kertasyömisien maksimimäärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oge
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tarkoittaa ähky? Ai 100 grammaa prodea ei tuo ähkyä, mutta 200 tuo? Vai tarkoitatko ähkyä siitä kun syö niin paljon, että mahalaukku meinaa räjähtää. Tuskin se nyt proteiinista täyttyy.

Yhä puhuin siitä, että liika prode tulee paskana ulos, varsinkin jos yhtäkkisesti nostaa prodemäärät 20:sta 200. Siis kerta-annoksina. Varmastikin kehon saa tottumaan suureen proteiinimäärään, mutta esim silloin kun proteiinia on yli tarpeiden, keho alkaa käyttämään sitä energian lähteenä. Edit, tarkotan nyt energian lähteenä sitä, että proteeiniahan tarvitaan lihaksenkasvussa. Nyt menee jo liian hienoksi tämä väittely näillä tiedoilla :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ähkyllä tarkoitan sitä tunnetta, kun tietää syöneensä liikaa. Se mikä määrä tuo kullekin ähkyn riippuu ihmisestä. Ja kyllä puoli kiloa pelkkää lihaa tuskin vielä ähkyä tuottaa ja kilo voi hyvinkin tuottaa. Mutta pointti oli se, että jos keho ei voisi hyväksikäyttää yli 30 gramman proteiiniannoksia, niin kyllä se viestittäisi siitä jotenkin. Järjetöntähän on syödä sellaista, mikä kulkee vain läpi. Järjettömästi toimineet kehot eivät ole levittäneet geenejään niin tehokkaasti, kuin järkevästi toimineet kehot. Proteiini maistuu, koska siitä on hyötyä keholle. Keho käyttää sitä hyväkseen. Jos keho ei voisi käyttää sitä hyväkseen, niin se ei maistuisi ellei sitten sattuisi huijaamaan kehoa jotenkin.

Jos vetää 100 gramman proteiiniannoksia useamman kerran päivässä, niin ei se kaikki tietenkään mene lihasten rakentamiseen, vaan suurin osa energiantuotantoon, mikä on eri asia, kuin tulla paskana ulos. Kaikesta ruoasta tulee se osa paskana ulos, mitä ei käytetä hyväksi. Ja kuten Keljumus totesi, niin eihän se kaikki syöty ruoka mene yhtenä klönttinä suolistoon (ellei sitten ole pieni määrä ja helposti sulavassa muodossa). Eli suolistolla on aikaa useita tunteja käyttää sitä proteiinimäärää hyväkseen.

30 grammaa on sellainen 100 gramman pihvi. Syö se nälkäisenä ja mieti sitten, että voitko syödä toisen, niin että siitä olisi jotain hyötyä vai meneekö se vain paskaksi. Luulisi terveen järjen voittavan tuossa kohtaa.

Mitä tarkoittaa ähky? Ai 100 grammaa prodea ei tuo ähkyä, mutta 200 tuo? Vai tarkoitatko ähkyä siitä kun syö niin paljon, että mahalaukku meinaa räjähtää. Tuskin se nyt proteiinista täyttyy.

Yhä puhuin siitä, että liika prode tulee paskana ulos, varsinkin jos yhtäkkisesti nostaa prodemäärät 20:sta 200. Siis kerta-annoksina. Varmastikin kehon saa tottumaan suureen proteiinimäärään, mutta esim silloin kun proteiinia on yli tarpeiden, keho alkaa käyttämään sitä energian lähteenä. Edit, tarkotan nyt energian lähteenä sitä, että proteeiniahan tarvitaan lihaksenkasvussa. Nyt menee jo liian hienoksi tämä väittely näillä tiedoilla :D

Ei kai se nyt paskana ulos tule, taitaa kertyä rasvana tuonne nahan ja vatsalihasten väliin.

darvinsti, puhut nälän tunteesta ja miltä ruoka maistuu ja siitä pystyykö ihminen syömään kerralla yhden vai kaksi pihviä. Minä taas puhun koko ajan siitä biologisesta toiminnosta jota kutsutaan proteiininimeytymiseksi. Minä puhun siitä kuinka paljon se elimistö todellisuudessa käyttää proteiinia hyväkseen. Sinun esimerkit lihan mausta ja muusta höpöhöpöstä ei oikein ole hyvä vertauskohde, kun puhutaan suoliston ja elimistön kyvystä imeyttää ja pilkkoa proteiinia.

Mitä tarkoittaa "käyttää proteiinia hyväkseen"?
Se ettei proteiini mene suoraan lihaskasvuun ei tarkoita että se menisi kokonaan hukkaan.
Kyllähän ylimääräinen ruoka varastoidaan vaikkei juuri silloin tarvittaisi, eikä proteiini ole mikään poikkeus. Se että proteiinin kaikkea typpeä ei elimistö käytä, jos proteiinia tulee yli tarpeen, ei tarkoita että proteiini menisi imeytymättä läpi. Aminohapoista tehdään hiilihydraatteja jotka voidaan varastoida, ylimääräinen typpi poistuu kusen mukana.
Entä "käyttää kerralla hyväksi"
suoliston kannalta ei ole mitään "kerralla" olemassa, sinne menee ruokaa mahasta pieninä annoksina hiljalleen ja ruoka sulaa ja ravinteita imeytyy pitkän aikaa, jopa yli kolme tuntia!!! Jos mahalaukku on tyhjä se ei merkitse heti kataboliaa. Käsittääkseni päivässä ei siis tarvitse syödä 6-10 kertaa ettei vaan kaikki tulisi heti paskana ulos.

T2
Okei turha tässä on enempää selittää. Jos ei mene perille (tai ymmärrät jatkuvasti väärin) vaikka useampi ihminen yrittää selittää, niin kaipa sun täytyy pitäytyä omassa käsityksessäsi.

Olis ihan järjetöntä, jos on ollut armottomalla natsidietillä 800 kaloria päivässä ja saanu proteiinia todellakin liian vähän, niin sitten kun se sitten sais sitä vihdoin ja viimein, niin keho heittäisi sen pois. Jos keho ei tarvitse, niin sitten tehdään siitä jotain muuta ( paskaa, energiaa, jne... ). Ehkä sitä proteiinia ei käytetä niin paljoa enää hyväksi kun ruokaa on saatavilla koko ajan. Mutta jos elettäisiin jotain nälkäkautta, niin olis varmaan parempi tankata silloin kun voi, eikä säästää esim. lihaa, joka menee vartin päästä pilalle, jotta voi imeydyttää kaikki grammat.

Toi kolmenkymmenen gramman raja saattaisi olla mukava jos se pitäisi paikkansa. Vetää vaan hirveitä piffejä parin tunnin välein, josta vain 30g prodea imeytyy eli huimat 120kcal. Onko joku vielä sitä mieltä että loput tulee imeytymättä ulos? :hyper:

30g, joskus olen kuullut että 50g olisi se raja? Mutta pääsääntöisesti pyrin syömään joka aterialla vähintään tuon 30g proteiinia.

Toi kolmenkymmenen gramman raja saattaisi olla mukava jos se pitäisi paikkansa. Vetää vaan hirveitä piffejä parin tunnin välein, josta vain 30g prodea imeytyy eli huimat 120kcal. Onko joku vielä sitä mieltä että loput tulee imeytymättä ulos? :hyper:

Joo! Mä komppaan sua! Kun mun nykyinen dieetti on ohi mä alan syömään kanaa oikeen tosissaan.. Testailen pari kuukautta silleen että syön kaheksan kertaa päivässä kilon kanaa.. Siitä kanasta imeytyy sitten 240g protskua ja rasvaa 120g.

Hyvä dieetti.. Vajaa 2000 Kcal ja lihaa kuitenkin jo 8kg.. :thumbs:

Jos keho saa tuhottomasti energiaa.. Esim. Joulun mässäytysten aikana niin salettiin jotain pääsee imeytymättä ohi, mutta uskoisin että ainakin mun keho hyödyntää jokaisen niistä sadasta prosku grammasta joka äsken meni mun nielusta alas broiskun rintafileen muodossa.

Ihan samaa mutu -paskaa tää on kun kaikkilla muillakin.. Mun mutu kyllä sanoo että toi 30g kerralla on kyllä niin tuulesta temmattu juttu. Jengi on ottanu sen jostain prostkupurkkien kyljestä, missä normaalin ukon päivittäinen protskun saantisuositus on jaettu kuudelle aterialle..

T2
Okei turha tässä on enempää selittää. Jos ei mene perille (tai ymmärrät jatkuvasti väärin) vaikka useampi ihminen yrittää selittää, niin kaipa sun täytyy pitäytyä omassa käsityksessäsi.

Juuri näin.Olen kanssa oppinut tähän ikään mennessä,et jos ei mene perille niin ei mene.

Suositut

Back
Ylös Bottom