Kesäajan treenit - jotain uutta, jotain vanhaa...? ;)

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Eli kovasti tekisi mieli pistää treeniohjelmaa jollain lailla uuteen uskoon, kun kesäkin kovasti tuloaan tekee. Mutta miten? Olen vähän ajatellut, että jos vaihteeksi keskittyisin vähän pitempiin sarjoihin, kun nyt on tullut vain kaseja ja kymppejä tahkottua... ja aerobiseenkin voisi panostaa, jos säät suosisivat kesäliikkujaa... Mitenkäs muut mimmit, jatkatteko samoilla hyväksihavaituilla linjoilla, vai meneekö kesän tullen treenisysteemikin uusiksi?

nimim. vinkkejä kaipailee hän :D

Käänteisen ehdotuksen tekeepi Lats. Eikös kesäksi sopisi mainiosti semmoinen "voimakausi"? Voisit kokeilla vaikka lyhyempiä ja vähemmän sarjoja. Esim. pääliikkeessä pari kutosta, ja seuraksi yksi apuliike jossa pari kasin sarjaa tms.

Varsinkin jos tulee helteinen kesä, tuo helpottaa salille menemistä kummasti kun uloskin pääsee normaalia nopeammin, eikä lyhyillä sarjoilla edes välttämättä kovin hengästy. Kevyttä kesäistä aerobista sitten vaikka niille päiville kun ei gymillä rehki. Syksyllä onkin sitten mukava palata normaaliin päivärytmiin ja huomata, että treenipainot ovat kasvaneet tolkuttomasti :D (nojoo...)

Nojoo, vain minun ehdotus... Piti ehtiä ennen kuin joku ehdottaa niitä 20 toiston sarjoja :david:

Originally posted by PMLats
... Eikös kesäksi sopisi mainiosti semmoinen "voimakausi"? Voisit kokeilla vaikka lyhyempiä ja vähemmän sarjoja. Esim. pääliikkeessä pari kutosta, ja seuraksi yksi apuliike jossa pari kasin sarjaa tms.

Eipä olisi huono idea tämäkään, ei olekaan tullut koskaan mitään "voimakautta" pidettyä. Pistetään mietintämyssyn alle! Joo, ja en siis tarkoittanut niillä pidemmillä sarjoilla 20 toistoa, vaan jotain luokkaa 12 :D

Meikäläinen pisti treenisysteemit ihan sekaisin, innostuttuani tuolla yleisellä puolella ollesta keskustelusta....HST on homman nimi...eilen ekaa kertaa...onkos muut kokeillut ikinä?Aika rankalta tuntuu noi 15 toiston treenit...:urjo:
Mutta kivahan se kesällä on kun on joka paikka piukkana,,,:D
Ylikuntoa pitää tosin varoa...:rolleyes:

Tämä tyde laittaa ohjelman ja treenitavoitteet ihan uusiksi. Kesäksi, ehkä myös sen jälkeen. En ole vielä miettinyt niin pitkälle.

Ei niin lihasta ja voimaa hakevaa treeniä. Pitempiä sarjoja, mukana combattia, pumppia, spinningiä, tanssin lisäksi. Pitkä sarja mulla tarkoittaa tosiaan sinne 12 paikkeille.:)
En nyt ota mitään paineita, tarkoitus on pitää sellanen kiva fressi kunto. Ei mitään sotanorsukautta. Mutta en hae erottuvuuttakaan.

Palautusjuoman jätän kesältä pois kokonaan.

Samoilla linjoilla ollaan kuin Katariina. Eli HST jyrää ja voin vannoa että tuloksia tulee. Ne 15 toiston sarjat kun alussa jaksaa niin kyllä kympit tuntuu hyvälle, ja TOIMII!! Itse olen kymppien puolivälissä ja paranee vaan koko ajan. Olen salilla vielä aika noviisi, oikeaa (mutta kovaa!!) treeniä takana vaivaiset 5kk. Aloitin nolla kunnolla (kyllä hävettää myöntää) niin että rasvaa oli kyllä joka paikka täynnä ja hengästytti ku portaat nousi reippaammin. Muutosta elämään...
Eri ohjelmia on tullut tehtyä, onneksi mulla on ammattilainen omasta takaa joka vahtaa kun mimmi tempoo painoja. Ettei mee ihan mettään... tänä aamuna tuli ekan kerran treenattua "omalla painolla" yläkroppaa. Temmoin ylä- ja alataljaa 65kg ja kyllä tuntui. :D
Tykkään kovasti ohjelmasta jossa ei jankata samaa koko ajan, 4x15 sarjojakin on tehty enkä mielellään siihen palais vähään aikaan. Oon tehnyt HST silleen että joka toinen päivä koko kroppa ja joka toinen aerobinen. Aerobisena aamulenkki (oon aamutreenaaja) joka on joko reipasta kävelyä tai HIIT. Vaihtelen niitä kun pelkän kävelyn teho laskee avuista huolimatta kuin lehmän häntä. :( Lenkkeily tai suoranainen juoksu ovat asioita joita ei tule tapahtumaan.
Yksi hienoimpia puolia HST:ssä on ettei se pahemmin haittaa kesä kuntoon-diettaamista. Ennen ja jälkeen treenien kun ottaa sopivissa määrin hiilaria alle niin rauta nousee ja virta kulkee. :thumbs:

Pelkkää positiivista sanottavaa vaikka tosiaan ne ekat 15 otti nuppiin ja kroppaan aika tujusti. Punasta vaan näky kun lopetti sarjan... Kyllä se siitä. :) Suosittelen!!

Kiva kuulla että on jollain muullakin kokemusta ko. systeemistä:)

Red Devil:
Onkos rasvat lähtenyt HST:llä?
Siis ilman että oot muuttanut ruokavaliota kummemmaksi?

Kehitys on varmaan ollut silmin jo havaittavissa?!Otatko palautusjuomaa?
Mä oon aatellut jätttää sen nyt kesäksi pois, mutta en tiedä onko siitä jotain haittaa kun ottaa huomioon HST:n rasittavuuden? Mutta kai oikealla ruoallakin pärjää...?!:rolleyes:

Meinasitko muuten pitää 6 viikon jälkeen taukoa ja aloittaa syklin sit uudestaan?

Mun oli tarkoitus ottaa kesälle kunnon voimanlisäyskausi mutta toistaseks on menny ihan vituralleen (anteeks kiroilu...mut ottaa päähän) kun on joku ihme juttu joka saa vatsalaukun niin kipeeks ettei voi liikkua oikeen mihkään suuntaan ja ruokakin meinaa tulla ylös :( Huomenna yths:lle jos pääsis...

Mut jos tästä nyt paranis ni eipä tekis pahaa nostaa tota aerobista kuntoa kun talvisin se jää kuitenkin niin vähälle. Rullahiihto ja pyöräily on mun jalkatreeniä kesällä suurimmaks osaks ja sit kyykkyä yms jos jalat kestää. Talvella sit jalkoihin kunnolla lisää voimaa. Yläkroppaan koitan saada aikaseks jotain jo nyt kesällä kun se jää aerobisessa kuitenki vähemmälle.

Haittaa vaan lihaskasvua ja palautumista yms kun ei toi ruoka maita pätkääkään, varsinkaan mikään missä on proteiinia. Onneks on noita protskujuomia olemassa...Pelkällä sämpylällä ei kyl treenata ja kehitytä mut ku se on ainoo mikä menee nyt alas :(

Mulla pamahti paikat jumiin tuossa talvella, kun tuli liian innokkaasti vaihteeksi treenattua. No, tein sitten sellaisen kahdeksisen viikkoa pidempiä sarjoja (n. 12-15) ja en enää runtannut sarjoja niin totaaliseen loppuun kuin aiemmin. Onneksi sain paikat auki ja olo on parempi kuin piiiiiiitkäääään aikaan.

Nyt keväällä aloin fillaroimaan töihin ja takaisin ja matkaan menee vajaa tunti suuntaansa. Punttitreeni on edelleen neljään jaettu ja salilla käyn 3 kertaa viikossa. Puntin koetan pitää mahdollisimman lyhyenä ja teen max 12 toiston sarjoja. Tarkoitus olisi ylläpitää saavutettua lihasmassaa ja voimia ja nauttia treenaamisesta.

No mun piti alkaa harrastamaan enemmän aerobista. Mut juuri äsken huomasin, etten edes muista milloin kävin viimeksi lenkillä. Taisi olla peräti helatorstaina eli viikko sitten. Ei j-kauta pitää nyt ottaa itseä niskasta.

Eilisillan mietiskelyn tuloksena kesäajan saliohjelma alkaa pikku hiljaa hahmottua. Päätin ottaa Latsin ehdotuksesta vaarin ja pitää sen kauan aikomani "voimakauden", pitkiä sarjoja kokeillaan sitten joku toinen kerta :D Tällaisia ajatuksia aiheesta kertyi:

- ohjelma lienee parasta keskittää perusliikkeiden = kyykyn, penkin ja maven ympärille. Sarjat pääliikkeissä 2*6 ja apuliikkeissä 2*8. Riittääkö yksi apuliike lihasryhmää kohti? Lähinnä selän kohdalla tuo mietityttää, jos teen vetoa ja vaikka ylätaljaa apuliikkeenä - vai olisiko joku muu parempi? Ajattelin ottaa siihen vielä selkäojennukset "lisämausteeksi".

- tahkottuani koko talven kolmijaolla, houkutus kokeilla nelijakoa on suuri. Ongelmana tässä on se, että kesälläkään en ehdi salille kuin kolmesti viikossa, mutta ajattelin että voisin kuitenkin tehdä neljään jaettuna näin: ma-1.treeni, ke-2.treeni, pe-3.treeni, ma-4.treeni, ke-homma alusta jne. Näin saman lihasryhmän treenien välille tulisi 8, max. 9 välipäivää. Toimisiko, vai onko liikaa?

-treenijaoksi ajattelin rinta-olkapäät, jalat, kädet, selkä+vatsat. Näin kyykyn ja vedon väliin jäisi riittävästi palautumisaikaa.

Miltäs tämä kuulostaisi? Mitä sanovat palstan voimamimmit PMLats ja Metri? Ja muutkin saavat tietty kommentoida, mieluiten mahd. runsaslukuisesti! :)

Minähän tahkosin pitkään juuri tuollaisella 8-9 päivän kierrolla, ja se sopi ainakin mulle mainiosti. Tosin mulla oli pieniin osiin jaettu ohjelma, jossa treenasin esim. vedon ja yläselän eri päivinä, ja harjoituspäiviä kiertoon mahtui siis 6. Tuo pidempi lepojakso saman lihasryhmän treenikertojen välillä ei omasta mielestä ainakaan huonontanut kehitystä verrattuna tähän nykyiseen 7 päivän kiertooni.

Selälle toki voi ottaa parikin liikettä lisäksi, jos vedolla aloittaa. Itse käytän ylätaljaa ja kulmasoutua joko tangolla tai käsipainolla (joskus teen kaikki nämä samalla kertaa). Muuten teen yhden apuliikkeen per lihasryhmä, esim. penkki+vinopena käsipainoilla, kyykky+prässi, hauiskääntö tangolla+jotain käsipainoilla, ojentajille lattiapenkki+ranskalainen seisten. Olkapäät hoidan ihan vipunostoilla, mitä voisit tietty kokeilla jos nyt alat tekemään rinnan ja olat samalla kertaa. Tai jos sulla ojentajat jaksaa niin pystypunnerrukset+vipunostot jossain kulmassa.

Joskus jos virtaa riittää niin teen vielä pari pumppisarjaa jotain eristävää liikettä ihan loppuun.

Noh, nämä nyt oli vaan esimerkkejä siitä, miten itse teen. Kokeilemalla löytyy sitten se oma paras syteemi :thumbs:

Voimakausi kieltämättä houkuttelisi hieman... Muistelen viime kesää, jolloin hiki alkoi virrata kun katsoikin saliin päin, jonka suuriin ikkunoihin aurinko helotti ihan kiitettävästi tehden sisäilman lievästi sanottuna tukalaksi. Toisaalta mulla on tämä viimeisin ohjelma toiminut hyvin maaliskuusta lähtien, eikä ajatus sen jatkamisesta mitenkään erityisesti ahdista. Taidan kuitenkin siirtää voimakauden syksyyn, jolloin alan myös bulkata oikein kunnolla sekä otan taas kreatiinin mukaan. Dieetin jäljeltä varsin hentoisessa kunnossa ei oikein tunnu voimaa olevan...

PMLats, etkö tee jalkapäivänä muuta kuin kyykyn ja prässin? Tai ai niin, taisitkin tehdä vedot (myös SJMV:n) omana päivänään... Joo ei sit mitään ;)

Hups, unohtui takajalat tosiaan kokonaan tuosta :D Prässin jälkeen teen joko sjmv:n tai jullen, sitten jos jaksaa niin vielä rimpuilen takareiskakoneessa.

Mullakin on parhaillaan Hst-treeni meneillään, tuntuu oikein hyvältä vaihtelulta näin kesällä. Ne ekat 15 toiston pvät tuntui aikas kevyiltä alkuun mutta nyt on jo toinen meininki!

Mikä HST?

Yritin kiireessä etsiä yleiseltä puolelta sitä HST:tä kun teidän mimmien kommentit tuntuivat niin kiinnostavilta - olisiko jollain aikaa osoittaa tie viestiketjuun tai jonnekin missä olisi selonteko HST:stä (teoria ja käytännön ohjeet)? (HST-haku antoi ihan liikaa tuloksia, enkä ehdi kaikkea lukemaan...)

Olen juuri lopettanut "etelänmatkan turistiripulista toipumistreenin" ja mietin kovasti, mitä nyt!

Ilahduttavaa oli, että Pilates-ohjaajani kommentoi itse sitä, että olin saanut enemmän erottuvuutta takaolkapäiden takana olevaan selän osaan - jeejee!

Katariina:
Rasvaa palaa oikein kiitettävästi. Olen ollut dietillä tammikuusta lähtien (syystä siitä että rasvaa oli ihan liikaa joka puolella). Nyt olen kuitenkin jättänyt rankat ketoosit taakse ja pyrin ihan yksinkertaiseen ratkaisuun. Päivän ateriat koostuu 3 protskujuomasta ja kahdesta ateriasta. Muokkaan ruokavaliotani vähän väliä tarpeen tullen ja treeneistä riippuen. Tällä hetkellä rasvan palamiseen vaikuttaa vahvasti myös se että joka aamuisen aerobisen tai treenin lisäksi poljen melkein päivittäin pyörällä töihin mistä tulee reilu tunti ja aina vastatuuleen (mikä siinäkin on?) Pistää meinaan läskit liikkeelle kun matka koostuu lähinnä rankoista nousuista ja lievistä laskuista.

Kehitys on todella ollut silmin havaittavissa. Poikaystävällä meinaa silmät välillä lentää päästä kun se ihmettelee. ;) Yleensä treenien jälkeen otan protskujuoman ja isken sinne hedelmän sekaan. Olen tietoisesti pyrkinyt pitämään hiilarit suht matalalla viikolla ja ottanut viikonloppuisin rennommin. En aio kesällä tehdä mitään ihmeellisempää remppaa. Treenaan HSTn mukaan tän ohjelman loppuun ja pidän ruokavalion samantyyppisenä.

Jos jätät palautusjuoman pois suosittelen että olet tarkkana tän ohjelman kanssa ja mietit millä sen korvaat. Itse olen ainakin tehnyt sen verran finaaliin etten aio lisäravinteista luopua. Sitä paitsi luvallinen suklaapirtelö kolme kertaa päivässä on nannaa! :D

En ole vielä tietoinen millä jatkan kun tämän saan loppuun. Kaikki mun tähän mennessä tekemät ohjelmat on ollu poikaystävän räätälöimiä joita ollaan tehty yhdessä. Olen kyllä kovasti tästä pitänyt ja kehitys kiehtoo. Saas nähdä...

Jee jee!

Pääsen sittenkin täällä kotikylässänikin salille, tosin vaan 3 kertaa viikossa on mahdollisuus käydä. Eli se riittäköön kesälle.

Syksyllä koulussa on mahd. käydä vaik 4 kertaa eli jos nyt kesän treenaan samalla jaolla eli 1) ojentajat, olat, rinta 2) jalat ja alaselkä 3) yläselkä ja hauikset niin oisko järkevämpää keskittyä siihen samaan "massanhankintaan" (hipsut koska en varsinaisesti kesällä pahemmin bulkkaile) eli toistot n. 6-10 vai kannattaisko nyt keskittyä voimanhankintaan ja syksyllä sit massanhankintaa kun salillekin pääsis useemmin?

Ehdotuksia: muuten jatkan samalla ohjelmalla kuin keväällä (mikä sekään ei varmaan paha olis...)

Originally posted by Gillyanne
Eilisillan mietiskelyn tuloksena kesäajan saliohjelma alkaa pikku hiljaa hahmottua. Päätin ottaa Latsin ehdotuksesta vaarin ja pitää sen kauan aikomani "voimakauden", pitkiä sarjoja kokeillaan sitten joku toinen kerta :D Tällaisia ajatuksia aiheesta kertyi:

- ohjelma lienee parasta keskittää perusliikkeiden = kyykyn, penkin ja maven ympärille. Sarjat pääliikkeissä 2*6 ja apuliikkeissä 2*8. Riittääkö yksi apuliike lihasryhmää kohti? Lähinnä selän kohdalla tuo mietityttää, jos teen vetoa ja vaikka ylätaljaa apuliikkeenä - vai olisiko joku muu parempi? Ajattelin ottaa siihen vielä selkäojennukset "lisämausteeksi".

- tahkottuani koko talven kolmijaolla, houkutus kokeilla nelijakoa on suuri. Ongelmana tässä on se, että kesälläkään en ehdi salille kuin kolmesti viikossa, mutta ajattelin että voisin kuitenkin tehdä neljään jaettuna näin: ma-1.treeni, ke-2.treeni, pe-3.treeni, ma-4.treeni, ke-homma alusta jne. Näin saman lihasryhmän treenien välille tulisi 8, max. 9 välipäivää. Toimisiko, vai onko liikaa?

-treenijaoksi ajattelin rinta-olkapäät, jalat, kädet, selkä+vatsat. Näin kyykyn ja vedon väliin jäisi riittävästi palautumisaikaa.

Miltäs tämä kuulostaisi? Mitä sanovat palstan voimamimmit PMLats ja Metri? Ja muutkin saavat tietty kommentoida, mieluiten mahd. runsaslukuisesti! :)
Latsi ehti vastata ennen minua, mutta olen hänen kanssaan ihan samaa mieltä. Eli hyvältä näyttää. Miulle on aina tuo toisten ohjelmien kommentointi ollut vaikeaa,kun ite olen ollut oman tien kulkija, ja mikä toimii miulla ei välttämättä toimi muilla (päinvastoinkin). Tuon mitä Latsi sanoi apuliikkeistä allekirjoitan myös. Aika samallai olen itekin tehnyt. Penan apuliikkeet ovat kyllä erilaiset: mie teen ristikkäistaljassa. Prässiä yhellä jalalla, pääsee keskittymään kunnolla ja voima kasvaa kohisten. Ojentajille mie tykkään tehä taljapunnerrusta, ja joo, eräänlaista ranskalaista seisten. Mutta itsehän sie oman ohjelmasi kokoat.

Mie taasen jätän voimapuolen lepäilemään, eli syksyllä on iso urakka ensin päästä entiselle tasolle. Esim. penaa en ole sitten toukokuun tehnyt ollenkaan. Mavea en oikein uskalla, kun tarvitsen vetreää selkää moukarinheitoon. Mutta kyykkyä kokeilin Hesan Motivuksella, ja ihan tyytyväinen olin siihen, miten 80kg nousi. Tänään yllätin itseni kiekonheitossa: tekniikka loksahti heti kuntoon (eka treeni) ja kaari näytti lupaavan pitkältä.

Eiku tsemiä voimatreeniisi.:whip: :thumbs:

Paluu salille haaveena..

Minun kesätreenin tavoitteena on päästä takaisin salille näiden käsivaivojen jälkeen. Olen nyt herätellyt kroppaani käymällä body combatissa ja tekemällä salilla jalat kerran viikossa. Haluaisin jo pikkuhiljaa ruveta kokeilemaan miten käsivarret kestää punttia..Oikeassa kädessä on edelleen tenniskyynärpääkipua, vasen alkaa olla jo kunnossa.

Miten kannattaisi aloittaa? Mitkä liikkeet on sopinu esim. Pandalle ja Metrille, joilla on myös ollut käsivarsiongelmia? Ajattelin aloitella vaatimattomilla painoilla ja suosia sellaisia liikkeitä missä käsiä ei tarvi koukistella paljoakaan: vipareita sivulle ja eteen, peck deckiä ja ...mitä muuta??

Uskomatonta muuten miten käsivarret on kolmessa viikossa kuihtuneet, hieroja tosin sanoi sen johtuvan siitä ettei ne ole enää turvoksissa..:evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom