Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta title: 🌾 Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta description: Kaura on kuitupitoinen viljakasvi, joka tukee suoliston toimintaa, auttaa LDL-kolesterolin hallinnassa ja tarjoaa hitaasti imeytyvää energiaa.

kokeilin tuota raakana syömistä (4-viljan 3min nalle) ja niitä voi todellakin syödä paljon enemmän. Ennen olin täynnä 2dl hiutale+4dl maito=puurosta mutta tänään tuli vedettyä 5dl hiutaleita 5dl maidon kanssa enkä ollut edes täynnä. Satsin sisältö:
E: 685 P:33 H: 118,5 R:9,5
E%: 19/69/12

Mukana on kasviperäiset protskut ja maito on 1%:sta. Tuossa on hiilareita varsin paljon :rolleyes: jota voisi ehkä tasoittaa satsilla jonka vedän iltaisin (ehrmann+30ml rypsäri):
E:388 P:24,5 H:10,5 R:27,5
E%: 25/11/64

Yhdistämällä noi saataisiin:
E: 1073 P: 57,5 H:129 R:37
E%: 21/48/31

Tuossa onkin sitten yli 1000kcal :D Onko mitään järkeä? Kommentteja? :lol2:

Järjettömästi hiilareita jopa aamiaiselle (rasvaakin on liikaa), kun vielä oot 80-kilonen. Jos oisit 100 kilonen ja sulla ois aamutreeni tyhjällä mahalla takana niin sit toi ois ok hiilareiden osalta. Ja bulkilla tietysti jokainen päättää ite kuinka rankan bulkin haluaa pitää. Ite oon nyt dieetillä pitänyt aamiaisenkin hiilarit aika vähissä; noin 60g (kaurahiutaleista, banaanista ja maidosta), paino nyt 101kg, sit kun syödää löylysti on aamiaisen hiilarit n.100g (ei aamutreeniä).

Vaikka söisit siis vain 4x päivässä on tuo liian iso aamiainen mutta varmaan tiesit sen itekin :).

Sakkeus-guru, eikös ne vehnäleseet olleet kunkkuja? Jos vetää 100 g, niin kuitua 48 g ja kaloreitakin vain 140 kcal..... Tosin noi kaiketi vetää mahan tukkoon eli kannattaa vetää vaikka 3 satsissa?!

PS. Vähän off-topic, antakaa anteeksi, olen vain simppeli mode.

Joo innostuin vaan laskeskelemaan ravintosisältöjä kun huomasin miten paljon hiutaleita uppoaa :) . Tuollaisia kun vetäisi 3h välein saa päivässä helposti 6500kcal, eikä mitenkään älyttömän huonoista lähteistä, siinä olis bulkkia kerrakseen :kippis1:

edit (offtopicilla jatketaan): Mitäs jos puolittaisin tuon yhdistelmän? eli noin 500kcal?

Originally posted by Wintikka
Sakkeus, eikös ne vehnäleseet olleet kunkkuja? Jos vetää 100 g, niin kuitua 48 g ja kaloreitakin vain 140 kcal..... Tosin noi kaiketi vetää mahan tukkoon eli kannattaa vetää vaikka 3 satsissa?!

PS. Vähän off-topic, antakaa anteeksi, olen vain simppeli mode.

Joo jyllää vaan niillä ketolla, voihan niillä jyllätä muutenkin. Kolmessa satsissa ok.

Originally posted by astro
Mitäs jos puolittaisin tuon yhdistelmän? eli noin 500kcal?

Puolita ne hiutaleet, sitä vissiin tarkotitkin. Aamiasella voi ihan hyvin syödä 50->? grammaa protskuu. 2.5dl siis hiutaleita ja siihen rahkat sekaan, söin tänään tollasen löylyn kun jauhot oli loppu niin jäi aamujuoma ottamatta ja hyvää on :kippis1:.

miten te vedätte raakana noita hiutaleita? lusikalla suoraan paketista niin että suu kuivuu korpuksi vai mixaatteko jotenkin maidon tai veden sekaan ne?

Originally posted by turilas
miten te vedätte raakana noita hiutaleita? lusikalla suoraan paketista niin että suu kuivuu korpuksi vai mixaatteko jotenkin maidon tai veden sekaan ne?

Legendaariseen rahkakomboon ne uppoaa hyvinkin huomaamatta. Eli pohjille törspä rahkaa, riittävästi hiutaleita, rypsiöljyä ja päälle maun mukaan joko mehukeittoa tai jukurttia tai ihan mitä vaan.

Kallistun molempien puoleen ja bonuksena otan vielä pellavansiemenrouhetta :).

Aika paljon noilla kyllä on eroja. Kauraleseissä on hiilaria noin 50g ja vehnäleseissä reilu 10g merkistä riippuen. Dietillä vehnälese lienee parempi vaihtoehto edellä mainitusta syystä.

Oletteko muuten panneet merkille, miten vähän eroja ravintoarvoissa kauraleseillä ja kaurahiutaleilla on? Mikä idea noita leseitä on ostaa, kun hiutaleita saisi halvemmalla.

emmäkään osannut päättää...ostin molempia...maitorahkan joukkoon pistän molempia fifty-fifty suhteella...

Originally posted by trym
kumman puoleen kallistutte??

Kaura kun siitä saa hyvää puuroa (Elovena plus). Myös liukenevat kuidut ja suuri hyvä rasva sekä proteiinipitoisuus on myös hyvä juttu. Vehnässä on niin paljon kuituja, että sitä pitäisi alkaa sekoittelemaan eri ruokiin, että saisi menemään alas.

Kyllähän kummastakin niitä kuituja saa ihan tarpeeksi, joten kyse on vain siitä kumpaa se menemään vähemmällä vaivalla alas. Valitse siis se vähemmän vittumainen tapa :)

Vuoris, kauraleseissä on 50% vähemmän hiilareita ja 75% enemmän kuituja (Elovena pakettien tuoteselosteet), joten leseet pitää verensokerin tasaisempana. Kun saa kilon leseita parilla eurolla, ei se paljon vaikuta ruokabudjettiin vaikka kuin tiukilla olisi.

Re: Re: kaura vai vehnäleseitä

Originally posted by Juhan
Vuoris, kauraleseissä on 50% vähemmän hiilareita ja 75% enemmän kuituja (Elovena pakettien tuoteselosteet), joten leseet pitää verensokerin tasaisempana. Kun saa kilon leseita parilla eurolla, ei se paljon vaikuta ruokabudjettiin vaikka kuin tiukilla olisi.

:confused:

Minulla on Sydänystävä merkkisiä kaurahiutaleita ja kauraleseitä.

Ravintoarvojen kohdalla lukee:

Kaurahiutaleissa:
100g tuotetta sisältää keskimäärin
energiaa: 330kcal
proteiinia: 16g
hiilihydr.: 52g
rasvaa: 6,6g
kuitua: 13g

Kauraleseissä
energiaa: 320kcal
proteiinia: 17g
hiilihydr.: 46g
rasvaa: 7.5g
kuitua: 17g

Ei kai nuo Elovenan arvot voi noin paljon erota noista.

Sydänystävän leseissä ja Elovena plussassa näyttää sisältö olevan aikalailla sama:
Elovena Plus

proteiinia: 15,9g
hiilihydr.: 44g
rasvaa: 8,4g
kuitua: 18g

Tässä vertailuksi normaali Elovena (muut hiutaleet on yleensä samaa luokkaa)
Elovena

proteiinia: 14g
hiilihydr.: 56g
rasvaa: 6,7g
kuitua: 11g

Sydänystävän hiutaleet eivät vain taida olla ihan tavallisia kaurahiutaleita, vaan hieman parempia ja kalliimpia ==> muistuttavat enemmän lesettä kuin normaalia hiutaletta.

Tää voi olla ihan tyhmä kysymys mutta asia on askarruttanut mua jo pitkään :)

Ongelma:
Mulla on vain yksi kattila :hyper: enkä aina jaksa tiskata sitä joka päivä. Mieleni tekisi kuitenkin kaurapuuroa aamuisin ja iltaisin, kun ei paljoa muuta opiskelijan kaapista löydy. Mua askarruttaakin se, että onkohan ruoansulatuksen/suoliston jotenkin työläämpää käsitellä raakoja kaurahiutaleita kuin kaurapuuroa. Tykkään sekoittaa hiutaleita mukiin mansikoiden ja maidon ja banaanin sekaan. Noin niitä tulee ehkä laitettua vähän enemmän kuin laittaisin puuroon. Voisinhan tehdä puuroa suoraan mikrossa lautaselle, mutta kun mulla on noita lautasiakin aika vähän :thumbs:

Voi morjes :). Itse tiskaan lautasen heti kun olen syönyt niin ei kerry tiskiä. Ei parane reenata itteensä niin piippuun ettei jaksa enää kattilaa tiskata.

protoni sanoi:
Voi morjes :). Itse tiskaan lautasen heti kun olen syönyt niin ei kerry tiskiä. Ei parane reenata itteensä niin piippuun ettei jaksa enää kattilaa tiskata.
No joo on sullakin varmaan jotain paheita. En mä ainakaan jaksa tiskata joka kerta kun syön, noin 5 kertaa päivässä.... Enkä mä tietenkään reenistä väsy vaan koulusta ;)

Back
Ylös Bottom