Keskustelua lukkopainista ilman pukua/gi:tä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeelHook
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuten otsikko kertoo, niin ideana olisi keskustella painiskelusta ilman pukua. Keskustelun ideana on pääpiirteittäin kertoa omia ajatuksia, lukkopainimisesta. Toivon, ettei keskustelu mene muihin kamppailulajeihin tällä kertaa kuin hieman sivuuttaen maksimissaan. Elikkäs ADCC säännöillä olevasta ja Bjj liiton säännöillä olevista No-gi painiskelumuodosta olisi tarkoitus keskustelun pysyä. Keskustelu voi siis liittyä sääntöihin lukkopainissa, kilpailuihin, kilpailijoihin, lukkopainiharkkoihin, lukkopainitekniikoihin yms yms esimerkiksi.

Omia näkökulmia on lukkopainimiseen esim: ADCC säännöillä, että jalkalukot tuo oman hienon vivahteen lajiin. Jalkalukot myös ne kiertävät tuovat lajiin omalla tavallaan oman jännityksensä. Monesti mietin miksei Core toimintaa ole lukkopaini, vaan joko vapaaottelu tai Bjj seuroissa.. Heel Hookit, Toe holdit ja knee barit yms yms ei varmaankaan ole ihan friend maker liikkeitä, mutta ihmettelen miksi jalkalukot on kiellettyä joissakin treeneissä. (Seuroja en rupea erittelemään, koska ei ole tarkoitus haukkua/arvostella eri kamppailuseurojen etiikkaa, vaan kertoa oma mielipiteeni.) Ihmettelen, että jos kerta jalkalukkoja ei saisi tehdä, niin miksei kirjoiteta jo seuran nettisivuille Bjj säännöillä olevat No-gi treenit! Ei Adcc säännöillä olevat harkat, joissa jalkalukkoja voi tehdä vapaasti. Myös sellainen asia mietityttää kovasti miksei olisi pystypainia enemmän viikossa useammissa seuroissa. Koska ei omasta mielestä matsi ala istuutumalla alas tatamiin, vaan yhden jalan alas viennillä tai kahden jalan shoottaamisella ja onhan se jollakin tavalla tyhmän tuntuista harkoissakin se perseelleen istuminen. Olen treenannut joissakin seuroissa, joissa ei käydä joka viikko yhtä pystypaini kertaa viikossa edes..

Mikä on minusta lukkopainissa se juttu, miksi se on niin hienoa? Omasta mielestä kun lukkopainissa yhdistyy erilaiset käsilukot, jalkalukot, kuristukset, positiopaini, alasviennit yms, niin se tekee lajista sellaisen, jota pitäisi viedä eteenpäin ihan omana lajina. Eikä pelkkänä sivulajina Bjj ja vapaaottelutreeneihin. Olisihan edes sekin jo edistysaskel, jos seuroissa alettaisiin yksi kerta lisäämään no-gi säännöillä olevia treenejä.. koska kyllähän niitä triangeleja, giljotiineja, armbaria, kimuraa jne jne voi tehdä myös niissä lukkopainitunneilla, joissa olisi adcc säännöt päällä, joissa olisi laajemmat jalkalukko tekniikat sallittuja.

Itse treenailen pääpiirteittäin 3 lukkopainia ja 3 BJJ:tä viikossa. Lukkopainin puolella sparrin tempo on nopeampaa, kun taas BJJ:ssä teknisempää. BJJ:n puolella täytyy kiinnittää esim. guard passeihin enemmän huomiota, kun pukugripeillä saa tehtyä tuonkin niin vaikeaksi.
Lukkopainin osalta parasta on, että noita jalkalukkoja saa käyttää aloittelijoidenkin sarjoissa. Ite tykkään varsinkin toeholdeja käyttää, niin BJJ:ssä noihin on niin tiukat rajoitukset.

Ottaako porukka minkälaista oheistreeniä lukkopainin kanssa? Esim meilläkin nyt kesällä harjoitukset 2 kertaa viikossa. Millasta välipäivinä?

Punttia vetelen ja koitan saada itteni siihen 76,9kg painoluokkaan niin ettei aina tartte alipainosena tai vähä fläsänä mennä sinne pyörimään :)

oma uneducated arvaukseni/mielipiteeni on, että nimenomaan kannattais keskittyä tekniikan opettelemiseen ja cardioon/kestävyyteen et jaksaa räplätä ja keskittyä tekniikkaan, alipainosta huolimatta, vaikka ovatkin vastustajat isompia, ja sit kun taidot/tekniikka ovat riittävät (vuosia harrastettu ja kilpailtu) niin lisätään se fysiikka sinne pikkuhiljaa, jotain tämmöstä olen saanut päähäni jostain ammattilaisten videohaastatteluista. En harrasta mitään painilajia, puhtaalta mututuntumalta tämän tänne löin, ja eikös se pointti juurikin ole et se tekniikka hiotaan niin hyväksi, ettei vastustajan mitätön/jonkilainen kokoetu tule haittaamaan. ;)

No onhan tossa pointti tietenkin. Nähdäkseni lihasten kasvatus painon itsensä takia on hölmöä hommaa. Myös kestavyyden treenaaminen punteilla on turhaa. Hyvän painkestävyyden saa arvatkaa milla?

No painimalla!

Voimaa ei sitten lajiharjoittelulla saa, vaan sitä varten pitää vetää sitä punttia.

Hyvän painkestävyyden saa arvatkaa milla?

No painimalla!

Voimaa ei sitten lajiharjoittelulla saa, vaan sitä varten pitää vetää sitä punttia.

niin tietty! :D

Joku täälä foorumilla muuten mainitti, et esim Matt Brownin koutsi pitää cämpissään sellasia painiliikkeitä simuloivia voimaharjotteluita, ja siksi ovatkin riskejä tyyppejä painitilanteissa. Eli puntti ei välttis olekaan paras ratkaisu joka tilanteessa, kun kyse voimatasojen parantamisesta lajia varten / painitilanteisiin?

Ihan mielekiintoista olisi tietää mitä nuo painiliikkeitä stimuloivat voimaharjoittelut ovat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan mielekiintoista olisi tietää mitä nuo painiliikkeitä stimuloivat voimaharjoittelut ovat.

Niin, ja seki viel ettei varmasti ihan BJJ liikkeisiin sovellu yhtä hyödyllisesti kun matossa melkeen kokoajan ollaan, mutta mitäpä minä tietäisin. :)

No, duunissa pystyn käymään hyvin salilla ni miks en kävisi? enkä koskaan lajitreenien edelle punttia laita mutta kun aina ei aamusin tai päivisin porukkaa saa treenikaveriksi ni miks en kävis puntilla? Ja on sitä tekniikkaa jo vuosikausia hiottukin ;)

Ja toinen vaihtoehto ois tiputtaa sinne 65,9 mut ei se oikee nappaa ku oon jo 73 kilosena ollu nälkäkuoleman partaalla...

No, duunissa pystyn käymään hyvin salilla ni miks en kävisi? enkä koskaan lajitreenien edelle punttia laita mutta kun aina ei aamusin tai päivisin porukkaa saa treenikaveriksi ni miks en kävis puntilla? Ja on sitä tekniikkaa jo vuosikausia hiottukin ;)

Kannattaa totta kai käydä, mutta pointtihan oli se että kannattaa treenata voiman hankinta mielessä eli vähän toistoja eikä esim. hapoteta lihaksia pitkillä toistomäärillä, kun ne lihakset hapottuvat muutenkin lajitreeneissä. Ja kai siinäkin vähän lihasta tulee:)

Ja kai siinäkin vähän lihasta tulee:)

Tätä mä oon miettiny. Itse oon aivan aloittelija vielä, tarkotus olis pudottaa painoa pikkuhiljaa joku kymmenisen kiloa. Kaikki vähän pidempään painineet näyttää ja tuntuu olevan aika vahvoja kavereita. Treenaako ne kaikki punttia? Luulis että tolleen painimalla tulee aika vahvaksi. Esim. Luulis että painin avulla muuttuminen 85kg sohvaperunasta 75 kg vantteraksi jässikäksi on ihan mahdollista.

Ja toinen vaihtoehto ois tiputtaa sinne 65,9 mut ei se oikee nappaa ku oon jo 73 kilosena ollu nälkäkuoleman partaalla...

Millä tasolla kilpailet ja paljonko treenaat viikossa?

Jees hyviä pointteja mut mun kysymys olikin se että ei ole mahdollista painia nyt kesällä ainakin kuin se pari kertaa viikossa. Mitä välipäivinä? Voima painotteista salitreeniä ite tehny.

Millä tasolla kilpailet ja paljonko treenaat viikossa?

Ensi vuonna ajattelin viimestään siirtyä ammattilaisiin ja en omaa viikkotreenimäärää vuorotyön vuoksi. Vuorot ja vapaat vaihtelee nii rajusti että paha heittää mutta 6-9 krt viikossa tjn.. Aina ku pystyn + 1 lepopäivä viikkoon sanotaan näin :P

Lukkopainin puolella sparrin tempo on nopeampaa, kun taas BJJ:ssä teknisempää. BJJ:n puolella täytyy kiinnittää esim. guard passeihin enemmän huomiota, kun pukugripeillä saa tehtyä tuonkin niin vaikeaksi.
Tämä on myös oma kokemukseni ja yleinen konsensus aiheesta, noinhan se on. Lukkopainia olen sillon tällöin käynyt kerran viikossa treenaamassa, mutta aikalailla on jäänyt pukupainin alle koska tykkään enemmän painia puvun kanssa (ei läskit näy niin pahasti :D). Ilman pukua painiminen on mukavaa vaihtelua.

Ja peliin saa lisättyä mukavasti enemmän tekniikoita ja syvyyttä kun ottaa jalkalukot ja niskalukot mukaan :) tietysti niitä tekee vain sellaisten kanssa jotka myös tuntevat niitä eikä ala alkeiskurssin käyneille twistereitä ja heelhookkeja vääntämään :D

Suositut

Back
Ylös Bottom