Kielten aikuisopiskelu työn ohessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Minua kiinnostaisi opiskella Japanin kieltä töiden ohella. Työväenopiston opiskelutahti (2,5 tuntia / viikko) ei riitä, vaan opiskelun pitäisi olla tiheämpää ja jatkuvaa.

Humanistisessa tiedekunnassa Itä-Aasian tutkimus tarjoaisi perusteellisen koulutuksen Japanin kielestä. Tuossa olisi luonnollisesti sitten pakko opiskella myös Japanin kulttuuri ja historiaa mikä ei haittaisi, mutta sitten olisi pakollinen sivuaine ja lisäksi pitäisi lukea humanistien peruskauraa, mikä ei sitten taas kiinnosta. Lisäksi ollessani päivätyössä luennoille ja pakollisille keskustelukursseille osallistuminen olisi vaikeaa. Tämä edellyttäisi sitten, että rupeaisin tekemään puolikasta työviikkoa. Työnantajakin tuosta varmaan yskisi.

Ihan oikeat kielikurssit taas maksavat aika paljon. Välimuoto voisi olla jonkinlainen aikuiskoulutus, mutta ne, mitä googlasin, olivat aika peruskursseja.

Ovatko jotkut teistä saaneet työssäkäyvinä silti sumplittua täysipainoisen kieltenopiskelun mukaan viikkorytmiinne?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Japanin alkeiden opiskelusta voin kertoa sen verran, että tollanen 2,5 tuntia opetusta viikossa on täysin riittävä alkuun.. Niiden saatanallisten merkkien opettelu on meinaan niin aikaa vievää sekä luonteeltaan yksinpakertamista. Näin ollen tiheämpi opetustahti ei tuota minkäänlaisia tehokkuus/ajansäästöetuja... Ja tosiaan itseäkin alussa mietitytti toi kohtalaisen alhainen viikkotuntimäärä verrattuna "perinteiseen" kieltenopetukseen..

Nimim. kokemusta on (yliopiston kursseilta)...

Mä olen opiskellut ranskaa iltalukiossa juuri sen takia, että opetustahti on todella verkkainen.

Voikos iltalukioon mennä opiskelemaan vaan just yhtä kurssia ilman mitään ylioppilas tai vastaavia tavoitteita? Ranska tai espanja kiinnostais.
Montas tuntia toi käytännössä syö viikossa ja miten pitkälle siellä pystyy menemään?

Oletko tsekannut avoimen yliopiston kurssitarjonnan? Samaten Helsingin seudun kesäyliopistosta näyttäisi löytyvän japanin kursseja.

Mutta, kuten tuossa joku jo edellä mainitsikin, vaatii japanin kielen kirjoitusmerkkien perusteiden opettelu alkuvaiheessa jonkin verran vaivannäköä. Varsinkin työssäkäymisen ohella aluksi tuollainen 1 krt/vko voi olla helpompi vaihtoehto, niin ei käy liian raskaaksi. Sitten kun on perusteet hallussa, voi laittaa turbovaihteen päälle! :rock:

Voikos iltalukioon mennä opiskelemaan vaan just yhtä kurssia ilman mitään ylioppilas tai vastaavia tavoitteita? Ranska tai espanja kiinnostais.
Montas tuntia toi käytännössä syö viikossa ja miten pitkälle siellä pystyy menemään?

Joo, iltalukiossa voi olla ns. aineopiskelija (vrt. varsinainen opiskelija). Tutkintoon tähtäävä opiskelu on iltalukiossa maksutonta, mutta ainakin Eiran aikuislukiossa aineopiskelijan on maksettava 100 euron ilmoittautumismaksu.

Oppitunnit (85min) ovat kahdesti viikossa, joko ma+ke tai ti+to. Etenemistahti on nopea ja tyyli koulumainen, ts. kotitehtävät, sanakokeet yms. kuuluvat asiaan. Oppilaat ovat iltaisin pääosin aikuisia aineopiskelijoita, joten heidän opiskelumotivaatio on kohdillaan.

Jos sulle on tärkeämpää oma oppiminen kuin vaikka noppien kerääminen, niin suosittelen ehdottomasti. Itse olen opislellut kieliä myös avoimessa yliopistossa ja se meininki oli niin vapaamuotoista ja hidastempoista, että mielenkiinto lopahti aika pian. Vuosi espanjaa tai ranskaa iltalukiossa tarkoittaa lukion B-kielen oppimäärän hallitsemista niin sujuvasti kuin itse haluat.

Iltalukiota suosittelisin itsekin, jos vain sellainen löytyy. Paikallinen iltalukio velottaa muistaakseni ns. huvikseen opiskelevilta 10-15e/kurssi tai sitten 75e lukuvuodessa. Sitten kun alkeet on opittu niin voi oman mielenkiinnon mukaan laajentaa sanavarastoa aika nopeasti, luulisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom