Kevät-aurinko ja ihon palaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lonelyr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä, voiko ihon palamista aivan laskea urheiluvammaksi, mutta tuli tuossa muutama päivä sitten oltua ulkona koko päivän auringon valossa, ja tällä hetkellä osa ihostani on aika punertavaa. Olen rasvannut palanutta ihoa kortisonipohjaisella rasvalla pari kertaa päivässä. Olisiko muita vinkkejä miten palanutta ihoa voisi hoitaa tästä eteenpäin ja voiko punastumista saada vähennettyä mitenkään tulevaa kesää ajatellen? Vai onko kohtaloni olla koko kesän punainen?:wall:

Eiköhän se punaisuus siitä mene ohi ajan mittaan. Itse paloin tänää elämässäni ensimmäistä kertaa, mutten onneksi pahasti. Ihon palaneet kohdat varmaankin hilseilevät..? Jatkat vaan sitä rasvailua, punoitus ja muut ihonpalamisen oireet menvät ohi viikossa tai parissa. Jatkossa sitten muistat vaan laittaa aurinkorasvaa kun menet aurinkoon pidemmäksi ajaksi, niin saat hyvän rusketuksen, etkä muutu ravuksi:D

Tai sitten vaan suojaat itseäsi auringolta tuolla ennakoivalla aurinkorasvalla. Meinaa itellä on iho sen tyyppinen, (lapsena ollut atooppista ihottumaa, mennyt ohi) että ei paljon aurinko tartu. Palan aika herkästi ni pitää muistaa alusta asti pistää kunnon rasvaukset. Pahimpiin palovammoihin tälläinen kansantaru, että luonnon jugurttia kun laittaa, se parantaa. (Kyseessä luultavasti tuotteen rasvaisuus ja viilentävyys ihon pintaan.)

Mikäs juttu tämmönen ,olisko kertoa lisää?

Muistaakseni tuosta ei ollut juurikaan tutkimustietoa mutta Antti Heikkilän kirjasta ravinto&terveys luin tuollaisen jutun jonka on kuitenkin kokemuspohjaisesti todettu pitävän paikkaansa. Heikkilä suositteli d-vitamiiniannokseksi 50 mikrogramaa vuorokaudessa. Itse testaan tuota nyt ensimmäistä kertaa. Saapa nähdä kärähtääkö kesällä, yleensä oon vähintään niskan saanut palamaan.

En tiedä, voiko ihon palamista aivan laskea urheiluvammaksi, mutta tuli tuossa muutama päivä sitten oltua ulkona koko päivän auringon valossa, ja tällä hetkellä osa ihostani on aika punertavaa. Olen rasvannut palanutta ihoa kortisonipohjaisella rasvalla pari kertaa päivässä. Olisiko muita vinkkejä miten palanutta ihoa voisi hoitaa tästä eteenpäin ja voiko punastumista saada vähennettyä mitenkään tulevaa kesää ajatellen? Vai onko kohtaloni olla koko kesän punainen?:wall:

Mulla on ollut tässä nyt parin kevään aikana semmonen ongelma, kun tuo kevät-aurinko ottaa niin pahasti, että saan aurinkoihottumaa. Se on juuri tuollaista punaista. Kortisonia aina illalla niin kyllä se siitä pikkuhiljaa. Thaimaassakaan ei ottanut viime marras- joulukuussa ollenkaan. Kumma juttu, kun vain suomen kevät-auringossa tulee.

Hassu juttu, kun luin vähän kirjaa ulkona auringossa, niin hyvä etten palanut. Thaimaassa olin 2vko ja viimesinä päivinä en käyttänyt enään aurinkovoidettakaan.

Palamisesta...

Onko ketään huomannut, että palaa helpommin jos syö allergialääkkeitä? Itsellä olen huomannut aurinkoihottumaa/palamista, jos olen syönyt lääkkeitä samana päivänä kun otan arskaa.

Jos olet vaalea, niin ei siellä auringossa kannata hirveästi olla.

Itse olen aika tumma ja vaikka lauantaina oli naama kohtuu punainen, niin jo sunnuntaina oli jonkinmoinen rusketus naamassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
JEE!!1

Kesän ensimmäinen varma merkki on havaittu:
Poltin itseni viikonloppuna ja kuorin nyt otsanahkaa.

Välimeren ihmiset käyttävät "after sun"-tarkoituksissa maustamatonta jugurttia ja voin kertoa, että toimii.
Olisipa sitä ollut tarjolla nytkin.

Muutenkin havaittu jo aiemmin, että kannattaisi totuttaa iho aurinkoon, eikä painella suoraan arskaan päiväksi.

Porkkanan syönnillä on kai jotain vaikutusta ruskettumiseen (karoteeni??) joten sitä kannattaisi syödä jos aikoo saada hyvää väriä ihoon.

Back
Ylös Bottom