Keskustelua kitarasta sekä parhaat/hienoimmat kitarabiisit ja riffit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse pari kitaraa omistan, mutta valitettavasti en niitä osaa soittaa :( Perus soinnut menee, mutta silti ei kuulosta jotenkin oikelta, miksiköhän ? Kitara on vireessä. Ja voisiko joku kertoa, miten tabeja luetaan ?

Sävelkorva? :D Ne luetaan alhaalta ylöspäin. Eli paksu E on alin paperilla jne.
6 E|----|
5 B|-0--| tyhjä.
4 G|-2--| 2 väli laskettuna otelaudan alusta.
3 D|-2--| 2 väli laskettuna otelaudan alusta. = A5 tai joku aa. Eli Toi on esimerkkinä nyt et tohon tyyliin sit vaan.
2 A|-0--| Tyhjä kieli soimaan. Eli tyhjä = 0.
1 E|----| Ja tolla samalla soinnulla alkaa apulannan teit meistä kauniin. kun soittaa/pikkailee eli kieli kerrallaan. tuohon tyyliin ylös alas.! :)

ja oikeastaan se apulannan tabi kirjoitetaan

6 E|--------------|
5 B|-------0------|
4 G|-----2---2-----|
3 D|---2-------2----| Eli siihen tulee se järjestys missä järjestyksessä nua nuotit menee..
2 A|-0-----------0---|
1 E|-----------------|
Helpoiten nuo varmaan oppii juuri kun soittelee niitä helppoja biisejä noista eli apulantaa.
Koitin keksiä helppoa tapaa selittää.. Ja onhan noita google täynnä kun googlettaa vaan :o ja yhtä vaikeasti selitettyjä :D

Kiitos Ramonz, ja voisitko vielä selventää että mitä kieltä aina soitetaan ? Kun en pysy perässä siinä :D Muistini mukaan Em kun soittaa niin ei soiteta paksuinta kieltä...? Oliko tämmöisiä "sääntöjä" vai onko se ihan biisikohtaista ?

Lukee siinä tablaturin reunassa aina millä kielellä ollaan. Esim tuossa ylemmässä on A0 D2 G2 B2 G2 D2 A0 Kirjaimet siis kieliä ja numerot nauhavälejä.

http://www.all-guitar-chords.com/index.php tuolta vain opettelemaan sointuja sun muita juttuja.

B0 siis tossa ylemmässä. Painovirhe osunut siihen.

Noihin tabeihin liittyen olisi hyvä osata lisäksi myös perinteistä nuottikirjoitusta ainakin sen verran, että osaa katsoa rytmin siitä. Lisäksi nuottikirjoituksen ymmärtäminen auttaa siinä, jos joskus tarvii laittaa omia ideoitaan paperille ja/tai esittää muille.

Toisekseen pelkkien tabien lukemisen kanssa olisi hyvä selvittää itselleen, että mitä nuotteja soittaa. Se unohtuu minusta helposti pelkkiä tabeja katsomalla.

Sit video ja lisää Ynkkaa. Tää nyt ei ole kaikkein omaperäisin soolo, mutta makeen kuuloinen. Samoin pääriffi toimii mainiosti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meitsin pitäisi ostaa uusi kitara. Pari vuotta olen soitellut, skittan ostin ihan vaan fiilispohjalta, lähinnä värin takia kun enhän minä mitään kitaroista tiennyt.

Soitan lähinnä Ramonesia, joskus jos oikeen innostunun niin myös Luumäkiä. Kerran soitin myös Misfitsiä. Mahdollisimman nopeasti, mitä kovempaa sahausta sitä parempi. Haaveilen ramo-punk bändin perustamisesta, mulla on jo tosi iso vahvari ja koristossut.

Kitaran pitäisi olla kevyt (nykyinen painaa tonnin) ja kaula saisi olla aika nopea. Sormet on mallia nakki, joten se asettaa tietyt rajoitukset. Kaula ei saa olla siis liian iso.

Joku ~500 euroa voisin sijoittaa, en mieluusti enempää. Kaverin Gibson Les Paulia olen aina testaillut kun ollut mahdollisuus ja se onkin ihan täydellinen skitta. Kevyt, helppo soittaa ja sopii mun käsiin kun valettu. Siitä joku halpis voisi olla sopiva.

Omissa kahdessa lespassa huomattavasti paksumpi kaula kun esp:ssä tai ibanezissa. Melkeen suosittelen, että meet johonkin musna liikkeeseen vaan räplää niitä kitaroita ja vähän kokeilee miltä kuulostaa, tuntuu jne. Mutta jos lespoja niin gibsonista halvempia on esimerkiksi tokait ja epiphonet.

Ja vähän kitarointia. Oma ehdoton ykkössuosikki Slash!

http://www.youtube.com/watch?v=AGeDMw2Hi1Y

Tokaita olenkin miettinyt.

Olenhan minä käynyt testailemassa, se kitaran ostaminen tuntuu vaan olevan sellainen suo ettei saa ikinä päätöstä tehtyä, liikaa valinnanvaraa! Seuraavan kerran käyn nostamassa rahat ja en lähde liikkeestä ilman kitaraa, ei kai siinä muu auta.

Itsellä ainakin kun aikoinaan vuosia sitten ensimmäiseksi kitaraksi hommasin Les Paulin (tokai), niin mikithän siinä meni vaihtoon samantien. Sen verran roskaa olivat. Ja kannattaa kuitenkin muistaa, ettei minusta nuo Les Paulit mitään keveimpiä laitteita ole.

Liikkeeseen vaan kokeilemaan kitaroita ja se mikä soi ja istuu ja miellyttää parhaiten (ja myös lompakko antaa sen periksi), niin sehän sitten ostoon...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä oon vähän jo pudonnut kärryiltä, että mikä tilanne on nykyään, mutta jos Ibanezin RG:tä tehdään vielä, niin siinä on yksi helpposoittoisimmista kitaroista, mitä mulla on eteen sattunut. Vielä, jos mikkejä vaihtaa Ibanezin omista parempiin, niin soundipuolikin alkaa olemaan ihan kuosissa.

Les Paulit soundaa ihan saatanan hyvälle, mutta ovat kyllä melkoisia jötiköitä niin soitannollisesti kuin muutenkin.

Mä oon miettinyt telecasterin hankkimista, jos saan nostettua soittohommia takas ohjelmaan. Pitäs vaan panostaa hieman enemmän, niin saa kerralla kunnollisen. Mitään kopioita ei ainakaan viitsi hankkia.

Jees, sitä on itse vielä niin nyyppä kun tosissaan ei ole pitänyt käsissään kun muutamaa kitaraa, ettei noita eroja ymmärrä. Omaan verrattuna kaikki tuntuu maailman parhailta jne. :)

Tuli soiteltua mökillä oikeen kunnolla akustista, ostin alle huntilla osto/myynti-liikkeestä hyvässä kondiksessa olevan akustisen aikoinaan. Mukavaa hommaa, tosin olen niin yksinkertainen että en osaa laulaa ja soittaa samaan aikaan. Pitäisi treenata, kiva olisi vetää jotain Johnny Cashia leirinuotiolla. :D

Onpas ihan helvetin ruma kitara :D

Kyllä mä taas lähtisin siitä, että arvostetummat merkit ovat sitä mitä ovat ihan syystä. Joku "persoonallisempi" soitin (mitä se tässä nyt tarkoittaakaan) voi olla ihan hauska ja toimiva väline jossain yksittäisessä jutussa, mutta jatkuvaan käyttöön ei kuitenkaan järkevin ratkaisu. Ja kyllähän tuota kannattaa luonnollisesti miettiä, että minkälaista musaa kitaralla olis tarkoitus soittaa ja edelliseen liittyen, minkälaista soundia kitarasta olis tarkoitus saada irti.

Se on kyllä ihan totta, että ei muuta kun kitarakauppaan kokeilemaan, ja pientä tutkimusmatkaa internetin syövereissä, niin kyllä mieleisen pelin pitäisi ruveta löytymään.

Onpas ihan helvetin ruma kitara :D

Kyllä mä taas lähtisin siitä, että arvostetummat merkit ovat sitä mitä ovat ihan syystä. Joku "persoonallisempi" soitin (mitä se tässä nyt tarkoittaakaan) voi olla ihan hauska ja toimiva väline jossain yksittäisessä jutussa, mutta jatkuvaan käyttöön ei kuitenkaan järkevin ratkaisu. Ja kyllähän tuota kannattaa luonnollisesti miettiä, että minkälaista musaa kitaralla olis tarkoitus soittaa ja edelliseen liittyen, minkälaista soundia kitarasta olis tarkoitus saada irti.

Se on kyllä ihan totta, että ei muuta kun kitarakauppaan kokeilemaan, ja pientä tutkimusmatkaa internetin syövereissä, niin kyllä mieleisen pelin pitäisi ruveta löytymään.

Asian laitahan on niin, että tuo on jo niin ruma, että se on siksi hyvännäköinen.

Oikeassa olet siinä, että arvostetut mallit ovat osoittaneet toimivuutensa moneen kertaan. Kitaroissa on vaan se paha puoli, että aina haluttaisi ostaa uusi.

Nimimerkki: Omistan neljä kitaraa ja panettaa ostaa kaksi lisää

Paras kitaristi mielestäni on Paco de Lucia - espanjalainen flamencokitaristi jonka ylivoimainen osaaminen on kuulemma masentanut monet ammattikitaristit. Moni on myös kuunnellessaan de Luciaa luullut että soittajia olisi useampi kun de Lucia soittaa sointukulun, bassokuviot ja melodian samanaikaisesti ja lyö rytmit kitaran kanteen.

Ja jos suosikki kitaraa kysytään niin se on Yamaha SG 3000. Itselläni on tuosta halvempi versio SG 1000.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom