Kesäksi töihin!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bracer
  • Aloitettu Aloitettu
Kesä tulee kohta, oikeesti! Ja jos meinaa saada hyvän duunipaikan kesäksi pitää aloittaa kysely jo varhain tammikuussa. Täytän talvella 18v ja tavoitteena olisi saada kunnollinen kesäduunipaikka, tätä ennen jakanut mainoksia ja kaupassa tavaroita purkamassa ynm. paskaa.

Minkälaisia kokemuksia teillä pakkislaisilla on omista kesätyöpaikoistanne? Vinkkejä mistä mukava( hyvä palkka ;) ) työpaikka minulle?

Itsellä käynyt mielessä raksaduuni ja kaupankassa, noista saa ihan OK palkan.. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse oon tehnyt muutamana kesänä varasto/terminaalihommia. Palkkaus on kohdallaan ja siinä vaiheessa, kun hommat oli oppinut, sai tehdä käytännössä niin paljon töitä kuin vaan jaksoi. Raksahommien palkoista en tiedä, mutta kaupan kassa taitaa painua aika helposti alle sen maagisen kymmenen euron. Ajelin lähinnä erilaisilla trukeilla, mutta joskus oli myös fyysisempää, kuten RautaKeskolla keräilyä ja konttien purkamista ja muutakin "lemppaushommaa". Olin siis pääkaupunkiseudulla erään pienehkön henkilöstönvuokrausyrityksen kautta useissa eri paikoissa. Pienemmissä kaupungeissa näitä hommia ei varmaankaan paljoa ole. Pistetääs vähän propagandaa:

Jokainen kokee ton duunin vähän eri tavalla, tässä vähän plussaa ja miinusta omasta näkökulmasta:

+palkkaus
+fyysisyys
+pääsee ajamaan koneilla :D
+haastavuus (lastaushommissa varsinkin)
+työnarkomaanilla ei jää paljoa aikaa muuhun
+kesän ulkopuolella(kin) riitti hyväpalkkaisia viikonloppuhommia
+melko pitkään riitti oppimista
+ei ole pelkkää "vääntämistä", paperihommiakin pikkasen

+/- kolmivuorotyö
+/- työpisteiden vaihtuvuus
+/- epäsäännöllisyys (varsinkin alussa, kun taitoa ei paljoa ollut, ei ollut hommiakaan)
+/- rento työilmapiiri, pl. jotkut vanhat kuskit eivät sulattaneet uusia naamoja
+/- pienemmissä varastoissa ei ole välttämättä juurikaan tekemistä

-ilman autoa oleminen on vittumaista (yövuorot, vaihtuvat työpisteet)
-terminaalien/varastoiden epäsiisteys, mustan/harmaan liman räkiminen
-suurin osa hommista tehdään sisätiloissa
-jotkut keräilyhommat (esim. kylmävarasto) melko perseestä

Mikä koulutus sulla on pohjalla? YO? Aika mahdotonta löytää silloin oikeasti hyviä kesäduuneja, kun ei niitä veinaa saada vaikka sitoutuis pitemmäksikin aikaa(syksy-talvi). Itsellä on pohjalla 3 kesää paskaduuneissa(varasto jne.), sekä yks fiksu duunipaikka, joka sekin hankittiin suhteilla. Tossa iässä on erittäin vaikeaa saada viel mitään fiksua duunia ilman suhteita :/

Kuitulan homma kuullostaa hyvältä! Tulikin tässä mieleen, että kaverin isobroidi oli viime kesänä terminaalihommissa ja piti duunista.. Oliko sulla autoa tuolloin käytössä? Mä en saa nimittäin käyttöön. Ja oliko se niin, että trukki korttia ei ole olemassa, vaan jokainen työpaikka voi myöntää luvan trukkiin?

Totta, Janne22. Kirjoitan -07 keväällä. Oliskohan siitä mitään apua, että mulla on kohta BC- kortti, eli saan ajaa kuokkia. Palkataanko vasta kortin saaneita rahtihommiin?

Mullaki vähän probleemaa, ku tavallaan on duuni makuunissa, mut vittuku ei sieltä tule sitä rahaa niin paljo ku tarttis. Aattelin sit nyt kyttäillä makuunin sivuja ja toivoa, että löytäsin jostain lähimakuunista avonaisen työpaikan. Pääsis tekee kunnolla töitä ja tienaa paremmin.

Oon vähän nirso, ni en haluu siivoilee tai kaupan kassalle tai puhelinhaastatteluita tekee. Mieluummin paska palkka + mieleinen duuni ku vähän parempi palkka + bore työ.

Yo-pohjal ei kyl varaa olla nirso.. :-D

Raksahommien palkoista en tiedä, mutta kaupan kassa taitaa painua aika helposti alle sen maagisen kymmenen euron.

Ite olin viime kesänä raksalla töissä ja palkka oli sen 10e/h. Tyttöystävä on hesburgerin kassalla ja nyt (noin 6kk. hommissa(kesänjälkeen vloput hommissa) palkka noussut sinne ~8,3e/h.

Kuitulan homma kuullostaa hyvältä! Tulikin tässä mieleen, että kaverin isobroidi oli viime kesänä terminaalihommissa ja piti duunista.. Oliko sulla autoa tuolloin käytössä? Mä en saa nimittäin käyttöön. Ja oliko se niin, että trukki korttia ei ole olemassa, vaan jokainen työpaikka voi myöntää luvan trukkiin?

Totta, Janne22. Kirjoitan -07 keväällä. Oliskohan siitä mitään apua, että mulla on kohta BC- kortti, eli saan ajaa kuokkia. Palkataanko vasta kortin saaneita rahtihommiin?

Kyllä jotkut voi ottaa.Joillakin on käynyt niin että kesätyöt on venähtänyt vähän pitemmäks työsuhteeks jos hommista pitää..Ihan ok ala,itse ainakin tykkään tästä henkilökuljetuspuolesta..Mutta kyllä pakullakin oli ihan kiva tota jakeluhommaa tehdä.Siitä en kyllä tiedä kuinka moni ottaa uuden kokemattoman kuskin vain kesäksi töihin,joissain paikoissa ne kouluttaa eteenpäin,esim E-kortti ja haluaa työntekijän pidemmäks aikaa.Mutta kyllä tällä alalla hommia on mutta kun on kerran koulutusta niin pääsee sitä parempiin hommiinkin,ainakin palkkauksen puolesta.Mutta sikäli toi vois hyvä homma olla että vois tehdä opiskelujen ohessa.Tai sit käyt taksikurssin joka ei kestä ku pari viikkoa,tai 4 viikkoa iltaopiskelua,kolmena päivänä viikossa ja niistä on paha pula ainakin pääkaupunkiseudulla.Sitä hommaakin voi hyvin tehdä myös opiskelujen ohella.

Olin suurimman osan ajasta samassa paikassa ja pääsin sinne hyvin liikkumaan julkisillakin. Autoa lainailin vanhemmilta silloin tällöin, kun esim. yövuoroon piti mennä, tai vähän erikoisempiin paikkoihin.

Trukkikorttia ei ole, ei vaadittu, enkä ajanut. Ensimmäisenä päivänä käskettiin vaan hypätä kyytiin ja ajella pari kierrosta terminaalin ympäri. Kyllä siinä ajaessa oppii jos on oppiakseen. Tosin onhan se tavallaan riski sellasta 2500-kilosta trukkia ajella ekaa kertaa, pelkästään piikeillä saa paljon tuhoa aikaan. :rolleyes:

edit: trukkikortista juttua esim. täällä: http://www.tts.fi/akk/koulutusalat/kuljetus_trukki.htm

Eikös se ikäraja kuljetuspuolelle ole 21v ?

Varmasti ainakin yhdistelmäajoneuvojen kuskaamiseen, mutta että perus kuorma-autojen?Luulisi siinä pääsevän sellaisen rattiin, tosin ensiksi varmaan joutuu vanhemman kuljettajan "oppiin".

Varmasti ainakin yhdistelmäajoneuvojen kuskaamiseen, mutta että perus kuorma-autojen?Luulisi siinä pääsevän sellaisen rattiin, tosin ensiksi varmaan joutuu vanhemman kuljettajan "oppiin".

Kaveri ajeli intistä päästyään muutaman vuoden pääsykokeisiin lukiessaan kuorma-autoa Postille. Ja se meni juuri noin. Alukis vanhemman kuskin mukaan ja myöhemmin itsenäisesti. Piti hommasta. Pari muuta kaveria ajaneet kujetuspakuja lähettifirmoille ja kyllähän sillä elää.

