kyllä teidän autot on huonoja. Ne on niin paskoja, ettei ne ole edes tarpeeks huonoja tähän kilpailuun. Eihän noissa kaikissa ole edes ruostetta näkyvissä. Onhan mullakin vuosien varrella ollut kauheita pommeja, mutta ne on historiaa ja paalattu aikaa sitten ja kulkee nykyään osana jonkun uuden Opelin helmapeltiä...
Käytössä kakkosautona Passat -87 farmari 1.8. Vettä vuotaa jostain lattialle, muttei sieltä pois. Pitää varmaan porata poistoreikä...Pakoputki vuotaa vähän ainakin kolmesta kohtaa. Edellisen omistajan 3 hitsauslappua äänenvaimentimissa sen sijaan pitävät hyvin. Takajarrujen paineenrajoitusventtiili hapettunut/ruostunut kiinni. Renkaat vanhat ja liukkaat. Ajovalot himmenneet, moottori ohipuhaltaa kiitettävästi.
Edessä tukivarren pusla kulunut josta on huomautettu jo kolmessa katsastuksessa, muttei vielä ole hylkyä tullut.
Kaikki iskarit ja jouset ihan finito; kun kiihdyttää täysillä niin keula nousee ylöspäin vaikka kuinka paljon. Vastaavasti niiaa jarrutuksessa. Kallistuu mutkassa ihan sikana. Talvisin takaiskarit jäätyy ja joskus niistä tulee ihan kivikovat ja joskus toinen tai molemmat jäätyy ala-asentoon, jolloin koukku melkein raapii maata ajaessa. Ilkeempi ajella jos toinen puoli vaan tekee sen = mennään kun hiphopparit toinen takakulma maassa ja vastakkainen etukulma ylhäällä.
Edessä pyöränlaakeri ulisee, kauas ei uskalla lähteä tällä autolla kun ei tiedä milloin laakeri leikkaa kiinni. Takalasin lämppäri ei toimi.
Takana pyöränkaaret puhki(auki)ruostuneet ja sitä kautta tulee pöly sisälle kun ajaa hiekkatietä. Paikataan välillä semmosella raksalla käytettävällä paisuvalla massalla. Ovien alareunat on ruostuneet pois ja kulmat pyöristyneet ruosteen voimasta, tai oikeastaan kulmaa ei ole enää.
Kytkin on loppu mutta pitää vielä toistaiseksi, on tosin pirun raskas ja nykii vähän. Vitosella kuulee vaihdelaatikosta vienoa ulinaa. Molempien puolien vetonivelet naksuttaa kun rattia kääntää vähän enemmän.
Motarilla ei jaksa kuunnella radiota kun auto pitää sen verran kovaa ääntä jo muutenkin.
Vettä saa lisätä koko ajan, eikä syyläri vuoda, eli häviää tod. näk. palotilaan = kansi paskana. Ai niin, alko se syylärikin vähän vuotamaan...
Koneen tiivisteet vuotaa öljyä. Joskus ilmestyy harmaata mömmöä paisuntasäiliöön, öljyntäyttökorkkiin ja ilmanputsariin muttei se menoa haittaa, joskus sitä on sitten vähemmän. Öljynpaineen antureita saa vaihtaa kerran vuodessa, en ymmärrä mikä niitä syö. Hydrauliset venttiilinnostimet rallattaa, eikä hiljene edes moottorin lämmettyä.
Puhaltimen moottorissa jotain vikaa, ykkönen ei toimi. Polttaa katkaisijoita puolen vuoden välein. Nopeusmittarin vaijeri vipattaa, on vissiin menossa poikki.
Kauneusvirheitä: Takaluukku lahjakkaasti ruosteessa, kaikki ovet ruosteesta vähän sieltä täältä ja muutenkin vyötärölinjan alapuolella on paljon pintaruostetta. Toinen takaovi mällätty, mutta työnnetty sisältäpäin takasin "suoraksi". Se ehjä takaovi ei aukea millään. C-pilari peruutettu lommolle (roskalavaan) kauniimman perheenjäsenen toimesta. Samoin kävi takapuskurille; tärähti aika ikävästi, kun vastassa oli n.3 kuution kokoinen kivi.
Takaluukun lukko tippuu kohta ovesta. Kuskin oven lukko aukeaa millä tahansa, mutta apparin oven lukko ei aukea millään (ehjänä). Apparin puolelta sekä etu- että takaoven ikkunanveivimekanismit on ruostuneet kiinni, joten ikkunaa ei saa auki. Ikkunantiivisteet vuoti vähän joten tiivistin ne kunnolla silikonilla = ei vuoda enää.
Aina renkaita vaihtaessa tunkin kohdat painuu yhä syvemmälle koriin. Saas nähdä milloin ei enää tunkissa vara riitä
Siinä ne tärkeimmät. Saatoin unohtaa jotakin, mutta idea varmaan selvisi ;)
Viat on olleet vähän semmosia pieniä harmituksia, mutteivät ole käyttöä estäneet, mutta nyt tuntuu oikeasti siltä, että viimestä vuotta mennään.
Ainahan jotain hyvääkin löytyy eli ei juurikaan kuluta öljyä, on jättänyt tien päälle vain pari kertaa 100 000 km:n aikana, mutta viat on saatu korjattua jo matkalla ainakin tilapäisesti. Vie vähän bensaa.