndyS, olen lukenut tältä palstalta lukemattomia kertoja kun vetoat todella monesti siihen kun olet niin ja niin kauan harrastanut/valmentanut. Oletko ikinä miettinyt seuraavaa mikä on totta.
Maailma tuntee läpi historian niitä jotka on esimerkiksi harrastanut tiettyä lajia 12v. Sit onkin tullut joku joka on samaa hommaa harrastanut 4v ja hän on silti perkeleen paljon parempi. Maailma tuntee valmentajia ketkä ovat yksilöitä valmentaneet todella pitkään, ja vain 1-2 on nousseett pinnalle 10-30v ajalta verrattuna, että joku valmentaja on valmentanut 3-5 vuotta ja hänen valmennettavissa olevat ovat 10-20 nousseet pinnalle, tätä kutsutaan osaamiksi ja ns. syntynyt valmentamaan, vaikka ei olisi ikininä itse pärjännyt kyseisessä lajissa.
Ps. Jos Lauri Suomela on oikeasti lahjakas potkunyrkkeilijä, niin toivon, että liikkeeseen panostakaa.
Pss. Ja todellakin näkee/lukee/huomaa, että Andyllä on todella kova palo ja halu kehittää suomalaista potkunyrkkeilyä (miksei muutakin kamppailu-urheilua Suomessa) ja siitä täältä iso peukku.
Pss. Luin kertaalleen tämän oman tekstin, ja joo, kuullostaa provolta, mutta siihen en pyri. Puhun ja kirjoitan ehkä liian suoraan, mutta elkää nyt tästä pahoittako mieltänne