YO-pohjaisena on helvetin hankala hankkia ensimmäisiä työpaikkoja, puhun kokemuksesta. Muutamia töitä, joita voi hankkia ovat: postinjakaja, kokoonpanija, siivooja ja raksa-apulainen. Monessa vain vaikuttavat aikaisempi työkokemus, joten heti vuoden vaihduttua hakemaan. Hae epätodennäköisiäkin paikkoja.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=41772&highlight=ty%F6nhaku

Onnea ja vaikka jokaista työpaikkaa ei kannata hyväksyä, suosittelen kelpuuttamaan "huonommatkin" duunit. Niitten avulla pääsee sitten jatko-opiskeluissa helpommin oman alan hommiin. Tiedän tämän kantapääkokemuksesta. :david:

Varastohommat on kyllä aika jees, ja lähettiauton kuljettajista on aina pulaa. Siivoojista on aina pulaa, esim. tuotantolaitoksen siivoaminen on monesti ihan kivaa duunia, saa ajaa koneita ja sohia painepesureilla. Kiinteistöhuollot ottaa kesäduuniin kaikenlaisiin aputöihin eli piha- yms. hommiin ja ne voi monesti jatkua viikonloppu/ilta duuneina läpi vuoden.

Oikeastaan pääasia on että tekee jotain, ainakin omat kokemukset on sen suuntaisia. Jatkossa on helpompi ottaa töihin henkilö joka on jo ollut jollain töissä kuin noin 20-vuotias vasta valmistunut joka on tyytynyt puristelemaan muniaan kaikkia kesät.

Ite oon nyt mutsin ja faijan firmassa lähettiautoa (paku)ajellut ja ihan lepposta hommaa toi on, se itse työ siis. Työajat vain on vähän paskat, kun pitää aamuöisin ajaa. Mutta siinähän se menee kun radiota kuuntelee ja kääntelee rattia. :)

Noitten henkilöstövuokrausfirmojen kautta kyllä pääsee töihin, jos ei ihan säkki ole. Tämmösen kuvan ainaki saanu. Esim kaikki kaverit päässy noiden kautta, kun on vain ilmottautunut sinne.

Jos asut esim pk-seudulla, niin kannattaa stockmannille kysellä. Sinne jos kerran pääsee ja hoitaa hommat hyvin niin varmasti pääsee myös sen jälkeenkin sinne duuniin. Esim systeri oli yhden kesän stockmannin varastolla ja kun hoiti duunit hyvin, niin nyt sille soitellaan aina esim hullujen päivien aikana, että tuleeko töihin.

Mites mä nyt Stokkan unohdin! Tottakai mä sieltäki kysyn. Kaveri työskentelee marketissa ja sille maksetaan 7e tunnilta ennen neljää +5e siitä eteenpäin jos oikein muistan viel, toi palkka kuullostaa kyllä todella hyvältä. Keväälle mulle sopisi viikonloppu työ stokkalla hyvin, kun vedän vielä pari kertaa viikossa junnuille futisreenejä.

Monia eri paikkoja kannattaa koittaa, oppii tuntemaan alaa, kertyy niitä suhteita ja CV luettelo kasvaa :)

Näihin paikkoihin taitaa päästä ihan soittamalla/käymällä paikanpäällä? :)

Paljon tehokkaampaa käyttää suhteita kuin kaavakkeita kesäduunin hankkimiseen. Sukulaiset, kaverit, yms.

Jos on hyvä esiintymiskyky ja reipas ote kun kävelee duunia kysymään niin tietysti parantaa mahiksia selkeesti. Koulutodistukset sun muut jätetään kotia.

Joo kannattaa sitä naamaa käydä näyttämässä eri paikoissa, varmasti työnantajat ottavat mielellään töihin puhetaitoisia ja sosiaalisia nuoria kuin että jonkun joka pistää vain sähköpostilla hakemuksen.

Paljon tehokkaampaa käyttää suhteita kuin kaavakkeita kesäduunin hankkimiseen. Sukulaiset, kaverit, yms.

Jos on hyvä esiintymiskyky ja reipas ote kun kävelee duunia kysymään niin tietysti parantaa mahiksia selkeesti. Koulutodistukset sun muut jätetään kotia.

Toi on niin tapauskohtaista. Mulla syynättiin yhdessä paikassa henkkarit tarkkaan ja taisivat jopa soittaa vanhalle työnantajalle, kun pistivät mut odottamaan aika pitkään siellä haastattelutilanteessa. :D Kyse oli vielä totaalisista hanttihommista 17 vuotiaana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom