Kevytyrittäjyys

En hakutoiminnalla ainakaan löytänyt juttua otsikon aiheesta joten pannaan keskustelu liikkeelle. Eli onko porukassa ketään joka on kokeillut nk.kevytyrittäjyyttä? Sehän on uudehko keino toimia "yrittäjänä" ilman y-tunnusta tai oman yrityksen perustamista. Kevytyrittäjyydessähän "myydään" omaa palvelua tai työtä yksityiselle henkilölle tai yritykselle ja oman laskutuksen, kirjanpidon ja muut juoksevat kulut hoitaa ulkopuolinen taho. Sama taho ottaa muutaman prosentin välistä kulukorvauksiksi. Portsarinhommia olen kuullut joidenkin tekevän tämön kevytyrittäjyyden kautta ja niin ajattelin itsekin toimia. Nyt vaan kyselisin kokemuksia ko.toimintatavasta jos täällä sellaisia pyörii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on osuuspankin kevytyrittäjyys. On Y tunnus jonka op teki, hoisi maksut ja paperityöt. Laskutan OP:n verkkopalvelun kautta, ne vetää välistä 5% ja maksaa verot, mulle sitten käteen loput. Saman verkkopalvelun kautta laitan kilsat, ostot ja muut vähennykset, ihan kätevä systeemi.

Mulla on osuuspankin kevytyrittäjyys. On Y tunnus jonka op teki, hoisi maksut ja paperityöt. Laskutan OP:n verkkopalvelun kautta, ne vetää välistä 5% ja maksaa verot, mulle sitten käteen loput. Saman verkkopalvelun kautta laitan kilsat, ostot ja muut vähennykset, ihan kätevä systeemi.
Ainoastaan 5%?
Tuohan on niin vähän noista palveluista ettei niitä kannattaisi edes itse koskaan hoitaa.

Juuri näin. Ovihommia olen tehnyt ennen sivuduunina toiminimellä mutta nykyään kun en enää ole vakityössä en voi toiminimellä tehdä mitään koska sen jälkeen sairaspäivärahaa tai työttömyyskorvausta hakiessa minut katsottaisiin päätoimiseksi yrittäjäksi ja se korvaus jäisi pieneksi tai siyä ei maksettaisi lainkaan.

Ainoastaan 5%?
Tuohan on niin vähän noista palveluista ettei niitä kannattaisi edes itse koskaan hoitaa.
Jos on tarpeeksi pienimuotoista toimintaan niin oikein hyvä vaihtoehto. Kirjanpitäjä maksaa äkkiä 500€ vuodessa niin alta 10ke laskutuksella on osuuspankin kanssa vielä samoissa. Jos on suuria hankintoja niin kannattaa harkita jotain muuta. Esimerkkinä nyt vaikka auto, ei voi tässä op:n systeemissä laittaa sitä vähennyksiin koska se pitäisi jakaa useammalle vuodelle se vähennys, joka ei tässä palvelussa onnistu. Itsellä jäi tuosta syystä vetokoukku laittamatta vähennyksiin, vaikka töissä tarpeen onkin. Kuitenkin normaalit pikkukulut on helppo hoitaa, kännykät, läppärit jne.

Jos on tarpeeksi pienimuotoista toimintaan niin oikein hyvä vaihtoehto. Kirjanpitäjä maksaa äkkiä 500€ vuodessa niin alta 10ke laskutuksella on osuuspankin kanssa vielä samoissa. Jos on suuria hankintoja niin kannattaa harkita jotain muuta. Esimerkkinä nyt vaikka auto, ei voi tässä op:n systeemissä laittaa sitä vähennyksiin koska se pitäisi jakaa useammalle vuodelle se vähennys, joka ei tässä palvelussa onnistu. Itsellä jäi tuosta syystä vetokoukku laittamatta vähennyksiin, vaikka töissä tarpeen onkin. Kuitenkin normaalit pikkukulut on helppo hoitaa, kännykät, läppärit jne.
Mulla menee se 500e/kk kirjanpitäjään mutta ihmettelin kuitenkin että on tosi edullista 5% koska juurikin kirjanpito/laskutus yms. ei ole halpaa ja nykyään alkaa melkein olemaan pakollinen laskutusohjelmat että saa kätevästi verkkolaskuna laskut ettei mene säätämiseksi ja ne ohjelmat on käytännössä kk-maksullisia.

Mulla menee se 500e/kk kirjanpitäjään mutta ihmettelin kuitenkin että on tosi edullista 5% koska juurikin kirjanpito/laskutus yms. ei ole halpaa ja nykyään alkaa melkein olemaan pakollinen laskutusohjelmat että saa kätevästi verkkolaskuna laskut ettei mene säätämiseksi ja ne ohjelmat on käytännössä kk-maksullisia.

Holvin kautta saa yksinkertaisen kirjanpidon ja laskutuksen. Kulut menevät ainakin halvemmalla vaihtoehdolla proviisiona, ei kk-maksuja.

Miten esim. Ansiosidonnainen toimii tuon kanssa? Tominimi + palkkatöissä niin et saa ansiosidonnaista jos työttömäksi joudut, mutta miten kevytyrittäjyys?

Miten esim. Ansiosidonnainen toimii tuon kanssa? Tominimi + palkkatöissä niin et saa ansiosidonnaista jos työttömäksi joudut, mutta miten kevytyrittäjyys?
Muistelisin lukeneeni että jos on puoli vuotta tehnyt päätyötä ja tuota sivutyötä yhtäaikaa niin sitten saa ansiosidonnaista. Pitäisi tavallaan todistaa että pystyy tekemään molempia yhtäaikaa niin ettei se sivuhomma ole häirinnyt päätyötä josta on jäänyt työttämäksi.

Toiminimellä voi tehdä työtä neljä kuukautta jonka jälkeen tarkastellaan o ko työ ollut päätoimista. Päätökseen vaikuttaa se että onko työtä tehty niin paljon että se estää mahdollisesti tarjotun vakituisen työn vastaanottamisen. Sama siis koskee kevytyrittäjyyttä.
Kaikenkaikkiaan on melko kimurantti tilanne yrittäjyys/pienyrittäjyys ja erilaisten korvausten myöntämisen suhteen.

Ylläoleva edellinen kommentti on työttömyyskassalta saatu vastaus. Te-toimisto tietysti myös määrittelee pitkälti kassojen toimia ja päätöksiä.
Ei ollut sinulle vaan ihan yleisesti, noissa saattaa tulla pienikin kömmä tosi kalliiksi niin siksi kannattaa kaikki varmistaa, kirjallisesti.

Ei ollut sinulle vaan ihan yleisesti, noissa saattaa tulla pienikin kömmä tosi kalliiksi niin siksi kannattaa kaikki varmistaa, kirjallisesti.
Ongelmaksi muodustunee se, että te-toimisto tekee päätökset eikä se sun oma liittos. Liitto voi siis olla mitä mieltä vaan ja kirjallisesti mutta ei ne päätöstä tee. Työkkäristä jos koitat etukäteen saada kirjallisen tiedon jollekin kuvitteelliselle tilanteelle niin veikkaan että jää saamatta.

+ Että ne tiedot mitä saat liitosta tai työkkäristä suullisena voi olla täysin hatustatemmattuja. Minä menetin aikoinaan tälläisten mokien takia itse 200 päivää korotettua päivärahaa. Hain sivutoimista opiskelijan-statusta, vaikka todellakaan ei ois kannattanut. Kai se jokusen tonnin paukku oli häviötä, minulle.

En hakutoiminnalla ainakaan löytänyt juttua otsikon aiheesta joten pannaan keskustelu liikkeelle. Eli onko porukassa ketään joka on kokeillut nk.kevytyrittäjyyttä? Sehän on uudehko keino toimia "yrittäjänä" ilman y-tunnusta tai oman yrityksen perustamista. Kevytyrittäjyydessähän "myydään" omaa palvelua tai työtä yksityiselle henkilölle tai yritykselle ja oman laskutuksen, kirjanpidon ja muut juoksevat kulut hoitaa ulkopuolinen taho. Sama taho ottaa muutaman prosentin välistä kulukorvauksiksi. Portsarinhommia olen kuullut joidenkin tekevän tämön kevytyrittäjyyden kautta ja niin ajattelin itsekin toimia. Nyt vaan kyselisin kokemuksia ko.toimintatavasta jos täällä sellaisia pyörii.
Satuin googlen kautta löytämään tämän keskustelun. Toimin itse Omapajan kautta ja teen jonkun verran myös suoraan Omapajalle töitä. Kevytyrittäjyys sopii tosiaan monenlaiseen hommaan ja sen avulla on helppoa ja turvallista kokeilla yrittäjyyttä. Ennen muinoin tein toiminimellä häävalokuvauksia. Kirjanpito, veroilmoitukset, sun muut ennakonpidätykset oli itselleni todella rasittavaa ja vihasin sitä yli kaiken! Jos silloin olisi esimerkiksi Omapajan kevytyrittäjyys ollut tyrkyllä, niin olisi iskenyt kiinni samantien! Sen verran paljon homma helpottaa kirjanpitoa ja säästää aikaa itse työntekoon! Omapajan sivulta löydät myös asiakkaiden kokemuksia useilta toimialoilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom