Kenen joukoissa seisotte?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Omna
  • Aloitettu Aloitettu
argh, miten voi olla liberaali ja vasemmistolainen samaan aikaan??? toinen puoltaa vapautta taloutta/kapitalismia ja toinen kommunismia/sosialismia... hei olen sovinistofemisti!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by mass
argh, miten voi olla liberaali ja vasemmistolainen samaan aikaan??? toinen puoltaa vapautta taloutta/kapitalismia ja toinen kommunismia/sosialismia... hei olen sovinistofemisti!

Ei vasemmistolaisuus tarkoita että kannattaisi kommunismia tai edes sosialismia. Tuo vertaus on vähän sama kun sanoisi kokoomuksen kannattavan natsismia...tai muita äärioikeistolaisia liikkeitä.

Vasemmistolainen olen siinä, että laitan yhteisen edun yksilön edun edelle. Eli tottakai pitää kunnioittaa yksilöitä ja yksilönvapautta, mutta ei yhteisöllisyyden kustannuksella. Eli kannatan hyvinvointiyhteiskuntaa ja maksan veroja mielelläni. Heikompaa tulee vahvempien aina auttaa, ei sortaa. Myös muista yhteiskunnan heikoista ja / tai vähä-osaisista on huolehdittava yhteisin varoin. Vanhuksista, vammaisista, köyhistä, sairaista, pakolaisista yms..

Vihreä olen siinä, että laitan luonnon ja kestävän kehityksen etusijalle ja vastustan nykyistä kulutusyhteiskuntaa tälläisessä muodossa mitä se nyt on. On ajateltava tulevia sukupolvia, omia lapsia ja lapsenlapsia sen sijaan, että mietittäisiin miten saataisin kaikki mahdollinen irti luonnosta kapitalismia pönkittämään. Sen kuuluisi maksaa, joka saastuttaa. Eli Tuloveroa voisi mielestäni jopa vähän laskea jos se alijäämä saataisiin kulutusveron puolelta. Jos laitat rahasi palveluihin tai muihin saasteettomaan kulutukseen niin verot tulisi näiltä osin poistaa tai veron tulisi olla hyvin alhainen.

Liberaali olen siinä, että arvostan kuitenkin yksilöä ja yksilönvapautta. Liika holhoaminen ei tee kenestäkään vastuullista aikuista, vaan ihmisten tulisi käyttää omaa päätään ja tehdä itse omaa elämäänsä koskevat päätökset. Oma keho on ehdottomasti jokaisen omaa aluetta ja jokainen saakoon päättää itse mitä keholleen tekee.

On totta, että sosialismi ja liberalismi on joiltain osin toisensa pois sulkevia ajatusmaailmoja, mutta kuka on kieltänyt poimimasta kaikesta ne mehukkaimmat hedelmät ja muodostamaan oman ajatusmaailmansa sen pohjalta?

näinhän se on, yleensäkin vaan noi termit oikeisto, vasemmisto, liberaali, vihreä yms voi tarkottaa melkein mitä vaan asiayhteydestä riippuen, tai ei sittenkään tarkota juuri mitään. suomen "oikeisto" eli kokoomus on maailman mittapuulla aika todella "vasemmistolainen" puolue, ja toisaalta äärioikeisto ei taas mitenkään liity perinteiseen oikeistolaiseen politiikkaan. termit vasemmisto, oikeisto ja keskusta joutais mun mielestä roskakoppaan.

pitäisi kai sanoa että "kannatan vapaata kauppaa, luonnonsuojelua, laitan yksilön edun yhteisön edelle ja olen ateisti", jos omaa maailmankatsomusta pitää jäsentää :D

Originally posted by Andy
Kapitalisti.

Lapsiperheet on ihan kivoja, mutta miksi tehdä lapsia, jos ei niitä ole varaa elättää? Itse teen vasta sitten, kun olen valmistunut ja töissä, haluan itse elättää työnteolla perheeni, en verovaroilla.

Ihan pakko sanoa tähän, että nykyiselläänkin lapsia tehdään liian vähän. Meillä ei tule olemaan eläkkeenmaksajia. No ookoo, tietysti tähän voi sanoa, että työssäkäyvä säästää itse eläkkeensä jonkun vakuutussäästöohjelman kautta, mutta mitähän _oikeasti_ tapahtuisi yhteiskunnassa, jos _pelkästään_ varakkaat tekisivät lapsia?
Ja toinen asia: Ei ole kyse pelkästään lasten elättämisestä tyyliin ruoka ja vaatteet. Pakettiin kuuluu myös esim. päivähoito, koulutus, terveydenhuolto... Vai hommaako Andy 50-luvun malliin kotiin kotiapulaisen, joka kasvattaa lapset, kun molempien vanhempien täytyy olla töissä maksaakseen yksityisen koulun lukuvuosimaksut sekä yksityisen lääkäriaseman käynnit, puhumattakaan jos lapsi sairastuu todella vakavasti, ja sairaalavuorokauden hinta olisi ilman yhteiskunnan avustuksia niin huima, ettei siihen riittäisi kenenkään palkka...
Sanonpahan vain, että teho-osastolla kun lapsen sängyn vieressä pari viikkoa valvoo (ja laskee mitä tuo hoito maksaa, satoja euroja vuorokaudessa), niin kummasti sitä vain sisältään löytää pienen vasemmistolaisen, joka lämpimästi kannattaa korkeita veroja riittävän terveydenhuollon turvaamiseksi.

Konservatiivisuuteen taipuvainen patrioottinen osa-oikeistolainen.

Konservatiivi siinä mielessä että uskon vanhoihin konsteihin ennemmin kuin pussilliseen uusia.

Patrioottinen siinä mielessä että pidän tätä kallista (konkreettisesti, kyllä sen taas ruokakaupassa näki ;) )isänmaata kuitenkin sydäntäni lähellä.

Oikeistolainen siinä mielessä että uskon omin käsin ja taidoin rakennettuun saavutuksiin, joista valtion ei pitäisi rankaista niin paljon kuin Suomessa tehdään. En muuten sitten kannata kaikkien palvelujen poistamista, kyllä valtion tulee tukea kansalaisiaan, mutta rajallisesti.

Ja nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ei tarvitse sitten quotata (helvetti, onko tämä sana :confused: )ja työntää herne-maissi-paprika sekoituksia neniin. OK? :D

Originally posted by Nate
Ihan pakko sanoa tähän, että nykyiselläänkin lapsia tehdään liian vähän. Meillä ei tule olemaan eläkkeenmaksajia.
jaaha, eikö kyse ole sillon enemmän siitä että tulevat eläkeläiset ei oo laittanu tarpeeksi rahaa sukanvarteen vaan ovat tuhlanneet rahat jo aikasemmin??? no tietysti "meidän" sukupolvi ratkaisee ongelmat ottamalla lisää lainaa joka taas jätetään meidän lapsien maksettavaksi :D

Nate, itsekin kannatan kyllä näitä "yhteisen hyvän" asioita, kuten terveydenhuolto. Ovathan toimivat peruspalvelut ja -oikeudet yksi hyvinvointiyhteiskunnan tunnusmerkki.

Välillä vain tuntuu, että köyhät, liian nuoret ja kouluttamattomat pukkaavat uuden patongin paistumaan heti aiemman kypsyttyä, vaikka oikeasti ei rahkeet todellakaan lasten tekoon riittäisi. Lapsia vain tehdään tekemisen ilosta. Se, että lapsia syntyy liian "vähän", johtuu siitä, että monet ovat liiankin uraorientoituneita. Tosin tätä puutetta paikkaa mielestäni vähintäänkin kyseenalaisesti suurperheet, jotka ainakin omasta kokemuksestani ovat juuri edellä kuvaamani perheen kaltaisia.

Ei ole mielestäni lapsen etu, että vanhemmat pukkaavat mukulaa toisen perään vastuuntunnottomasti, ilmeisesti tukien takia. Eräskin entinen ystäväni oli esikoinen, 17-vuotiaina vanhempansa hänet saivat, vailla koulutusta, kumpikaan ei vissiin ikinä ole töitä tehnyt --> 9 kk seuraava kakara --> pari vuotta ja taas yksi jne vielä kahden lapsen verran. Mikä oli tulos? Jääkaapissa munalukko, tarkat ruoka-ajat, viikkoraha murto-osa muiden lapsien viikkorahoista, isä lainasi 10-v lapseltaan ruokarahaa jne.

Miksi minun kuuluu saavuttaa elämässäni enemmän maallista mammonaa ja hengellistä hekumaa kuin jonkun muun?
Siksi, että meillä täällä Suomessa on kaikilla samat kouluttautumismahdollisuudet (toisin kuin esim USA:ssa, jossa usein korkeakouluissa varaa opiskella vain rikkailla) ja tämä joku toinen olisi voinut myös yrittää tehdä elämällään jotain. Vituttaa elää perseaukisena täyspäiväopiskelijana, tehdä kaikki vapaa-ajat töitä (ettei varmasti jää aikaa muuhun elämään), ja maksaa veroja, joilla maksetaan parin kaverini 24/7 lusmuamiset kaupungilla ja vieläpä itseeni verrattuna ruhtinaallisesti?

Kyllä mun puolesta kaikki saa saada samat terveyspalvelut ynnä muut, mutta suoranainen rahan tuputtaminen valtion taholta mitääntekemättömille laiskureille on sairasta. Osa puolitutuistani vastaavista tapauksista on maksattanut sossulla sohvakalustonsa ym...

Ja viimeinen kommentti, joka viimeistään vetää joltakin palstan äärivasemmistolaiselta herneet nenään: Onko mielestäni ihminen, joka ei yritä tehdä mitään hyödyllistä, vaan ruikuttaa vaan, kun ei ole töitä, yhtä arvokas ihmisenä kuin minä, joka kituuttaa vuosia, jotta saisi itselleen ja tulevalle perheelleen kunnon elämän eikä periaatteestakaan halua käyttää valtion soskutukia? Ei ole.

Originally posted by Andy
Ja viimeinen kommentti, joka viimeistään vetää joltakin palstan äärivasemmistolaiselta herneet nenään: Onko mielestäni ihminen, joka ei yritä tehdä mitään hyödyllistä, vaan ruikuttaa vaan, kun ei ole töitä, yhtä arvokas ihmisenä kuin minä, joka kituuttaa vuosia, jotta saisi itselleen ja tulevalle perheelleen kunnon elämän eikä periaatteestakaan halua käyttää valtion soskutukia? Ei ole.

Ihan pilkun nusaamisen halusta: tuskinpa täältä palstalta löytyy ketään ÄÄRIvasemmistolaista. Tuollainen henkilö tuskin haluaisi edes pitää tuollaista sohvankuluttajaa hengissä, vaan laittaisi tyypin Siperiaan lomaleirille. Ei pidä sotkea sosiaalidemokratian äärimuotoja, esim. viimeisen päälle lepsuja sosiaalitanttoja, hc-kommunisteihin.

Vasemmalle suuntautunut vihreä. Maailmanloppua odotellessa...........
Vaikken muuten ole samaa mieltä Andyn kanssa, niin minäkään en ymmärrä, miksi tehdään lapsia, jos niitä ei ole varaa elättää.

Ai mää vai?

En tiedä kenen joukoissa seisoisin mutta ihmettelen vain miksei Jari Tervon ydinvoimaratkaisu (Vihreitä mukaellen...) ole saanut laajempaa kannatusta -

"EI LISÄYDINVOIMAA - Laitetaan vain kosketin pistorasiaan - sieltähän sitä sähköä saa!"

Ja enpä samaan hengenvetoon malta olla mainitsematta myös Osmoa ja sähkön riittävyyden dilemmaa - "Kyllä yhdestäkin pistorasiasta virtaa riittää - täytyy vain laittaa kosketin rasiaan riittävän monta kertaa!"

- Tiedän, outoahan tämä on -

:eek:

Minä olen anarkisti. Luettakoon se tässä yhteydessä poliittiseksi aatteeksi, vaikka onkin luonteeltaan 'antipoliittinen'.

Mike, satanistit muuten harvemmin polttaa kirkkoja... :whip:

joo

Liberaali-kapitalisti individualisti.

Vasemmiston ongelma on se että he joutuvat pakostakin "pakottamaan" useita yksilöitä, jotka erinäisestä syystä eivät halua tehdä yhteistyötä tekemään sitä väkisellä.
Jos joku kuvittelee että näin ei ole niin voi rauhassa yrittää olla maksamatta veroja...

Syitähän voi olla monia mutta uskoisin että "liian hyväosaisuus" ei todellakaan ole näistä yleisin. Varmaan omat huonot kokemukset "yhteistyöstä" perheessä / koulussa ovat tähän johtaneet. Työmotivaatio myös kummasti laskee kun huomaa että muut eivät taidakkaan tehdä töitä ihan yhtä kovasti.

Empiiriset testit ovat osoittaneet myöskin että kokonaistuotanto saadaan maksimoitua yksilökeskeisillä järjestelmillä.

Ainakaan kukaan muu kuin luonto ei pakota ihmisiä tekemään mitään.

Originally posted by Zonked

Mike, satanistit muuten harvemmin polttaa kirkkoja... :whip:

Eihän siinä kirkon polttamisesta ollutkaan kyse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom