Kikkoja työhakemukseen???

Nyt vedetään pohjat epätoivossa... Koulu loppui tänään ja töitä en ole löytänyt. Nyt bongasin huipun työilmoituksen ja kun edelliset hakemukset eivät ole tuottaneet edes haastattelutulosta niin pitäisi ehkä tarkemmin miettiä, mitä kirjoittaa...

Onko mitään kikkoja, miten saan hakemukseni jäämään lukijan mieleen? Yhteen työpaikkaan kirjoitin kerran hakemuksen, jossa kerroin itsestäni ja elämästäni tarinamuodossa. Pitäisiköhän tuota kokeilla uudestaan?... Vai onko muita ehdotuksia?

- epätoivossa ei ole hyvä elää -

ole oma itsesi:)

aina ei välttämättä haeta ihan asiallista tekstiä... eihän ne loppuen lopuksi avaa asioita paljonkaan. persoonaa ja luonnetta punnitaan suuresti.

ni.:D

Minkä alan duunia se on?

Näin kerran hakemuksia sellaiseen duuniin, jossa ollaan tekemisissä lasten kanssa. Ja yksi hakemus erottui todella edukseen, siinä oli sellaiset kauniit käsin tehdyt kannet, joissa oli painettu sen ihmisen käden kuva. Sisällä kiva ja ytimekäs ilmoitus ja kuva.

Mut jos johonkin virallisempaan hakee esim. toimistötyöhön niin luulisin, että asiallinen standardin mukaan kirjoitettu hakemus on melko lailla vaatimus.

PS. ei muuten ole kovinkaan paha tilanne, jos koulun loppuessa ei ole heti valmiina työpaikkaa.

Nimim. työtön ja opiskelupaikaton pätkätyöntekijä vuodesta 2001.

Meillä oli juuri yksi paikka auki, joten jouduin lukemaan eräänkin hakemuksen. Huh, mikä urakka.

Joitakin vinkkejä:
- varmista, että huomioit kaikki työnantajan esittämät vaatimukset hakemuksessa äläkä tingi niiden kohdalla (esim. jos edellytetään sujuvaa ranskaa, italia ei tosiaankaan kelpaa, vaikka kiva kieli onkin)
- oikolue hakemus tekstinkäsittelyohjelmalla ja lueta se vielä jollakulla ystävälläsi; mikään ei ole raivostuttavampaa kuin yrittää tulkita kirjoitusvirheitä vilisevää hakemusta
- älä kirjoita cv:tä kahteen kertaan, vaan kerro hakemuksessa suoraan tähän työpaikkaan liittyvät asiat ja persoonallisuuttasi kuvastavat jutut (huumorikin on sallittu elementti) ja säästä työkokemus, opinnot ja muut sinne cv:n puolelle
- kuva on aina kiva ylläri ;)
- muista ehdottomasti kertoa harrastuksistasi ja sisällyttää tähän osioon eniten sinulle tyypillistä huumoria ja ilmaisua
- älä kikkaile asiakirjan asettelun kanssa, ellei hakemasi työ ole alalla, jossa kannattaa tuoda nimenomaan taiteellisuus ilmi. Voit sen sijaan erottua vaikkapa maltillisesti sävytetyllä paperilla.
- älä aloita joka riivatun lausetta "minä sitä ja tätä". Se antaa järkyttävän itsekkään vaikutelman, vaikka onkin ihan ymmärrettävä virhe - vaikeaahan se on itsestään kertoa käyttämättä tuota pronominia
- ole ehdottoman rehellinen, koska totuuden hienoinenkin muunteleminen/kaunisteleminen aiheuttaa sinulle jatkossa vain harmia
- kun pääset haastatteluun asti, muista valmistella vastaus myös kysymykseen huonoista puolistasi

Tässä joitakin ajatuksia. Hurjasti onnea työnhakuun!

Nee tuossa kertoikin aikas monta hyvää vinkkiä. Itse olen nykyisessä työssäni aika paljon rekrytoinnin kanssa tekemisissä ja niinpä hakemuksiakin tulee luettua usein. Hakemusten taso vaihtelee todella paljon, ja jo hyvällä hakemuksella pääsee siis pitkälle, kunhan taidot ja oma persoona on työhön sopivat.

Pari juttua, jotka hakemuksia lukiessa on tullut usein mieleen:

Hakemus työn ja työpaikan mukaan: Näytä jotenkin että tiedät sekä yrityksestä että työstä. Näytä myös se, että sinulla on ominaisuuksia joita työssä tarvitaan. Turha nuoleskelu ja imartelu ei kuitenkaan kannata, ja parhaiten onnistut jos saat hakemuksen muotoiltua niin, että nämä asiat tulevat tavallaan rivien välistä esille. Ts. näyttää siltä, että sattumalta vain olet juuri siihen yritykseen ja työhön sopiva tyyppi eikä niin, että ilmoituksessa kerrottiin että tätä ja tätä haetaan niin kirjoitit ne kaikki etkä mitään muuta. Luontevuus taitaa olla se sana, jota yritän kovasti selittää.

Oikeinkirjoitus: Oli työ mikä hyvänsä, et anna kovin hyvää kuvaa, jos hakemus vilisee kirjoitus- tai kielioppivirheitä. Yhdyssanat ja sanojen taivutus ovat yllättävän monilta hukassa...

Erottuva hakemus, mutta ei kuitenkaan yliampuva: Paperimuotoisessa hakemuksessa esimerkiksi muu kuin vitivalkoinen paperi. Sekä paperisessa että sähköisessä hakemuksessa kannattaa myös käyttää jotakin muuta fonttia kuin TimesNewRomania (sitä käyttää ehkä 98% hakijoista). Muista kuitenkin että fontti on selkeä ja helppolukuinen. Myös kuvasi esimerkiksi CV:hen skannattuna tuo kaivattua erottuvuutta paljon.

Muista että teet kaiken niinkuin ilmoituksessa pyydetään: Kenelle hakemus osoitetaan, laitetaanko sähköpostilla vai perinteisessä postissa jne.

Jos hakemukset pyydetään sähköpostilla, muunna word-dokumentit PDF:ksi jos vain mahdollista, niin annat itsestäsi huolellisen kuvan. Ainakin aloilla, joissa ollaan paljon tekemisissä tietokoneiden kanssa, word-muotoinen hakemus antaa amatöörimäisen kuvan - tiedostoahan pääsee muuntelemaan kuka tahansa.

Muista asiallinen, mutta silti luonnollinen, persoonallinen ja rento ote. Hakemuksella kiinnität huomiota siihen, että myös CV:si luetaan, ja CV:ssä sitten kerrot osaamisestasi ja kokemuksestasi kaiken (mutta tiivistetysti!). Hakemuksessa keskityt työhön ja sen kannalta olennaisiin asioihin, ja jos työkokemuksessa on jotakin uutta työtä hyödyttävää niin ota se esille jo hakemuksessa, mutta vain maininnan tasolla. Ja kerro persoonastasi työssä tarvittavia piirteitä. Lähes jokaisessa työssä toivotaan esim. aktiivisuutta, iloisuutta ja positiivista asennetta, reippautta, oma-aloitteisuutta, ihmisten kanssa toimeen tulemista, ryhmätyötaitoja, kykyä oppia nopeasti, jne. jne. Ja sitten tietysti juuri siinä hakemassasi työssä tarvittavat ominaisuudet. Mutta liian pitkiä listoja kannattaa välttää ja rehellisyys on muistettava.

Tässä vielä pari linkkiä työnhakuun ja hakemuksiin liittyen:
http://artikkelit.jobline.fi/Job_hunting/Millainenonhyvä/
http://www.mol.fi/tho/opas_ie.html
http://www.nettinappi.fi/tyoelama/tyohakemus.html
http://www.aarresaari.net/tyonhakuopas.htm

Onnea matkaan! :)

:worship: kaikille vinkeistä!

Hippa: Tää työ olis vaatekaupassa. Noihin toimistojuttuihin oon kirjottanut kyllä ihan perinteisellä standardilla, sehän osoittaa jo sen, et hallitsee noi perusjutut. Mut täs olis mun mielestä hyvä osoittaa vähän pirteempää otetta... Siks mietin, et jos siihen hakemukseen sais jotain extraa.

Ja hyvähän se olis viettää vähän lomaakin, mut se tulee vaan aika kalliiks... :( Ja tuo luonne ei anna periks, et muiden siivellä elelis!

Originally posted by Sulimaani

Ja hyvähän se olis viettää vähän lomaakin, mut se tulee vaan aika kalliiks... :( Ja tuo luonne ei anna periks, et muiden siivellä elelis!

Ei ole aina siitäkään kiinni. Olen etsinyt töitä, mutta haastatteluun en ole päässyt. Kesäksi pitäisi jotain löytää. Rahat riittää vain kesäkuuksi.

Masentavaa. Olenkin ollut monta päivää ihan mieli maassa, kun tuntuu, ettei mua minnekään huolita :itku:

Originally posted by Pauliina
Paperimuotoisessa hakemuksessa esimerkiksi muu kuin vitivalkoinen paperi. Sekä paperisessa että sähköisessä hakemuksessa kannattaa myös käyttää jotakin muuta fonttia kuin TimesNewRomania (sitä käyttää ehkä 98% hakijoista). Muista kuitenkin että fontti on selkeä ja helppolukuinen.

Toi oli hyvä vinkki! Mä oon aina käyttäny times new romania -fonttina, kun oon ajatellu et jonkun muun fontin käyttö olis jotenkin amatöörimäistä, samoin paperin väri! Toki riippuu vähän työpaikasta, joihinkin paikkoihin on parempi hakea oikein "virallisella" hakemuksella.

Olen koonnut hakemukseni vapaamuotoisesta hakemuksesta ja CV:stä. Niissä toki tulee esille samoja asioita, mutta lisään CV:n aina kuitenkin selkeyden ja tarkkuuden vuoksi.

Kuva on kyllä plussaa! Se kertoo paljon hakijasta. ;)

Originally posted by fitnesspimu
Toi oli hyvä vinkki! Mä oon aina käyttäny times new romania -fonttina, kun oon ajatellu et jonkun muun fontin käyttö olis jotenkin amatöörimäistä, samoin paperin väri! Toki riippuu vähän työpaikasta, joihinkin paikkoihin on parempi hakea oikein "virallisella" hakemuksella.
Tietysti fontin kannattaa olla asiallinen, ainakin useimpiin paikkoihin hakiessa, mutta niitä virallisemman tai asiallisemman näköisiä fontteja on aika reilusti times new romanin lisäksi. Eihän se times new roman mikään standardi ole, vaan microsoftin oletusfontti. Ja paperin värikään ei toki kannata olla esim. räikeän punainen, vaan joku hillitty ja vaalea väri, mutta kuitenkin niin, että erottuu valkoisista papereista. Mutta luulisin että vaikkapa tietynlaisia valtion virkoja haettaessa kannattaa pitäytyä valkoisessa, "virallisessa" paperissa...

Tuli vähän asian vierestä mieleen mutta on pakko kertoa kun on tavallaan niin huvittavaa. Olen ollut opiskeluaikanani, varsinkin alussa, lukuisissa luottamustoimissa, mm. ainejärjestön puheenjohtajana jne. Olen kirjoittanut ne CV:hen luonnollisesti. Opiskeluaikana tuli naureskeltua kavereiden kanssa ilmaisulle "tuokin paskahomma näyttää hyvältä CV:ssä"... Olin maaliskuussa työhaastattelussa, itse asiassa ensimmäisessä "vakavassa", eli oman alan töitä hain. Haastattelija sitten todellakin ihaili "vaikuttavaa" CV:täni, kuten hän asian ilmaisi :lol2: Eli ei hukkaan menneet vissiin nekään kokouksissa istutut tunnit. Sain työpaikan, ja aloitan siellä ensi maanantaina. Tänään päättyikin edellinen duuni, joka oli vain kahden kuukauden pätkä. Nyt on töitä vähintäänkin vuoden loppuun ja mitä todennäköisemmin pitempäänkin.
Tutkintotodistus saapui maanantaina postissa! Eli maistereita sitten vissiin ollaan... (vaikea uskoa vieläkään)
:kippis1:

Onnittelut Nate sekä tutkinnosta että uudesta työpaikasta! :)

Suositut

Back
Ylös Bottom