SUPERCARB 1kg -40%

Kehon tukkoisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Papu84
  • Aloitettu Aloitettu
Mietin, onko mulla kohtalokavereita täällä. Työskentelen itse muiden kehoja hoitaen, mutta oma kroppa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän tukossa koko ajan. Hieronnassa käyn, tarpeen tullen. Tuntuu, ettei siitä ole kuin hetkittäinen hyöty, ja kun palaudun käsittelyssä, ollaan samassa tilanteessa. Putkirullailen muutaman kerran viikossa, venytyksiä tulee alku-ja loppulämppien yhteydessä päälihasryhmille treeneissä. Tällä hetkellä 3-4 kertaa viikossa käyn kuntosalilla, lihasta olen onnistunut rakentamaan, mutta kroppa tuntuu "ahtaalta" ja väsyneeltäkin. Kävely-/ juoksulenkkejä, intervalleja tai soutua tulee viikottain vaihtelevia määriä oman puhdin/ kalenterin puitteissa. Salitreenin yhteydessä yleensä 20-40 minuuttia kuitenkin.

Vettä pyrin juomaan 2-4 litraa päivässä, gluteeniviljoja ja maitotuotteita välttelen, muutoin puhdasta sapuskaa satunnaisin herkkuhetkin. Lisäravinteena otan viherjauhetta, OptiMSM:a, omegoita 3g/vrk, magnesiumsitraattia iltaisin 500mg, D3 vitskut, päivästä riippuen myös jodilisää, spirulinaa, seleeniä, sinkkiä ja c-vitskua.

Treeneissä saan yleensä kuitenkin hyvän tuntuman ja tavoitettua oikeat paikat. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että ehkä se tuntuma voisi vieläkin olla parempi, en koe että olen päässyt parhaimmilleni kun kroppa tuntuu niin kovin tukkoiselle.

Olisiko teillä vinkkejä, ideoita tilanteeseeni? onko muilla tällaista?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mulle tulee muutama asia mieleen: Syöthän varmasti tarpeeksi, myös hiilareita? Pidäthän välillä kevyempiä viikkoja ja riittävästi lepopäiviä? Nukutko hyvin?

Itse myös suosittelisin, että ottaisit ainakin yhden päivän viikossa palauttavalle liikunnalle ja kehonhuollolle, eli kävisit vaikka hyvin kevyellä kävelyllä maisemia ihastelemassa ja sitten venyttelisit ja putkirullaisit kehon läpi. Ehkä olet vain vetänyt niin rankkoja treenejä, että kroppa kaipaisi vähän palauttelua välillä? Mulla keho ainakin selvästi väsyy, jos vain paahdan menemään viikkotolkulla enkä anna sille riittävästi lepoa, kun se sitä kaipaisi.

Mä myös voin huonosti, jos rajoitan hiilareita. Sen sijaan keskitynkin vain hiilarien laatuun, eli otan ne esim. täysjyvästä sokerien sijaan.

Mulle tuli myös mieleen tuo että pidätkö säännöllisesti kevyitä viikkoja? Itselläni toimii hyvin 3 kovaa 1 kevyt ja se taitaa olla myös kovaa treenaville suosituksena. Teet aika paljon aerobista myös? Mitkä sun tavoitteet on? Pidätkö kuitenkin sen 1-2 totaalista lepopäivää viikossa? Toinen juttu.. miksi välttelet gluteenia ja maitotuotteita? Hiilareita tulee väkisinkin aika vähän jos ja kun gluteenia vältellään ellet kiinnitä siihen erityistä huomiota. Liikut niin paljon että tarvitset paljon hiilareita. Mitenkäs hyvät rasvat?

Tässä on Timo Haikaraisen hyvä 2-osainen artikkeli keventelyn merkityksestä:

Personal Trainer TH-Valmennus Jyväskylä: Lepää itsesi huippu-kuntoon! -Osa 1.

Itse olen huomannut, että kun vedetään oikeasti kovia puntteja niin sitä keventelyä suorastaan odottaa. Enkä ainakaan minä pysty enkä jaksa kovia aerobisia tekemään kun satunnaisesti kun haluan priorisoida salin ja lihaskasvun. Menis etenkin jalat aika tunkkaisiksi.

Kiitos vastauksista! Teillä oli hyviä pointteja, joita aloinkin miettimään tarkemmin. Kevyitä viikkoja olen pitänyt "tarpeen mukaan", mutta nyt rehellisesti asiaa tarkasteltuani, tuskin tarpeeksi. Voisi olla tosiaan hyvä kokeilla tuota 3+1 systeemiä, ihan järjestelmällisesti. Aerobinen on melko maltillisissa määrissä, käytännössä jäänyt viime aikoina tosiaan tuohon salitreenin yhteyteen 20-40min. Hyötyliikuntaa mulla tulee työmatkoista arkisin puolisen tuntia pyöräillen. Tavoitteena saada lihasta ja vähentää samalla kropan rasvaa, ykköspaino kuitenkin lihasmassassa, joten tällä hetkellä treeni peruspunttia, kaksijakoinen treeni, mutta kuitenkin kierrossa neljä erilaista treeniä, kaksi ylä- ja kaksi alakropalle.

Lepopäiviä tulee viikkoa kohti 1-2, usein ollut viikonloput rötväilyä ja ulkoilua ;)Välttelen gluteenia, tarkimmin vehnää, sen vuoksi että olen huomannut voivani paremmin niin. Maitotuotteissa sama. Hiilarinlähteinä riisi, bataatti, kasvikset ja marjat. Voisin kyllä kokeilla lisätä hieman hiilareita annoksiin. Rasvoja tulee voista, kookosöljystä ja oliiviöljystä, kalaöljy lisänä 3g/pvä.

Arvostan tosi paljon teidän mielipiteitä ja ne herätteli mut miettimään taas toimintaani uudelta kantilta. Eilen vietin 29-vuotispäivääni, joten ehkäpä voisin sen luvata nyt itselleni, että pitäisin Maun ehdottaman lihashuoltopäivän ihan erityisesti ;) eilen naprapaatti aukoi rintarankaa ja yläniskaa, joten nyt taas henkikin kulkee paremmin ;)

Otan vinkeistä vaarin ja tulen kertomaan sitten miten menee, kiitos teille!

Ja kiitos Tiuskis PT- Timpan juttulinkeistä, lueskelin ne ajatuksella uudelleen, vaikka olin ne jo lueskellut silloin kun ne oli julkaistu. Kyllähän mä sieltä tekstistä aika lailla itseni tunnistin, jopa tuli hieman tyhmäkin olo..:face: mutta omista virheistä oppii usein tehokkaimmin.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mäkin luin nuo Timon jutut uudestaan jälleen kerran ja huomasin että myös nuo säännölliset 2-3 viikon herkistelyt sen jälkeen kun on treenattu 3-4 kk kovaa on järkeviä. Oonkin miettinyt et nyt kun kohta tulee mulla tuo määrä täyteen et oliskohan syytä jotain tehdä kun alkaa tuntua jo tosi kuormittavalta tämä 3+1 tyylikin.

Mä ajattelin tässä nyt ensi viikolla toteuttaa niinkin reippaan kevennyksen kuin viikon tauon kokonaan. :)

Takana on nyt edellisen parin viikon tauon jäljiltä 11 vkoa treeniä putkeen, ja joista n. 8 viikkoa hyvin intensiivisesti. Dieettiä menossa viikko 5. Hyvin on mennyt tähän asti, mutta nyt varsinkin kun kelien kylmenemisen myötä on se semisti flunssainen olo (ei kuumetta, ei edes kunnon nuhaa, kunhan nyt kroppa reagoi tutulla tavalla muuttuneeseen ilmanalaan) niin veikkaisin että ajoitus totaalitauolle taas hyvä.

Tiuskis; mä myös mietin, olisiko paikallaan ihan reilu, ainakin tuo 2-3 vko herkistely/palauttelu. Miten ajattelit toteuttaa treenien kannalta, kun on kuitenkin melko pitkä jakso? Timppahan kirjoitti treenien puolituksesta ja 60% tehoista -eli oonkohan vielä aivan hakusessa, jos tekisin kaksi kertaa viikkoon treenit (yläkropan toisena, alakroppa toisena) ja tehot niin että 12-15 toiston sarjoissa jää vielä puhtia, lopetan sarjan kesken? Periaatteessahan kevyttehoinen liikunta palauttaa, joten kävely, hyvin kevyet hölköttelyt tai todella rento saliaerobinen ilmeisesti jees?

Tiuskis; mä myös mietin, olisiko paikallaan ihan reilu, ainakin tuo 2-3 vko herkistely/palauttelu. Miten ajattelit toteuttaa treenien kannalta, kun on kuitenkin melko pitkä jakso? Timppahan kirjoitti treenien puolituksesta ja 60% tehoista -eli oonkohan vielä aivan hakusessa, jos tekisin kaksi kertaa viikkoon treenit (yläkropan toisena, alakroppa toisena) ja tehot niin että 12-15 toiston sarjoissa jää vielä puhtia, lopetan sarjan kesken? Periaatteessahan kevyttehoinen liikunta palauttaa, joten kävely, hyvin kevyet hölköttelyt tai todella rento saliaerobinen ilmeisesti jees?
Mä teen todennäköisesti just noin (huom, oon siis tehnyt kirjaimellisesti 3 + 1 treeniä jo pitkään, sulla voi olla tarvetta vähän löysempäänkin). Paitsi että ekan vkon pitäisin varmaan ihan kokonaan taukoa. 1-2 seuraavaa vkoa sitten samalla ohjelmalla kun normaalistikin, mut vähentäisin kertoja eli itse pitäisin palautuspäiviä välissä enemmän kuin normaalisti ja tekisin vaan n. 60 % painoilla. Lisäksi jotain rentoja, kevyitä aerobisia mut ei mitään juoksua.

Tyyliin jos normaalisti menee näin:

Ma: Puntti
Ti: Puntti
Ke: Aerobinen
To: Puntti
Pe: Lepo
La: punttikierto alusta

Niin herkistely olis:

Ma: Kevyt puntti
Ti: Lepo
Ke: Kevyt aerobinen, kävely tms
To: Lepo
Pe: Kevyt puntti
La: Lepo
Su: Kevyt aerobinen, kävely

Kiitos Tiuskis sulle :) Tuntuu todella, että nyt fiksuinta on vaan malttaa kunnolla todella toteuttaa tää lepojakso ja jatkaa sitten treeniä taas fiksummin. Tiuskis ja muut, olisi kiva kuulla myös teidän kokemuksia keventelystä!

Kiitos Tiuskis sulle :) Tuntuu todella, että nyt fiksuinta on vaan malttaa kunnolla todella toteuttaa tää lepojakso ja jatkaa sitten treeniä taas fiksummin. Tiuskis ja muut, olisi kiva kuulla myös teidän kokemuksia keventelystä!
Kuulostaa hyvältä ja järkevältä! Eiku toteutukseen :)

Mulla on eessä vielä muutama kova sykli kera kevyiden vkojen ja sen jälkeen teen tuon herkistelyjakson. Jouluviikolla siis aloitan. Kerron sitten miten toimii.

Papu84, kuulostaa siltä, että olet oikeilla jäljillä! Sulla tuntuis olevan salitreenissä aika samanlainen jako kuin mulla, eli kroppa tulee vedettyä kaksi kertaa viikossa kunnolla läpi. Kunnolla tehtynä tommonen harjoittelu on ihan oikeasti aika kuormittavaa, ja itse ainakin olen todennut välttämättömäksi kevennellä välillä. Mulla tosin tulee myös muuta harjoittelua kropalle viikon aikana, mm. kovia aerobisia, mutta onhan sullakin tuossa muutakin kuin punttia. Sama tosin pätisi, vaikkei oliskaan.

Tässä tärkein mittari on ehdottomasti se, miltä tuntuu: jos keho on jatkuvasti tukkoisen ja väsyneen tuntuinen, kannattaa sitä kuunnella. Aika monet naiset varsinkin pelkää, että heti jos pitää vähän taukoa tai harjoittelee kevyemmin, jotenkin läskistyy tai kunto laskee. Tosiasiassa se ei todellakaan ole niin, niin kuin toi Tiuskiksen linkkikin osoittaa. :) Itse pidin viime viikon vähän kevyempänä. Sit iski flunssa, joten nyt sit on takana viikko täyslepoa. Tekis mieli jo palata salille, mutta kerrankin maltan rauhassa odottaa sitä, että tervehdyn eka kunnolla. Tää täyslepo on tainnut päälle tehdä aika hyvää, sillä treeni-intoa tuntuis nyt riittävän rutkasti enemmän kuin aiemmin tänä syksynä.

Itse tsekkaisin vielä kertaalleen muuten sen, että saatko varmasti riittävästi ruokaa ylipäätään. Monet naiset syö ihan naurettavan vähän. Entä hyvää rasvaa? Kookosöljy ja voihan eivät oikein niiden lähteitä ole. Itse syön päivittäin kylmäpuristettua luomurypsäriä ja aina muistaessani pellavansiemenöljyä. Näiden lisäksi menee mm. rasvaista kalaa, oliiviöljyä ja erilaisia siemeniä ja pähkinöitä.

Myös ne hiilarit vaikuttavat oikeasti paljon jaksamiseen. Nykyään on kovin trendikästä niitä vältellä, mutta kaikille semmonen touhu ei vain yksinkertaisesti sovi. Jo pelkästään aivojen toiminta vaatii hiilareita polttoaineekseen.

Kiitos teille tsempeistä :) kuusi viikkoa sitten tosiaan vaihdoin kolmijakoisesta treenistä ensin voimapainoitteiseen ohjelmaan (sama treeni 3*viikko) mutta tunsin ettei se ole mulle järkevä, niin vaihdoin kolme viikkoa sitten tähän nykyiseen, joka vaikuttaa todella mulle toimivalta, mutta pidempään jatkunut tukkoisuus tuntui heti jarruttelevan menoa. Nyt tää viikonloppu on mennyt rennosti, molempina päivinä hieman reilun tunnin kävelyt ulkosalla.

Olen huomannut, että jos juon viiniä/olutta, huomaan jo muutaman kulauksen jälkeen kihelmöintiä tai "puutumisen" tunnetta kireissä paikoissa, eritoten kaulan, hartioiden ja säärten alueella. Se on musta todella outoa!! Samoin, jos olen useamman päivän ilman salitreeniä, tuntuu kropassani jumialueet selkeemmin. Olen yrittänyt järkeillä, miten tää voi olla näin, koska selkeästi liittyy rentoutumiseen. Onkohan mun keho miten tukossa oikeasti....?! en tiedä, olenko tällaisilla tuntemuksilla ihan ainut laatuaan.. ;)

Kiitos Mau hyvistä pointeista, ehdottomasti ruokavalioasiat pääsevät tiukempaan syyniin. Nyt pidempään kahden kodin väliä reissanneena (olen paljon poikaystäväni luona, asuu samassa kaupungissa) huomaan, että etenkin kasvisten saanti on hakusessa. Kumpaankaan jääkaappiin ei vaan viitsi suuria määriä vihreetä hasmtrata, ettei tartte heittää pois. Siihen on tultava muutos, sillä tiedän, että siinä mulla todella on ainakin petraamista ja tiedän, miten positiivisesti reilumpi kasvisten syönti vaikuttaa oloon.

onko sulla molemmissa paikoissa pakastin käytössäsi? :) siellähän pakastevihannekset ei mee miksikään ja voi aina sulatella, parempi sekin kun ei kasviksia ollenkaan! :)

Kyllähän toki molemmissa paikoissa pakastin löytyy :) ja pakastevihanneksiakin ;) Täytyy vaan ylipäätään tsempata, viikonloppuisin tehdä useammin dippivihanneksia ja kotona ollessa reilumpia kasvisannoksia kerralla. Tulee niitä kasviksia syötyä jonkin verran päivän aikana, useampina päivinä on vaan herkästi jäänyt tosi vähiin. Itsestähän tää on täysin kii, ja tässä asioita ynnäillessäni tää oli yksi asia, minkä nyt tunnistin, missä ainakin voin petrata :)

Putkirullausta ja 2kk välein totaalinen saliton viikko.

Edit. Vittu tää meni mimmien puolelle. Modet vetäkää pois tää kommentti.

Tilanne kuulostaa tutulta. Mulla oli myös ennen taipumusta olla jatkuvasti tukossa ja jäykkä kuin aidanseiväs. Kun kropan koko oikea puoli alkoi kipuilla, puutuilla ja liikeradat salitreenissä kärsivät pahasti, aloin jo olla epätoivoinen. Venyttelin, mutta hyöty oli korkeintaan hetkellinen. Hierontakin toi helpotusta korkeintaan pariksi päiväksi. Sitten ystäväni suositteli erästä hyvää kiropraktikkoa. Menin vastaanotolle aika skeptisenä, mutta tulin pois kuin uutena ihmisenä. Oli niin kevyt olo ja helppo hengittää, etten edes muistanut, että sellainen olo voi olla. Kävin kiropraktikolla yhteensä neljä kertaa ja sain erittäin hyvät kotihoito- ja venytysohjeet. En ollut tajunnut, että lantioni on tosi jäykkä ja väärässä asennossa. Se veti koko kroppaa jumiin ja vinoon. Edelleen lantiolla on taipumusta mennä jäykäksi, mutta nyt osaan itse pitää sen kunnossa ja auki. Tunnollinen oikeaoppinen venyttely on vähitellen alkanut vaikuttaa positiivisesti kropan liikkuvuuteen. Lisäksi yritän kuunnella kehoani paremmin ja teen kovan treenin sijasta kevyempää harjoittelua tai venyttelyä, jos tuntuu, että paikat ovat jumissa. Mikä parasta, salitreeniin on tullut paljon parempi tuntuma ja tuloksia tulee nopeammin kuin ennen. :puntti:

Kroppa menee kyllä heti tukkoon, jos olen nukkunut huonosti tai syönyt liian vähän. Stressikin vaikuttaa, koska silloin varmaan tiedostamattani jännitän lihaksia. Lisäksi olen huomannut, että tarvitsen reippaasti hiilareita. Hierojalla käyn noin kerran kuukaudessa. Kiropraktikolle menen uudestaan, jos taas joskus menen totaalitukkoiseksi, mutta nyt kroppa on pysynyt aika kivasti auki.

Mäkin liityn tähän ketjuun, kohtalotovereiden seuraan.

Viime viikolla en omasta mielestä treenannut sen kovempaa kuin ennenkään, perjantaina salin jälkeen tuli olo että kuolema korjaa, ei jaksanut edes käsiä nostaa. Joka paikka ihan jumissa, puuduksissa ja tuntui että iho ei veny (sama kuin aloittajalla). Vaikka pitkään treenanneena on erilaisia kireyksiä, kipuja ja hapotuksia ollut enemmän kuin tarpeeksi, ei tällaista kokonaisvaltaista kauheutta ole ollut ikinä.

Viikonlopun pidin totaalilepoa, tankkasin energiaa ja eilen tein liikkuvuusharjoituksen + putkirullausta. Jännä fiilis kun ei eilen jaksanut edes kehonpainokyykkyä tehdä ilman tuskan hikeä..onneksi on kevyt viikko ja palauttavia treenejä edessä, jospa tästä vielä joskus salille pääsis. Mun uudet Versa grippsit odottaa koeajoa :) Toi putkirullaus auttoi ihan hirveesti siihen ihon kireyteen, sain jopa otettua pinsettiotteen reiden ihosta ensimmäistä kertaa vuosiin :)

Julietta: mahtavaa että oot löytänyt avun!! Pitkään itsekin kävin kiropraktikolla säännöllisesti (vuosisitoumuksella, mittään järkiä) mutta siitä ei pidempiaikaista apua ollut. Osteopaatti sai mut huonompaan kuntoon, akupunktio ja naprapaatti suurimmat avut mulle, muttei raaski niin usein käydä. Toisaalta, nyt tuntuu että on ihan fiksua vaan jatkossa mennä heti kun tuntuu tarpeelliselta.. sen verran ollut kiva olo viime viikon käynnin jälkeen. Ja sepä se, aina pitäis saada hyvät kotihoito- ohjeet; millä saa hoitotuloksia ylläpidettyä mahdollisimman hyvin?! Itse huomaan, että ammattini vuoksi (?) joudun välillä ammattilaisilta oikein tenttaamaan kotiohjeita, tuntuvat ajattelevan että kyllähän mä tiedän... omaa kroppaa on mahdotonta kuitenkaan niin hyvin nähdä ulkopuolisin silmin, ettei toisten vinkit olisi tarpeellisia. Hieno meininki sulla! :)

Agatha: Hurjia tuntemuksia sulla. Eilen kävin itse vetämässä nyt ekan kevyen treenin, ja tuntui vähän siltä että miten ihmeessä olen jaksanutkaan tehdä samoja liikkeitä reilummilla painoilla... nyt kun kropalle on tarjonnut huoltoa, lepoa, ravintoa reilummin ja ulkoilua, tuntuu rauta tosi raskaalta ja piti keventää reilusti treeniä. Nyt olen sentään intoutunut aivan erilailla venyttelemään ja putkirullani (sileä & rumble) ovat päässeet ahkeraan käyttöön! :dance:

Tuntuu itseasiassa yllättävän hyvälle keventää. Aiemmin on tuntunut vaikealta malttaa, mutta luulen, että nyt vaan on PAKKO, niin sen pystyy paremmin "hyväksyä". Hah kuulostan ihan hirveeltä liikuntaaddiktilta ;) Jotenkin vaan on tuntunut turhalta mennä salille, ellei siellä treenaa kunnolla. Mutta nyt on hyvä viimein opetella uusia juttuja ja tähdätä parempaan kehitykseen.

Sama juttu mulla, kevyet treenit on ollut vaikeimpia. Monesti vaan "lipsahtaa" suurempien painojen puolelle. Oon nyt lähiaikoina ihan keskittynyt vaan siihen, ettei kevyellä viikolla tee kovaa yhtään mitään. Omasta päästähän se on kiinni ja pitäisi osata ajatella sitä isompaa kokonaisuutta, mulla on selkeesti asennevamma ollut tässä suhteessa.

Eilen oli tosi mahtava fiilis hölkkäillä 5 km, tuntui kuinka jumit katoaa ja mieliala paranee. Tosin sainkin lenkkiin menemään 32 minuuttia et vauhti ei tosiaan päätä huimannut :)

Suositut

Back
Ylös Bottom