Tuossa Heelhookin kombinaatiossa on se ongelma että bjj, judo, sambo ja lukkopaini syövät toistensa harrastajia. Liikaa saman tyyppisiä lajeja jotka eivät oikein tuo lisäarvoa, etenkään sambo. Judo sitten taas on toiminnaltaan ihan erilainen laji ja aloitetaan yleensä lapsena. Aikuisikäiset kilpajudokat eivät sitten välttämättä innostu paljonkaan treenaamisesta joidenkin harrastetason vapaaottelijoiden kanssa. En oikein ymmärrä mikä tämän lajikombinaation pointtina oli vai oliko siihen vain lätkitty kaikki Heelhookin mielestä mielenkiintoiset lajit yhteen?
Treenimääristä per laji. Meillä on nyt 4 lajia (+kuntonyrkkeily, kuntopotkis ja Combat fit) ja esimerkiksi potkunyrkkeilyä voi treenata 7 treeniä viikossa jos peruskursseja ei lasketa. Harjoitusajat - KBT Oulu Nähdäkseni tämä on ihan tarpeeksi. Jos olisi tulijoita niin viikonlopulle voisi laittaa vielä vaikka miten paljon treenejä lisää. Toki kuntonyrkkeilyä yms. ei ole niin paljon mutta aika harva haluaa treenatakaan kuntonyrkkeilyä esim. 5 kertaa viikossa vaikka tunteja olisikin. Yleensä se että lajissa on vain kahdet treenit viikossa kertoo pikemmin seuran panostuksesta asiaan kuin treenivuorojen riittävyydestä.
Acegimon empiirinen havainto lienee aika tarkka. "Puhtaita" lukkopainiseurojahan on tosi vähän missä ei ole BJJ:tä mukana.
Lähinnä pohdiskelin, että olisi mukavaa vaihtelua, kun olisi hieman erilainen monilajiseura.. yleensä monilajiseuroissa on lajeina krav maga, potkunyrkkeily/thainyrkkeily, bjj/sw. Tai sitten on sellainen monilajiseura, missä on budolajeja pääosin esim:judo, aikido jne jne.. esimerkiksi hayastanmmaacademy on aika lähellä vastaavan kaltaista monilajiseura, josta itse kirjoittelin. Tosin yhdysvalloissa löytyy seura. Tosin judossa ja sambossa tulisi ainakin itse käytyä silloin tällöin bjj/sw lajien lisäksi, jos sellainen monilaji seura olisi vaan. Kaikkia mainitsemia lajeja olen kokeillut, jotka liittyi grapplingiin, mutta bjj ja lukkopainihommissa pyörin pääosin. Sambo on omasta mielestäni mielenkiintoinen laji, kun siinä on jalkalukkoja sallittu, vaikka onkin puvun takki päällä.. ja onhan judossakin sitä omaa taikaa.
Kuntonyrkkeily on omasta mielestä hieman sellainen, juttu kuin kahvakuulaharjoitukset monilajiseuroissa.. saadaan sellaiset ihmiset liikkeelle, jotka käy kuntoilun vuoksi mukana ja näistä voi myöhemmin tulla myös mahdollisesti myös muita seuran tunneilla kävijöitä.
Voinhan toki hieman heittää sen verran, että jalkalukot, pystypaini ja guardin ohitukset on lempitekniikoita. Pystypaini ja jalkalukot on esim Bjj:tä ajatellen tekniikoita, joita ei käydä hirveän usein.. Ainakaan Hilti seuroissa, joissa olen itse harjoitellut.