Kickboxing

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkiss
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moroo. Kyselisin vähän lajiin kuuluvista tarvikkeista. Olen ostamassa fairtexin jalkasuojat ja hanskat,mutta miten on noiden kokojen kanssa kun en oikee hiffaa tota hanskojen koko juttua kun on 10,12,14,16oz niin mikä noista sopii mulle. Olen 167cm pitkä,74Kg painoa, jos noilla nyt mitään merkitystä on. Sitten vielä noi jalka suojat oiskohan koko M hyvä??. Kiitos asiaa selventäville..

Moroo. Kyselisin vähän lajiin kuuluvista tarvikkeista. Olen ostamassa fairtexin jalkasuojat ja hanskat,mutta miten on noiden kokojen kanssa kun en oikee hiffaa tota hanskojen koko juttua kun on 10,12,14,16oz niin mikä noista sopii mulle. Olen 167cm pitkä,74Kg painoa, jos noilla nyt mitään merkitystä on. Sitten vielä noi jalka suojat oiskohan koko M hyvä??. Kiitos asiaa selventäville..

Hanskojen koosta kannattaa kysyä vetäjiltä, koska eri seuroissa käytetään eri painoisia hanskoja, mutta sinulla koko menee luultavasti tuonne 12-14 tienoille. M-kokoiset jalkasuojat voivat olla hyvä, mutta paras tietysti jos pääsisit sovittamaan. Missä asut?

oz eli unssi kertoo hanskan painon, sun kokoseille minimissään 12 oz, mielellää 14 oz jos aikoo sparrata tai jopa 16 oz voi harkita. Liian pienet hanskat on vaaralliset sparratessa, kun iskunvaimennuskyky on huonompi.

Jalkasyndien koko määräytyy säären pituuden mukaan, laita viestiä myyjälle ja tiedustele kuinka pitkä sääriselle kukin koko on tarkoitettu.

Itselläni oli (170cm ja 60-65kg) sparratessa 16oz hanskat, sekä "kovempaa" sparratessa ihan matsihanskat 10oz. Mutta tämä oli jo SM-tasolla, säärisuojat oli Twins merkkiset, ja ne ovat kokoa M.
Ihan vinkkinä vaan, jos ei kukaan aikaisemmin kertonut tai sinulla tullut mieleen, osta niiden paksujen nahkaisten säärisuojien alle sellaiset kankaiset kevyet ja ohkaiset suojat (itsellä on hayashi tmv.) merkkiset. Nämä estävät hien ja muun paskan tarttumista nahkaisten suojien sisäpintaan, mikä pitää nämä kalliimmat suojat hyväkuntoisena pidemmän aikaa. Muistaakseni nämä kankaiset ja ohkaiset "sukat" ovat parinkympin hintaluokkaa.

oz eli unssi kertoo hanskan painon, sun kokoseille minimissään 12 oz, mielellää 14 oz jos aikoo sparrata tai jopa 16 oz voi harkita. Liian pienet hanskat on vaaralliset sparratessa, kun iskunvaimennuskyky on huonompi.

Huonot hanskat ovat huonot unsseista riippumatta. Green hilliltä tai Top teniltä voin varauksetta suositella vaikka kymppiä, johtuen ihan rakenteesta, mutta se koon suositteleminen ei ole minun asiani vaan ohjaajien.

Hiukan alle 70-kiloinen kaverini (kovalyöntinen, sparraa "silmät palaen", menestynyt kilpailuissa) osti taannoin Green Hillin kymppiunssit sparrihanskoiksi. Olin mukana ostoksilla ja annoin kaverille siunauksen ostaa noin pienet rukkaset kun kys. puljussa ei isompaa GH:a myyty.
Kyllä ne oli liian pienet nettifoorumeiden mainospuheista huolimatta. Vaikka tuossa mallissa kaverin satuttaminen onkin tehty vaikeaksi, mahdotonta se ei ole osaavalle kaverille. Mustia silmiä ja pieniä nirhaumia tulee aika lailla useammin kuin silloin kun kaveri käytti 14oz hanskoja.

Ketjun aloittajalle, jos seuran puolesta ei ole kokovaatimuksia hanskoille niin 14oz on hyvä kuten aiemmin jo mainittiin. Jos jalkasuojien kanssa käy niin ettet pääse sovittamaan tai myyjä ei anna selkeää vastausta, niin ota M-kokoiset. Jalkasuojissa kokoerot eivät ole kovin isoja, ja se ei käytännössä haittaa jos tulee hieman väärän kokoiset.

Hiukan alle 70-kiloinen kaverini (kovalyöntinen, sparraa "silmät palaen", menestynyt kilpailuissa) osti taannoin Green Hillin kymppiunssit sparrihanskoiksi. Olin mukana ostoksilla ja annoin kaverille siunauksen ostaa noin pienet rukkaset kun kys. puljussa ei isompaa GH:a myyty.
Kyllä ne oli liian pienet nettifoorumeiden mainospuheista huolimatta. Vaikka tuossa mallissa kaverin satuttaminen onkin tehty vaikeaksi, mahdotonta se ei ole osaavalle kaverille. Mustia silmiä ja pieniä nirhaumia tulee aika lailla useammin kuin silloin kun kaveri käytti 14oz hanskoja.
Tuo voi johtua myös siitä, että 10-unssiset mahtuvat paremmin suojauksesta läpi kuin 2x leveämmät 14-unssiset ja iskut osuvat sen takia helpommin. Sitä voi sitten miettiä onko tarpeellista oppia torjumaan helpommin isoilla rukkasilla, jos/kun matseissa tulee sitten kisakintailla läpi niin, että soi. Toki jos tarkoituksena on vain "kiva" ja kevyt sparri eikä kilpailuun tähtäävä treeni, niin ovathan ne mustat silmät ja naarmut hirveän kamalia.

Kun kyselet varusteista oletan että olet aloittamassa lajin. Mikäli olen oikeassa ette ensimmäisissä treeneissä vielä varmaan hanskoja tarvitse joten kyselkää ohjaajalta ja muilta harrastajilta kimppatilausta jolloin hinta voi pompsahtaa kivasti alaspäin. Jos olet kuitenkin jo aloittanut ja tarvitset hanskat heti niin osta 12-14oz. Itse olen 180/74 ja käytän 12oz hanskoja tällä hetkellä. Todennäköisesti ostan kyllä seuraavaksi 14oz hanskat treenaukseen ja jätän pienemmät kovempaan sparriin tai säkkihanskoiksi. Sinulle todennäköisesti M-koon säärisuojat ovat sopivat. Hammassuojat ja alasuojat myös kannattaa hankkia hyvissä ajoin!

Niin kuin huomataan, hanskojen käytössä on koulukuntaeroja. Noista pituuksista ja painoista ei oikein voi päätellä kuinka kovaa lyöt, kun siinä on aika iso ero, oletko mies jolla on rasvaprosentti 4 vai nainen jolla on rasvaprosentti 40. Voimissa on tällöin melkoinen ero vaikka mitat olisi samat.

Minä olen sitä mieltä, että jos suojaus on auki niin se on auki vaikka olisi 20 unssin hanskat. Suojaushan ei perustu siihen että laitetan hanskat naaman eteen ja ollaan sitten niiden takana "turvassa". Jos näin yrittää ja sitten kisoissa tulee lyönnit läpi, niin vika on muualla kuin hanskoissa.

Yleisesti laatu on tärkeämpää kuin määrä. 10oz Greenhillin Tigerit on mukavampi saada naamaan kuin 18oz Starpakit. Kisahanskoissa on tosin se ikävä puoli, että yleensä niiden tarranauhoja ei ole kantattu ja niistä tulee siksi enemmän nirhaumia. Siksi en itse pidä kisahanskoilla treenaamisesta edes ennen matsia, mutta tämä on taas koulukuntakysymys.

Nythän oli kuitenkin lähtökohta se, että aloittaja haluaa Fairtexit, joka on hyvä merkki. Paras neuvo on taas kysyä vetäjältä, että mitkä kannattaa ostaa niin että on samaa kokoa treenikavereiden kanssa. Jos tämä ei ole mahdollista, niin 12 tai 14oz BGV8 on aika turvallinen ratkaisu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo taidan tehdä niin että kyselen valmentajalta,taitaa olla paras vaihtoehto. Hammassuojat onkin jo hankittu. Kiitoksia erittäin paljon vinkkejä antaneille.:)

Minä olen sitä mieltä, että jos suojaus on auki niin se on auki vaikka olisi 20 unssin hanskat. Suojaushan ei perustu siihen että laitetan hanskat naaman eteen ja ollaan sitten niiden takana "turvassa". Jos näin yrittää ja sitten kisoissa tulee lyönnit läpi, niin vika on muualla kuin hanskoissa.
Mä olen ymmärtänyt, että suojaus nimen omaan perustuu ihan vaan siihen, että pistetään hanskat naaman eteen ja sitten ollaan niiden takana turvassa. :D Mitä isommat hanskat niin sitä helpompi on olla turvassa ja toisinpäin.

Tuo voi johtua myös siitä, että 10-unssiset mahtuvat paremmin suojauksesta läpi kuin 2x leveämmät 14-unssiset ja iskut osuvat sen takia helpommin. Sitä voi sitten miettiä onko tarpeellista oppia torjumaan helpommin isoilla rukkasilla, jos/kun matseissa tulee sitten kisakintailla läpi niin, että soi. Toki jos tarkoituksena on vain "kiva" ja kevyt sparri eikä kilpailuun tähtäävä treeni, niin ovathan ne mustat silmät ja naarmut hirveän kamalia.

Amen. Itse olen oppinut pistämään 16 oz. Twinssin hanskat naamarin eteen ja antanut jengin moukaroida niihin mielin määrin.
Kun hanskat vaihtuivat Green Hilleihin, niin sama taktiikka ei enää toimikaan, vaan "iskut" vuotaa välistä ;-)

Tuo voi johtua myös siitä, että 10-unssiset mahtuvat paremmin suojauksesta läpi kuin 2x leveämmät 14-unssiset ja iskut osuvat sen takia helpommin. Sitä voi sitten miettiä onko tarpeellista oppia torjumaan helpommin isoilla rukkasilla, jos/kun matseissa tulee sitten kisakintailla läpi niin, että soi.
Väittäisin että osumia tulee määrällisesti vähemmän kuin isoilla hanskoilla ottavan kaverin kanssa, ehkä niitä lyöntejä tulee varottua enemmän ja pysyttyä potkuetäisyydellä. En ole muuten koskaan nähnyt hanskamallia jossa 14oz olisi kaksi kertaa leveämpi kuin 10oz.

Toki jos tarkoituksena on vain "kiva" ja kevyt sparri eikä kilpailuun tähtäävä treeni, niin ovathan ne mustat silmät ja naarmut hirveän kamalia.
A-hah, no minäpä menen tästä ostamaan hamekangasta ja painun takaisin puuhastelemaan kivan läpsysparrin pariin.

Mielestäni suojauksen tehtävä on estää vastustajan iskujen perillepäässy, hanskoja tai kyynärvarsia hyväksikäyttämällä. Kysessä ei siis ole väistöliike, jossa iskua väistetään. Onnistunut suojaus mahdollistaa iskujen estämisen katsekontaktia menettämättä, hyvän tasapainon sekä lähtökohdan vastahyökkäykselle. Epäonnistunut suojaus taas haittaa omaa näkyvyyttä, horjuttaa tasapainoa tai/sekä hankaloittaa vastahyökkäystä.
Perussuojaus vaihtelee paljon lajikohtaisesti, se millä tasolla käsiä pidetään, miten niillä suojataan ja mitä niillä suojataan. Mutta rohkenisin väittää että edellämainitut asiat ovat tärkeitä aikalailla kaikenlaisissa kamppailulajeissa, jossa suojaus on oleellinen osa sparritreeniä/kilpailutilannetta.

Suosittelisin että menet valmentajan juttusille, ne osaa suositella sulle oikeaa kokoa ja oikeaa painoa hanskoihin. Ainakin itse sain kokeilla molempia yhden reenien ajan ja jos en ollut kokoon tyytyväinen olisin saanut vaihtaa. Itselläni taitaa olla 14oz hanskat, ja m-kokoiset säärisuojat. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom