kebabin kalorit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nionku|
  • Aloitettu Aloitettu
RRKalle sanoi:
Ihan oikein Neutriksella, joissain suomi-paikoissa tosiaan on laadukkaampaa lihaa. Harvassa vaan on Suomi-kebabit.

Mikä tekee suomalaisen pitämän kebab-paikan lihasta laadukkaampaa kuin ulkomaalaisen pitämän?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
RRKalle sanoi:
Olen muuten lukenut että kababia on ihan alunperinkin tehty mm.kanasata ym. eli se lampaanliha on jostain vain elämään jäänyt uskomus. Ilmeisesti jossain päin pelkkää lampaanlihaa käytetty ja jossain päin muutakin.
Lampaanlihaa turkissa syödään eniten kebabina. Kebab on grillattu, pariloitu tai paahdettu, paistettu liha, jota valmistetaan erittäin monin eri tavoin. Kebabien 'esi-isä' varraspaisti, kibab, on persialaista alkuperää. Lampaanlihan lisäksi kebab voi olla kanaa, mutta muslimimaissa ei koskaan sianlihaa. Suomessa kebabliha lähes poikkeuksetta valmistetaan naudasta.
Lähde

Aito kebab valmistetaan lampaanlihasta. Lähde City-lehti

Enpä ollut ikinä kuullut mistään kanakebabista, mutta on sitä näköjään siitäkin valmistettu. Mutta ei se alunparerin kanaa ole ollut.

Katabolic sanoi:
Mikä tekee suomalaisen pitämän kebab-paikan lihasta laadukkaampaa kuin ulkomaalaisen pitämän?
Ei yhtään mikään. Se on tekijästä eikä ihonväristä kiinni.

Katabolic sanoi:

Suomalaisten pitämässä kebab-paikassa kebut maksaa 6-8€ ja paikassa on useinmiten 2 henkeä töissä. Turkkilaisten kebab-paikassa kebut maksaa 4-5€ ja henkilökuntaa siellä on 4-10 henkeä. Jokainen, jolta onnistuu päässälasku tietää, että myymällä 4-5€:n kebabbia tai pizzaa ei liiketoimintaa pyöritetä laillisesti. Ja siinä tapauksessa on aika lyhyt harppaus oikaista muissakin asioissa, kuten elintarvikkeiden hygieniassa ja viimeisissä käyttöpäivissä...

Osaatteeko sitten sanoa jotain sellaisia kebab-paikkoja, joissa olisi laadukkaampaa lihaa? Minä olen aina kuvitellut, että omistajan etnisestä syntyperästä riippumatta lähes kaikki kebab-ravintolat käyttävät niitä tukusta saatavia valmiita kebab-könttejä, ja vain ihan muutama valmistaa lihansa itse. Olen myös kuvitellut, että nuo itse lihansa valmistavat olisivat lähinnä niitä keskimääräistä suomalaista karvaisempia kavereita.

Eli missä ravintolassa pitäisi olla parempaa ja laadukkaampaa lihaa, onko Tampereella jotain paikkaa?

Fabio sanoi:
Suomalaisten pitämässä kebab-paikassa kebut maksaa 6-8€ ja paikassa on useinmiten 2 henkeä töissä. Turkkilaisten kebab-paikassa kebut maksaa 4-5€ ja henkilökuntaa siellä on 4-10 henkeä. Jokainen, jolta onnistuu päässälasku tietää, että myymällä 4-5€:n kebabbia tai pizzaa ei liiketoimintaa pyöritetä laillisesti. Ja siinä tapauksessa on aika lyhyt harppaus oikaista muissakin asioissa, kuten elintarvikkeiden hygieniassa ja viimeisissä käyttöpäivissä...

Öh, ainakin täälläpäin kebabit ja pizzat maksavat paikassa kuin paikassa 5-8e, ja tuo 5e annoskin on joko tarjousannos tai kaikkein halvin yhden täytteen pizza tai pitakebab. Ja millä perusteella suomalaiset pyörittävät laillisemmin kuin turkkilaiset noita kebab-pizzerioita? Eiköhän kusettamisen osaa tarvittaessa/haluttaessa kummatkin samalla tavalla.

Fabio sanoi:

Fabio, nuossa turkki-paikoissa ei aina makseta palkkaa niille muille työnekijöille, vaan esim. kun kaveri on ollut vuoden töissä, annetaan sille puolet kepappilasta, tai koko kepappila ja lähdetään ite muihin maisemiin.

MC Aropupu sanoi:
Osaatteeko sitten sanoa jotain sellaisia kebab-paikkoja, joissa olisi laadukkaampaa lihaa? Minä olen aina kuvitellut, että omistajan etnisestä syntyperästä riippumatta lähes kaikki kebab-ravintolat käyttävät niitä tukusta saatavia valmiita kebab-könttejä, ja vain ihan muutama valmistaa lihansa itse. Olen myös kuvitellut, että nuo itse lihansa valmistavat olisivat lähinnä niitä keskimääräistä suomalaista karvaisempia kavereita.

Eli missä ravintolassa pitäisi olla parempaa ja laadukkaampaa lihaa, onko Tampereella jotain paikkaa?

Tampereelta en tiedä, Turussa Kunkkukebab ostaa Paimion Palalihalta erikseen tehtyä kebulihaa. Tämä on laadukkaampaa ja lihaisampaa, ja heillä on uhkasakon nojalla tehty sopimus lihan reseptin tai itse lihan luovuttamisesta muille. Eli ainoastaan he saavat tätä parempaa lihaa. Peruskebu mitä he myyvät kaikkiin muihin kebumestoihin valmistetaan kuten edellä kerroin.

Jotkut kebumestat ostavat lihansa tukun könteistä, ja monet paikallisilta lihanleikkaamoilta. Lihanleikkaamoista jotkut ostavat tällaista parempaa, mutta nämä ovat uskoakseni aina juurikin suomalaisten kebumestojen erikoisuus. Suomalaisten pitämiä kebumestoja ei montaa ole, ja varmasti useimmissa näissäkin on perus(kanannahka, leikkausjäte ja jauheliha) mössöä.

Kaikki tomerat suvaitsevaisuusfasistit jotka koittavat tästäkin tehdä rotutrediä voivat tunkea Hitler-kortin takaisin takataskuun odottamaan parempaa aikaa leimata joku rasistiksi.

RRKalle sanoi:
Tampereelta en tiedä, Turussa Kunkkukebab ostaa Paimion Palalihalta erikseen tehtyä kebulihaa. Tämä on laadukkaampaa ja lihaisampaa, ja heillä on uhkasakon nojalla tehty sopimus lihan reseptin tai itse lihan luovuttamisesta muille. Eli ainoastaan he saavat tätä parempaa lihaa. Peruskebu mitä he myyvät kaikkiin muihin kebumestoihin valmistetaan kuten edellä kerroin.

No mä olenkin ihmetellyt miten se kuningaskepubin liha ei ole yhtään niin niljakasta ja limaista mitä normaalisti. Se jopa tuntuu ihan oikealta lihalta ! Pidän kovasti, ainoa paikka jossa turussa käyn. Salaatti on tuoretta, monipuolista ja ranskalaiset kerrassaan herkullisia.

Ja jos se hinta onkin sitten korkeampi niin kyllä mä laadusta maksan. Jotain 8 euroa saa suurimman kebun ranskiksilla mitä olen nähnyt ja lihaakin on todella riittävästi :D

Eikä ole sitten yhtään ahmedia duunissa :whip:

Katabolic sanoi:
Öh, ainakin täälläpäin kebabit ja pizzat maksavat paikassa kuin paikassa 5-8e, ja tuo 5e annoskin on joko tarjousannos tai kaikkein halvin yhden täytteen pizza tai pitakebab. Ja millä perusteella suomalaiset pyörittävät laillisemmin kuin turkkilaiset noita kebab-pizzerioita? Eiköhän kusettamisen osaa tarvittaessa/haluttaessa kummatkin samalla tavalla.

Kyllä suomalainenkin kusettaa osaa, sitä en ole ikinä epäillytkään. Lehdissä olin n. 6kk-12kk sitten juttua, jossa suomen ravintolayhditys tai mikä lieneekin arvosteli näitä 5€:n kebab kiskoja. Taloudellisesti niistä ei saa kannattavaa millään, ellei rahanpesua lasketa mukaan.

Tuon 4-5€ hinnan saa käymällä esimerkiksi Oulussa, Salossa tai vaikka Turkkusessa.

rafael30 sanoi:
Fabio, nuossa turkki-paikoissa ei aina makseta palkkaa niille muille työnekijöille, vaan esim. kun kaveri on ollut vuoden töissä, annetaan sille puolet kepappilasta, tai koko kepappila ja lähdetään ite muihin maisemiin.

Entäs jos mestassa on töissä 8-10 henkeä, kuten Salon pesäpallokebabissa?

Pesäpallokebab tulee siitä, että siellä on lehtijutuista päätellen reenattu pesäpalloa sisätiloissa syömisen ohessa. Oikeata nimeä en muista..

Fabio sanoi:
Entäs jos mestassa on töissä 8-10 henkeä, kuten Salon pesäpallokebabissa?

Pesäpallokebab tulee siitä, että siellä on lehtijutuista päätellen reenattu pesäpalloa sisätiloissa syömisen ohessa. Oikeata nimeä en muista..

missä niissä? Varmaan lähemmälti kaikissa.. :D Kaikkien liha tulee kyllä muistaakseni Heikin lihatukku tai joku sinne päin.. Mutta mitenköhä "terveellist/suomalaist" se on.. :rolleyes:

Edit: ravintoarvoja tarkoitin tol terveydel..

Itse kun tekee omat kebabinsa niin saa aika tarkaan laskettua ravintoarvot. Näyttää aiheesta olevan oma threadikin.
Täältä löytyy myös aika hyvät ohjeet kebabin ja soosien tekoon:
http://www.kaenkky.com/?p=artl&id=78

Fabio sanoi:
Kyllä suomalainenkin kusettaa osaa, sitä en ole ikinä epäillytkään. Lehdissä olin n. 6kk-12kk sitten juttua, jossa suomen ravintolayhditys tai mikä lieneekin arvosteli näitä 5€:n kebab kiskoja. Taloudellisesti niistä ei saa kannattavaa millään, ellei rahanpesua lasketa mukaan.

Tuon 4-5€ hinnan saa käymällä esimerkiksi Oulussa, Salossa tai vaikka Turkkusessa.

Suomen Kuvalehdessä oli joskus ainakin juttua.

Enkä ole yrittämässä ketään leimata rasistiksi jos joku niin luuli. Olen vaan tullut yliherkäksi kaikenlaisille yleistyksille, asiassa kuin asiassa :).

:piis:

JHM sanoi:
Ostin kebabin riisillä, kiikutin kotiin ja heitin eri ainekset elektroniselle vaa'alle. Arvot katoin finelistä ja kokonaiskalorit oli jotain inan vajaa 900. Tarkemmin en makrojakaumaa muista mutta se oli noin (%) 30/40/30, koska olin yllättynyt ja helvetin onnellinen siitä jakaumasta. Salaattia tuossa ei ole mukana eikä kastikkeita (järkeilin, että se oli tomaattipohjainen eikä mikään öljymajoneesihässäkkä, joten kalorimäärä vähäinen)

Täytyy toistaa tuo mittaus jossain vaiheessa ja kirjata vähän tarkemmin noita arvoja ylös.

edit: katsoin em. linkin. Näköjään se kastike ei todella ole mitään low-fat.

Kyllä jotkut kastikkeet on low-fat. Esim. etikka pohjaisia on joissain paikoissa vaihtoehtoina

kaverin kanssa joskus mietittiin että joku 1200kcal olis tossa lähipaikan kebapissa. Eli kebab lohkoperunoilla. Toi nyt on vaan karkea arvio. Mutta on siinä kyl aikalailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom