Kemistien työtilanne

Millainen mahtaa olla kemistien työtilanne? Jos palstalla on jo valmistuneita kemistejä tai vielä opiskelevia, niin mielellään kuulisi kokemuksia. Koululla kyllä kehutaan työllisyystilannetta, palkkaa jne. sen minkä ehditään. Ja jos vielä tarkemmin niin analyyttisen kemian työtilanne kiinnostaisi erityisesti. Olen melkoisen hukassa työelämään liittyvien asioiden kanssa, kun tuli kolme vuotta opiskeltua ihan niin kuin yläasteella liikaa mitään työllisyyttä miettimättä. Kesätkin tuli lorvittua, kun ei päässyt oman alan hommiin. Jotenkin mä sen itselle silloin sain perusteltua, ettei kannata mennä hanttihommiin kesäksi, vaan lomailla kun on nuori. "Ehtii niitä töitä tehdä vanhempana."

Nyt jotenkin tässä iski hirveä paniikki, kun vihdoin rupesin ottamaan asioista selvää. Työllisyys, palkka ja työtehtävät ei todellakaan taida olla ihan niin hyvät. Monet ovat työttöminä pitkään, tekevät eri alan hommia tai sitten jatkavat opintojaan. Näihin kun lisää vielä sen, että työkokemusta ei ole, niin ei hyvältä näytä. Ei kiinnosta ajatella, että olisi viisi vuotta opiskellut turhaan. Vielä kun luonnontieteiden opiskelu on ollut melko rankkaa.

Alan vaihtaminen ei siksi niin hirveästi houkuttaisi, kun niihinkin olisi pitänyt jo hakea muutama kuukausi sitten ja opintotukikuukaudet ei riittäisi enää edes amk-inssin tutkintoon. Yhtenä vaihtoehtona olisi nuo eri yliopistojen tarjoamat erilliset kansainväliset maisteriohjelmat esimerkiksi energia-alalla, joihin ei tarvitsisi käydä täydennysopintoja, mutta onko nekään yhtään parempia. Kemian maisterin paperit sieltäkin käteen saa, vaikka pääaineeksi sillon esim. uusiutuva energia tulisikin. Viekö DI:t ja insinöörit kaikki hommat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parilla tietojenkäsittelyn kurssilla olen törmännyt erääseen kemistiin (en ole varma hänen tutkinnon laajuudestaan), mutta parin vuoden työttömyyden jälkeen aloitti tietotekniikan opinnot yliopistossa. Vähä kemistin työkin kun oli ollut lähinnä koodausta. Työnhaku oli ilmeisesti rajoittunut pitkälti Kaakkois-Suomen alueelle.

Lyhyesti sanottuna: perseestä. Itse olen bio-puolella, ja mitä olen kemistien juttuja seurannut niin ei niitä töitä ainakaan liikaa ole tarjolla. Monet lukevatkin itselleen vielä opettajan paperit "oikean" tutkinnon päälle, että on jotain töitä tiedossa.

Palkka saattaa olla ihan kiva, JOS sattuu pääsemään teollisuuteen sopiviin hommiin. Mutta ei kannata lähteä kemistiksi ainakaan rahan kiilto silmissä. Vähän tämmöinen kutsumusammatti.

PS: Tämmöisiä tunnelmia siis Turussa.

Joo eli samantapaisia kokemuksia näköjään muualla päinkin Suomea. Taitaa olla biologeilla ja ympäristötieteilijöillä kyllä vielä huonommin asiat? Oudoksuttaa, miten noihin yliopistojen sisäänottomääriin ei puututa lain kautta, kun selvästi monille aloille koulutetaan ihan liikaa porukkaa. Kätevää maksaa työttömien koulutuksesta järkyttävät summat...

Itsekin nuo opettajan paperit varmasti hommaan. Se oli oikeastaan syy, miksi vaihdoin kalkkiviivoilla teknillisen alan kemiaan yliopistossa. Stressitön, tuttu ja hyvät lomat sisältävä ammatti tuntui myös kiinnostavalle ja insinöörien työstä ei ollut (eikä ole vieläkään) minkäänlaista käsitystä. Jotenkin vaan tässä opiskellessa ei ole sitten kiinnostanut yhtään nuo opettajan pedagogiset opinnot, enkä ole niitä suorittanut kurssin kurssia.

:offtopic:
Oudoksuttaa, miten noihin yliopistojen sisäänottomääriin ei puututa lain kautta, kun selvästi monille aloille koulutetaan ihan liikaa porukkaa. Kätevää maksaa työttömien koulutuksesta järkyttävät summat...
Ongelma taitaa vaivata itseasiassa koko suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Lähes kaikilta aloilta kuuluu valmistuvan pääosin työttömiä, kun samaan aikaan saamme lukea "työvoimapulasta" joka ilmeisesti on todellisuutta vain matalapalkkaisimmilla aloilla. Asialle tuskin on tapahtumassa hetkeen mitään, parhaat työllistyvät varmasti jatkossakin, mutta ne ketkä eivät halua tai pysty omistamaan elämäänsä pelkälle työlle saavat sitten mennä kortiston kautta tekemään mitä milloinkin on tarjolla.

Mutua tyystin kaikki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom