Keskustelua eri lajien vyöarvo/ tasojärjestelmistä

Meta title: 💥 Eri lajien vyöarvot & tasojärjestelmät – värien, taitojen ja hierarkian monimutkainen viidakko

Meta description: Keskustelua kamppailulajien vyöarvoista, tasokokeista ja etenemisestä – miten eri lajit arvioivat osaamista ja mitä arvot oikeasti kertovat?**

Ihan pelleilyä noi vaatimukset.
Tuskin on suomen korkeimmalla vyöarvolla mitään ohjaajakoulutuksia takana eikä edes yhtään ottelua.
Tuskin edes treenannut koko lajia fulariaikojen jälkeen ja hyvin vähän silloinkin.
Ylipäätään rahastusta nuo koulutukset, siitähän näissä kyse.
Voisi kysyä kuka on tämän vaatimuksen keksinyt ja kuka järjestää näitä koulutuksia.
Aija tunteikkaan oloinen viesti siihen nähden ettet kaipaa mitään tunnustusta? 🤔

Aija tunteikkaan oloinen viesti siihen nähden ettet kaipaa mitään tunnustusta? 🤔
Ei mulla mitään tunteita asian suhteen, ei liity minuun mitenkään.
Halutessani olisin vyön saanut aikoinaan, mutta ei tosiaan ole mun juttu.
Kuten aiemmin kirjoitin, jos haluaa pitää vyötä niin oma asia, ei ole multa pois.

Kuka tässä on petteristä puhunut.
Petteri oli perustamassa liittoa, mutta korkein dan arvo hän ei ollut.
En tiedä nykyään, tosta 30vuotta.
"Ihan pelleilyä noi vaatimukset.
Tuskin on suomen korkeimmalla vyöarvolla mitään ohjaajakoulutuksia takana eikä edes yhtään ottelua.
Tuskin edes treenannut koko lajia fulariaikojen jälkeen ja hyvin vähän silloinkin.
Voisi kysyä kuka on tämän vaatimuksen keksinyt ja kuka järjestää näitä koulutuksia."
Petterillä on suomen korkein vyöarvo niin eikös se silloin ollut ihan suora vastaus sun viestiin?

Tuossa nyt viitataan tietenkin Aveen. Sekä hänellä että Petterillä on nykyään 6. dan. Minä olen muuten ollut myöntämässä Avelle 6. dania, koska olin silloin liiton hallituksessa, joka nämä vahvistaa. Itselläni oli tuolloin sininen vyö.

Tämähän on luonteeltaan kunnianosoitus lajin eteen tehdystä työstä ja vertautuu lähinnä muiden lajiliittojen kultaisiin ansiomerkkeihin, kunniapuheenjohtajuuksiin ja sellaisiin. Ave ei tietenkään ole mikään menestynyt kilpavalmentaja eikä varsinkaan ottelija potkunyrkkeilyssä, vaan nimenomaan järjestöihminen.

En näe että tämä tuottaisi mitään varsinaisia ongelmia kellekään. Ei Ave ole mihinkään maajoukkueleireille ainakaan viime vuosikymmeninä tupannut valmentamaan vyöarvon perusteella tai muuta sellaista.

Tämä pitää sisällään sen olettamuksen että pitäisi olla itse kova heittäjä jotta voi valmentaa kovia heittäjiä. Näinhän se ei ole eikä välttämättä edes niin että valmentajan on joskus pitänyt olla kova heittäjä. Riittää kun on valmentanut jonkun josta on tullut kova heittäjä.

Palaan taas tähän mistä oli jo aiemmin puhetta: Asiantuntevalla valmentajalla ei ole tarvetta näyttää opettaessaan itse jotain tekniikkaa "koska mulla on nyt tässä tää 5 danin mustavyö". Sen sijaan joku kilpailuiässä oleva nuori leijona voi sen valmentajan ohjeistaessa näyttää jotta kaikki näkevät malliksi hyvän suorituksen. Ihminen oppii näkemästään ja se on kamalan näköistä jos joku viisikymppinen sensei haluaa väkisin esitellä osaamistaan.
Viiskymppinen sensei voi näyttää osaamistaan jos sitä ihan oikeasti on. Esimerkiksi Amin Asikainen voi edelleen oikein hyvin demonstroida takimmaista suoraansa ja siitä kelpaa poimia tipsejä kovemmankin nyrkkisankarin. Sensei-ongelma koskee aikuisena aloittaneita kuntoilijoita jotka ei ole koskaan mitään osanneetkaan ja näitä tapauksia on juurikin vyölajeissa paljon.

Se on juuri noin että sensein ei välttämättä tarvitse osata tekniikkaa itse vaan tämä voi käyttää niitä nuoria leijonia demonstroijina. Se vaan on usein kynnys ottaa alemman vyöarvon juniori näyttämään jos itsellä on vyöllä se 5 dania. Sitä vähän myös odotetaan että noin korkealla vyöarvolla pystyy esittämään jotain sellaista mitä kukaan muu ei pysty. Vyöarvoissa on paljon hyvää varsinkin nuorilla, joilla ne selkeyttää kehityskulkua, mutta niissä on myös selkeät sudenkuoppansa joihin astutaan kun vöitä aletaan myöntelemään liian heppoisin taidollisin kriteerein.

Viimeksi muokattu:
En tiedä miten nykyään mutta ei.
Eihän thaikussa tai nyrkkeilyssäkään ole vöitä.
Valmentajat pyrkii katsomaan saman tasoista.
Potkunyrkkeilyssä ainakin oli light contact kisoja jos haluaa kevyempää.
Ei thainyrkkeilyn salikisoissakaan ihan hatusta tehdä ottelupareja. Siinä katsotaan ottelu- sekä harjoittelukokemus, jonka jälkeen tietysti valmentajat erikseen sopivat että on ok. Mikä peilautuu melko hyvin myös vöihin potkunyrkkeilyssä sekä bjj:ssä.

Samoin harjoittelussa, on erikseen kisaryhmät johon ei aloittelijat lähtökohtaisesti pääse vaikka kuinka kovaa löisit ja potkisit säkkiä ja pädejä.

Ihan pelleilyä noi vaatimukset.
Voisi kysyä kuka on tämän vaatimuksen keksinyt ja kuka järjestää näitä koulutuksia.
Tässä ollaan varmaan lähellä totuutta. Eiköhän monessa lajissa graduoida vyöarvoja maksullisten leirien yhteydessä ja vyöarvot myöntää leirin vetäjä joka kuittaa myös ne rahat itselleen. Ja vetäjällä niin monta dania että tarvitaan jumala niitä myöntämään.
Voihan sitä selitellä että joku kymmenes dani vastaa kunniapuheenjohtajan titteliä mutta en usko. Puheenjohtaja taitaa olla joka liitossa niin tuommoisen tittelin voisi myöntää yhtä hyvin.

Bjj:stä pari kysymystä. Eri saleilla on ehkä eri käytäntö tämän suhteen?

Olen aikoinaan 15 vuotta sitten harrastanut useamman vuoden vapaaottelua ja muutaman amatöörimatsin ottanut. Selkeä vahvuus oli pystyottelu, mutta painikin oli hauskaa. Muutamissa lukkopainitreeneissä kävin myös samalla. Bjj:stä en koskaan välittänyt, koska puvussa roikkuminen tuntui ajatuksena ärsyttävältä.

Nyt tällei yli 40 vuotiaana on tullut kaipuu takaisin kamppailun pariin. Nyrkkeily ja potkunyrkkeily olisi hauskinta, mutta en halua enää "tässä iässä" ottaa osumia päähän kun on pieniä lapsiakin. Ajatus treenaamisesta ilman sparraamista kuulostaa tylsältä ja sparraaminen olikin ylivoimaisesti hauskin osuus treeneistä.

Joten olen alkanut miettimään pelkkää lukkopainia tai bjj:tä. Näistä jälkimmäinen taitaa olla hieman turvallisempaa, koska on hitaampitempoista. Kysymys kuuluukin, että voiko bjj -treeneihin mennä suoraan lajitreeneihin vai pitääkö vyösysteemin takia aina aloittaa alkeiskurssilla? Eli voinkohan vaparitaustani vuoksi hankkia puvun ja kävellä suoraan lajitreeneihin, ja tietty edetä sitten vyösysteemin mukaisesti puku päällä?

Joten olen alkanut miettimään pelkkää lukkopainia tai bjj:tä. Näistä jälkimmäinen taitaa olla hieman turvallisempaa, koska on hitaampitempoista. Kysymys kuuluukin, että voiko bjj -treeneihin mennä suoraan lajitreeneihin vai pitääkö vyösysteemin takia aina aloittaa alkeiskurssilla? Eli voinkohan vaparitaustani vuoksi hankkia puvun ja kävellä suoraan lajitreeneihin, ja tietty edetä sitten vyösysteemin mukaisesti puku päällä?
Varmaan helpointa kysyä salin valmentajalta, että mikä olisi paras tapa aloittaa. Riippuu paljon siitä millaisia ryhmiä salilla on ja miten homma toimii.

Bjj:stä pari kysymystä. Eri saleilla on ehkä eri käytäntö tämän suhteen?

Olen aikoinaan 15 vuotta sitten harrastanut useamman vuoden vapaaottelua ja muutaman amatöörimatsin ottanut. Selkeä vahvuus oli pystyottelu, mutta painikin oli hauskaa. Muutamissa lukkopainitreeneissä kävin myös samalla. Bjj:stä en koskaan välittänyt, koska puvussa roikkuminen tuntui ajatuksena ärsyttävältä.

Nyt tällei yli 40 vuotiaana on tullut kaipuu takaisin kamppailun pariin. Nyrkkeily ja potkunyrkkeily olisi hauskinta, mutta en halua enää "tässä iässä" ottaa osumia päähän kun on pieniä lapsiakin. Ajatus treenaamisesta ilman sparraamista kuulostaa tylsältä ja sparraaminen olikin ylivoimaisesti hauskin osuus treeneistä.

BJJ alkeiskurssin päätteeksi ei ole vyökoetta toisin kuin monen muun lajin, joten vyösysteemin näkökulmasta tolla tuskinkaan on merkitystä. Suosittelen kysymään seuralta jonne olet menossa.

Back
Ylös Bottom