Kendo, miekan tie

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kendoka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kendo on hyökkäävä laji, jossa enemmänkin yritetään vähentää turhaa torjumista. Torjuminen on täysin sallittavaa kuitenkin ja on monia monia tekniikoita joissa otetaan toisen lyönti vastaan omalla miekalla ja käytetään tämä voima siihen että saamme räväkän vastahyökkäyksen aikaiseksi.

Eli, jos oikein ymmärsin, suojaus-on-hyökkäys-on-suojaus taitaa päteä myös kendossa?

Kendossa ei oikeastaan ole virkaa olla matalassa asennossa koska korkea asento säilyttää ryhdin ja toisen ei ole helppo tulla lyömään. Vasen kantapää on mieluiten aina ilmassa ja paino on yleisesti päkijöillä. Lyönnit suoritetaan joko fumikomi eli tallaus askeleella tai tobikomi eli hyppäävällä (pidemmälle ulottuvalla) tallausaskeleella.

No kyllähän matalassakin asennossa voi olla ryhdikkäästi; joskin onhan se aika vaikea lyödä jotain parimetristä tyyppiä päähän jos se seisoo varpaillaan :lol2: ? Vaikka toisaalta, kun ajatellaan asiaa siltä kannalta ettei kendokan koskaan tarvitse päteä muille kuin toisille kendokoille - mihin kendo siis soveltuu aivan erinomaisesti - on aikalailla samantekevää miten asiat tehdään kunhan kaikki tekevät niin... joten hittojako sitä sitten suremaan, että jonkin asian saattaisi tehdä "paremminkin." Eihän se enää nykyaikana ole (onneksi!) tarpeen. Itse olen muuten kokenut tukalimmat tilanteeni nimenomaan matalassa asennossa liikkuvien ihmisten kanssa (ja olen sentään harjoitellut jokseenkin pelkästään erilaisia katoja ja tiennyt ennalta mitä tapahtuu!).

Isoja ovat nämä dankokeiden raadit - ei sitten taida jäädä mitää epäilystä siitä että jokin virhe tai puute jäisi näkemättä ;) . Videolinkki pelaa, mutta ääni ei (kirjaston kone...) eikä koreankielinen tekstitys oikein avaudu. Tämä vaatii aikaa ja velipojan koneen valtaamisen :)

Meikäläisellä nimenomaan kendossa on ollut kiperimmät ottelut kyllä pitkiä tai korkeassa asennossa olevia vastaan. Lyhyempiä sen sijaan saa kohtuu helposti lyötyä päähän jos ovat huolimattomia. Tietenkin kendon perusasennossa on polvissa joustoa eli varpaillaan tahi polvet lukossa ei seistä.

Tämäpä mielenkiintoista, pitkistä muka enemmän riesaa? Joutuuhan lyhyt toki tulemaan suhteessa lähemmäs, mutta - no joo, tämä(kin) on kai koettava itse; johtuuko lajien vai harjoitelijoiden eroista?

Harmi, että nyt näyttää siltä etten pääse kokeilemaan itse ainakaan ennen syksyä: Matti on asettunut asumaan kukkarooni, ja kesähän tunnetusti on se vuodenaika kun kaikilla on paljon vapaata aikaa jota kukaan ei halua käyttää mitenkään järkevästi kuten vaikkapa treenaamiseen - miten muuten on, treenaavatko kendokat kesälläkin, entä leirit?

Monissa seuroissa kesällä on hieman vähemmän harjoituksia mutta kuitenkin niitä on. Ja kesä on leirien kannalta hyvää aikaa ja heinäkuussa pidetäänkin aina yksi Suomen suurimmista kendotapahtumista, Porin-Jazz kendoleiri.

Itse olen kohtuu pitkä, 185 ja risat ja olen huomannut usein pituuden eduksi. Mutta taas lyhyemmät ovat usein vikkelämpiä että ei se ruumiin pituus, koko tahi rakenne niinkään ratkaise.

Helsinkiläiset: Yliopiston Kendoseuran alkeiskurssi alkaa 16.9. kurssille voivat osallistua myös muiden korkeakoilujen opiskelijat (http://www.helsinki.fi/jarj/kendo/)
Ja KKTI:n peruskurssit alkavat 1.9. lajinäytökselllä (mukana kendo, iaido ja jodo) http://www.kendohelsinki.org/index.php?sivu=peruskurssi
Mukaan vaan rohkeasti :)

Kendo on siitä kiva laji, että kun on puoli vuotta heilutellut kepukkaa niin luulee osaavansa jotain. Sitten vedetään bogu päälle ja seisoo shinai tanassa ja ihmettelee kun tulee turpiin niin, että hyvä kun ehtii välissä silmiä räpäyttää (mikä ei tietenkään ole suotavaa). Siinä riittää haastetta loppuelämäksi ja edes kohtalaisen hyväksi tuleminen edellyyttää melkoista omistautumista lajille. Mutta jos ei haittaa että on huono ja saa kaikilta selkäänsä riittää toki vähempikin harjoittelu... Mutta kuten joku viisas Kendoka on joskus sanonut
'If you run after two hares, you will catch neither'

Kendo kasvattaa erityisesti 'henkistä kuntoa' :thumbs:

Ja pituudesta: itse olen 162cm enkä koe että lyhyydestäni ainakaan mitään etua olisi, varsinkin jos vastassa on 180 senttinen korsto, yritä siinä sitten kurkotella meniä, jeps... Oma lukunsa ovat vielä ne joilta kendon olemus on jäänyt ymmärtämättä ja jotka kuvittelevat että toisen päälle juokseminen/ töniminen kuuluu jotenkin tähän lajiin. Minä 162 cm 51 kg ja vastasse se vatsalla varustettu 180 cm äijä (kovin monilla kendkoila on muuten nk. sensei-vatsa :) ) joka lähtee vyörymään suoraan päälle... muutaman kerra on ollut selkä koetuksella, kun olen niin huono+hidas, etten osaa käyttää tuollaista tilannetta hyödyksi.

Kendo on siitä kiva laji, että kun on puoli vuotta heilutellut kepukkaa niin luulee osaavansa jotain. Sitten vedetään bogu päälle ja seisoo shinai tanassa ja ihmettelee kun tulee turpiin niin, että hyvä kun ehtii välissä silmiä räpäyttää (mikä ei tietenkään ole suotavaa). Siinä riittää haastetta loppuelämäksi ja edes kohtalaisen hyväksi tuleminen edellyyttää melkoista omistautumista lajille. Mutta jos ei haittaa että on huono ja saa kaikilta selkäänsä riittää toki vähempikin harjoittelu... Mutta kuten joku viisas Kendoka on joskus sanonut
'If you run after two hares, you will catch neither'

Kendo kasvattaa erityisesti 'henkistä kuntoa' :thumbs:

Kendo bogu (eli harjoitteluhaarniska) painaa noin 8-10 kg. Sen kanssa harjoittelu vaatii tottumista jotta pystyy räjähtävään liikehdintään vaikka olisikin väsynyt ja maitohapoilla.

Ja pituudesta: itse olen 162cm enkä koe että lyhyydestäni ainakaan mitään etua olisi, varsinkin jos vastassa on 180 senttinen korsto, yritä siinä sitten kurkotella meniä, jeps... Oma lukunsa ovat vielä ne joilta kendon olemus on jäänyt ymmärtämättä ja jotka kuvittelevat että toisen päälle juokseminen/ töniminen kuuluu jotenkin tähän lajiin. Minä 162 cm 51 kg ja vastasse se vatsalla varustettu 180 cm äijä (kovin monilla kendkoila on muuten nk. sensei-vatsa :) ) joka lähtee vyörymään suoraan päälle... muutaman kerra on ollut selkä koetuksella, kun olen niin huono+hidas, etten osaa käyttää tuollaista tilannetta hyödyksi.

Luulempa ettet vain osaa vielä hyödyntää omia vahvuuksiasi ja vastustajan heikkouksia. Kendo on siitä metka laji että 50 kg painava nainen ja 100 kg painava mies voivat tasavertaisesti otella koska kyseessä on taitolaji jos jyräävä fyysinen voima ei ratkaise vaan ajoituksen ja etäisyyden hallitseminen. Juuri Helsingissä pidetyissä SM-kisoissa vanhin osallistuja oli 61 vuotias ja nuorin 16-vuotias. Ikätasa-arvoakin siis löytyy!

Suositut

Back
Ylös Bottom