Kickboxing vai Thaiboxing??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin tässä aloittaa harrastamaan jompaakumpaa lajia mutta en tiedä kumpi olisi parempi.. olisiko teillä millaisia mielipiteitä että kumpi olisi parempi laji harrastettavaksi?? Kaiken perustan osaan jo sillä harrastan hokutoryu jujutsua mutta haluaisin vielä oppia ottelemaan paremmin

Elikkäs voisitteko kertoa kumpi olisi parempi.. Kiitos :)

Molemmat lajit sisältää perus lyönti ja potkutekniikat. Kickboxingin potkuvalikoima on laajempi ja joukossa on näyttäviä, mutta ei niin tehokkaita potkuja. Thaiboxingissa on perus lyöntien ja kiertopotkujen lisäksi myös polvipotkut, kyynerpäälyönnit, lähiottelu ja kaadot sallittua. Thaiboxing on kamppailulaji, jossa potkutekniikat ovat riisuttu tehokkaiksi ja yksinkertaisiksi.

Siellä missä mä treenaan kickboxingin ja thaiboxingin peruskurssi on yhteinen. Peruskurssin jälkeen voi sitten valita kumpaan jatkoryhmään haluaa mennä.

Mä olen thaiboxingin kannattajia, sitä treenattu jo monta vuotta. :)

Juu kiitos.. mutta eipä noilla tekniikoilla mitään merkitystä ole sillä osaan jo kaikki nuo potkut ja lyönnit, mutta tosiaan matsi taitoa pitäisi parantaa ja sen takia ajattelin alkaa harrastamaan jompaakumpaa.. tulee muute turpaan seuraavassa sinisen vyön kokeessa :)

Molemmat hyviä kontaktilajeja.Thaissa on normaalien nyrkkeilylyöntien ja potkujen lisäksi myös polvipotkut ja kyynärpäälyönnit käytössä.Ja lähiottelu jossa mahdollisuus heittoihin.Liikearsenaali taitaa muay thaissa olla suurempi.Tosin kickboxingissakin potkuja joita ei thaissa liiemmälti käytetä.Katsomaan ja kokeilemaan vaan...

No niin, kysymykseen voit oikeastaan vain sinä antaa vastauksen. Siis kun olet kokeillut molempia (jos valitset ensimmäiseksi väärin...) ja istut vanhainkodissa...:wanha:
Itse suosittelen thaiboxingia.
Asia riippuu monesta asiasta, esim missä päin asut, ts. onko siellä "hyvää" seuraa.
Pitää mainostaa: www.muaythai.fi, sieltä foorumissa on on hyvää läppää!
Älä sitten sokeasti usko tuohon että osaat kaikki perusteet, kyyti voi olla kovaa...:whip:
Mut varmasti hauskaa!!!

Ei lajeista kumpikaan ole "parempi". Molemmissa on hyviä ja huonoja ottelijoita ja seuroja. Valinta kannattaa tehdä sen mukaan, kumman lajin seura/valmentaja paikkakunnallasi on tasokkaampi. Kilpalajeista kun on kyse, niin kisamenestys on aika hyvä mittari.

Jos seurat ovat suunnilleen tasavahvat, kannattaa katsoa harjoituspaikan läheisyyttä, harjoitusvuorojen sopivuutta ja valmentajan persoonaa.

Itse kallistuisin Kickboxingin puoleen, sillä sitä voi harrastaa "kunnolla" kokonaisuudessaan, kun taas Thain tekniikoita (kyynärpäät, jossain määrin myös polvet) pitää varoa. Thain yksinkertaisuus on myöskin lievä heikkous fyysisen kehityksen kannalta. Thailla on kova maine, mutta se maine perustuu koviin thiamaalaisiin ottelijoihin, jotka jo lapsena joutuvat melkoiseen kuritukseen treenissä.

Tästä kaikesta huolimatta voin yhtyä tk75:n sanoihin
No niin, kysymykseen voit oikeastaan vain sinä antaa vastauksen.

Meillä on seurassa mahdollisuus treenata molempia ja käynkin molemmissa harjoituksissa.

Kallistun kyllä kuitenkin itse enemmän kickboxingin suuntaan, ihan vaan sen takia että meidän seurassa thaikku treeneissä potkitaan enemmän. Itse pidän enemmän noista käsitekniikoista, eikä se pysty painikaan/clinch itseäni pahemmin kiinnosta.

Eli jos mahdollisuus kannattaa kokeilla molempia ja valita sitten itse kumpi enemmän kiinnostaa! Thai nyrkkeily on monipuolisempaa sen puolesta, että mukana on myös polvi/kyynerpää tekniikoita. Tosin potkunyrkkeily treeneissäkin joskus treenataan polvia, riippuu seurasta.

Itse kallistuisin Kickboxingin puoleen, sillä sitä voi harrastaa "kunnolla" kokonaisuudessaan, kun taas Thain tekniikoita (kyynärpäät, jossain määrin myös polvet) pitää varoa. Thain yksinkertaisuus on myöskin lievä heikkous fyysisen kehityksen kannalta. Thailla on kova maine, mutta se maine perustuu koviin thiamaalaisiin ottelijoihin, jotka jo lapsena joutuvat melkoiseen kuritukseen treenissä.

Mitä sä tarkoitat "kunnolla" harrastamisella? 7 vuotta thainyrkkeilyä treenanneena en myöskään ymmärrä mitä tarkoitat kun kyynärpäitä ja polvia pitää varoa, ihan samalla tavalla kuin lyöntejä ja potkujakin. Täysiäkään ei kaveria lyödä kuin ottelussa. Ihmettelen miten fyysinen kehitys olisi heikkoa thaitreeneissä, onhan asearsenaalikin monipuolisempi kuin potkunyrkkeilyssä, eli treeneissä on enemmän eri asioita.

Behemoth: Vaikka oletkin jo jujutsua treenannut, älä vielä kuvittele että osaat thainyrkkeilypotkut ja muut tekniikat. Oon nähnyt monta eri lajin treenaajaa kokeilemassa thaikkua, ja lopulta homma epäonnistuu kun ne perustekniikat ei olekaan samoja, vaikka siltä näyttää. Kannattaa aloittaa ihan alusta ja maltilla.

Juu en minä luulekkaan pärjääväni siellä :D olen kyllä sparrannut muutamien kickboxingia harrastavien kanssa ja tiedän itsekkin että kyyti on kovaa!! sitä vartenhan haluankin alkaa harrastamaan jompaakumpaa että oppisin itsekkin, jos luulisin jo osaavani tuon kaiken en kai sillo meniskää noille kursseille :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Behemoth: Vaikka oletkin jo jujutsua treenannut, älä vielä kuvittele että osaat thainyrkkeilypotkut ja muut tekniikat. Oon nähnyt monta eri lajin treenaajaa kokeilemassa thaikkua, ja lopulta homma epäonnistuu kun ne perustekniikat ei olekaan samoja, vaikka siltä näyttää. Kannattaa aloittaa ihan alusta ja maltilla.

Alkuperäis aihetta vähän sivuten, mutta taekwondo kaverit on aika hyvä esimerkki tosta. Ku kaikki jotka mä olen nähny vaihtaneen lajia vaikka vapariin taikka thaikkuun, ni niitten on niin helvetin vaikee pitää jalat maassa. Ne hyppii kokoajan edes takas tai ylös alas. Ja siitä lähteen jalat vikkelästi alta.

Se mitä nyt yritän sanoa, ni kannattaa todellakin pyytää heti valmentaja kattomaan jos ei mene peruskurssille vaan suoraan jatkokurssille mitä virheitä tekee ja yrittää heti puuttua niihin. Se on aika helvetin vaikeeta päästä eroon vanhoista tavoista.

Juu kiitos.. mutta eipä noilla tekniikoilla mitään merkitystä ole sillä osaan jo kaikki nuo potkut ja lyönnit, mutta tosiaan matsi taitoa pitäisi parantaa ja sen takia ajattelin alkaa harrastamaan jompaakumpaa..
Tästä huokuu kyllä ikävä asenne. "Osaan jo kaikki potkut ja lyönnit.":rolleyes:

Esimerkiksi, kyllä varmasti monet brassi/TKD/karate yms. jopa thaibokserit kuvittelevat osaavansa lyödä, mutta realiteetit paljastuu kun menee nyrkkeilijän kanssa samaan kehään. Se todellinen osaaminen tulee nimenomaan ottelun kautta. Se ei ole minkään arvoista, että "osaa" lyödä ilmaan/pistareihin/säkkiin tms.

Hyvä esimerkki tästä oli kun Jomhod otti aikanaan nyrkkeilyssä näytösmatsin Jari Fyhrin kanssa Kissiksellä. Ei ollut Jomhodilla tässä matsissa sanan sijaa. Todisti toisaalta kestävänsä iskuja ilmeenkään värähtämättä, mutta pelkästään käsillä ei saanut itse juurikaan mitään aikaan.

Tämä on totta kuin kattila. Itsellä jujutsu/kickboxing tausta ja voi, että oli hankala oppia potkimaan thaikkupotkuja. Vieläkin liikkuessa tahtoo otteluasento mennä huonoksi ja potkuja treenaan vieläkin. n. 2½v olen siis MT:tä treenannut, ja matsikin on alla.

btw. Itse menin myös thaikkutreeneihin vyökoetta varten. Halusin siis sparrata enemmän, mutta sinneppä sitten jäinkin.

Ja itse kysymykseen: Ihan kumpi vain. Kaapelitehtaalla jos jujutsua treenaat, saat käydä ilmaiseksi molemmissa treeneissä, joten voit ihan valkata itsellesi mieluisamman kokeilemalla molempia.

Molempia lajeja treenanneena ja nyrkkeilyssäkin kilpailleena, sanoisin että thainyrkkeily on järkevämpi ja tehokkaampi laji, jos on kiinnostunut itsepuolustus tai vapaaottelu näkökulmasta. Potkunyrkkeilijät on aika hukassa lähiottelussa, mihin kaikki nujakat yleensä menee jossain vaiheessa. On totta, että esim. kyynerpäitä ei voi oikeen tosissaan treenata elävään vastustajaan, mutta ei ne thaikutkaan toisiaan muksi sparrissa muutenkaan yhtä kovaa kun suomessa sparrataan. Otteluita on tietysti usein. Thainyrkkeilijöillä on yleensä heikkoutena lyönnit, joten yksi lyöntipainotteinen treeni viikossa on välttämättömyys. Jos haluaa nähdä eurooppalaista thainyrkkeilyä parhaimmillaa ja kovilla lyönneillä, niin hakekaa ramon dekkerin videopätkiä. Pärjäsi myös potkunyrkkeilyssäkin.

Vyökoetta ja noin yleensä matsikokemusta varten kumpi vain käy ihan hyvin, kummat reenit nyt ajallisesti sopivat paremmin. Pidempi/syvempi reenaaminen tällaista pystylajia HR:n ohessa tekee todella hyvää.

Kummassakin näissä pystylajeissa tulee sitä tärkeää etäisyyttä, ajoitusta ja lyöntien ja potkujen blokkausta hiottua, mitä tarvitset ylemmissä HR vöissä. HR otteluissa monilla näkyi, vielä vihreävöisilläkin, hienoinen iskusäikkyys (uusi sana) mikä lähtee vain ankaralla pystymatsaamisella.

Joku sanoikin tuolla, että on hieman arveluttavaa lähestyä näitä juttuja, että mä kyllä osaan jo kaikki.

Voi voi.. potkuissa ja lyönneissä on eroja. Pentuna menin karatesalilta nyrkkeilytreeneihin. Kuvittelin että osaan lyödä. Sain pataan tosi komeasti ja sen jälkeen opettelin oikeasti lyömään. Treenasin sitten karatea ja nyrkkeilyä. Kuvittelin sentään osaavani potkia. Menin thaitreeneihin ja vasta siellä tajusin kuinka tehokkaasti ja kovaa voi potkia (vaikka pohjalla 10 vuotta karatea). Nyt sitten lajini on ollut thai.. tosin viimeist vuodet ollut muita kiireitä.

Toistan taas itseäni, mutta matsaamaanhan haluankin oppia. Jos haluaisin vain potkia ja hakata säkkiä, mitsejä, pistareita tai mitä vaan niin pysyisin visusti nykyisessä lajissani, sillä ainakin meidän reeneissä on juuri liikaa että opetellaan vaan vastaisku pistariin esim. vasemmankäden koukusta.. ja tuo ei loppujen lopuksi minua matsissa kovinkaan paljon auta, paitsi nyt jos oikein hyvä säkä käy :)

matsaamaanhan haluankin oppia.

Ja varmasti tiedätkin, että ottelemaan oppii vain ottelemalla. Sekä MT että KB mahdollistavat taatusti riittävän suuren matsausmäärän tarpeisiisi. HR:n kannalta Thaipuolella lienee enemmän yhtäläisyyksiä, lähinnä kyynerpää- ja polvitekniikkojen kannalta (HR:n empi ja hizageri ovat tosin vähän erilaisia, mutta puuttuvat kickboxingista kokonaan.)

Muistaakseni - korjatkaa jos olen väärässä - kickboxingissa ei saa lyödä tai potkia selkään, mutta HR-ottelussa selkään saa osua. Tämän säännön seurauksia on näkynyt salilla silloin tällöin MT-harjoituksissa. Lajia vaihtaneet kickboxerit tekevät sparrissa ensin näyttäviä kiertopotkuja ja ihmettelevät sitten kanveeista ylös kömpiessään, kun vastustaja pamauttikin napakan tällin suoraan turvallisena pidetylle "kielletylle" alueelle. Samoin hyppypotkuilla tuppaa saamaan MT-otteluissa aika äkkiä kylmää kyytiä, kun tukijalkaan napsahtaa mojova alapotku. KB-harrasteessa voisi siis piillä HR:n kannalta vaara "väärän" matsityylin omaksumiselle. Toisaalta kaikki matsikokemus on arvokasta, oli se sitten oman tai naapurin lajin parista.

Olisiko mahdollista tiedustella seuran vetäjiltä suosituksia? Harjoitteluasi tarkkailevina he lienevät panneet merkille tekniikkasi ja mahdolliset lisäharjoituksen tarpeet.

Olen itse harrastanut vain kikkaria näistä kolmesta lajista, joten suhtautukaa sen mukaan textiini. Olen kanssa sitä mieltä että kannattaa selvittää KB ja TB salien taso, kummassakin lajissa oppii kyllä sparraamaan. Kummatkin ovat kamppailu-urheilua jossa on sallitut tekniikkansa ja oma omituinen pisteytyksensä. Nämä seikat ovat muovanneet KBstä hieman liikkuvampaa ja lyöntejä suosivampaa, kun taas TBssä potkitaan ja painitaan enemmän. Treenit tietysti painottuvat niin että otteluissa pärjäisi mahdollisimman hyvin.
KBssä on myös vyökokeita joita varten harjoitellaan tekniikoita joita ei KB otteluissa enää juuri näy, koukku-kirves- hyppy-potkut ja lonkkaheitto ovat tällaisia tekniikoita. Mustan vyön kokeessa on myös näytettävä iskut kyynerpäällä ja polvilla.

Monesti potkunyrkkeilyn potkut perusmuodossa ovat "karatemaisia". Käsittääkseni myös HRn potkut ovat tällaisia ja ei ihme, eiköhän HR ole saanut KBstä vaikutteita kun Ave lajin suomeen toi.

Mutta kuten sanottu homma on paljon salista kiinni. Viime KB treeneissä missä käväsin harjoiteltiin pystypainia polvipotkuilla, lonkkaheittoa ja kirvespotkua.

Ja vielä,tuo tekniikoiden "osaaminen" on kyllä hyvin suhteellinen asia..

Suositut

Back
Ylös Bottom