Kehonpainotreeni - liikaa massaa

Moi.

Ensimmäinen kerta kun tosiaan tänne tulee kirjoiteltua, joten pahoittelut jos menee väärään kategoriaan.

Olen miettinyt kehonpainotreenauksen aloittamista, mutta olen omasta mielestäni liian lihava edes aloittaakseen tämän treenaustavan.

Painan 95kg ja 23% rasvat kehossa.

Meinaan jämähtää paikoilleen motivaation puutteen vuoksi, haluaisin jo aloittaa kehonpainotreenauksen mutta käsillä seisonta ja perus liikkeet kuten punnerrukset ovat jo semi-hankalia. (punnerruksia max. 20)

Hieman masentuneena menin jo etsimään sarmeja, mutta huomasinkin niiden olevan kiellettyjä aineita (tulli voipi viedä).

Mitä porukka on mieltä tän hetkisestä tilanteestani?

Diettoehdotuksia / treeniehdotuksia? :(

koskaan. ei. ole. liian. lihava. aloittamaan. treeniä.

aloita siis tänään. helpommilla variaatioilla ja kaikessa rauhassa. pääasia, että teet, teet, teet! nää on aina pitkän tähtäimen juttuja ja se sun pitää pitää mielessä. itelles teet ja tuut olemaan vuoden päästä täysin eri kunnossa. ja viiden ja kymmenen jne vuoden päästä. unohda pikaset avut, ne ei oo niitä. keskity jokaseen päivään omanaan ja ala hommiin.

Moi.

Ensimmäinen kerta kun tosiaan tänne tulee kirjoiteltua, joten pahoittelut jos menee väärään kategoriaan.

Olen miettinyt kehonpainotreenauksen aloittamista, mutta olen omasta mielestäni liian lihava edes aloittaakseen tämän treenaustavan.

Painan 95kg ja 23% rasvat kehossa.

Meinaan jämähtää paikoilleen motivaation puutteen vuoksi, haluaisin jo aloittaa kehonpainotreenauksen mutta käsillä seisonta ja perus liikkeet kuten punnerrukset ovat jo semi-hankalia. (punnerruksia max. 20)

Hieman masentuneena menin jo etsimään sarmeja, mutta huomasinkin niiden olevan kiellettyjä aineita (tulli voipi viedä).

Mitä porukka on mieltä tän hetkisestä tilanteestani?

Diettoehdotuksia / treeniehdotuksia? :(
Ei mithän hättää jos käsilläseisonta on vain semihankallaa..

Itse olen tehnyt aikoinaan yhtä raskaana, ja tuo ei tosiaan ole ongelma. Omat kehonpainoreenit on yleensä koostanut siitä, että harjoitellaan ehkä 1/5 reenistä uusia juttuja ja progressioita, mutta muut reenit menee sitten painotetuilla dipeillä, leuoilla, souduilla, rengaspunnerruksilla eri variaatioineen. Käytän painoja jalkojen reenaamiseen ja yläkropan suhteen yhden käden pystypunnerrukseen, jonka olen kokenut itselleni tuossa suunnassa parhaaksi variaatioksi. Myös kiertäjäkalvosimia ja kaikenlaista muuta pientä tulee tehtyä painoilla, kun ne on helposti säädettävissä ja sopivilla eristyksillä pääsee heikoista kohdista eroon.

Kyllä niitä ns. temppuja hiljalleen oppii, mutta se ei koskaan itsellä ole ollut ykkösprioriteetti. Ei ole kiire mihinkään.

Suosikkiasiani kehonpainoreeneissä on kehonhuollon tärkeys ja uuden oppiminen anatomisessa ja fysiologisessa mielessä. Kannattaa ymmärtää mitä tekee. Tosiaan jos ei ymmärrä mitä tekee, ja menee soitellen sotaan, loukkaa aika helposti itsensä. Pitkän ja järjestelmällisen vahvistamisen tuloksena nykyään mm. ranteet ja käsi on nykyään vahvemmat kuin koskaan ja liikkuvuus ja kehon tuntemus sillä tasolla, että olisin pari vuotta sitten olisi uskonut.

Kivaa reeneissä on myös se, että kun saa läskiä lähtemään, niin voimatasot kasvaa suhteessa omaan kehoon. Motivoi erittäin hyvin. Onnea valinnastasi.

Kannattaa käydä katsoon Redditin bodyweight fitness osiolla tsekkaamassa niitten recommended routine aloittelijoille. Hyvä palsta, ja vastaavat hyvin kysyjille.

Vikat jutut kehonhuollusta, liikkuvuudest yms. allekirjotan 100%. Siit hyvä laji, et jos haluu ikinä tehä muuta, ku vähän leukoi/punnerruksii, ni PAKKO olla siedettävä liikkuvuus sun muut.
Tyyliin kuka tahansa voi penkkaa, mut ihan niinki perus juttu, ku kunnon syvyset dipit, ilman et paskoo itteään ei oo itsestäänselvyys monelle. Tai joku pistoolikyykky, mitä näkee ehkä kerran valovuodessa.
Eli ei tarvii ees mennä mihkään överi liikkeisiin asti, ku monet perus jututki vaatii panostusta, jos niit aikoo tehä tehokkaasti. Vaatii mielestäni atleettisuutta selkeesti enemmän, ku perus salitreeni. Perus salitreeniä yhtään vähättelemättä, koska pidän kummastaki ihan yhtä paljon. Apples & oranges.

Ja se panostus ei välttämättä tarkoita enemmän reeniä, vaan enemmän perehtymistä. Käytännössä omien reenien videoimista, tekniikan analysointia ja sitä että haluaa kunnolla ottaa asioista selvää. Siihen kyllä menee paljon aikaa, mutta siksi iso osa tätä harrastaa. Osittain sama kyllä siinä ns. perussalireenissä. Omaa tyhmyyttä ne vammat usein siinäkin saadaan.

Back
Ylös Bottom