Kiinteistön osto

Mulla lähti Ok:n osto ajatus siitä kun mulle tarjottiin halvalla hinnalla OK taloa jota en kuitenkaan ostanut..

Olin miettinyt aiemmin ASO kämppää tai rivitalo 3-4tä kunnes puolivahingossa törmäsin
taloon joka miellytti minun silmääni todella paljon ja onnekseni oli ollut melko kauan myynnissä johtuen korkeasta pyyntihinnasta 238000€ ja paperi epäselvyyksistä.

RT lle hintaa olis tullut noin 160-180k€ plus lainan lyhennyksen jälkeen sähköt +n 130-300€ vastike jonka takia rupesin enemmän ja enemmän kallistumaan tuohon Ok:hn.

Kilautus välittäjälle ja taloa tutkimaan -> koko ajan alkoi vahvistua fiilis että tää on mun.
joskin löysin 2 kohteen mikä miellytti lähes yhtä paljon ->

Noh päädyin sitten tekemään ns törkytarjouksen koska välittäjä kertoili koko ajan miten "kusessa" kyseinen yrittäjä on jos ei saa kämppäänsä myytyä :)
tarjosin 170k€ asunnossa jossa oli sillä hetkellä 209k€ pyyntihinta..

tuo 170k€ tarjous ei tuottanut tulosta ja päädyin korottamaan 175k€ johon myyjä puoli heitti vastatarjouksen 180k€ jonka sitten kirkuen hyväksyin :)

+ Helvetin edullinen hankinta hinta kiitos välittäjän ja myyjän hölmöilyjen :)
+ Täysin peruskorjattu talo kaikki on uutta.
+Sijainti 3km keskustaan 200m kauppaan
+ oikealla puolella kaupunkia eli ei tarvitse ajella kaupungin läpi.
+tontti pieni mutta todella järkevästi suunniteltu.
+Selvisin huomattavasti pienemmillä kuukausierillä verrattuna esim RT neliön maksuihin.


- tontti saisi olla isompi
- muutto
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikä kannata välttämättä luottaa siihen kuntokartoitukseenkaan ihan sokeasti -> tuo OKT minkä ostin siihen oli tehty kuntokartoitus jossa oli todettu vähäinen kosteusvaurio kattorakenteissa -> kun tätä vähäistä kosteusvauriota oli sitten ruvettu korjaamaan/tutkimaan niin olikin havaittu että ainut järkevä korjaus onkin KOKO katon uudelleenrakentaminen..

Ja nämä kosteusmittaukset on kanssa hivenen +-0 juttuja olen kuullut useamman kerran että on sanottu että vähän löytyy kosteutta lattia kaivon reunoilta ja remontissa onkin sitten huomattu että sitä kosteutta onkin ollut aika vitusti.

No ei kannata luottaa varsinkaan jos se on myyjän teettämä. Noita kartoituksia kun on tehty karrikoiden käymättä edes asunnossa. Mitään vastuuta kun tuosta ei käytännössä kenelläkään ole, maine korkeintaan.

Kannattaa teettää nuo kartoitukset itse aina kun vanhaa ostaa, etenkin just okt:n kohdalla. Muutaman satasen se maksaa, mutta voi säästää kymppitonneja. Ei palovakuutustakaan varmaan kukaan ota sentakia, että toivoo kämppänsä palavan joskus...
 
No ei kannata luottaa varsinkaan jos se on myyjän teettämä. Noita kartoituksia kun on tehty karrikoiden käymättä edes asunnossa. Mitään vastuuta kun tuosta ei käytännössä kenelläkään ole, maine korkeintaan.

Kannattaa teettää nuo kartoitukset itse aina kun vanhaa ostaa, etenkin just okt:n kohdalla. Muutaman satasen se maksaa, mutta voi säästää kymppitonneja. Ei palovakuutustakaan varmaan kukaan ota sentakia, että toivoo kämppänsä palavan joskus...

Vakuutukset on OKT:ssa pakolliset jos on talosta lainaa;).
 
Meillä oli tähtäimessä vanha ja huonokuntoinen omakotitalo, koska emme halunneet maksaa muiden tekemistä remonteista. Samalla saa talosta sen näköisen kun itse haluaa. Vanha talo oli myös sen takia parempi vaihtoehto, kun piha on jo valmiiksi olemassa.. Eipähän tarvitse odotella että omenapuut kasvaa.

Sopiva kohde löytyi ja päätimme tehdä tarjouksen. Kaupan ehtona oli kuntotarkastus ja piilovirhevakuutus. En sitten tiedä korvaako tuo vakuutus juuri mitään jos jotain löytyy, koska ehdot olivat vähintäänkin tiukat, mutta eipä sillä väliä kun myyjä maksoi molemmat.

Remonttiin pitää tällaisissa kohteissa varautua kuitenkin hyvin. Laskeskeltiin tuossa että voimme tehdä remonttia n. 50t eurolla ja silti talon kokonaishinnaksi tulee alueen keskiarvoa alhaisempi taso, joten tässä suhteessa ei pitäisi tulla ongelmia. Suurin osa remontista tehdään itse ja ajattelimmekin pitää blogia remontin etenemisestä. Blogi löytyy osoitteesta http://rmt-2009.blogspot.com/

+ sijainti (n. 3,5km kaupungin ydinkeskustasta)
+ remontoitava, saa oman maun mukaisen
+ oma rauha

- en tiedä vielä, eiköhän näitä tule kunhan pääsee muuttamaan, mutta varmaan lumien luominen tulee vituttamaan. Suunnittelin jo että voisi ostaa maasturin että pääsee pihaan ja pihasta pois :D
 
Kannattaa sitten _todellakin_ miettiä miten rempata, koska rintamamiestalo on todella helppo rempata pilalle.

Vanha talo on vanha talo ja siitä ei kannata tehdä uutta taloa.
 
Meillä oli tähtäimessä vanha ja huonokuntoinen omakotitalo, koska emme halunneet maksaa muiden tekemistä remonteista. Samalla saa talosta sen näköisen kun itse haluaa. Vanha talo oli myös sen takia parempi vaihtoehto, kun piha on jo valmiiksi olemassa.. Eipähän tarvitse odotella että omenapuut kasvaa.

Sopiva kohde löytyi ja päätimme tehdä tarjouksen. Kaupan ehtona oli kuntotarkastus ja piilovirhevakuutus. En sitten tiedä korvaako tuo vakuutus juuri mitään jos jotain löytyy, koska ehdot olivat vähintäänkin tiukat, mutta eipä sillä väliä kun myyjä maksoi molemmat.

Remonttiin pitää tällaisissa kohteissa varautua kuitenkin hyvin. Laskeskeltiin tuossa että voimme tehdä remonttia n. 50t eurolla ja silti talon kokonaishinnaksi tulee alueen keskiarvoa alhaisempi taso, joten tässä suhteessa ei pitäisi tulla ongelmia. Suurin osa remontista tehdään itse ja ajattelimmekin pitää blogia remontin etenemisestä. Blogi löytyy osoitteesta http://rmt-2009.blogspot.com/

+ sijainti (n. 3,5km kaupungin ydinkeskustasta)
+ remontoitava, saa oman maun mukaisen
+ oma rauha

- en tiedä vielä, eiköhän näitä tule kunhan pääsee muuttamaan, mutta varmaan lumien luominen tulee vituttamaan. Suunnittelin jo että voisi ostaa maasturin että pääsee pihaan ja pihasta pois :D

Meinasitko tosissasi panostaa tohon blogiin? Jos meinasit, niin voitaisiin ottaa tuo meidän sivuilla seurattavaksi. Mutta palaan tähän asiaan vielä ensviikolla tarkemmin.
 
Mitä kannattaa laittaa heti alkuun tuonne:
- Pohjakuvat jokaisesta kerroksesta
- Dokumentoida mahdollisia ongelmapaikkoja ja tietenkin muutenkin kuvata talo niin tarkkaan alkuperäisessä kunnossa kuin jaksaa.
- Kuva myös siitä miten rakennukset ja muut huomionarvoiset asiat on tontilla ja miten naapurit on.
 
Meinasitko tosissasi panostaa tohon blogiin? Jos meinasit, niin voitaisiin ottaa tuo meidän sivuilla seurattavaksi. Mutta palaan tähän asiaan vielä ensviikolla tarkemmin.

Kyllä tässä olisi tarkoitus seurata valmistumista mahdollisimman hyvin. Olen heti alusta saakka tehnyt myös tarkkaa seurantaa kuluista, voin näitäkin sitten yrittää koota hieman kasaan tietyin väliajoin.
 
Kun jaksaisi kirjoittaa, niin voisi kirjoittaa vastaavan blogin. Luulen tosin että menee niin päin, että kun projekti on valmis, niin voisi kirjoittaa jonkun jutun kuvilla ja laskea paljon rahaa&aikaa meni sekä miten ne jakaantui. Itse olen ottanut joka kuitista kopion ja kuviakin on jo tuhansia.

Noista kuntokartoituksista sen verran, että oman kiinteistön kohdalla todennäköisesti olisi maallikkokin jo nähnyt silmällä missä on tekemistä. Sitten purkamalla löytyi paljon sellaista mukavaa ja ei niin mukavaa, joita tuollaisella kuntokartoituksella ei olisi varmasti löytynyt. Ajavat varmasti asiansa jos vanhat talot on ihan "uutta" ostajalle, mutta vähän asiaan perehtynyt pystyy jopa itse melkein tarkemmin tsekkaamaan ongelmat ja talon kunnon.

Jotain hyvää sentään vanhassakin talossa/kiinteistössä uuden rakentamiseen verrattuna. Tältä kesältä parhaimmat:

-Sähköjen ja tietoliikennekaapeleiden vetäminen kokonaan uusiksi puoliksi jo kytkettyinä n. 500€, josta puolet saa takaisin kotitalousvähennyksinä. Tarvikkeet oli omasta takaa.
-Käyttövesijohdon uusiminen; kaivaminen tontin poikki n. 20 m, letku paikalleen, kytkeminen molemmista päistä, täyttö hiekalla + maat päälle = 1 tunti. Rahaa meni n. 100€ josta kaivonkonemies otti puolet.
 
Käsitin että kuntotarkastus ja homekoiran visiitti niin pitäisi olla aika varmoilla vesillä. Tosin vanhassa puutalossa esim. lienee aina jotain pientä.
 
Tässä on omasta kokemuksesta hyvä esimerkki sellaisesta tapauksesta, jota ei kuntotarkastuksessa löydy. Ellei sitten ruveta seiniä purkamaan tai ikkunoita irrottamaan karmineen. Eli täysin näkymättömissä oleva vika.

Viisi pystyjuoksua ikkunan ympäriltä täysin poikki sisään sataneen veden takia. Ei onneksi hometta, mutta lahottajaötökät olivat viimeistelleet työt ja osassa kohtaa oli kaarnan alla vain hienoa puupölyä. Itseltä tämä otti aikaa korjata vajaa 2 päivää, kun halusin urheilla ja lyödä kaikki naulat käsin, sekä höylätä rimat kasin oikeaan paksuuteen.

Piti vaan lisätä puruja karmin alle, mutta tulikin vähän isompi homma. Halvallahan tästä pääsi kun itse teki, mutta teetettynä olisi sitten maksanut vähän jo enemmän.

full


full


full
 
Back
Ylös Bottom