Kiekonheitto

Pistänpä piruuttani pystyyn ketjun kiekonheitostakin, kun tuossa kuulantyönnöstä ja keihäänheitostakin moinen näyttää majailevan.
Itse oon harrastanu nuorempana yleisurheilua ja noi heittolajit hyppylajien ohella oli mulle sitä mukavinta puuhaa. Nyt melkein 8 vuotta yleisurheilun lopettamisen jälkeen on alkanut kiekonheitto kiinnostaa, ja kävinkin ostamassa 600g:n kiekon tilalle 1,5kg:n kiekon. Paras kaari tais lentää n. 45m päähän. Tänä vuonna ostoslistalla sitten 2kg:n kiekko ja vähintään samat mitat alkusyksystä jos sais.
Kiekonheitto on varmaan vähän etäisempi laji monelle kuin tuo kuula tai keihäs. Veikkaan, että moni on ensimmäisen kokeilukerran jälkeen lopettanut kiekonheittämisen siihen, kun kiekko lähti kädestä pyörien 10m viivalle. Mutta kai täältä sentään jonkin verran tuohonkin lajiin perehtyneitä löytyy?

Mullakin olis hankintalistalla 1,5 kilon kiekko. 1 kg:n (?) kiekko on paikaltaan lentänyt noin 25 metriä 13-vuotiaana. Mutta mukava laji, ei siinä mitään.

Kaykaa ostamassa 2kg. Se on miesten kiekko. Taino, kyllahan se on mukavampaa heittaa 1.5kg ku se on paljon helpompaa. Itella lentaa varmaa about 30m 2kg kiekolla. !.5kg en osaa sano, mutta luultavasti noin 35-40m.

Hieno laji, nuorena tuli enemmänkin harrastettua. Tänä kesänä voisi vuosien tauon jälkeen kokeilla, vieläkö saa kiekon häkistä ulos.

Itellä menee 1kg:n kiekko noin 41 metriä, ikää 19. Viime kesänä tuli pari kertaa kokeiltua joten kokemusta ei kauheesti ole mutta kyllä sinne 50 metriin olis tarkotus se saada. Kaveri vetäs paikaltaan 44m kun ei osaa vauhdilla, mutta on tosin 15kg painavempi ku meikä.

Kausi avattu, myöhässä kylläkin. Lepposia heittoja vauhditta kymmenkunta kappaletta. 1,5kg:n limput tippuivat siihen kolmenkympin viivalle, 2kg:n ~25m. Loppuun muutama täydellä vauhdilla, paras heitto kevyemmällä 36-38m ja kahden kilon kiekko about 31m. Alkusyksystä vois tähdätä 50m (1,5kg) ja 40m (2kg).

Eka video heitosta taltioitu: http://www.youtube.com/watch?v=qsmEKIsrcOQ
Jos joku jotain tekniikasta ymmärtää, ottaisin mielelläni palautetta vastaan.

Näyttäis pahin ongelma olevan just tuolla takimmaisella tukijalalla. Menee paljon voimaa hukkaan ja kaatuu koko systeemi sitten lopussa. Samalla näyttäis, ettei yläkroppaa tule tarpeeksi kiertoa ja jää paljon potentiaalista voimaa ja nopeutta käyttämättä. Samalla myös lopun ponnistus jää kokonaan pois jaloista. Käytännössä heität siis pelkällä yläkropalla. Sulle vois toimia kapeampi loppuasento tai pikkusen pidemmälle pyöriminen, jolloin saat tukevamman asennon.

Hokasimpa vielä, että tuon alun ryntäys näyttäisi ainaki vielä olevan suht löysä. Eli kun naama suunnilleen osoittaa kentälle päin, potkaiset itsesi eteen päin ja vapaana heiluvalla jalalla otat vielä kunnolla lisä vauhtia. Heiluriliike kuvaa hyvin sitä, miten käytät tuota ilmassa olevaa jalkaa. Saatto olla, että katoin väärinki :D

Suurin ongelma tosiaa näyttää olevan tossa lopussa. Tuota jalkojen asentoa lähtisin ekana korjaamaan ja sen jälkeen kattomaan mitä ongelmia seuraavaksi ilmenee. Muuten kyllä näyttää suht mallikkaalta hommalta.

jto:lta sainkin jos samankaltaisia neuvoja ja oon niiden mukaan ruvennut kehittämään heittoa. Lähinnä paikaltaan sekä tän tyylisiä heittoja: http://www.youtube.com/watch?v=q3agAI_qigI. Vaihdoin tyyliä siihen, jossa jalat vaihtavat paikkaa heti kiekon irtoamisen jälkeen. Parhaimmat heitot lähes samoille mitoille kuin täysvauhdilliset ennen. Kiitos paljon neuvoista.
Harrastatko Ikiturso itsekin kiekonheittoa?

jto:lta sainkin jos samankaltaisia neuvoja ja oon niiden mukaan ruvennut kehittämään heittoa. Lähinnä paikaltaan sekä tän tyylisiä heittoja: http://www.youtube.com/watch?v=q3agAI_qigI. Vaihdoin tyyliä siihen, jossa jalat vaihtavat paikkaa heti kiekon irtoamisen jälkeen. Parhaimmat heitot lähes samoille mitoille kuin täysvauhdilliset ennen. Kiitos paljon neuvoista.

Harrastatko Ikiturso itsekin kiekonheittoa?

En oikeastaan. Kuulantyöntöä enemmän, mutta tekniikassa ja voimatasoissa pahoja ongelmia, kun ei ole ollut aikaa treenata. Varsinkin tekniikka prakaa pahasti. Ajoitusvirheitä. Kuitenkin tuosta pyörähdystekniikasta on kokemusta molemmista lajeista jonku 5-9 vuotta, nii osaa vähän kattella muidenkin tekemisiä. Noi osittaisliikkeet on kyllä hyviä korjaamaan tiettyjä kohtia tekniikasta.

Täytyis vain malttaa mieli ja olla heittämättä täydellä vauhdilla ja yrittämättä rikkoa joka kerta sitä kesän ennätystä...

Voihan sitä tietenki tehdä niin, että vedät alkutreenin siistillä tekniikalla ennätyksestä välittämättä. Ja sitten siihen loppuu tempaset muutaman heiton täysillä. Tulee samalla opeteltua tekemään täysivauhtista heittoa ja kokeiltua miten se hitaalla opittu luonnistuu ku löydän kierroksia koneeseen.

Eka video heitosta taltioitu: http://www.youtube.com/watch?v=qsmEKIsrcOQ
Jos joku jotain tekniikasta ymmärtää, ottaisin mielelläni palautetta vastaan.

Yritä pyörittää oikeaa jalkaa ringin keskellä aktiivisesti heti, kun se tulee ringin pintaan. Nyt kantapää tulee maahan ja katkaisee alavartalon liikkeen ja ylävartalo etenee tämän seurauksena liian aikaisin. Näin kiristyksiä ei keskivartaloon vetovaiheessa juuri synny ja metrejä jää runsaasti varastoon.

Itse palaisin tukea vasten heittoon. Sitten kun se toimii stabiilisti, niin voit harkita heittoa jalkojenvaihtotekniikalla. Nyrkkisääntönä se, että tukea vasten heitossa jäät tukevaan asentoon heiton jälkeen, etkä horju mihinkään päin. Esim. tuossa maailmanluokan esimerkki tukea vasten heittämisestä ja oikean jalan pyörittämisestä: http://www.youtube.com/watch?v=CwYMvak6uYM

26.7.2011 Espoo: Pertti Hynni, ViipU, 54,58 metriä ja 51 vuotta (lähde: Tilastopaja).

Taitaa "vanha herra" ilmestyä ensi viikon Kalevan Kisoihin kiusaamaan nuorempiaan...

Daddaraa:

Mulla pistää silmään että liikkeelle lähdössä sun heilahtava jalka käy aika ylhäällä ja ikäänkuin potkaiset vauhtia sillä tavoin. Se vie vain sulavuutta pois ja todennäköisesti aiheuttaa turhaa ylös alas liikettä mikä hidastaa siinä vaiheessa kun oikea jalka tulee keskelle. Sulla käy myös tosiaan oikean jalan kantapää maassa keskelle tullessa ja se on aika iso no no. Kokeile swiipata alussa matalampana ja laajempana ja katso miten se vaikuttaa.

Pitää katsoa jos sais omaa videota näytille, mullakin on takana kohta viiden vuoden tauko kaikesta treenaamisesta ja oon tänä kesänä käynyt pari kertaa huvikseen kokeilemassa.

Back
Ylös Bottom