Kendo on hyökkäävä laji, jossa enemmänkin yritetään vähentää turhaa torjumista. Torjuminen on täysin sallittavaa kuitenkin ja on monia monia tekniikoita joissa otetaan toisen lyönti vastaan omalla miekalla ja käytetään tämä voima siihen että saamme räväkän vastahyökkäyksen aikaiseksi.
Eli, jos oikein ymmärsin, suojaus-on-hyökkäys-on-suojaus taitaa päteä myös kendossa?
Kendossa ei oikeastaan ole virkaa olla matalassa asennossa koska korkea asento säilyttää ryhdin ja toisen ei ole helppo tulla lyömään. Vasen kantapää on mieluiten aina ilmassa ja paino on yleisesti päkijöillä. Lyönnit suoritetaan joko fumikomi eli tallaus askeleella tai tobikomi eli hyppäävällä (pidemmälle ulottuvalla) tallausaskeleella.
No kyllähän matalassakin asennossa voi olla ryhdikkäästi; joskin onhan se aika vaikea lyödä jotain parimetristä tyyppiä päähän jos se seisoo varpaillaan :lol2: ? Vaikka toisaalta, kun ajatellaan asiaa siltä kannalta ettei kendokan koskaan tarvitse päteä muille kuin toisille kendokoille - mihin kendo siis soveltuu aivan erinomaisesti - on aikalailla samantekevää miten asiat tehdään kunhan kaikki tekevät niin... joten hittojako sitä sitten suremaan, että jonkin asian saattaisi tehdä "paremminkin." Eihän se enää nykyaikana ole (onneksi!) tarpeen. Itse olen muuten kokenut tukalimmat tilanteeni nimenomaan matalassa asennossa liikkuvien ihmisten kanssa (ja olen sentään harjoitellut jokseenkin pelkästään erilaisia katoja ja tiennyt ennalta mitä tapahtuu!).
Isoja ovat nämä dankokeiden raadit - ei sitten taida jäädä mitää epäilystä siitä että jokin virhe tai puute jäisi näkemättä ;) . Videolinkki pelaa, mutta ääni ei (kirjaston kone...) eikä koreankielinen tekstitys oikein avaudu. Tämä vaatii aikaa ja velipojan koneen valtaamisen