kevyt...viikko....?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guapa
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
41
Kysymys siis kuuluu kuinka, te pidätte niin sanotun kevyen viikonne????
Silloin kun kroppa käskee, eli kuulostelette kehoanne vai säännöllisin väliajoin?
Kun pidätte tämän palauttavan viikon, niin miten treenaatte sen aikana, vaiko ollenkaan?

Itse treenaan tällä hetkellä 4-jakoisella ja siihen lisänä 1krt/vks airobista (spinning, b-pumppi tai army hiukan rankemmalla teholla) ,lisänä hyötyliikuntaa. käytän palautusjuomaa.

Ongelmani on, että en tiedä kuinka pitäisin tarvittavan leponi, kun keho ilmoittaa olevan tauon paikka. Mikä olisi paras mahdollinen tapa??? Treenata muutama lihasryhmä pienillä n.50-70% pienemmillä painoilla, hieroja vai mitä?! En kuitenkaan voi vaan olla tekemättä mitään.

Olen huomannut, että kehoni on myös alkanut laittamaan hanttiin kehityksessä (lihakset väsyneet ja ei tunnu ottavan vastaan niin hyvin). tulokset junnaa ja motivaatio alkaa tippumaan. Yritän myös vaihtaa tiettyjä liikkeitä ohjelmassani, jotta lihas ei totuisi
liikaa. Pitäisikö vaihtaa useammin?:wanha:

Kuitenkaan en halua että rakas harrastukseni alkaa maistumaan p******a, oska se voi myös antaa niin helvetisti:evil:

Nyt tarvittaisiin hyviä neuvoja!!!!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Montako kertaa viikossa käyt salilla? Neljä?
Tuo bodypumppi vaan pisti silmään, sehän on kuitenkin todella rankkaa harjoittelua, eli jos tosiaan käyt kolme-neljäkin kertaa salilla plus tuo pumppi päälle, niin ei ihmekään jos tulokset junnaa.

Edit: Itse kysymykseen, pidän kevyen viikkona aikalailla fiilispohjalta. yleensä se on puntiton ja menee suunnilleen näin: 1 bodypump, sählyä kaveriporukan kanssa, pari kävelylenkkiä ja tietysti luistelutreenit (1h). Lisäksi ehkä käyn venyttelytunnilla tms, riippuen vähän omista töistä (aerobick-ohjaaja) ynnä muusta.

Minulla kevyet viikot lukevat nykyään ihan ohjelmassa, joka neljäs viikko. Tällöin en joko käy salilla lainkaan (ja panostan ulkoiluun ja aerobiseen), tai sitten käyn kerran-pari tekemässä kevyen jumppailutreenin, jossa teen ihan eri juttuja ja liikkeitä, mitä normaalisti (= jumppaan taljoilla ja käsipainoilla, perustreenini kun perustuvat hyvin pitkälti levytankoliikkeisiin ja leuanvetoihin).

Minä teen kevyen viikon yleensä silloin, kun treenaaminen alkaa väsyttää ja v**ttaa, tai muuten vaan tuntuu motivaatio olevan hiipumaan päin. Ihan normaalin ohjelman mukaan teen, samat sarjat, mutta painot paljon pienemmät. Yhden kevyen kierron jälkeen on taas jo hirmuinen polte päästä kunnolla treenaamaan. Myös normaali treeni kulkee yleensä kevyen viikon jälkeen huipusti, eikä tule paikatkaan niin kipeäksi mitä tulisi jos olisi ollut viikon treenaamatta kokonaan.

Mulla on ohjelmassa kanssa 4 viikon välein kevyt viikko. Kevyellä viikolla teen samoja liikkeitä salilla, mutta paljon pienemmillä painoilla ja sitten noin 8 tai 12 viikon välein pidän sitten ihan puntittoman viikon.

Mun on jotenkin vaikea treenata kevyesti, niinpä mulla kevyt viikko=treenitön viikko. Salilla en siis käy lainkaan, muutaman pienen kävelylenkin saatan tehdä. Yleensä tämä treenitauko tulee silloin, kun kroppa alkaa olla jo aivan totaalisen jumissa eikä treeni maita. Olisi ehkä fiksumpaa olla treenaamatta aivan siihen totaaliseen jumiin saakka ja pitää kevyempi viikko suosiolla jo hieman aiemmin...Tässä mulla on vielä oppimista.

