Kick Boxing, "koko varustus"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kparta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi, Nyt on tullut ajankohtaseksi hommata kunnon varusteet kun peruskurssi on potkunyrkkeilystä ohi. Oon aika tietämätön vielä näitten asioiden kanssa joten tulee paljon kysymyksiä mistä on varmaan kyllä hyötyä monelle muullekin. Löysin haulla tämmösen
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=17401&highlight=varusteet ketjun, mutta muuta en juuri löytänytkään ja siinä ei oo kaikkea mitä haluan tietää kun hankin ensimmäisiä "kunnon" varusteita. Tällähetkellä harjoittelen ihan perustekniikat kunnolla kuosiin mutta ois tarkotus lähteä kilpailu harjoitteluun mukaan ens kesän aikana. Mitään hirveitä summia en pysty välineisiin sijottamaan, mutta en kuitenkaan paskoja ala ostamaan. Voiko hyviä ja edullisia edes saada? Mikä ois realistinen budjetti näille kamoille? Kannataako vaikka olla ilman jotain suojia niin kauan kun saa rahaa ja ostaa sitten vasta kunnon suojat. esim. ilman pää suojaa luulisi tulevan vähä aikaa toimeen jos ei oo heti massia ostaa kunnolista?

Hanskat: Säkkihanskat mulla on ennestään ja edessä on sparri hanskojen ostaminen. Hanskojen ostamista käytettynä ei kannata varmaan edes ajatella?! Valitaanko hanskat elopainon perusteella vai mikä on perus käytäntö? Esim. Onko 80kg painavan kaverin hyvä ostaa 14oz vai 16oz hanskat? Kattelin noita twinssin hanskoja mutta hinnat oli 70€ luokkaa mikä tuntuu aika kalliilta, muita hyviä vaihtoehtoja? Jos joskus menee kisoihin niin mitä hanskoja siellä käytetään(12oz? 14oz?) ja saako ne suoraan kisojen järjestäjältä vai pitääkö olla omat? Nahkaa vai keinonahkaa?

Edit: löysinkin hanskoista yhen ketjun missä tuntuukin olevan hyvin tietoa: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32283

Pääsuoja: Onko saatavana eripaksuisia toppauksia vai onko kaikki käytännössä samanlaisia? Onko järkevää ostaa semmonen "umpimalli" vai semmonen missä on leuka paljaana? Kummanlaista mallia kisoissa käytetään. Onko kannattavaa hommata käytettynä?

Housut/shortsit: Ilmeisesti shortseja käyttää tai pitäisi käytää pääsääntöisesti ne KB ottelijat jotka ottelee alapotku säännöillä ja pitkiä housuja käyttää ne ketkä ottelee yläpotku säänöillä,eikö? Olen ajatellut hommata shortsit. Onko näissä juurikaan eroja? Ilemisesti kuminauha ja narukiristys on välttämätön.

Säärisuojat Näitä on varmaan vaikea löytää käytettynä kun koot menevät vissiin säären ja jalkapöydän koon mukaan, eikö? Katselin täältä http://www.twinsfinland.com/suojukset.html noita suojia ja en ymmärrä mitä käytänön eroa on noilla 45€ ja 64€ suojuksilla? Muita merkkejä? Muuta huomioitavaa?

Hammasuojat Onko näillä paljon eroja? Vitosella saa varmaan jo perus tarpeet täyttävät suojat? Huomioitavaa?

Alasuojat Näitäkin tuntuu olevan monen laisia. Onko eri materiaaleja ja onko painoissa eroja paljonkin? Mitkä tyyliset mallit ja merkit hyväksi todettua?

Tässä varmaan kaikki tärkeimmät varusteet mitä tarvitaan alkuun.? Onko sellasista "nilkkasiteistä" vai mitä ne nyt onkaan niin mitään apua/hyötyä? Nyt vaan paljon vinkkejä varusteiden ostoon! En tiedä muistinko kaikki asiat ja kysymyksiä tulee varmaan vielä lisää. Tälläisen linkin löysin missä on varuste kauppoja: http://www.kamppailulajit.net/kaupat/index.html

Joo, varmaan opettajasi tietää mitä tarvitset. Mutta kannattaa pysytellä Twins ja fairtex merkkien suojissa ja hanskoissa. Twinssin 45e keinonahkaisia jalkasuojia en kehoita ostamaan vaan ihan ne paksuimmat (sgl-2) 74e maksavat. Toinen todella hyvä merkki (jollei parempi ) on Fairtex. www.fairtex.fi Itselläni on fairtexin jalkasuojat ja ne ovat todella hyvät. Kaverillani on fairtexin hanskat ja pääsuojus ja on kehunut niitä kovin. Nilkkasukat, shortsit, housut, kuppimunasuojat saat twinssiltä. eikun tilaamaan. Ja kannattaa soittaa esim twinssille, ne kyllä osaa siellä myös neuvoa sua. Uusavuton ei saa olla. ;)

ite olen pidättäytynyt twinsissä ja ei pahaa sanaa ole.
Fairtex on myös hyvä. joten siinä nyt ainakin on valinnan varaa sitten. makukysymys.
Niin, shortsit tai pitkälahkeiset... itse käytän yleensä pitkälahkeisia harjoituksissa. mutta shortsit ovat kyllä hyvät myös treenatessa.:rock: :rock:

Kisoissa käytetään avonaista pääsuojaa. Jos raha ei ole ongelma, ostaisin molemmat: umpi- ja avomallin. Tekstiilejä kun ostat, kannattaa ottaa huomioon valmistusmaa (esim. Thaimaan L on täällä lasten koko). Säärisuojissa yksi ehdoton ostokriteeri on sen syndin sisäpinnan valmistusmateriaali - muistelen, että Fairtexin suojat hylkii nestettä. Jos se päästää hien läpi, niitä ei kehtaa laittaa jalkaan muutaman kuukauden päästä. Tosin sellaista haisevaa syndiä on kiva tarjota kaverin suuhun sparrissa :D
Hammassuojia on yksi- ja kaksipuoliset; jälkimmäiset suojaa paremmin, mutta tekee hengittämisestä fakiirilajin. Alasuojista välttelisin niitä narumalleja, se sitominen saattaa käydä hermoon.

Mutta kuten jo sanottua, valmentajasi osaa varmasti neuvoa paremmin. Tsemppiä treeniin :kippis1:

Kannattaa lukea vaikkapa uusin Fighter-lehti, jossa hyvä testi hanskoista. Osta hanskat, jotka sopivat kaikkeen harjoitteluun, esim Fairtexin muuten hyviä hanskoja on sanottu liian koviksi sparriin, tai pariharjoitukseen. Hanskojen pitää toki soveltua kaikenlaiseen treeniin, ettei tarvitse kesken treenin vaihtaa varusteita. Ilmeisesti aika lailla ollut myös jotain tarra-ongelmia hanskoissa.
Hyvät yleishanskat kamppailulajeihin Blue Corner Sport(ainoa koko testin hanskoista, mistä ei tainnut löytyä mitään negatiivista sanottavaa) ja Twins. Samoin niiden muut varusteet samaa hyvää tasoa.

Hanskat: Kysy oikea koko valmentajaltasi. Tässä on vähän eri koulukuntia. Minä painan hiukan yli 80kg ja käytän 14oz. Aiemmin oli 16oz, eikä nekään pahat olleet. Kisoissa käytetään 10oz hanskoja ja ne tulee järjestäjän taholta, että ovat kaikilla samanlaiset, eikä niihin ole laitettu mitään hevosenkenkiä sisälle.:evil: Jos budjetti on tiukilla, niin Blue Cornerin hanskat on minusta aika ylivoimaiset hinta-laatu-suhteeltaan. Hanskat ovat kulutustavaraa, joten ainoastaan vähän käytettyjä kannattaa ostaa.

Pääsuoja: Ilman muuta avomalli, jos meinaat otella kisoissa. Muuten joudut ostamaan kaksi. Avomalli ei ole mitenkään hirveän paljon heikompi suojaukselta. Kypärät ei kulu ihan hirveästi, joten käytettykin käy.

Housut/shortsit: Kisoissa tavataan käyttää seuran värejä. Valitse sen mukaan, kummassa luokassa aiot otella. Muutoin shortsit ovat minusta ihan ylivoimaiset mukavuudeltaan.

Säärisuojat Nuo Twinssin 45€ suojat on jotkin ihme semikontaktimallit. Ei kelpaa potkunyrkkeilyyn. Kumma, että viitsivät pilata mainettaan moisilla. Tässäkin Blue Corner on hinta-laatu-suhteeltaan kova sana. Käytetyistä samat kommentit kuin hanskoissa.

Hammasuojat Osta yksipuoliset suojat. Katso, että se suojaa myös takahampaita eikä ole ns. jääkiekkomalli, joka tulee vain eteen. Omani maksoivat 2,90€.

Alasuojat Thai-mallinen metallikuppi on hyvä ja halpa.

Nilkanlämmittimet Ei välttämätön varuste. Itse käytän,koska suojat tapaavat hiertää jalkojani. Useimmat eivät käytä.

Jalkateräsuojat Vaaditaan kisoihin. Top-Tenit on tiemmä hyvät, mutta todella kalliit. Itsellä on Greenhillit. Ne on hyvät ja halvemmat, mutta saatavuus voi olla heikko. Everlastilta voi kysyä. Machot ei kestä. Blue Cornerin tossuja sanovat epämukaviksi.

Itsellä on melkein kaikki kamat Fairtexia, mutta minä en katsokaan hintaa tässä asiassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Säärisuojat: SGL-2 + sukkamallin säärisuojat on oiva yhdistelmä. SGL2 on niin perhanan paksu, ettei siihen tuota sukkaa alle tarvitse, mutta itse käytän sillä niitä voi pestä päinvastoin kuin nahkaista säärisuojaa.

Thaipoksinkisaliksioissa käytetään vain sukkamallia tai ei ollenkaan. Käytetäänkö KB kisoissa paksuja säärisuojia vai?

btw. Noi SGL2 ovat kestäneet kaverillani 6v(alkavat olemaan vähän heikossa hapessa) ja itsellä 2v jälkeen edelleen kuin uudet. Osta aitoa nahkaa siis.

Kikkarikisoissa on vaatimuksena jalkaterät peittävät mikkitossut ja säärisuoja, joka peittää vähintään puoli säärtä ja jossa ei saa olla kovia osia, kuten metallia, puuta tai muovia. Sparrisuojat on siis matsissa sallitut, mutta yleensä käytetään joko tekstiilisiä suojia tai jotain ohuita taekwondomalleja.

Noiden "kaverilla kesti X vuotta"-juttujen arvo on aika vähäinen. Se syndi kun kuluu vähän enemmän 90-kiloisella kilpailijalla kuin 60-kiloisella sunnuntaiharrastelijalla, joka pitää välillä kolmen kuukauden taukoja.

Totta 6v harrastelua voi vastata ½v kilpailukäyttöä. Meidän tapauksessa suojat ovat olleet ahkerassa käytössä. Eli kestäviä ovat(on noita muillakin seuran jäsenillä säilynyt todella pitkään).

Ei ainakaan noita twinsin 45€ suojia kannata ostaa, ihan surkeat olivat. Takasin lähtivät samantien. Itellä on fairtexin 14 oz hanskat ja ite oon kyllä ollu tyytyväiset mitä oon niillä otellu..

Fighter Pro nyrkkeilyhanskat ja Fighterin säärisuojat. pelkkää hyvää oon kuullu. Toki jos haluaa jotkut robottisuojat niin...

Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Tuli nyt sitten hommattua Twinssin hanskat ja jalkasuojat. Hanskoihin oon enemmän kun tyytyväinen. Säärisuojat suojaa kanssa pirun hyvin mutta jotenkin tuntuu että ne ei istu vaan parhaalla mahdollisella tavalla tai tuntuis että niitä pitää olla jatkuvasti korjaamassa.(tai sitten vaan kuvittelen kun ne on mun ekat enkä oo muita ikinä kokeillu).
Myyjä sano että L koko on oikea 80kg henkilölle! Mikä kokoset teillä sitten on painoonne verrrattuna?

Noitten säärisuojien kokohan lähinnä tulee suojan pituudesta.On kuitenkin ehkä vähän outoa miettiä kaverin kiloja,koska suoja istuu eri tavalla kaverille kellä on paksut jalat kuin ohuet.Samaten 190cm ja 80kg painavan kaverin sääri on yleensä eri pituinen kuin 170cm ja 80kg painavan.

Blue Cornerilla oli jossain vaiheessa käytössä säärisuojissa sellainen metallisolki,johon tarran sai kiristettyä.Näin suojat pysyi tosi jämäkästi paikallaan. Twinssillä noissa paksummissa toi tarrakiinnitys pelkästään on vähän huonohko,mutta siinäkin varmaan riippuu kuinka paksu jalka on.

K.Maga sanoi:
Noitten säärisuojien kokohan lähinnä tulee suojan pituudesta.On kuitenkin ehkä vähän outoa miettiä kaverin kiloja,koska suoja istuu eri tavalla kaverille kellä on paksut jalat kuin ohuet.Samaten 190cm ja 80kg painavan kaverin sääri on yleensä eri pituinen kuin 170cm ja 80kg painavan.

Blue Cornerilla oli jossain vaiheessa käytössä säärisuojissa sellainen metallisolki,johon tarran sai kiristettyä.Näin suojat pysyi tosi jämäkästi paikallaan. Twinssillä noissa paksummissa toi tarrakiinnitys pelkästään on vähän huonohko,mutta siinäkin varmaan riippuu kuinka paksu jalka on.

Juu, mulla onkin suorastaan aika ripakintut polvesta alaspäin, sama ilmiö on ranteissa. Tarkemmin kun muistelen niin taisin kyllä mainita myös pituuteni(180)
sekä painon myyjälle. Taisi sen perusteella laittaa ton koon. Juku tommonen kuvailemasi lisä kiristys homma ois ihan poikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom