Vaikea sanoa, onko.
eräs tuttava sai tuolla tapaa mahan pienemmäksi (siis syömällä useammin/pienempiä annoksia kerralla).
Menee kuitenkin aikaa, ennen kuin se alkaa wörkkiä. Kuulema 2kk:ta meni ja sitte huomas eron...tämäkin varmaan yksilöllistä.
Taitaa olla yksilöllistä juu, mutta kyllä se mullakin kummasti pieneni kun piti sormet/silmät kurissa ruokaillessa ja rupesi syömään pienempiä satseja mutta useammin.
Tuossa viitisen vuotta sitten kerta-annokseni olivat kokolailla uskomattomia, mutta kyllä sitä tuli "reenattuakin" vuosikausia. Jenkkiläinen alkupala-annos vastaa normaalia suomalaisen ravintolan pääruokaa massaltaan, ja kun ruoka on hyvää, olihan sitä syötävä. Nykyään tulee täyteen normaaleista annoksista ruokaa, enää ei tarvitse esimerkiksi seisovasta pöydästä hakea sitä viidettä lautasellista. Yksi yleensä riittää ja ravintolassakin lautaselle tuppaa jäämään tavaraa.
Mutta vaivaa siinä oli. Ainakin minulle. Kun oli tottunu puurtaan päivän tai joskus parikin kahvin ja veden voimalla, mutta illansuussa tuuppaan naaman täyteen sapuskaa. Tuo "jatkuva syöpöttely" oli se haastavin osa, toinen paha puoli oli että elimistö oppi taas ilmoittamaan nälästä. Aiemmin kun oli "ruokaa syödään ku sitä on tai keretään" systeemi, niin saattoi mennä 3 päivääkin kahvin voimin ja helvetillinen päänsärky kolmantena päivänä ilmaisi nälän. Ainakin opin mistä "niin nälkä että näköö haittaa" sanonta tuli. Nyt pienemmällä ja tottuneemmalla vatsalaukulla tulee aito nälän tunne aamuisin, lounaalla, illalla, jne.
Sitten tuohon alkuperäiseen pesupallokysymykseen... mä vuosi sitten pohdin sillain että jos kerran muutaman tuuman saa pois ku vetää navan selkärankaan, niin miksei se pallo vois olla sillainpäin useammin. Ja akkamainen pilates ja pidot ja muut syvien vatsojen ja selän liikkeet ovat siihen tuntuvasti auttaneet. Tästä mulle kertoo vaa'an lukemien muuttumattomuus ja housujen löystyminen paljon. Suosittelen Jhulmin(?) vatsalihasklippejä ja syvien treenausta!