Mä pidän kevyen viikon joka neljäs viikko.Sillon en käy salilla ollenkaan tai jos käyn niin teen reenit 70% normi painoista.Yleensä kevyellä viikolla teen enemmän aerobista...Tällä tyylillä oon tykänny reenata ja motivaatio on pysynyt korkeella:)

Zone-sarja -42%
Minulla on ollut tässä syksyn mittaan käytössä treeniohjelma, jossa on 3 erilaista treeniviikkoa. Voima, body ja pumppi.

Pumppiviikko on tällöin ollut se ns. "kevyt viikko", sillä silloin tehdään huomattavasti keveämmillä painoilla enemmän toistoja (15-20). Sarjamäärä on myös alhaisempi - vain kaksi per liike. Tämä lyhentää osaltaan myös treenin kestoa.

Voima ja body-viikot ovat sitten sitä kovaa treeniä varten.

Eli käytännössä kevyt viikko on aina 3 viikon välein.

Ironbutt sanoi:
Minulla on ollut tässä syksyn mittaan käytössä treeniohjelma, jossa on 3 erilaista treeniviikkoa. Voima, body ja pumppi.

Pumppiviikko on tällöin ollut se ns. "kevyt viikko", sillä silloin tehdään huomattavasti keveämmillä painoilla enemmän toistoja (15-20). Sarjamäärä on myös alhaisempi - vain kaksi per liike. Tämä lyhentää osaltaan myös treenin kestoa.

Tuon tapaista jaottelua olen itsekin harkinnut. Tulisi pidettyä se kevyt viikkokin säännöllisesti. Uusi vuosi ja uudet kujeet sitten salillakin :) .

Joo, kyllähän se on huomattu, että se kevytkin viikko pitää olla jossain vaiheessa aina. Itse olen ollut ehkä liiankin innostunut treenin etenemisestä, ku painot on noussu salilla mukavaa vauhtia! Sitten huomasin tässä yhesti, että jatkuvasti nukuttaa ja ei oikein haluttais syödä, vaikka silti koitin vääntää ruokaa naamaan... Salilla olin aika väsynyt sitten ja treenin jälkeen varsinkin! Meinasi siis pukata vissiin ylikuntoa :eek: .. ei hyvä ei... sitten viikko kevyemmin, vaikka mieli teki tehdä niin täysiä.. mutta seuraava viikko oli taas parempi ja ruoka maittoi jo paremmin... mutta siitä nukkumisesta en nyt tiedä.. voisin nukkuu melkein aina :hyper: hih.. Mutta siis, tällä tavalla viimeistään huomasin sen itsekin, että välillä se kevyemmin ottaminen treenissä tekee terää

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
MeiSheng sanoi:
ja vielä se tuli mieleen, että onko muilla kokemusta ylikunnosta, jos ottaa aina raskaasti salilla ?

En tiedä oliko ihan ylikuntoa, mutta ainakin jonkinlaista ylirasitusta. Yhdessä vaiheessa treenasin nimittäin niin, että lepopäivät olivat harvassa ja salitreenit tein kovaa ja ne kestivät aivan liian pitkään. Kun tätä oli jatkunut tarpeeksi kauan, alkoi tulla kaikenlaisia oireita kuten ärtyisyyttä, voimattomuutta ja unettomuutta. Aluksi en tajunnut, mistä oli kyse, mutta kun pari kolme viikkoa meni 1-3 tunnin yöunilla, tajusin vihdoin pitää reilun viikon treenitauon. Se auttoi, ja tämän jälkeen järkeistin treeniäni (tosin vieläkin olen pitkittänyt liian pitkään noita kevyiden viikkojen pitämisiä...).

Niinhän se tahtoo olla, että mieli tekee, mutta keho on väsynyt... Ylikunto on paska homma.. Joskus siitä ei välttämättä edes palaudu niin nopeastu kuin luulis!
Ja tuntuu, että itselläni se on juuri vaikeaa olla tekemättä mitään, ku haluttais edes aerobista tehdä, että ihan mene tyhjänpäiväiseksi!
MUTTA lihas tarvii lepoa kasvaakseen, se on täyttä totta!!!:worship:

Ironbutt sanoi:

Mulla on tällä hetkellä samalla tavalla, mutta tuo pumppiviikko on kyllä kaikkea muuta kuin kevyt! Vaikka teen hävettävän pienillä painoilla, niin yli 15 toistoa on kyllä aikamoista tuskaa. Kanssaihmiset varmaan ihmettelee, että "mitä ihmettä tuo tuossa ähkii noin kevyillä vastuksilla!" :jahas:

Ilmeisesti pitäis alkaa pitämään ihan kunnon "kevyttä" viikkoa. Se on vaan jotenkin vaikeaa. Tuntuu tyhmältä heilutella painoja, kun ei kuitenkaan tunnu missään. Ja pihi mielenlaatuni ajattelee, että rahatkin menee hukkaan.. (Vai mikä olisi sopiva prosesenttiosuus tavallisista painoista, se 70%? Entäpä toistomäärät?! :confused: )

Ehkäpä mäkin tyydyn pitämään kevyen viikon täysin puntittomana viikkona...

En ole koskaan aikaisemmin pitänyt kevyttä viikkoa, mutta nyt viimeaikoina treenit on ollut niin rankkoja, että jossain vaiheessa tulee totaaliväsähtäminen ja viimeksikin pidin kolme viikkoa taukoa, kun olin ihan poikki. prkl. :curs: Joten ratkaisuna olen tehnyt uuden treeniohjelman johon sisältyy kevyt viikko.

Ohjelmassa vuorottelee voima-ja bodyviikot ja joka viides viikko on kevyt viikko, jolloin teen pienemmillä painoilla, sekä pidempää sarjaa eli n. 12-15 toistoa. Kevyellä viikolla en tee sarjoja loppuun asti vaan jätän muutaman toiston vajaaksi.

onko muilla kokemusta ylikunnosta

On vähän liiankin hyvin kokemusta...:jahas: Nuorena ja tyhmänä en tajunnut pitää mitään lepopäiviä vaan kävin salilla neljä kertaa viikossa, matkat pyöräillen ja salin jälkeen heti tunnin juoksulenkille, enkä ollut koskaan mistään palautumisjuomasta kuullutkaan. Myöskin ruokapuoli oli ihan perseellään ja söin liian vähän, luullen että mitä vähemmän syön sen enemmän laihdun...huhhuh...

Seurauksena tästä olin aivan järkyttävässä ylikunnossa, enkä rehellisesti sanottuna nukkunut moneen kuukauteen, kun kroppa kävi niin ylikierroksilla ettei pystynyt rauhoittumaan.

Kun olen saliharrastusta aloitellut vuosia sitten, niin minua ei ole kukaan ollut opastamassa, vaan tyylinä on ikäänkuin ollut "perse edellä puuhun" ja olen erehdyksen kautta oppinut. Olisihan sitä helpommallakin päässyt. :rolleyes:

Mulla on ohjelmassa kolme kovaa ja yksi kevyt viikko. Kevyellä viikolla käyn kerran tai korkeintaan kaksi salilla, teen ihan semmosta "löllö"-treeniä. Menen vain koko kropan läpi nopeasti. Salilla en oo kun kork. 30 min. Mutta jos oikein tuntuu, että kroppa kiittää ja kumartaa niin kevyellä viikolla vain lenkkeilen, uin ja käyn hierojalla. Tässä pitää osata kuunnella kroppaansi. Silloin liikun siis sitä mitä juuri silloin tekee mieli. Kevyen viikon jälkeen taas puntti maistuu ja kroppakin ottaa treenin hyvin perille.

denile sanoi:
On vähän liiankin hyvin kokemusta...:jahas: Nuorena ja tyhmänä en tajunnut pitää mitään lepopäiviä vaan kävin salilla neljä kertaa viikossa, matkat pyöräillen ja salin jälkeen heti tunnin juoksulenkille, enkä ollut koskaan mistään palautumisjuomasta kuullutkaan. Myöskin ruokapuoli oli ihan perseellään ja söin liian vähän, luullen että mitä vähemmän syön sen enemmän laihdun...huhhuh...

Seurauksena tästä olin aivan järkyttävässä ylikunnossa, enkä rehellisesti sanottuna nukkunut moneen kuukauteen, kun kroppa kävi niin ylikierroksilla ettei pystynyt rauhoittumaan.

NIINPÄ NIIN! Minäkin olen valitettavasti joskus luullut niin, että mitä vähemmän syö niin sen parempi mukamas.. :eek: EIKÄÄÄÄ.. ja meinas sitten kaikenlaiset syömishäiriöt iskeä.. ja niin oikeastaan iskikin! Nyt onneksi tajuaa, että vaikka pitää niitä kevyempiä treenipäiviä ja syö kunnolla niin se tekee vain terästä. ;)
Sitä nykyisin ajattelee, että miten sitä on joskus ollut niin tyhmä, että oman kropan laittaa sellaisien tuskien eteen.. hyvä että sai ruisleivän silloin päivässä alas.. :( Se on onneksi mennyttä elämää, nyt on jo ruokavalio enemmän mallillaan.. sorry.. meni vähän :offtopic:

Latest posts

Back
Ylös Bottom