ketogeeninen & energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stela
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäisi viilata kalorit suurinpiirtein kohdilleen ketogeeniselle dieetille, elikkä energiantarpeesta se n. -500kcal. Hankalaksi tämän tekee se, että omasta päivittäisestä energiankulutuksesta ei pahemmin ole hajua. Tiedän että täälläkin on n+3 threadia joissa on linkit erilaisiin laskimiin. Näillä kerpeleen laskimilla tulee tuloksia 2300-4500kcal väliltä, eli varmaan ainakin joku niistä heittää häränpyllyä. Itse veikkaisin että kulutus olisi jotain 2500kcal luokkaa. Ikää on 18 vuotta, painoa löytyy 79kg ja rasva% ihan heittona ehkä joku 15%. Salilla tulee käytyä 3x/viikko ja aerobista (kevyt lenkki tms. 50min) 2-3x/vko. Voisiko joku heittää arvioita kulutuksesta näiden tietojen pohjalta?

Oman kulutuksenhan saa selville tarkkailemalla vaikka viikon syömisiä ja katsomalla pysyykö paino samana. Tämä keino ei vaan taida olla oikein mahdollinen kun ketolla on jo oltu oikeastaan kaksi päivää. :jahas:

Tämänhetkisillä eineksillä tulee päivässä (arvot ilman rypsi&oliiviöljyä, joiden määrällä säädetään päivittäinen energiansaanti):

PROT 155g
HH 15g
RASVA 62g

joista saadaan 620+60+558=1238kcal.

Oletetaan että kulutus olisi 2500kcal. Näin ollen öljyjä pitäisi vetää naamariin 2500-1238=1262kcal edestä, joka vastaa 140 grammaa? :hyper:

Miksi se vaje pitäisi kokonaan rasvalla korvata ? Proteiinia sulla ei häävisti tuossa ole joten lisää 100g protskua, tai enemmänkin jos siltä tuntuu, ja loput otat sitten rasvasta.

Kuulemma protskua 2-2.5g/painokilo (rasvaton?) suositus ketollakin. Ja mitä joskus luin niin porukalla ollut liian paljon protskua ja liian vähän rasvaa ketolla kun ei olla ketoosiin kunnolla päästy.

Miksi kaikki öljynä??? Unohda tuollaiset "öljy rulez, kaikki öljystä" höpinät ja koosta se keto sellaisista ravintoaineista joissa rasvoja on normaalistikin, jauheliha, kananmunat, juusto yms. Jätä toki sen verran varaa että otat esim 3-6g kalaöljynä ja sopiva annos vaikka oliiviöljyä tai rypsäriä, ihan miten maistuu joku 10-20g.

stela sanoi:
Oletetaan että kulutus olisi 2500kcal. Näin ollen öljyjä pitäisi vetää naamariin 2500-1238=1262kcal edestä, joka vastaa 140 grammaa? :hyper:

Minä olen aikalailla samanpainoinen kun sinäkin ja vedin diettiä noilla kaloreilla alkuvuodesta ja hyvin lähti läskin. Mulla se kulutus arvioitiin salilla johonkin 3000 kcal pintaan, tosin teen varastohommia jotka jonkinverran nostaa tota määrää. Kokeilemalla se selviää, ei kannata liian tarkkaan noita laskureita tuijotella.

stela sanoi:

Joo korjataan vielä. Eli eihän tuosta tulisi kuin 2500-500-1238=762kcal. :)

Fatso sanoi:
koosta se keto sellaisista ravintoaineista joissa rasvoja on normaalistikin, jauheliha, kananmunat, juusto yms.

Mulla on jo mukana kananmunat, juusto, paistijauheliha, whey3, kanan koipi-reisi, raejuusto ja jotain rehuja.. Pitänee ottaa vielä jotain mukaan.

stela sanoi:
Joo korjataan vielä. Eli eihän tuosta tulisi kuin 2500-500-1238=762kcal. :)

Mulla on jo mukana kananmunat, juusto, paistijauheliha, whey3, kanan koipi-reisi, raejuusto ja jotain rehuja.. Pitänee ottaa vielä jotain mukaan.

Ok, eihän tuossa sitten suurta ongelmaa ole, pikkusen kasvatat määriä ja vaihdat paistijauhelihan tavalliseksi niin eiköhän ala kalorit olla siellä minne ne halusitkin.

Erinomainen idea. Juuston voisi samantien vaihtaa hieman rasvaisempaan. Pitää vaan tarkkailla ettei tyydyttyneen rasvan osuus kasva liian suureksi, tuskinpa vain.

Noniin dieetti on lähtenyt ihan hyvin liikkeelle, kyselisin tässä vielä jos noita öljyjä pitäisi viilata johonkin suuntaan: nyt tulee otettua aamulla 2rkl rypsäriä, illalla kuuden maissa 2rkl oliiviöljyä ja vähän ennen levolle käyntiä 2rkl rypsäriä. Kannattasko tuota rasvan määrää sitten vähennellä dieetin loppua kohden (ei välttämättä vähäisistä öljyistä vaan noista sapuskoista)? Menetänkö mitään kun en käytä kalaöljyä?

pissipuikkoja

Tää on ehkä vähän off topic mutta mistäs kenties saisi niitä ketostix pissiliuskoja joilla näkee miten syvässä ketoosissa ollaan?

Apoteekista sanottiin, että mitäs ne oikein on?

Ruby sanoi:
Tää on ehkä vähän off topic mutta mistäs kenties saisi niitä ketostix pissiliuskoja joilla näkee miten syvässä ketoosissa ollaan?

Apoteekista sanottiin, että mitäs ne oikein on?

Apteekista kyllä saa. Näkyy olevan Bayerin tuotantoa. 50 reagenssiliuskaa virtsan analysoimiseen.

Paljonko keto dietillä tarvii rasvoja ja protskuja jos harjoittelee salilla/aerobista?, ja onko mitään minimiä hiilari määrää mikä saisi tulla harjoitusten väliin.

Back
Ylös Bottom