kaura- vaiko ruispuuro

kertokaapa oma mielipiteenne kumpi olisi parempaa voimaharjoittelun kannalta.
Nyt puhutaan NALLE ruispuurosta ja elovena kaurapuurosta. Kaurapuurossa on enemmän proteiinia ja vähemmän hiilihydraattia, mutta enemmän rasvaa ja vähemmän kuitua. Ruis puurossa on enemmän kuitua enemmän hiilihydraattia, mutta vähemmän proteiinia. Erot ovat aika minimaalisia, mutta eroja kummissii jos pilkkua halutaan ruveta nussimaan esim dieetillä. Kai se kaura on hellämpi vatsalle jne. ja itelle tulee rukiista ehkä lieviä ilmavaivoja. Eli omia näkökulmia ja valaisevia vastauksia tähänkin asiaan kaivataan.

PS: aina hehkuttaavat että kaurapuuro lautasellisessa on vaan 136Kcal, niin sehän on se että tekisit sen annoksen yhestä desistä hiutaleita ja mitähän semmosella määrällä puuroo tekee kasvava nuori, kysyn vaan. Kyllä minä aina aamulla teen se oman puuron niin että 3 desiä hiutaleita ja 2 desiä vettä per hiutaledesi.

osa 3 tai 2 sekavien topikkien sarjassa by läskilempijä

chunkylover sanoi:
kertokaapa oma mielipiteenne kumpi olisi parempaa voimaharjoittelun kannalta.
Nyt puhutaan NALLE ruispuurosta ja elovena kaurapuurosta. Kaurapuurossa on enemmän proteiinia ja vähemmän hiilihydraattia, mutta enemmän rasvaa ja vähemmän kuitua. Ruis puurossa on enemmän kuitua enemmän hiilihydraattia, mutta vähemmän proteiinia. Erot ovat aika minimaalisia, mutta eroja kummissii jos pilkkua halutaan ruveta nussimaan esim dieetillä. Kai se kaura on hellämpi vatsalle jne. ja itelle tulee rukiista ehkä lieviä ilmavaivoja. Eli omia näkökulmia ja valaisevia vastauksia tähänkin asiaan kaivataan.

PS: aina hehkuttaavat että kaurapuuro lautasellisessa on vaan 136Kcal, niin sehän on se että tekisit sen annoksen yhestä desistä hiutaleita ja mitähän semmosella määrällä puuroo tekee kasvava nuori, kysyn vaan. Kyllä minä aina aamulla teen se oman puuron niin että 3 desiä hiutaleita ja 2 desiä vettä per hiutaledesi.

Ehdottomasti kaurapuuro! Ruis sisältää lignaaneja sekä gluteenia (estrogeenisiä aineita), kaura puolestaan runsaasti saponiineja, joilla saattaa olla testosteronin kannalta suotuisia vaikutuksia. Ei epäilystäkään kumpaa itse käyttäisin/käytän. Kaura sisältää hitaasti imeytyvää hiilihydraattia ja se pitää pitkään kylläisenä, näin kylläkin myös ruis. Makuasioista ei voi kiistellä, ja syön kyllä itsekin välillä ruispuuroa.

chunkylover sanoi:

No toi normi 1dl kaura-annos on totaalisille kynäniskoille suunnattu. Ei helvetti, ei edes oma äitimuori syö niin pieniä puuroannoksia. Herää kysymys: Kuka/mikä taho on tuon annoksen määritellyt, ja millä perusteella?

Tää menee jo hieman :offtopic: , mutta itse tykkään vedellä raakana maidon kanssa kaurahiutaleet (ellen sitten tee jtn pirtelöitä niistä protskun ja maidon kans). Ennen söin puuroa, mutta alkoi se puuron syönti tympimään oikeen tosissaan. Raakana ku vetelee niin saa saman energiamäärän pienemmästä määrästä syötävää.

http://www.elovena.com/kaura1fr.htm (tietoa kauran terveysvaikutuksista)

Ruista on kivempi syödä leivässä ja kauraa puurossa/maidon kanssa raakana.

Edit: tosin sivustolla esitetään esim. seuraavaa: "Ravitsemus-
suositusten mukaan hiilihydraateista saatavan energian osuus tulee olla 55-60 %, rasvasta saatavan energian osuus enintään 30 % (kovan rasvan osuus 10 %) ja proteiineista saatavan energian osuus 10-15 %. Ruokavaliota tulisi ohjata vähärasvaisempaan, enemmän hiilihydraatteja ja kuituja sisältävään suuntaan." Eli ei nyt oteta liian vakavasti.

Ruis tai sekavilja on meikäläisen valinnat, kyytipoikana pelkästään marjoista tehty pyree ja on hyvää.

Minä olisin sitä mieltä, että käytä molempia...ei tarvitse kuitenkaan yhtäaikaa käyttää :D
Näin itse teen, tosin vetelen hiutaleet "raakana"...yleensä ottaen monipuolisuus on ravinnossa se A ja O...ei kannata vedellä vain yhtä laatua.

:offtopic:
Kauran ja rukiin lisäksi käytän myös Spelttiä...eli alkuvehnää...ensimmäinen annos oli varsin mielenkiintoinen kokemus...jonkin aikaa pureskenneltuani Speltti muuttui suussaa purukumiksi...oli hiukan keskityttävä että sain sen nieltyä...pienissä osissa tosin.

Molempi parempi. Ja neljääviljaa väliin, niin eipä ala kyllästyttää puuronsyönti. Toista se oli, kun mummovainaa keitti maanantaina hehtokattilallisen puuroa jota säilytti ikkunalaudalla ja lämmitti aamuisin :hyper: :urjo:. Meni meinaan aika monta vuotta ennen kuin alkoi taas puuro maistua.

Jaa että normi olikin vain desi hiutaleita... oma aamupuuronormini on 100g hiutaleita, veteen keitettynä ilman suolaa (useimmiten lisään valmiiseen puuroon valkopippuria ja suolakastiketta - makuasioista voidaan toki kiistellä). Sillä sitä jaksaa muutaman tunnin treenailla, ja sitten taas syömään!

Hyväsydänkaurapuuroa + vehnäleseet + vehnäalkiot ! ja päälle vähän mustikkakeittoa AIJAI kyllää keleepaa.

ja on ravintoaineet kohdallaan

Akikonomu sanoi:
Molempi parempi.
Näin.

Nalle on kallis merkki, ite ostan Spar, Rainbow tms. halvempia. Ihan samaa kamaa ovat (ja viäläpä kotimaisia kaikki), en ole huomannut maussa tai ravintoarvoissa mitään eroja, vain hinnassa.

Tutkimuksen mukaan kaura- ja vehnäleipien syöminen saattaa puolestaan lisätä stressivasteeseen ja tulehduksellisten tekijöiden aineenvaihduntaan liittyvien geenien toimintaa, EI PUUROJEN.

Sitäpaitsi kauraleivissä on itse kauraa tyyliin 20%. Vehnää +50%.

Syökää kauraa ja kasvakaa :)

Niin...Miksipä sitä pitäisi jumittua yhteen laatuun? Itse vaihtelen kauran, rukiin ja ohran välillä aamupuuroissa. Hiutaleiden sekaan vielä kaura- ja ruisleseitä sekä pellavansiemenrouhetta. Protskuja en lähde niin viilaamaan, että se vaikuttaisi puuron valintaan. Sekaan heitän kuitenkin vielä sen purkillisen rahkaa tai raejuustoa ja marjoja, niin pysyy sekin puoli kunnossa :)

Back
Ylös Bottom