Kengät jalassa sisällä vai nou?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D.Yates
  • Aloitettu Aloitettu
Aamulehdessä on viime aikoina ollut kova polemiikki aikamme ehkä tärkeimmästä kysymyksestä: kuuluuko sivistyneen ihmisen tapoihin pitää sisällä kenkiä vai ei?

Sana on vapaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näin lyhyesti ajattelisin, että sivistynyt ihminen ajattelisi käytännöllisesti. Omasta mielestäni on helpompi siivota kun roskaa tulee vähemmän kun ei käytetä kenkiä sisällä. Pölyä tulee kummasti paljon enemmän kun kuljetaan kengillä sisällä. Tieten tässä ajatellaan erilaista sivistystä, mutta minun näkemykseni.

Mä pidän joskus sisällä tohveleita, kenkiä ei tulis mieleenkään pitää kotona. Kengänpohjathan on täynnä kaikkea paskaa, mitä ulkoa on tarttunut mukaan eikä sitä tee oikein mieli kylvää kynnysmattoa pidemmälle.

Missä sisällä? Kotona ei, kaupassa kyllä, jne. Eli kotona, oli se oma tai jonkun muun, niin olen kyllä sukkasillani. Poikkeuksena juhlatilaisuudet,joissa kengät ovat kyllä yleensä jalassa. Näin meillä.

Jenkit pitää kenkiä sisällä ihan oikeassakin elämässä. Ainakin etelässä kämppien ulko-ovet vievät suoraan olohuoneeseen ja siinä sitten hengaillaan popot jalassa. Torakan päälle on kivempi astua kengät jalassa.

Ranskassa ainakin pitävät kenkiä himassaan. Minusta todella ällöä muhituttaa jalkoja koko päivä kengissä ja lattiat ovat tosi törkeässä kunnossa. Sukat myös likaantuu saman tien jos kävelee metrin ilman kenkiä ja on jotenkin vastoin kaikkea jättää kengät kylpyammeen viereen kun menee pesulle.

Ei missään nimessä kengät jalassa sisällä. Ulkona niiden pohjiin on voinut tarttua mitä vaan, enkä halua levitellä sitä sisälle lattioille yhtään enempää, kuin on pakko.

Enkä myöskään halua käyttää mitään erillisiä sisäkenkiä. Jalat hikoavat kaikessa muussa olotilassa, paitsi avojaloin, joten niin olen aina, kun mahdollista (nojoo, töissä sukkasillaan ja sandaaleissa).

Juhlatilaisuuksissa (pukumeiningit) kengät jalassa niin naisilla, kuin miehillä. Muutoin kengät eteiseen. Tosin kyllä kengillä voi käydä pyörimässä sisällä esim. jos joku tavara on unhotunut jne. Ei se kumminkaan ole niin kauhean tarkkaa, kuten joillekkin kullin pyyhkiminen ja vessapaperin pyörimissuunta.:D

Myös Italiassa pidetään kenkiä sisällä, lattiat on yleensä laattaa ja mattoja ei ole (tai ainakin niitä on tosi vähän) joten siivous on varsin kätevää. Isäntäperheeni suosi erillisiä sisäsandaaleja joten kura ei levinnyt pitkin kämppää. Se laatta on muuten aika kylmä avojalalle joten ei siinä ainakaan viilempinä aikoina viitsi paljain varpain tassutella ja sukat luistaa samaan tapaan kuin huopatossu peilikirkkaalla jäällä, eli läpsykkäät on käytännöllisin ja turvallisin vaihtoehto. Kotosuomen parketti- ja muovimattopinnoilla ja matoilla tepsuttelen sukkasillaan. Maassa maan tavalla siis. :)

Mites muuten tuolla aasiassa päin ja muslimimaissa, oliko tällä "kengät vai ei" kysymyksellä jotain tekemistä kunnioituksen kanssa vai onko mulla ihan väärä mielikuva? Joku viisaampi vois valaista asiaa. :) Joskus katsoin jonkun dokkarin muslimikulttuurista ja siinä kiinnittyi huomio että sisäkenkiä käytettiin mutta ruokapöytään mentäessä (ts. matolle astuessa) ne riisuttiin pois.

No mun kämpässä ei ainakaan tulla ikinä revitteleen kengillä, pl. jos on jotkut juhlat eikä oo ihan paskakelit. Toi joissain maissa kengillä lompsiminen kummastuttaa, mutta useimmiten kengät jalassa sisällä kuljetaan kaupunkiympäristössä missä on päällystetyt kadut jotka siivotaan. Tuskin jossain jenkkien keskilännessäkään kaikkialla ihmiset lompsii sisällä paska roiskuen. Toki voi olla kengät ihan sisäkäyttöön, mutta mulla ei hotsita hauduttaa jalkoja vielä kotonakin.

Ainoat jalkineet mitä käytän sisällä on mun karvatassutohvelit. :D
B0006HFQMY.01-A17PMBT03AAFDB._SCLZZZZZZZ_.jpg

Harmi vaan ettei ne oo tuon väriset. :lol2:

Saksassa muistaakseni ollaan kanssa kengät jalassa. Saatan tietysti muistaa väärinki. mut suomen mailla ollaan kengät jalassa sisällä vaan pukutilaisuuksissa ja koulussa.

Tuntemani saksalaiset käyttävät tohveleita tai vastaavia sisäkenkiä, mutta sehän on varmaan ihan perheen oma asia. Huomattavasti vähemmän perverssiä touhua kuin länsinaapurissa. Tulee tehtyä myös ihan himassakin, mikään ei voita porotohveleita kylmänä talviaamuna :D

(paitsi ehkä lämmin petiseura, korvaisi kuumavesipullonkin.. mutta tossut tosin vie vähemmän kaappitilaa (offtopik, säälittävyysvaihde pois päältä ja nukkumaan, ehkä :rolleyes: ))

kas-vain sanoi:
Juhlatilaisuuksissa (pukumeiningit) kengät jalassa niin naisilla, kuin miehillä. Muutoin kengät eteiseen. Tosin kyllä kengillä voi käydä pyörimässä sisällä esim. jos joku tavara on unhotunut jne. Ei se kumminkaan ole niin kauhean tarkkaa, kuten joillekkin kullin pyyhkiminen ja vessapaperin pyörimissuunta.:D

:nolo:
Mut joo. En itse ole tavannut sitä, että kenenkään juhlatilauksissa oltaisiin kohdehenkilön(löiden) asunnossa käytetty kenkiä jalassa. Kuitenkin tämän voisin hyväksyä kun kumminkin juhlien jälkeen on yleensä melkoinen siivousurakka edessä. Tosin jos minulla olisi lapsia niin silloin olisi ehdoton ei kengille sisällä juhlatilaisuuksissakin. Lapset kuitenkin tahtovat pyöriä siinä lattialla. :)

Intissä oon huomannu kuinka paljon oikeasti sitä hiekkaa ja pölyä tulee kun kymmenet äijät pyörii kengät jalassa sisällä.

jarhu sanoi:
:nolo:
Mut joo. En itse ole tavannut sitä, että kenenkään juhlatilauksissa oltaisiin kohdehenkilön(löiden) asunnossa käytetty kenkiä jalassa.
Juhlakengissä on se idea, ettei niitä käytetä kuin juhlapuvaun kanssa. Jos on juhlapuku päällä niin silloin harvemmin oikaistaan ojan kautta. Yleensä juhlapuvun kanssa mennään autoon/taksiin tullan paikalle ja kävellään suoraan sisään. Juhlakengissä ei (pitäisi) olla kuvioitua pohjaa vaan joko nahka/muovi suht sielä pohja mihin ei tartu lika. Lisäksi naisilla jos on korkkarit niin eihän nyt jumalauta kukaan voi sanoa, että käveleppä neiti paljain jaloin. Korkkarit on osa pukua niin kuin miehillä mustat juhlanahkakengätkin.

kas-vain sanoi:
Juhlakengissä on se idea, ettei niitä käytetä kuin juhlapuvaun kanssa. Jos on juhlapuku päällä niin silloin harvemmin oikaistaan ojan kautta. Yleensä juhlapuvun kanssa mennään autoon/taksiin tullan paikalle ja kävellään suoraan sisään. Juhlakengissä ei (pitäisi) olla kuvioitua pohjaa vaan joko nahka/muovi suht sielä pohja mihin ei tartu lika. Lisäksi naisilla jos on korkkarit niin eihän nyt jumalauta kukaan voi sanoa, että käveleppä neiti paljain jaloin. Korkkarit on osa pukua niin kuin miehillä mustat juhlanahkakengätkin.

Olet kyllä täysin oikeassa. En sitten ajatellutkaan tarpeeksi pitkälle. En luultavasti ole ajatellut asiaa kun olen kenkiä käyttäny juhlissa. Ajattelin vain tuota lapset-juttua, mutta ylireagoin sen kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom