Kia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hynkkä
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
21.1.2003
Viestejä
1 388
Ikä
42
Kellään kokemusta tästä korealaisesta tulokkaasta? Tarkemmin Cerato- mallista, mutta muistakin voi toki kertoa. Olisi mielenkiintoista kuulla autosta enemmän jos joku omistaa tai on käynyt koeajamassa.. Katselin sitä 1.6 lx, 5 ovista mallia ja siihen lisävarusteena ilmastointi. Ei ole kovin paha hinta uudeksi autoksi.

Oon kyllä lukenut eri foorumeilta ja ulkomaisia arvosteluita, mutta silti kaikki info on tervetullutta. :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Systeri osti juuri tuollaisen 1.6l ceraton, itekkin käynyt jo testaamassa ko. autoa.
Ajettavuus oli hyvä, sisusta mukavan yksinkertaistettu, mp3 soitin vakiona.
Ei mulla ainakaan ollut mitään pahaa sanottavaa, hinta-laatu suhde kohtaa aika hyvin ja se takuu!!
 
Tyttöystävän vanhemmilla myös tuollainen Cerato ja ihan hyvältä autoltahan tuo vaikuttaa. Ajotuntuma oli ok ja kaikki pelaa, hinta-laatusuhde todellakin kohdallaan. Viiden vuoden takuukaan ei ole yhtään huonompi juttu. Ilmeisesti korealaisilla on aika vahva luottamus työnsä laatuun. :)
 
Kävin ajamassa Ceraton huvikseni mutsin kanssa ja sehän on ihan suoraan halpa kopio Corollasta.

Summa summarum, huonot asiat:

-Perusmallissa on paskat varusteet, mm. radio puuttuu, ilmastointi puuttuu, ei ajotietokonetta, sähköpeilejä eikä muitakaan tojotan vakioherkkuja
-Koeajoautossa oli Goodyear F1:t alla, mutta normaalisti autoon tulee Kumhot, aika vedätystä
-Alusta oli hieman pintakova, mutta kurvaillessa löysä
-Ovet pamahteli kuin Ladassa
-Ohjekirjassa oli mielenkiintoisia kohtia huoltamisesta noin takuun suhteen: jos ajelee lyhyttä matkaa jatkuvasti, pitäisi öljyt vaihtaa 7500km välein ja huoltoväli muutenkin puolitettava!
-Laatuvaikutelma oli pahvin ja muovin välimaastosta
-Kone ei ollut mitenkään erikoisen pirteä 1,6-litraiseksi vaan lähinnä sellainen tylsä kumilanka
-Koreassa syödään koiria

Mikä autossa oli hyvää:
-Ulkonäkö on varmaan niin beissi, ettei juuri herätä tunteita
-Sähkölasit sentään oli
-Hinta on kohtalainen
 
Nakkeli sanoi:
-Perusmallissa on paskat varusteet
-Koeajoautossa oli Goodyear F1:t alla, mutta normaalisti autoon tulee Kumhot, aika vedätystä
No Kumhot on yllättävän hyvät renkaat, parhaimmat mitä mulla on ikinä ollut autossa.
 
Ai niin piti mainita, että alla olevat oli siis 17" Goodyearit ja vakiot on 15" Kumhot. Tolla saa mutka-ajettavuutta aika paljon "huijattua" koeajoautoon, jos ei tajua tsekata.

Ei sikäli, matalissa profiileissa noi halpakumit on usein mukavempia ja hiljaisia kun kun kalleimmat merkkirenkaat.
 
Zone-sarja -42%
Tiedz sanoi:
mp3 soitin vakiona.
Ahaa, jos 300€ maksu radiosta tarkoittaa, että se on vakiona, niin sitten se on ;)
50€ radiovalmius (pelkät johdot)
n.200€ cd-soitin
n.300€ mp3-soitin.

Ajanut olen sitä porrasperäistä, että sedania, ja itse tykkäsin ajettavuudesta. Ehkä hieman halvan oloinen sisältä. Pettymyksenä tuli todella minimit vakiolisävarusteet; auto on minimihintaan niin riisuttu kuin olla ja voi. Autolle tulee hintaa n. 20 k€, radioineen, talvirenkaineen ja vetokoukkueineen.
Ajoasento ei minun mielestä ollut paras mahdollinen, ei jaloille kovinkaan paljon tukea. Moottori on sama kuin Opeleissa.

Takuu kattaa aivan kaiken, kun myyjältä sitä aikoinaan kyselin.
Plussaa myös todella halpa korko, mikäli rahoitusta tarvii (1.9%).
Tällä hetkellä taitaa olla auton valmistus/jonotusaika jotain 4kuukautta.
 
Vanhemmilta löytyy toukokuussa hommattu Kia Cerato ja hieman kummissani lueskelin tuota "paskalaukaus"-listaa tuossa yllä. Kävin itse kyseisen pelin koeajamassa ja porukoiden entisen vm 2000 Ford Focuksen ajotuntumasta ei voi puhua samana päivänäkään Kian kanssa. Korealainen vei eurooppalaista kuin pässiä narussa.

Muutoinkaan mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Ceratosta. Kärryyn otettiin mp3-soitin, ilmastointi ja metalliväri, mutta reilusti alle 20 000 eukon jäi silti. Sisältä tosi tilava ja ennen kaikkea älyttömän hiljainen. Lisäksi jotain kertonee viiden vuoden takuu. Etpä Euroopasta löydä yhtäkään mallia, jolle myönnettäisi mitään lähellekään viittä vuotta, tuskin edes sitä japsiautoille tyypillistä kolmea.

Meidän Kiassa ei myöskään ole Ladan ovia ja 1,6-litraiseksi kone jaksaa täysin moitteettomasti. Ohitella voi turvallisesti vaikka viitonen silmässä. En väitä, että kaasua painaessa kärry lähtee kuin hauki rannasta, mutta ei se mikään lahna ole. Minkään valtakunnan 1,6-litrainen ei vastaa kaksilitraista, se on tietysti selvä.

Erittäin hyvä perusauto, jonka kehtaa näyttää kavereillekin. Matka-ajossa kuluttaa törkeän vähän (abouts 5,5 litraa satasella, kuten useimmat uudet autot nykyään) ja on näppärä käänneltävä myös kaupungissa. Kääntösäde tosi jees. Suuret turvakaaret tekee sen, mitä liki kaikissa muissakin uusissa autoissa, eli näkyvyys peruutettaessa ei ole sama kuin kasivitosen Fiatissa. Mutta sitä varten on hyvät sivupeilit. Ei varmasti ole huono ostos! :4: Meillä toimitukseen meni aikaa vähän vajaa kuukausi.

P.s. Vaikka et sitten Kiaan päätyisikään, niin älä hyvä ihminen ainakaan osta Opelia!
 
Ceratossa parempi ajotuntuma kuin Focuksessa? Voisitko hieman täsmentää, mitä tarkoitat ajotuntumalla? En ole näitä suomalaisia autolehtiä lukenut, mutta aika kattavalla otoksella ulkomaisista Focusta pidetään yleisesti luokkansa ylivoimaisesti parhaana ajo-ominaisuuksiltaan. Omat kokemukset kärrystä on samansuuntaisia.
 
Kultakala sanoi:
Vanhemmilta löytyy toukokuussa hommattu Kia Cerato ja hieman kummissani lueskelin tuota "paskalaukaus"-listaa tuossa yllä. Kävin itse kyseisen pelin koeajamassa ja porukoiden entisen vm 2000 Ford Focuksen ajotuntumasta ei voi puhua samana päivänäkään Kian kanssa. Korealainen vei eurooppalaista kuin pässiä narussa.

Hettkinen, teidän porukoiden 2000-Focuksessa on ollut jotain vakavasti vikaa, jos sen ajotuntuma on ollut huomattavasti Kiaa huonompi. Itse olen ajellut useamman tuhat kilometriä juuri 2000-vuosimallisella Focuksella ja se on kyllä jatkanut Escortin jalanjälkiä juuri ajettavuudessa ja käsiteltävyydessä. Kia sensijaan on sellainen löysähkö, erittäin perheautomainen ja uskallan väittää, että pikatilanteessa ajaisin aika paljon mieluummin Focuksella kuin Ceratolla.

Jos uuden auton hinnassa mennään lähemmäs 20 kiloeuroon, ostaisin itse ehdottomasti Corollan, siitä syystä että mallisarja on ollut kymmeniä vuosia suhteellisen luotettava, maltillisen hintaisin varaosin ja huolettomia kilometrejä on hyvällä hoidolla odotettavissa pikkuautolle joka tapauksessa >200 tkm. Kiasta on paha sanoa mitään vastaavia argumenttejä, koska Kioja ei vain ole ollut olemassa. Mutta mukava, että joku tuon riskin ottaa, että vuoden-kahden päästä tiedämme, onko noista mihinkään.

Ps Korealaiset autot eivät ole juuri nauttinut mitään erikoista laatustatusta. Katsotaan jatkaako Kia Hyundai-Daewoo -linjan suorituksia vai paraneeko laatu uudella merkillä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kultakala sanoi:
Kävin itse kyseisen pelin koeajamassa ja porukoiden entisen vm 2000 Ford Focuksen ajotuntumasta ei voi puhua samana päivänäkään Kian kanssa. Korealainen vei eurooppalaista kuin pässiä narussa.

Tähän piti kyllä jo puuttua. Kyllä Focuksen ajotuntuma on aina ollut kohdallaan, vaikken Fordia ole ikinä omistanutkaan...

Kiaa en ole itse koeajanut, mutta jos ajotuntuma on lähelläkään Focusta niin ok.
 
Kannattanee huomioida sekin, että tuollaisessa oudommassa autossa arvo laskee ihan älyttömästi. Voi tulla yllätys kun sitä muutaman vuoden päästä on vaihtamassa.
 
Niin tuosta ajotuntumasta joku täällä peräsi lisätietoja. Noh, asia on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että Focuksen alusta ei ollut hurrattava. Tämän myönsi jopa merkkiliike, kun kävimme ihmettelemässä "auton heijaamista" maantienopeuksissa. Velipoika työskenteli tuolloin kyseisessä merkkiliikkeessä ja siellä oli kuulemma yleisesti tiedossa tämä Focuksen tyyppivika. Kian ajaminen on siis todellakin huomattavasti mukavampaa puuhaa kuin Focuksen ikinä.

Sitä en kiistä, että oudomman automerkin arvo voi tosiaan laskea. Tästä ei minulla ole mitään kokemusta, joten asia voi hyvinkin olla niin. Silti Kian ajo-ominaisuuksien lynkkaamista en tajua edelleenkään. En edes "huippuauto Focuksen" entisenä kuskina.
 
Hmm,

Ajo-ominaisuudet kun ovat eri ihmisille ihan eri asia, joten ymmärrän jos joku
pitää Ceratosta enemmän kuin Focuksesta. Omasta mielestä vanha Focus
kyllä oli oikeasti hyvä ajaa - muuten käsittääkseni kyllä aika hermoja koitteleva
laite, parhaita etuvetoisia luokassaan. Escort:n ajo-ominaisuuksia en kyllä kovasti kehuisi, ellei kyse sitten ole jostain Mk1, Mk2 takaveto escosta.
Ja ei, en omista fiikusta enkä Ceratoa.

-Franco
 
Kultakala sanoi:
Focuksen alusta ei ollut hurrattava. Tämän myönsi jopa merkkiliike, kun kävimme ihmettelemässä "auton heijaamista" maantienopeuksissa. Velipoika työskenteli tuolloin kyseisessä merkkiliikkeessä ja siellä oli kuulemma yleisesti tiedossa tämä Focuksen tyyppivika.
OK, siis Focus "heijaa maantienopeuksissa". Vielä tiedustelisin lisää kun en vaan ymmärrä näitä ajotuntumatermejäsi.

Heijaa missä? Mutkissa, montuissa vai tasaisella ja suoralla tiellä? Mulla on fiikus liisarina ja koetan löytää näistä sun postauksista sen punaisen langan kun omasta mielestäni alusta on kerrassaan fantastinen tuon kokoluokan kärryyn. Kärsinkö hallusinaatiosta vai enkö vaan tajua autojen ajo-ominaisuuksista mitään?
 
Dopey sanoi:
OK, siis Focus "heijaa maantienopeuksissa". Vielä tiedustelisin lisää kun en vaan ymmärrä näitä ajotuntumatermejäsi.

Ja jos vielä lisää niin hatchback, farmari vai sedan (jos sillä nyt jotain väliä on)?

Millä moottorilla?

Itse olen ajanut 2.0 bensalla ja 1.9 TDiC:llä ja molempien alustat olivat kyllä varsin ajettavia minun makuuni.
 
Dopey sanoi:
kun omasta mielestäni alusta on kerrassaan fantastinen tuon kokoluokan kärryyn.
Focuksen ohjaustuntuman pitäisi olla loistava ihan joka hinta/kokoluokkaan. No riippuu tietysti mistä tykkää...
 
Huoh, kylläpä tämä nyt menee jänkäämiseksi. Alkuperäinen keskusteluhan oli kuitenkin Kiasta, ei Focuksesta. Tehtäköön nyt selväksi ainakin se, että minun puolestani Focus voi hyvin olla paras mahdollinen auto ajettavuudeltaan. Minulle vaan ei itselleni todellakaan tällaista kuvaa kyseisestä kärrystä jäänyt. Kyseessä oli siis tarkalleen 2000 vuosimallin sedan 1,6 koneella. Ja se heijasi maantienopeuksissa niin suoralla tiellä kuin mutkissakin. Tuntui suunnilleen samalta kuin se, jos ajaa autolla, jossa renkaiden ilmanpaineet ovat reippaasti alle normaalin. Auto oli siis aikamoinen letku ja merkkiliikkeessä myönsivät, että kyseisen Focuksen mallin alustan kanssa on ollut tällaista ongelmaa ihan yleisesti tiedossa.

Se, kärsiikö joku toinen Focus-kuski hallusinaatioista vai ajaako vain autolla, joka yksinkertaisesti pelittää, lienee aika tavalla merkityksetöntä. Tärkeintähän on olla autoonsa tyytyväinen. Minä en Focukseen näiltä osin ollut ja Kiaan taas olen. Tässä sitä kaivattua punaista lankaa ihan rautalangasta väännettynä.
 
En lukenut kaikkia viestejä, joten eiköhän päällekkäisyyksiä löydy.

Kia:n hintalaatu suhde on kaikkea muuta kuin hyvä, kun otetaan huomioon arvon jyrkkä lasku ajan myötä.
Esimerkiksi USA:ssa ko. auton arvo tippuu noin puoleen autoliikkeen pihasta lähdettyä. Ajan kanssa Kia on siis huomattavasti kalliimpi ostos kuin joku vastaavan kokoinen "oikea" auto.

Ja tuosta focuksesta.
Itse olen ajanut 06 tai 07 -vm. sport-varustellulla(alusta, jousitus, kone...yms), 2.0 bensa -focus hatchbackillä.
Ko. auto ei ole vielä sarjatuotannossa, mutta voin sanoa, että siitä ei löytynyt mitään edellä mainituista vipatuksista tai heijauksista, helevetin tukeva ajettava. Olisi voinut luulla olleensa isommassakin autossa.
 
Tännehän on tullut jo mielenkiintoista kommenttia. Auto vaikuttaa ainakin paperilla ihan hyvältä. Hintakin kohtuullinen, kun lisävarusteena laittaa ainoastaan ilmastoinnin. Auton arvon kehittymistä tuskin voi kovin hyvin vielä ennustaa, koska ei tiedetä miten imagolle ja myynnille käy lähivuosina. Luin tuossa muutamia koeajoja läpi ja aikalailla samanlaista palautetta eri puolilta. Tietysti itsellähän se pitää käydä koeajamassa, jotta tietää miten se kärry istuu lapaseen.

http://www.channel4.com/4car/road-tests/K/kia/cerato04-/cerato04-.html

http://www.carpages.co.uk/kia/kia-cerato-review-part-1-01-03-05.asp?switched=on&echo=1023436886

05-5dr-f3q-f.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom