Keuhkoasiaa!

Yliopistolla oli tänään joku terveyspäivä. Sellaisella osastolla, missä varoiteltiin tupakan haitoista oli puhallustesti. Kaverit puhalsi ennen minua lukuja 4500-6000. Minä puhalsin 7100, ja se testaaja katto ihmeissään mittaria ja pyys puhaltamaan uudestaan. Toisella kerralla tuli 7300, kuulema huippu-urheilijan lukema :) Nainen alkoi sitten kyseleen, että treenaanko paljon, ja sanoi "tämä on vähän maallikkoarvaus, mutta sinulla voisi olla lahjoja kestävyysurheiluun". :rolleyes:

En tiedä mikä tuon testin mittayksikkö on, kun en joutanut jäädä kyselemään tarkemmin, mutta oli ehkä keuhkojen tilavuus kuutiosenttimetreinä. Tai sitten se oli joku virtausnopeus, koska siihen piti puhaltaa täysillä.

Onko muut tehneet vastaavanlaista testiä? Millaisia tuloksia tuli?
Se minua tuossa ihmetyttää, että en todellakaan harrasta paljoa aerobista, lähinnä kesäisin pitkiä rullaluistelu lenkkejä. Toisaalta cooperissa on mennyt 10 kiloa sitten käytännössä treenaamattomana 3200.

Originally posted by Elchubagabra
Tai sitten se oli joku virtausnopeus, koska siihen piti puhaltaa täysillä.

Toisaalta cooperissa on mennyt 10 kiloa sitten käytännössä treenaamattomana 3200.

Taitaapi olla tuo virtausnopeus. Ite kokeilin tuota lekurilla, kun henki pihisi eikä saanut keuhkoja vedettyä täyteen, antoi lukemia 7000+. Luultavasti tuolle pillille riittää se, että on kerran kävellyt kyykkytangon vierestä, niin lukemat hyppii kevyesti yli keskiarvon. Eli en ihan tuolta pohjalta lähtis lajia vaihtamaan, oma cooper-tulos ei mahtais yli 2000 metriä olla.

Mulla oli tuossa keväällä jos jonkinlaista bakteeria ja pöpöä. Angiina, poskiontelontulehdus ja orastava keuhkoputkentulehdus. Lääkäri teki mulle samaisen puhallustestin ja tulos oli kuulemma sen verran huono, että lääkäri kirjoitti salbutamolivalmisteeseen reseptin. Himpskutti niin mua harmitti. :)

Originally posted by Tomi
Mulla oli tuossa keväällä jos jonkinlaista bakteeria ja pöpöä. Angiina, poskiontelontulehdus ja orastava keuhkoputkentulehdus. Lääkäri teki mulle samaisen puhallustestin ja tulos oli kuulemma sen verran huono, että lääkäri kirjoitti salbutamolivalmisteeseen reseptin. Himpskutti niin mua harmitti. :)

Mihin toi salbutamoli vaikuttaa...noinniinku reeniä silmälläpitäen?

Originally posted by Elchubagabra

En tiedä mikä tuon testin mittayksikkö on, kun en joutanut jäädä kyselemään tarkemmin, mutta oli ehkä keuhkojen tilavuus kuutiosenttimetreinä. Tai sitten se oli joku virtausnopeus, koska siihen piti puhaltaa täysillä.

Semmonen pieni muovi tötterö, josta lähtee letku tietokoneeseen?
Siitä tulee molemmat. Itse olen puhaltanut 5 litraa ulos. Minua isompi polttava kaveri 5 litraa ja saman kokoinen ei-polttava kaveri 7 litraa.

Re: Re: Keuhkoasiaa!

Originally posted by kekexx
Semmonen pieni muovi tötterö, josta lähtee letku tietokoneeseen?
Siitä tulee molemmat. Itse olen puhaltanut 5 litraa ulos. Minua isompi polttava kaveri 5 litraa ja saman kokoinen ei-polttava kaveri 7 litraa.

Joo, muovitötteröhässäkkä, mutta ei se mihinkään tietokoneeseen mennyt. Siinä oli digitaalinäyttö, johon tuli lukema...

Samalla se mittasi häkäpitoisuuden keuhkoista. Mulla oli 0,2 luoja tietää mitä yksikköä. Kuulema tupakoimattoman tulos. Oli sinällään helpotus, sillä poltin vuosia, ja nyt neljä kuukautta lakossa. Toisaalta kyllähän röllistä jää kroppaan kaikkea muutakin sontaa, mutta häkää ei enää ollut.

Back
Ylös Bottom