Mun mies ei punttaa eikä noudata mitään ruokavalioita. Hän on kuitenkin satunnaisesti (miten työ-, remppa- ja opiskelukiireiltään ehtii) liikunnallinen eikä mikään himomässyttäjä. Viihtyy hyvin myös sohvalla ;).
Mun punttailuun hän ei ole koskaan sekaantunut, mitä nyt joskus patistaa liikkeelle. Ruokavaliosta / ruokien punnitsemisesta en kuule vinoilua ja hän osaa ostaa nykyisin jopa pellavansiemenrouhetta (tää on kyllä pitkällisen koulutuksen tulos) ja raejuustoa isoissa purkeissa pyytämättä. Minusta juuri tällainen arkipäiväinen kannustaminen on mukavaa
. Siis se, ettei kyseenalaisteta eikä vinoilla.
Palautus- ja energiajauheiden käytön hän on omaksunut minulta.
Meille ei osteta juuri koskaan karkkia tai sipsejä, sillä erityisesti mieheni ei niistä välitä. Tämän suhteen aikana munkin makuni on jalostunut siihen, että syön karkkia / sipsejä vain, kun niitä on kylässä tarjolla. Yksi vaikuttava seikka on ollut myös nykyisten pussukoiden älytön koko: melko paha olo olis, jos yksin sellaisia nakkelis naamaan (joojoo, ei oo pakko syödä kaikkea ja lehmät lentää).
Sen sijaan mieheni pitää ravintolaruoasta, pizzasta ja grilliruoasta. Noin muutenkin hyvästä ruoasta. Näiden suhteen on täytynyt kehittää itsekuria (vei tosin aikaa!) ja tänä päivänä ei juuri hetkauta, vaikka herra mässyttäis lempipizzaa vieressä. Olen myös hyväksynyt sen, että jos joskus itse syön esim. pizzaa suunnittelematta, se on niin harvoin, ettei kannata jäädä murehtimaan. Ei todellakaan enää tulisi mieleen kieltää toista syömästä herkkuja (sitäkin olen tehnyt ja varmaan miehen herkuttelu on naputuksien ansiosta vähäisempää*). Siinä mielessä itsensä hillitseminen on kannattavampaa, että se auttaa myös muualla kuin kotona - kiusauksiahan on joka paikassa. Ja jostain syystä tuo maku vähitellen kehittyy siihen suuntaan, ettei edes tee mieli niin usein kaikkea epäterveellistä - ne loput harvat kerrat voi jo antaa anteeksi ;).
*Ai niin.. Silloin, kun vielä treenasin itsekuria, sovimme miehen kanssa, että hän pyrkii keskittämään grillimössöt lounaalle, baarireissuille jne, jolloin säästyn niiden näkemiseltä. En siis ole täysin varma, paljonko tuota roskaa hän syö, mutta kotona ei niin mahdottomasti.
Voisihan sitä siis ehdottaa, että mies ostaisi herkkunsa päivän aikana ja tuhoaisi ennen kotiintuloa? Jos ei se karkkipussi sitten kuulu erottamattomasti telkkuhetkeen...