Kehoilu mediassa.

Seurailinpas tuossa viikonloppuna kahdelta eri satelliittikanavalta useamman dokumentin Kehoilusta ja fitnessistä. Dokumenttien pääasiallinen sävy oli ihmettelevä.

"miksi kukaan haluaa kiduttaa itseään dieetillä/hormoneilla/treenillä/kaikilla edellämainituilla?"

3 Dokkaria, eikä yksi ainoa onnistunut tai edes pyrkinyt antamaan minkäänlaista positiivista näkökulmaa näihin urheilulajeihin. Sen sijaan että olisi ihasteltu kilpailijoiden kurinalaisuutta, pitkäjännitteisyyttä tai motivaatiota yritettiin kaikki lajin harrastajat ristiinnaulita sekopäinä, joiden kauneusihanne on sairaalla tavalla vääristynyt.

Erästä Fitnesskilpailijaa haastateltiin kysyen häneltä, miksi hän tekee tätä. Kun vastaus oli "haluan näyttää naisellisemmalta", niin heti tuli joku hevonpaskatohtori kertomaan psykologian termein, mikä tässä naisessa on naksahtanut korvien välissä.

Ja voi elämä kuinka sillä jaksettiin mässäillä että naiskilpailijoilla ei ole kisojen aikaan kuukautisia.

Kun aloin ajattelemaan asiaa, niin en muista kertaakaan nähneeni valtamediassa mitään fitnessurheilua/kehonrakennusta positiivisesti käsittelevää.

Mikä siis synnyttää tämän suuntauksen? Kollektiivinen kateus? Maailmassa, jossa valtaväestö kuolaa nälkäkuoleman partaalla olevien kukkakeppien perään ei saa näyttää siltä, että on tehty muutakin kuin katsottu telkkaria ja käyty baarissa.

Että sapettaa.:curs:

Ps. älkää kysykö dokkarien nimiä, ei voi yksinkertaisesti muistaa minkänimisiä ohjelmia kaikilta 250:ltä kanavalta on tullut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hagakure sanoi:
Mikä siis synnyttää tämän suuntauksen? Kollektiivinen kateus? Maailmassa, jossa valtaväestö kuolaa nälkäkuoleman partaalla olevien kukkakeppien perään ei saa näyttää siltä, että on tehty muutakin kuin katsottu telkkaria ja käyty baarissa.
Hyvä kysymys. Samaa ei kuitenkaan tapahdu muiden urheilulajien kohdalla vaikka täsmälleen samoja asioita ja ominaisuuksia vaaditaan monissa muissakin lajeissa. Mutta hiihto ja yleisurheilu menevät vaan ihmisille jostain syystä paremmin jakeluun (näitä lajeja taas yhtään väheksymättä).

Hyvä pointtihan tuo on. Useimmiten tuo asenne on juuri se, että näytetään treenaavia ja kisoihin valmistautuvia ihmisiä ja sitten puhutaan paskaa päälle. Itelle tulee ihan yllättävän hyvä minidokkari (muistaakseni) Hinkkasesta, joka tuli Ylelta joskus vuosi sitten. Siinä näytettiin reenejä, perhe-elämää ja kisoja. Turha paskanjauhaminen jäi vähemmälle vaan siinä korostettiin juuri niitä saavutuksia ja kovaa työtä.
Toisaalta ns. maallikoiden on vaikea ymmärtää kehonrakennusta/fitnessiä. Jouluna kun kävin porukoilla niin tuli katottua yhdessä Fitness Expon pätkiä, mitä tuli Urheilukanavalta ja sitten tuli myös joku bodydokkari Neloselta. Eka kysymys mikä sieltä tuli "Haluatko säkin näyttää tollaselta?" "Pitääkö käyttää hormoneja?" "Tuohan näyttää ihan sairaalta!" ja muuta yhtä järkevää. Ihminen, joka ei ole koskaan käynyt salilla, ei pysty käsittämään näitä asioita, turha edes yrittää vakuutella mitään. Eikä dokkarit, jotka on tehty asenteella "bodarit on tyhmiä peilin edessä pyöriviä apinoita" hirveästi auta asiaa. Ilmeisesti se on sitten hyväksyttävämpää syödä makkaraa, maata sohvalla ja näyttää valaalta kuin sitten reenata ja ihailla sit saavutuksia peilistä:jahas:

Monesti tällaiset "tissiposki"-tyypit ovat sitäkin mieltä, että kuka tahansa voi alkaa kehonrakentajaksi, kun syövät tarpeeksi hormonia ja menevät pullistelemaan.

Suoraansanottuna vituttaa, että uskotaan olevan niin helppoa vaikka esimerkiksi lähiomaiset vierestä katsovat kuinka itse syön kuin hevonen ja treenaan jatkuvasti, enkä silti kasva silmissä.

Jos se olisi niin suora analogia, että hormonia kankkuun --> huomenna heräät Colemanina, niin pro-kehonrakentajia olisi helen paljon enemmän.

Ja jotenkin se menee sillätavallakin, että kun suomen joukkue hiihdossa kärähtää, niin saavat sympatiaa, että "no pakkohan niitten on käyttää, että voivat puolustaa hiihtotitteliä" mutta auta armias kun kehoilija lyö dopingia elimistöönsä, niin giljotiinia jo kärrätään aukiolle. Pidetään itsestäänselvyytenä, että ainoa kehonrakennuksen osa-alue on hormonien käyttö, eikä kiinnitetä huomiota esim. Saku Koivun hieman nopeaan syövästätoipumiseen ja jäille palaamiseen.

Koko aihe keittää mulla yli. Yhdelle ainoalle ihmiselle oon saanu selitettyä, mikä tässä hommassa viehättää. Hän on alkanut käydä salilla kanssani ja pitää Linda Fodoria hyväkroppaisena. Enkä kyllä pistä pahakseni, että tyttöystäväni on sille tielle lähtenyt.

En kyllä ymmärrä kehonrakennusta itsekään. En ymmärrä mitään huippu-urheilua pätkääkään. Hirveä vääntö ja hikipisarien puristus jostain sekunnin sadasosista tai senttimetreistä joilla ei ole minkään maailman merkitystä mihinkään. Se miksi kukaan ei tee tollasia dokkareita Norjan hiihtomaajoukkueesta tai USA:n pikajuoksijoista vaan ihmetyttää hieman.

Ehkä ihmiset tosiaan ovat kateellisia kun lajissa koko homman idea on ulkoinen näyttävyys? Sitähän ei saa tavoitella? Kovaa juokseminen, pitkälle heittäminen ja maximisuorittaminen on ihan ok, vaikka terveys menisi ja motivaatio olisi miten henkisesti epäterve. Ulkonäön kohentaminen kilpailumielessä ei. Se on pinnallista ja pahasta. Pahin kaikista.

Kaminari sanoi:
En kyllä ymmärrä kehonrakennusta itsekään. En ymmärrä mitään huippu-urheilua pätkääkään. Hirveä vääntö ja hikipisarien puristus jostain sekunnin sadasosista tai senttimetreistä joilla ei ole minkään maailman merkitystä mihinkään. Se miksi kukaan ei tee tollasia dokkareita Norjan hiihtomaajoukkueesta tai USA:n pikajuoksijoista vaan ihmetyttää hieman.

Ehkä ihmiset tosiaan ovat kateellisia kun lajissa koko homman idea on ulkoinen näyttävyys? Sitähän ei saa tavoitella? Kovaa juokseminen, pitkälle heittäminen ja maximisuorittaminen on ihan ok, vaikka terveys menisi ja motivaatio olisi miten henkisesti epäterve. Ulkonäön kohentaminen kilpailumielessä ei. Se on pinnallista ja pahasta. Pahin kaikista.
Huippu-urheilijoille urheilu on heidän ammattinsa. Ja luulen tosiaan että ihmiset ovat vain kateellisia (ainakin fitness-kilpailijoille).

radial sanoi:
Huippu-urheilijoille urheilu on heidän ammattinsa.

Tuskin se motivaatio on pelkkä raha. Jos on, eihän siinä toki mitään.

edit: Ainiin ja eihän kukaan tuosta vaan rupea huippu-urheilijaksi, eli ei se silti selitä sitä mistä homma on lähtöisin.

Koko fitness - bodailu touhua pidetään nimenomaan yleensä itserakkaana puuhana, juuri sen vuoksi, että ns maallikot kuvittelevat sen kaiken kulminoituvan sinne lavalle. En tiedä onko joidenkin kohdalla näin, mutta itse pidän harrastustani enemmänkin elämäntapana, en välttämättä kokonaan "urheiluna" tai suorituksena minkä tavoitteena on lava.
Ideana ei ole pelkästään ulkoinen näyttävyys tai ulkonäön kohentaminen kilpailumielessä. Kaikki salilla kolistelevat tietävät sen olevan rankkaa touhua treeneineen, aerobisine vemputuksineen ja ruokavalioineen. Rankkaa se on muissakin lajeissa, idea on sama, mutta itse pääsuoritusta arvostetaan enemmän kuin sitä kehonrakennus/fitness lavaa.

Monesti tuttavat huomauttelevat kehityksestäni negatiiviseen sävyyn, tyyliin "oletpas lihonut" tai heittävät kehiin hormoniepäilyt. Pahinta komenttia saa hieman pyyleviltä tai muuten elämäntavoiltaan "ei niin terveellisiltä" ihmisiltä. Onko se sitten sitä kateutta jos ei itse pysty muuttamaan elämäntapojaan?

jaa-a...

mxm sanoi:
...
Toisaalta ns. maallikoiden on vaikea ymmärtää kehonrakennusta/fitnessiä. Jouluna kun kävin porukoilla niin tuli katottua yhdessä Fitness Expon pätkiä, mitä tuli Urheilukanavalta ja sitten tuli myös joku bodydokkari Neloselta. Eka kysymys mikä sieltä tuli "Haluatko säkin näyttää tollaselta?" "Pitääkö käyttää hormoneja?" "Tuohan näyttää ihan sairaalta!" ja muuta yhtä järkevää.

Ach, niin tuttua niin tuttua. Mä saan näiltä "tavallisilta-tassukoilta"-yleensä viä pulskemmilta ihmisiltä jatkuvalla syötöllä kuulla että "haluatko sä näyttää tolta?!??!?? Hyi staana! :urjo:".

Taannoin kun ihana Maija Lehtosemme sijoittui loistavasti Olympiassa kolmanneksi hehkutin sitä kaverilleni ja olin oikeesti tosi ylpeä ja iloinen että suomalainen pärjää. Näytin tietty muutama foton netistä. Kaveri nyrpisti nenää ja oli heti että "hyi helvetti. Toi on ihan kaameen näkönen" "Toi on mies" "Haluatko sä näyttää samalta?!?" "Toi ei varmasti tee muuta kun vetää nappia vaan kaiket päivät". :wall:.. AAAAAAAAAARG!

Ensinnäkään ei vaan voi ymmärtää että jos jotain ihailee, niin ei se nyt jumalauta heti tarkota itte välttämättä haluis samanlaiseks, tai ees tavoittelis moista kuntoa. Mä rispektaan henkilökohtaisesti esim. just Maijaa tosi korkealle. Se on aivan älyttömän hienoa mitä se on saanut aikaseks! Kaiken lisäks ihanan ystävällinen ihminen, täysin jalat maassa. Mutta emmä nyt voi sanoa että sellainen kunto olisi oma tavoite... ´

Monien mielestä tuntu olevan että jos käyt salilla TOSISSAS ja todellakin haluat mahd. isot lihakset niin heti sun pitäis ruveta roinaamaan ja olemaan hirvee iso möykky. :curs:. Auta armias viä jos oot nainen... Hohhoijaa...

Liian usein mäki, minä pieni sintti, kuulla sitä että "etkai sä vedä mitään?" tai "ethän sä vaan koskaan koske mihinkään tommoseen"... :zzzz: . Ihan kun se että haluaa lihaksia ja tekee niiden eteen tosissaan duunia salilla tarkottais heti että haluaa niin isoks että tulee toi kysymykseen...

mxm sanoi:
Ihminen, joka ei ole koskaan käynyt salilla, ei pysty käsittämään näitä asioita, turha edes yrittää vakuutella mitään. Eikä dokkarit, jotka on tehty asenteella "bodarit on tyhmiä peilin edessä pyöriviä apinoita" hirveästi auta asiaa. Ilmeisesti se on sitten hyväksyttävämpää syödä makkaraa, maata sohvalla ja näyttää valaalta kuin sitten reenata ja ihailla sit saavutuksia peilistä:jahas:

Näinpä juuri.

Hagakure sanoi:
Seurailinpas tuossa viikonloppuna kahdelta eri satelliittikanavalta useamman dokumentin Kehoilusta ja fitnessistä. Dokumenttien pääasiallinen sävy oli ihmettelevä.

"miksi kukaan haluaa kiduttaa itseään dieetillä/hormoneilla/treenillä/kaikilla edellämainituilla?"

Onko yllättävää, että dokumettien pääasiallinen sävy hormonien käytön tai kaikkien edellämainittujen suhteen on ihmettelevä?
:jahas:

Luulen et melkeen kaikki ihmiset haluais olla hyvässä kunnossa, sopivan lihaksikas yms. Mutta ku suurin osa on nii saatanan laiskoja et ei ne jaksa tehä sen eteen mitään, sit niitä vituttaa sellanen joka on reenannu ja näyttää hyvältä. Ne on kateellisia ja sit alkaa nää hormonipuheet, kyllä mäkin tollaselta näytän jos otan sitä ja tätä... :curs:

Petu80 sanoi:
Luulen et melkeen kaikki ihmiset haluais olla hyvässä kunnossa, sopivan lihaksikas yms. Mutta ku suurin osa on nii saatanan laiskoja et ei ne jaksa tehä sen eteen mitään, sit niitä vituttaa sellanen joka on reenannu ja näyttää hyvältä. Ne on kateellisia ja sit alkaa nää hormonipuheet, kyllä mäkin tollaselta näytän jos otan sitä ja tätä... :curs:

Mä olen just samaa mieltä. On muuten ärsyttävää että vähätellään toisten saavutuksia tyyliin "kyllä mäkin näyttäisin hyvältä jos vetäisin proteiineja tai niitä muita hormoneita!!1" :jahas:

Minä en yhtään ihmettele miksi kehonrakennuksen arvostus mediassa on sellainen kuin se on. Kilpakehonrakennus ei ole järkevimmästä päästä lajeissa. Edes SM-tasolle on jokseenkin turha lähteä kisaamaan ellei ole voisilmä mukana. Tavallisen tallaajan silmissä laji, jossa "lihaskimput" tekee kummallisia jännittämisiä lavalla, ja jossa dopingia tiedetään käytettävän ja dopingin käyttö hiljaisesti hyväksyttävän, on aika outo ja kyseenalainen. Kilpailusuorituksessa ei ole juuri mitään liikunnallista.

Kun ihmiset kauhistelee lavalla olevia bodaajia, niin se taitaa loppujen lopuksi olla jokseenkin aiheellista. Vai onko se jonkun mielestä jotenkin hyväksi kropalle tai muuten terveellistä? Kehot on vedetty äärimmilleen, lihaksikkuus on tavallisen ihmisen silmään uskomatonta, rasvat dietataan pois ja sitten vielä pudotetaan nesteetkin. Saadaan ruskean värin peitossa oleva säikeinen bodari. Naisten kehonrakennus on vielä hullumpaa kuin miesten, johtuen muutoksista mitä naisen kroppaan saattaa tulla käytettäessä dopingia. Ammattilaiskehoilijat on jo sitten jo ihan oma lukunsa. "Kehonrakennus" on hyvä harrastus, mutta urheilulajina kehonrakennus on minun mielestäni aika kuraa. Fitness on jokseenkin hyväksytympi laji, johtuen niistä "urheilullisemmista" osioista kilpailuissa.

Olisi tietysti ihan hyvä jonkun asiaan perehtyneen tehdä kunnon dokumentti kehonrakentajan elämästä ja harjoittelusta, sekä lajin vaatimasta päättäväisyydestä juurikin kisoihin päin mentäessä. Mutta näillä mennään.

treenaaminen ym ei ole rankkaa, tavalliselle pulliaiselle se on, koska hän ei pidä siitä.
jos esim pikajuoksussa käyttää kiellettyjä aineita niin voiko motivaatio olla mitään muuta kuin raha?? tai muuten on hyvä kusettamaan itseään.

kyllä mä ihmettelen bodausta --> varsinkin sellaista jossa vedetään hormoneja. mun mielestä se ei ole urheilua, koska se tuskin on enää terveyttä edistävää. sama pätee kaikkiin lajeihin ja "urheilijoihin" jotka käyttää.
ymmärrän jollain tavalla käyttäjiä jos haluavat olla lihaksikkaita ja näyttäviä, mutta urheiluun en sitä yhdistä.

Ihmisellä on sisäänrakennettu estetiikan taju. On tietynlainen käsitys siitä, mikä on kaunista, urheilullista ja ihailtavaa. Yleinen vaatimus urheilullisuudelle on tietynlainen funktionaalisuus keholle. Lihasten on oltava olemassa vain jonkun tarkoituksen sivutuotteena; heitetään keihästä, ponnistetaan pituutta/korkeutta, juostaan nopeasti jne.. Usein kuulee taviksen ihailevan tällaisen "puhtaan" urheilijan lihaksikasta vartaloa, koska se on hänen mittapuidensa mukaan esteettinen(ei liian lihaksikas) ja mikä tärkeintä, lihaksia ei ole rakennettu itse tarkoituksena vaan vartalo on kehittynyt ikäänkuin vahingossa erinäisten toiminnallista voimaa kehittävien harjotteiden seurauksena.

On siis hyväksyttävää loikkia jänisloikkia 4h tuntia ja syödä muutama ruisleipä ja lasi maitoa(eli ravintotietämys on hyvää tavistasoa) ja jos sattuu saamaan siitä lihaksia niin niitä ihastellaan kyllä salaa peilin edessä(wild guess :rolleyes: ) ja lähituttavat antavat myös ehkäpä kehuvia kommentteja herkemmin.

Eli siis lihaksikkuutta kyllä ihaillaan, mutta sen pitää olla rajoitettua ja valjastettua. Sen pitää olla tarkoitusperäistä, salattua ja puolivahingossa saavutettua. Missä vaiheessa kauneuskäsitys muuntuu niin paljon, ettei voida kuin kauhistella lihaksikkuutta.

Ymmärrän kyllä, että tottumattoman silmään pro-tason keho on liikaa, tällainen keho on kuin toiselta planeetalta. Sisäänrakennettu estetiikan taju ei "hyväksy" niitä friikkimäisiä mittasuhteita ja rasvattomien säikeisten lihasten kovaa lookkia. Tästä ei IMO voi moittia ketään. Monet miehet ovat varmasti huomanneet kuinka tyttöystävät ovat ajan saatossa alkaneet pitämään yhä lihaksikkaampaa lookkia kauniina. Estetiikan taju kasvaa ja kehittyy, kun sille annetaan mahdollisuus.

Salikulttuuri pääosin ei kuitenkaan tavoittele pro-tason lookkia. Sanomattakin on selvää, että pääosa salilla kävijöistä tulee pysymään varsin esteettisinä(lue laihalihaksisina) ja toiminnallisen vartalon omaavana. Harrastajat näkevät vartalonsa ehkäpä vain yhtenä asiana elämässä missä voi tavoitella parempaa "minäänsä". Ei fyysinen kehitys poissulje henkistä kehitystä. Miksi siis aktiivinen saliharrastaja on niin monien mielikuvissa tyhmempi kuin sohvaperuna? Nykyään kun salilla katselee ympärilleen näkee fiksuja nuoria ja vähän vanhempia ihmisiä jotka treenaavat omien tavoitteidensa mukaan. Jos olisi vain mediaa seurannut ja astuisi salille voisi tulla pieni ihmetys päälle; missä on ne apinat, jotka örisee ja pullistelee?

Media on onnistunut luomaan varsin negatiivisen kuvan kehoilusta. Jäävuoren huippuna on lajissa kilpailevat kehonrakentajat. Itse pidän heidän fysiikkaansa tavoiteltavana terveyden säilyttäen. 99% taviksista ei pidä. Tälle asialle ei nyt vain mahda mitään. Eri asia on leimata koko salikulttuuri ja salilla kävijät kummallisiksi narsisteiksi yms. Kaikilla meistä on kuitenkin lihasten ihailu jo valmiina äidinmaidossa, missä vaiheessa syvimpien kauneusihanteiden tavoittelu muuttuu valtaenemmistön silmissä rumaksi asiaksi? Onko oma fyysinen minä hukattu niin perinpohjaisesti, että on helpompi mustamaalata sellaiset ihmiset, jotka sitä tavoittelee kuin itse katsoa sitä läskimahaa peilistä.

Hagakure sanoi:
Pidetään itsestäänselvyytenä, että ainoa kehonrakennuksen osa-alue on hormonien käyttö, eikä kiinnitetä huomiota esim. Saku Koivun hieman nopeaan syövästätoipumiseen ja jäille palaamiseen.

Keskustelimme tuossa isäni(lääkäri) kanssa muutama viikko sitten hormonien ja muiden doping aineiden käytöstä ylesesti urheilun huipputasolla ja puhe meni juuri tuohon Saku Koivun syöpään ja isäni sanoi, että taisi olla hormoneilla oma osansa tuossakin syövässä kun kaveri sai massaa 10+ kg ekan NHL kautensa aikana.

Ja nyt sitten kenenkään ei tarvii alkaa itkee että vittu ne mitää syöpää aiheuta, kyllä aiheuttaa jos olet altis saamaan syövän, sama kun esim. tupakan poltosta keuhkosyövän.

Mutta takaisin aiheeseen, laji kuin laji niin jotain lääkeainetta siellä otetaan... ainakin huipulla. Joissain lajeissa se tulee vain selvemmin esille ulkoisesti. Antidoping toiminta tulee aina askeleen jälessä mitä uusiin aineisiin tulee, ja 100m finaalissakin juoksee 8 parhaiten doupattua jätkää.

pekuu sanoi:
Antidoping toiminta tulee aina askeleen jälessä mitä uusiin aineisiin tulee, ja 100m finaalissakin juoksee 8 parhaiten doupattua jätkää.

No ei se nyt ihan noin mustavalkosta ole.

osku sanoi:
No ei se nyt ihan noin mustavalkosta ole.

Myönnetään... Mutta halusin kärjistämällä ajaa takaa sitä, että ei ne muut lajit sen puhtosempia ole kuin kehonrakennus. Ei sinne huipulle pelkällä dopingilla mennä, lahjoja kyseisessä lajissa vaaditaan tottakai, ei doping aineet ihmeisiin pysty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom