Kesäajan treenit - jotain uutta, jotain vanhaa...? ;)

Mun "treeniohjelma" ei mee uusiks, koska mä en oo ennenkään noudattanut mitään selkeää linjaa, vaan tehnyt keskipitkiä sarjoja sen verran, ku tuntuu sopivalta. Aerobista tulee kyllä huomattavasti lisää, kun olis suunnitelmissa pyöräillä parikymmentä kilometriä lähes joka päivä. Kunto ainakin nousee.

Melko lailla samaa rataa jatkan nyt kuin miten olen treenannut talviaikaankin. Aerobista tosin tulee kesällä enemmän,kun fillarilla tulee sotkettua paikkaan jos toiseenkin. Ainoa uusi asia siis vain tuo aerobisen lisääminen.

Tällä hetkellä mulla on menossa peruskuntokausi, joten en oikeastaan tee ollenkaan alle kympin toistoja. Semmosta 10-15 toistoa per sarja. Tosin silloin tällöin teen kovan viikon, jolloin toistot liikkuu 6-10 välillä.

Kesäajan treeneihin tulee mukaan aamuaerobiset pururadalla ja teen niitä öbaut 3 krt/vk:ssa.

eli samoilla linjoilla mennään ainakin tonne syyskuulle ja sieltä sitten alan rakentelemaan kilpailuihin valmistavaa kautta. Nyt rakentelen hyvän pohjan ensi talveksi ja tottakai yritän kehittyä mahdollisimman paljon :D

Korvaan tässä kesällä joka toisen jalkatreenin jollain kovalla juoksutreenillä tai rullaluistelulla eli jalkatreeni tulee ainoastaan joka toinen viikko. Vasta yhden juoksutreenin olen tänä keväänä tehnyt ja se sisälsi viisi-kuusi n. 70-100:n metrin spurttia ja spurttien välillä oikein kunnon palautukset. Tuon seurauksena minulla oli vielä viikon kuluttua vatsalihakset ja etureidet kipeät ! Uskomattoman monipuolinen laji tuo juoksu, etenkin kun nuo spurtit vetää niin kovaa kuin kropasta lähtee. Saan juoksulla etureisiin tuntuman, jollaista en ole vielä jalkatreenissä koskaan saanut.

Olen myös tavallaan siirtynyt voimahakuiseen treeniin, sillä liikkeet ovat muuttuneet pikku hiljaa noista eristävistä liikkeistä yleisempiin liikkeisiin. Tänään otin tavallista maastavetoa käytännössä ensimmäistä kertaa elämässäni - joskus viime syksynä taisin kerran tai kaksi kokeilla, mutta siitä ei tullut mitään ja siihen kokeilu jäi. Nyt päätin tosissani aloittaa ko. liikkeen ja ilmoitin avokille tavoitteekseni nostaa 75 kg (terveisiä vaan sille punttimimmille joka miitissä kertoi ko. painoilla mavea tehneensä, sain siitä tämän inspiksen ;)). Kuvittelin, että saan treenata pitkään ennen tuon 75:n kg:n nousemista, mutta eikös mitä, avokki yllytti vielä viimeisten sarjojen lopuksi lataamaan tuon painomäärän tankoon ja kyllähän sillä toistoja tuli :D Lisäksi otin kokeiluun pystypunnerruksen seisten tangolla edestä (ei siis tangolla seisten, mutta you know) ja tuntui toooosi kivalta liikkeeltä vaihteeksi :)

Treeniin ei tule mitään varsinaisia muutoksia. Uhkailin taannoin kutistaa nelijakoisen kolmi-sellaiseen, mutta varsinaista tarvetta toteutukseen ei ole ilmennyt. Muut harrasteet sekoittavat joskus päiväjärjestyksen, mutta muuten kesä ei muuta mitään. Syksyllä täytynee tarkastaa tilanne uudelleen.

Toukokuuussa tuli aloitettua lenkkeilyt ja kesäaikaan puntit heiluvat entiseen malliin,tosin tostomäärä 10-15 kun talviaikaan 8-12.Enemmän pidän kevennettyjä viikkoja kesäisin ja jätän jalkatreenit vähemmälle.Onnistuin talvella turvottamaan jalkoja ja persausta siihen malliin,että nyt tuli raja vastaan.
Ohjatuilla tunneilla,lähinnä spinningissä käyn kesällä vähemmän,noin kerran viikossa.Tuntitarjonta kun on muutenkin niukempi tähän aikaan.Ja sitten erilaisia pallopelejä reippaan metsässä kävelyn lisäksi.
Hyvää juhannusta mimmeille!Ja eikun spinnailemaan!:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom