Kiipeily & voimaharjoittelu

Mitäpä miehet on mieltä, sopiiko kiipeilytreenit kerran viikossa kuntosaliharjoittelun lomaan? Kiipeilyssähän aika paljon tulee staattista/kestävyys treeniä, joten sopiiko tämä paremmin asioista tietävien mielestä punttien nostelun kanssa yhteen? Itse kiipeilyn aloitin tuossa parisen kuukautta sitten vasta, joten ei vielä tuntumaa ole että mitähän mahtaa asian suhteen käydä. Selän, olkapäät & hauis-harjoittelun yritän sommitella siten, että pari päivää olisi väliä ennen ja jälkeen kiipeilytreenien.

Kiitos ja kumarrus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse katsoisin sen sopivan loistavasti kuntosaliharjoittelun ohelle. Voisin näin nopeasti kiipeilyä koskaan kokeilleena uskoa sen olevan samantyyppistä funktionaalista harjoittelua kun esim. kahvakuulan kanssa.. Näppivoimat varmasti paranee seiniä kiipeillessä. Suurin hyöty luultavasti vois olla voimakestävyyden tukemisessa, mutta kertokaa viisaammat jos jollain on kokemusta.

Silloin kun itse boulderoin aktiivisesti niin huomasin, että sali ja kiipeily ei oikein ainakaan itselle sovi. Sali vetää paikat niin jäykäksi ja tukkoon. Selkää en ainakaan enään erikseen lähtisi treenaamaan salille. Ehkä silloin tällöin voisi käydä vähän pumppaileen pitkiä sarjoja vastalihaksille (rinta, ojentajat yms).

Jos kuitenkin pääpaino ja tulevaisuus on kiipeilyssä, niin silloin kiipeillään ja jätetään puntti vähemmälle. Kiipeilyä omalla keivillä/ulkona, otelautaa kotona ja siihen päälle rullailua voimapyörällä silloin tällöin.

Mutta, jos tosin kerta viikkoon on kiipeilyä ja siitä ei tule ns. leipälaji, niin silloin antaa palaa vaan punttia siinä ohella.

Silloin kun itse boulderoin aktiivisesti niin huomasin, että sali ja kiipeily ei oikein ainakaan itselle sovi. Sali vetää paikat niin jäykäksi ja tukkoon. Selkää en ainakaan enään erikseen lähtisi treenaamaan salille. Ehkä silloin tällöin voisi käydä vähän pumppaileen pitkiä sarjoja vastalihaksille (rinta, ojentajat yms).

Jos kuitenkin pääpaino ja tulevaisuus on kiipeilyssä, niin silloin kiipeillään ja jätetään puntti vähemmälle. Kiipeilyä omalla keivillä/ulkona, otelautaa kotona ja siihen päälle rullailua voimapyörällä silloin tällöin.

Mutta, jos tosin kerta viikkoon on kiipeilyä ja siitä ei tule ns. leipälaji, niin silloin antaa palaa vaan punttia siinä ohella.

Samoilla linjoilla itsekin. Olen tosin ollut talvikaudet kokonaan pois sisäseiniltäkin ja käynyt ainoastaan hakkaamassa vähän jäätä. Punttia on tullut syksystä kevääseen vedettyä ja sitten 4-6 viikon sisäseinäsessiot ennen varsinaisen kauden alkua. Kesällä sitten onkin bodaamiset jäänyt kokonaan vähemmälle ja kiipeilyyn liittyen ei ole tullut tehtyä muuta kun roikuttua ja vedeltyä erilaisia leukoja yms. Taustalla sitten kamppailu-urheilua ympäri vuoden.

samoilla linjoilla. jos haluaa tulla hyväksi kiipeilyssä, se kannattaa asettaa hyvin selkeeksi prioriteetiksi. jos taas haluaa kiipeilystä monipuolisen ja kivan fyysisen treenimuodon, se sopii oikein hyvin sinne muun jumppailun sekaan. puntti sinänsä ei kiipeilyssä oo oikeestaan lainkaan tarpeellista, mutta tietyin varauksin ja kausittain sitä voi tehdä.

suosittelen boulderointia köysittelyn sijaan sen takia, että se vastaa rasitustyypiltään enemmän punttihommia ja on alottelijallekin helpommin saavutettavissa. vaihtele seinän kaltevuutta ja reittityyppejä, niin pääset hommassa eteenpäin. uskoisin kuitenkin, että sulle käy kuten monille muille allekirjoittanut mukaanlukien, että se kiipeily vie mukanaan... ;)

Tuo on kyllä totta, että kun kiipeilyn saralle astuu niin se myös viekin sut. Mä en ole koskaan kokeillut köyden kanssa, jotenkin tuo boulderointi on se mun juttu. Pidän rankemmista ja lyhyemmistä pätkistä enemmän...

---

Mitäpä miehet on mieltä, sopiiko kiipeilytreenit kerran viikossa kuntosaliharjoittelun lomaan? Kiipeilyssähän aika paljon tulee staattista/kestävyys treeniä, joten sopiiko tämä paremmin asioista tietävien mielestä punttien nostelun kanssa yhteen? Itse kiipeilyn aloitin tuossa parisen kuukautta sitten vasta, joten ei vielä tuntumaa ole että mitähän mahtaa asian suhteen käydä. Selän, olkapäät & hauis-harjoittelun yritän sommitella siten, että pari päivää olisi väliä ennen ja jälkeen kiipeilytreenien.

Kiitos ja kumarrus.

itse käyn 3krt viikossa sekä salilla että boulderoimassa joinakin kertona jopa samanpäivän aikana kummatkin...
alussa saattaa tuntua vähän liian paljolta mutta tottuu nopeasti, nykyisin hyvin riittää energiaa kumpaakin

kannattaa kokeilla montakertaa viikossa jaksaa kumpaakin

kumpi tehään ekana riippuu siitä, kumpi on prioriteetti. jos tekee kovan bouldertreenin, ei siinä kyllä enää puntille kaipaa.

ehkä

ehkä mutta kyllä sen jaksaa, itse käyn aina päivällä töitten jälkee kiipeämässä ja siitä illalla puol 8 aikaa salille vielä.
jaottelee niin että kiipeilypäivinä tekee työntävät liikkeet ja jos on väliä kiipeilyyn päivä ainakin niin tekee vetävät, kuitenkin kiipeämässä tulee vetäviä aikalailla
mutta kyllä se boulder on se pääsääntöisempi, enemmän tulee kiipeiltyä.
vkl öisinkin tulee tylsistyneenä joskus käytyä kiipeämässä

juu ihan hyvin voi tollai tehä, kun pystyy treenaan useemman kerran päivässä. kiipeily on kyl hyvä lääke tylsyyteen :D

kesällähän toi on viel hienompaa, kun voi kiipeillä yöllä viileemmillä keleillä ja syksyy kohden sit lamppujen kanssa. tunteja tähän lajiin saa laitettua kyl ihan kiitettävästi :D

No perhana, tasan eivät tunnu menevän geeniloton tulokset - toiset vääntää rautaa salilla ja boulderoi samana päivänä, itsellä taas tuntuu että peräkkäisinä päivinä kovaa treenaaminenkin on jo ihan kropan sietokyvyn rajoilla ja kaikenlaiset krempat puskee äkkiä esiin :) Siinä varmaan syy, miksi ne greiditkään ei kovin rytinällä nouse....

enempi se on kii treenien rytmittämisestä. kyl ne greidit sieltä sit tulee.

Oliskos muuten vinkata jotain harjoitteita sormien ojentajalihasten vahvistamiseksi? Kaskua on kuulunut ja tuntuisi intuitiivisestikin järkeenkäyvältä, että niitä kannattais treenata loukkaantumisten ehkäisemiseksi...

ojentele sormia suoraksi tavoitteena yliojentaa ne lihasvoimalla. eli semmosia staattisia juttuja. sit erilaiset sormein ojentelut hiekkasangossa, tyynyä, reittä tms. vasten on ok. ja siis nyt on kyse nimenomaan sormien, ei ranteen ojentajista. ne saa kiipeilyssä työtä muutenkin paljon.

kiipeily itessään on huomattavan monipuolista treeniä, kun sen tekee oikein (!!!). eri otetyyppejä, seinäkaltevuuksia, tehoja, määriä jne. pitää ihmisen ehjänä ja elossa. ees mitään erityisiä vastalihaksia ei oo jne, mitä pitäs treenailla. tää on kuitenkin kii yksilöstä. ja sen mukaan sit pitää suunnitella se muu huoltava ja korjaava treeni. tää tarkottaa suht usein voimaa eri muodoissaan, liikkuvuutta yms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom