KI-voima

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Useiden lajien yhteydessä puhutaan ns. KI-voimasta. Onko täällä kenelläkään mitään kokemuksia/näköhavaintoja?

Esim. joku päivä telkkarista näin, kun jonkun lajin mestari tainnutti ihmisiä kosketuksella ja (mukamas) ilman fyysistä kontaktia heitti 10 ihmisen jonon askeleen taaksepäin. Varmaan muutkin ovat tuon nähneet. Itse olen sitä mieltä, että tuo oli huijausta. Siihen jonon perään meni pari "mestarin" oppilasta ja kaikki piti käsiä toistensa harteilla. Sehän olisi voinut olla ennalta sovittu juttu ja ne oppilaat olisivat voineet itse nojata taaksepäin, jolloin koko jono olisi näyttänyt liikkuvan "KI-voiman" vaikutuksesta.

Niin, ne tainnutukset vielä uskon, kyllähän hermopisteitä painelemalla voi tuommoista tehdä. Eri asia sitten kuinka toimii oikeassa "taistelussa".

Aikidon harrastajat, väitän että KI-voima on humpuukia. Mitäs siihen sanotte?

Toistelet populistista höpinää. Luuletko, että kukaan tuollaisen argumentoinnin jälkeen on kiinnostunut selittämään saatika näyttämään mitään? Varsinkaan kun tuollaiset temput ovat edistyneemmille tarkoitettua kamaa (poislukien parlor tricksit).

BTW mistä :david::sta sää tuohon tuon aikidokauksen kaivoit? Mutta sanoisin sulle, että who gives a flying fuck what you think about it. Ts. ketään ei kiinnosta mitä sinä ajattelet! :D

Ki ei ole humpuukia, temput toki voivat olla. Ainoan uskottavan vastauksen saat kun harjoittelet ahkerasti pätevän opettajan opastuksella etkä kysele tyhmiä.

Miklu sanoi:
Toistelet populistista höpinää. Luuletko, että kukaan tuollaisen argumentoinnin jälkeen on kiinnostunut selittämään saatika näyttämään mitään? Varsinkaan kun tuollaiset temput ovat edistyneemmille tarkoitettua kamaa (poislukien parlor tricksit).

BTW mistä :david::sta sää tuohon tuon aikidokauksen kaivoit? Mutta sanoisin sulle, että who gives a flying fuck what you think about it. Ts. ketään ei kiinnosta mitä sinä ajattelet! :D

Älä nyt suutu. Olen vain kiinnostunut aiheesta! Tuon aikidon kaivoin ai_KI_do osasta. Esim. aikidoliiton sivuilta:

"Lajimme nimessä esiintyvä ki (lausutaan kii) tarkoittaakin "Jotakin konkreettista, mutta ei niin selkeää". Jotain jonka me voimme kaikki tunnistaa, mutta jolla ei ole fyysistä muotoa."

Esimerkiksi tämmöinen juttu kuin "flow of ki". Joku pitää kättä suorana ja sitten keskittyy virtauttamaan ki:tä kätensä läpi. Tällöin pitäisi olla mahdotonta saada kättä liikkumaan vaikka toinen raa'alla voimalla vääntäisi. Eli käden suorana pitäjä ei käytä lihasvoimaa vaan ki-voimaa.

Kukaan ei ole pystynyt minulle demonstroimaan tuollaista. Jos tuo joillekin toimii, niin kyseessä saattaa olla hypnoosin joku muoto. Eli kun se vääntäjä tosissaan uskoo ettei kättä saa liikkumaan, niin suggestion voimalla niin myös käy.

Näitä aloituksia on kiljoona jo olemassa, ja kaikki saman sävyisiä. Jos jotakin pitää jo valmiiksi humpuukina niin mitä kukaan hyötyy siitä, että selittää sulle jotain?
Jos minä olen jo valmiiksi sitä mieltä, että trapping ei ole toimivaa niin tuskin kukaan kyseistä alaa taitava sen jälkeen suostuu sitä demoamaan. Tod. näk. hymyilee vain tietämättömyydelleni.

Jos kyse on "taipumaton käsi" parlor trickistä (siis A pitää kättä B:n olkapäällä. A jännittää kätensä ja B vetää rauhallisesti alaspäin -> käsitaipuu. Nyt toistetaan sama mutta A kuvittelee ki:n virtaavan kätensä läpi ja rentouttaa kätensä) ole mitään muuta kuin kehon mekaniikkaa. Siihen ei tarvita ki-selityksiä (ellei se sitten ole selitys ki:lle... Think about that). Kysehän on siitä, että käden rentoutuessa käsi päätyy optimaaliseen asentoon suhteessa siihen aiheutettuun voimaan (veto alaspäin).

Miklu sanoi:
Näitä aloituksia on kiljoona jo olemassa, ja kaikki saman sävyisiä.

Miten niin kiljoona aloitusta? En itse löytänyt yhtäkään threadiä ki-voimasta. Eipä löytynyt searchilläkään. Hermopisteistä löytyi, mutta enpä niistä kysynytkään.

Noh, oletin että luet muitakin kuin pakkotoiston kampittelufoorumia... Täällä jyllä vähän toisenlainen voima ;)

Ki, Chi, Qi.. rakkaalla lapsella on monta nimeä.

tuon tenpun Älä Katsossa teki Toni Kauhanen. itse en usko mihinkään yliluonnoliseen "voimaan" mitä ei voi millään mitata, mutta uskon että kaikki temput pystytään selittämään myös länsimaalaisesti.

ajatellaan että olet paikallaan olevassa autossa, jonka vieressä oleva auto lähtee liikkumaan. miten käy? itse heilahdat, koska katseellasi otat koko ajan kiintopisteitä (tämä viereinen auto). kun se lähtee liikkumaan luulet itse liikkuvasi ja korjaat tilanteen vastakkaisella liikkeellä - heilahdat. onko yliluonnollista?

entäpä lyödessäsi vastustajaa? jos ajattelet kädestäsi lähtevän tämmöisen "yliluonnollisen" valon, veden ym. Chi:n. lyöt lähes automaattisesti "läpi" vastustajasta. ( tällöin vastavaikuttajalihakset eivät jarruta niin paljon liikettä). hui. taikaa!

entä hermopisteet? esim. suurissa verisuonissa olevia pressoreseptoreita painamalla (venyttämällä) elimistö luulee verenpainetta liian korkeaksi - se tasoittaa sen laajentamalla raajojen pintaverisuonia - verenpaine laskee, seuraa shokki.

käsittääkseni on vain helpompi taistelulajejen kannalta ajatella tällä itämaisella tavalla. itse en kuitenkaan luottaisi mihinkään näistä, sillä jokainen on yksilö. hermopisteet ovat toki erittäin hyvä apu mm. hallintaotteissa (onhan kaikilla heikompia kohtia!) mutta itse tekniikkaa en niiden varaan jättäisi.

monesti kamppailulajeja harrasvat kiinnittävätkin huomionsa vain tämmöisiin "sivuseikkoihin" tärkeämpien kokonaisuuksien kustannuksella (esim asenne!).

Jos minä olen jo valmiiksi sitä mieltä, että trapping ei ole toimivaa niin tuskin kukaan kyseistä alaa taitava sen jälkeen suostuu sitä demoamaan.
Kyllä MT ja BJJ tyypit aina jaksavat oman lajinsa todistaa, vaikka idiootit olisivat kuinka epäuskovaisia tekniikoiden toimimisen suhteen.

Näiden chi-heebojen kanssa kyse on enemminkin siitä, että ihmetemput eivät toimi muille kuin omille aivopestyille oppilailleen. Te vain jatkatte kusetuksen ja itsensä pettämisen pitkää perinnettä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän nuo tuon todistavat, paha sanoa johtuuvatko kyvyt chistä vai löytyykö kaikelle länsimaisen lääketieteen mukainen selitys. Itselleni ei ole mielekästä kyseenalaista selitystä kunhan homma toimii.

vitvall sanoi:
Kyllä MT ja BJJ tyypit aina jaksavat oman lajinsa todistaa, vaikka idiootit olisivat kuinka epäuskovaisia tekniikoiden toimimisen suhteen.

Niin, onhan se eri potkia reidet mustiksi...
Mitä pitäisi ajatella jos MT&BJJ heebot juuri "esittää" näitä temppuja? Heillähän ei olisi tarvetta moiselle?

Näiden chi-heebojen kanssa kyse on enemminkin siitä, että ihmetemput eivät toimi muille kuin omille aivopestyille oppilailleen. Te vain jatkatte kusetuksen ja itsensä pettämisen pitkää perinnettä.

No pellet on pellejä vaikka ne mitä lajiloisia touhuilisivat!

Olen nähnyt "ki-esityksen" jossa salin toisessa päässä suuri mestari ähisee keskenään ja salin toisessa päässä olevien harjoittelijoiden pitäisi tuntea jotain lämpimiä viboja. Yllättäen kaikki suggestioherkät olivat hommassa ihan täysillä mukana ja loput nyökkäilivät kohteliaisuuttaan...

Olen itse treenannut kamppailulajeja (pääasiassa klassisia japanilaisia, nimimerkistä huolimatta) noin kymmenen vuoden ajan, ja oma näkemykseni ki:stä on, että se on pikemminkin tietty chansin-tyylinen mielentila, eikä mikään jedivoima kuten länsimaalaiset usein asian mieltävät.

Ki=universumin koossa pitävä voima. Ki:hin kannaatta uskoa jos sitä demonstroi paksu vanha sensei. Mitä paksumpi - sitä kovempi Ki-voima.

mage sanoi:
Ki=universumin koossa pitävä voima. Ki:hin kannaatta uskoa jos sitä demonstroi paksu vanha sensei. Mitä paksumpi - sitä kovempi Ki-voima.
Jep... paksun vanhan sensein nimitys onkin läs-ki. :helwetin huono:
[MOD]Rupeaa haiskahtamaan roskikselta -Tuska[/MOD]

Huhhuh...Tuleepa taas mielipiteitä...Voisiko olla mahdollista jos vaikka epäilijät kävisivät harjoittelu leireillä mukana. Tarkoitan sitä, että useasti siellä näkee oikeasti senseitä jotka handlaavat tämän kyseenalaistetun tekniikan. Näillä leireillä on useasti ollut mahdollisuus päästä kokemaan Ki- tekniikka.
Noh kaikkia ei voi miellyttää...ajatelkaa vaikka, että elämme Matrix:ssa ja kaikki jotka osaavat Ki- tekniikan ovat Neoja :rock:

Pehvanssi sanoi:
Huhhuh...Tuleepa taas mielipiteitä...Voisiko olla mahdollista jos vaikka epäilijät kävisivät harjoittelu leireillä mukana. Tarkoitan sitä, että useasti siellä näkee oikeasti senseitä jotka handlaavat tämän kyseenalaistetun tekniikan. Näillä leireillä on useasti ollut mahdollisuus päästä kokemaan Ki- tekniikka.
Noh kaikkia ei voi miellyttää...ajatelkaa vaikka, että elämme Matrix:ssa ja kaikki jotka osaavat Ki- tekniikan ovat Neoja :rock:

Onko siellä leireillä esim. tämmöistä (tyrmäys äänen voimalla):

http://www.kyushojitsutuite.com/KOs/sound.wmv

...nyt sitten selvisi kuinka Väinämöinen lauloi Joukahaisen suohon. Siinä käytettiin ki-laulua.

Ei ei, kyllä se niin on että Väinämöinen ehti ensin! Japonialaiset ja kinkit kopas sen Väinämöiseltä! Niillä vaan ei tuo laulu onnistu muuten kuin karaokena ;)

Kiitos Dreamer tuosta linkistä. Minun piti liittää se jo omaan postaukseeni, mutten nopealla googlettamisella sitä löytänyt.

Helvetin hauskoja pätkiä. Ihmeen hyvin kaverit ottavat vastaan kaatuessaan kun ottaa huomioon että heidät on juuri tyrmätty.

Läski sensei by no touch ko in 1st round!

kyllähän tuossa vahvasti myös rahastuksen maku on mukana. aika sankari on joka pelkällä karjumisen harjoittelulla taistelussa pärjää? entä pärjätäänkö esim. K-1:ssä?

en usko että pelkästään noilla siis todellakan voisi pärjätä, mutta ei kannata myöskään heti ajatella hölynpölyksi koko touhua. korostan, pelkästään! kyllä ihmisellä on vaan herkempiäkin kohtia. sen varmasti jokainen on huomannut.

mutta miten toimivana pidätte lajia missä lähes ensimmäisellä harjoituskerralla sanotaan lyömään millilleen oikeaan kohtaan oikeasta suunnasta? harjoituksissa asenne on mitä sattuu, hyökkäykset menee jo valmiiksi ohi ym.. unohdetaan ne tärkeimmät asiat harjoituksissa ja kiinnitetään huomio yksityiskohtiin.

kyllä noitakin kannattaa harjoitella mutta kannattaa pitää järki kädessä. myös meditaatio on kokeilemisen arvoista, itse ainakin saan hillittyä itseni rauhallisella ja "oikealla" hengityksellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom