Kaularangan välilevyn pullistuma

Liittynyt
12.1.2018
Viestejä
538
Onko muita joilla välilevyn pullistumaa kaularangassa? Ite kärsinyt alaselän pullistumasta ja siihen löytyykin helkkaristi tietoa miten kuntoutetaan ja mitä lihaksia tulee vahvistaa. Onko täälä paikalla sellaisia jotka saanut kuntoutettua hyvin tuloksin kaularangan pullistuman? Mitä olet tehnyt? Uskoisin että itsellä c7-c8 välillä koska säteilee ja puuduttaa välis pikkusormea ja nimetöntä. Yläepäkkäästä takaolkapäähän asti tuntuu kuin olisi tulessa ja olenkin ajatellut olevan vain lihasjumia mutta todennäköisesti johtuukin hermosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kaksi pullistumaa ja yksi revennyt ja ytimessäkin viilto... alkuvaiheessa alkoi aika mahtavalla kivulla juurikin siellä lapojen yläsosassa mistä siirtyi pikkuhiljaa ihan sormiin saakka. Oikeanpuoleinen ojentaja ja rintalihas oli muutaman kuukauden pelistä pois ja ehti surkastumaan jonkin verran. Isoilla painoilla punnerrukset pään päälle jäi pois ja osteopaatin ja neurokirurgin ohjeilla jäi raskaat (mulla 200kgn mave) vedot pois. Penkkipunerruksen kanssa joutuu olemaan myös tarkkana ja hyvällä tekniikalla. Tee paljon liikkuvuusharjoituksia mitä kivulta pystyy ja akuuttivaiheessa ei missään nimessä ainakaan kovaa punttia. Kun ne pullistumat kuivuu niin kipu toivottavasti alkaa hellittämään. Ehdottomasti hermoratatutkimus ja magneettikuva alueelta. Aika normaalisti treenaan ja kova keskittyminen ryhtiin ja ergonomisiin asentoihin ja takaolkapää-ja niskatreenejä mukaan että ryhti pysyy hyvänä. Itelle sanoi hyvä kirurgi että sitten kun makaa lattialla kuset housuissa niin sitten leikataan. Jos voimat häviää yhtäkkiä ojentajasta ja rinnasta niin sitten ainakin testeihin ja kuviin.
 
Kannan korteni kekoon. Itselläni operoitiin 1. syyskuuta niskanikamat C4/5 ja C5/6 joihin asennettiin titaani-välilevyt. Syy operaatioon oli välilevytyrät, jotka tulivat autokolarissa joulukuussa 2017. Oireet päänsärky, vasemman käden puutuminen, voimattomuus ja särky. Myös vasen olkapää ja lapa kipuili vaihtelevasti. Saliharrastusta se haittasi lähinnä penkkipunnerruksessa ja maastavedossa, joissa yksinkertaisesti loppui toiselta puolelta voima.

Nyt leikkauksen jälkeen oireet oat vain pahentuneet, mikä kuitenkin menee toipumisen piikkiin. Leikkaavan lääkärin mukaan operaatio meni hyvin ja ennuste hyvä. Tällä hetkellä lähes kaikki yläkehon lihakset ovat jossain kroonisessa jumissa, mikä osaltaan aiheuttaa kipuja. Aika näyttää.
 
Morjensta,

Onko teillä kokemuksia kaularangan välilevyn repeämän ja pullistuman diagnostiikasta sekä hoidosta? Jos kyllä, niin haluatko jakaa tietoa ja kokemuksiasi miten olette saaneet hoitosuunnitelman sekä kuntouksen onnistumaan ja mitä liikkeitä tulisi varoa, ettei aiheuta kaularangalle lisää ongelmia. Lisäksi olisi mukava kuulla suosituksia asiantuntevasta kaularangan neurokirurgian erikoislääkäristä ja kipukirurgian erikoisosaajasta täällä pääkaupunkiseudulla.

Tarinani tiivistettynä. Kipu olkapäässäni ja olkavarressa alkoi 23.6. ja yltyi parissa vuorokaudessa sietämättömän kovaksi. Kipu läikkyy nyt myös yläraajaan ja tulee ibuprofeenin sekä parasetamolin läpi. Ibuprofeenia annostelen 1600-2000 mg ja parasetamolia 2000 mg per vuorokausi. Kipu on infernaalinen kovaa kaikissa asennoissa ja tulee lavan seudulle sekä olkapään alueelle. Olen tavannut kaksi yleislääkäriä viikon sisään ja kivun aiheuttava diagnoosi jäi epäselväksi.

Olen lukenut Dyuodecimin artikkeleja ja mietin, että voikohan minulla olla kaularangan alueella välilevyn pullistuma C5-C6 nikamassa? Ainakin oireet ja rankka hermokipu viittaa täydellisesti välilevyn ruptuuraan.
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2022/9/duo16815
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2014/20/duo11890

Kysyin asiaa minua hoitaneiltä lääkäreiltä ja he pitävät välilevyn ruptuuraa todennäköisenä diagnoosina. Varasin saman tien ajan ensi maanantaille Terveystaloon ortopedille (Kari Koskikare), joka toivottasti lähettää minut kaularangan magneettikuvaukseen, jotta saan tarkan diagnoosin ja hoitosuunnitelman. Varasin ajan maanantaille myös OMT-fysioterapeutille, jolta toivottavasti saan vinkkejä kivunhoitoon sekä miten varjella kaularankaa.

Tsemppiä kaikille selkävammojen kanssa taistelevilla ja kiitoksia hoitovinkeistä :-)
 
Morjensta,

Onko teillä kokemuksia kaularangan välilevyn repeämän ja pullistuman diagnostiikasta sekä hoidosta? Jos kyllä, niin haluatko jakaa tietoa ja kokemuksiasi miten olette saaneet hoitosuunnitelman sekä kuntouksen onnistumaan ja mitä liikkeitä tulisi varoa, ettei aiheuta kaularangalle lisää ongelmia. Lisäksi olisi mukava kuulla suosituksia asiantuntevasta kaularangan neurokirurgian erikoislääkäristä ja kipukirurgian erikoisosaajasta täällä pääkaupunkiseudulla.

Tarinani tiivistettynä. Kipu olkapäässäni ja olkavarressa alkoi 23.6. ja yltyi parissa vuorokaudessa sietämättömän kovaksi. Kipu läikkyy nyt myös yläraajaan ja tulee ibuprofeenin sekä parasetamolin läpi. Ibuprofeenia annostelen 1600-2000 mg ja parasetamolia 2000 mg per vuorokausi. Kipu on infernaalinen kovaa kaikissa asennoissa ja tulee lavan seudulle sekä olkapään alueelle. Olen tavannut kaksi yleislääkäriä viikon sisään ja kivun aiheuttava diagnoosi jäi epäselväksi.

Olen lukenut Dyuodecimin artikkeleja ja mietin, että voikohan minulla olla kaularangan alueella välilevyn pullistuma C5-C6 nikamassa? Ainakin oireet ja rankka hermokipu viittaa täydellisesti välilevyn ruptuuraan.
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2022/9/duo16815
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2014/20/duo11890

Kysyin asiaa minua hoitaneiltä lääkäreiltä ja he pitävät välilevyn ruptuuraa todennäköisenä diagnoosina. Varasin saman tien ajan ensi maanantaille Terveystaloon ortopedille (Kari Koskikare), joka toivottasti lähettää minut kaularangan magneettikuvaukseen, jotta saan tarkan diagnoosin ja hoitosuunnitelman. Varasin ajan maanantaille myös OMT-fysioterapeutille, jolta toivottavasti saan vinkkejä kivunhoitoon sekä miten varjella kaularankaa.

Tsemppiä kaikille selkävammojen kanssa taistelevilla ja kiitoksia hoitovinkeistä :-)
Moro, saitko apua vaivaasi? Palasin 3 vrk.sitten sairaalasta jossa minulta operoitiin kaularangan 6/7 välistä prolapsi ja hermojuuren ahtauma. Kivut jäivät leikkaupöydälle, mutta vielä on tunnottomuutta peukalo, etusormi, keskisormi ja ojentaja. Kipu alkoi 2 viikkoa sitten lattiapenkkiä tehdessä ja äityi todella kovaksi jo 5 vrk. Mikään kipulääke ei auttanut hermosärkyyn ja käytännössä kaikki yöt meni valvoessa. Sitten sain työterveydestä magneettiin lähetteen, siitä Kysin päivystyksen kautta osastolle kipuhoitoon ja päivystykselliseen leikkaukseen. Nyt 6 vk.sairaslomaa ja kuntoutusohjeet.
 
Voisin kirjoitella tänne omakohtaiset kokemukset, joita tuolla muutamassa viestiketjussa sivunnut.

Lyhyt versio on, että meni c6-c7 joskus muutamia vuosia sitten, joka myöhemmin leikattiin ja tästä vieläkin kuntoudutaan.

Nyt pidemmän version pariin. Ensimmäiseksi mulla alkoi puutumaan oikean käden sormet, joista luultiin aina, että kyseessä on lihasjäykkyyden aiheuttama ongelma ja siihen kiskoin lihasrelaksantteja, tässä välissä pidin 6kk salilta taukoa ja sormien puutuminen katosi.

Kävin tässä vaiheessa vielä lääkärissä, että uskaltaako salille ja sieltä tuli vihreää valoa. Käyn erään toisen vamman takia fysioterapiassa ja sit mentiin fyssarin kanssa salille. Aloitettiin lämmittelellä 5-10kg käsipainolla kulmasoutua ja siinä vaiheessa se oli sitten menoa. Multa lähti suorilta jalat alta, en päässyt ylös jalat ei kantaneet, tärisivät yms. Fyssarin avulla sohvalle oottelemaan taksia päivystykseen jonka diagnoosi oli täysin paska ”ei mitään”.

Aikaisemman seurauksena jalkojen toiminta oli mitä oli niin siitä yksityiselle magneettiin ja yllätys kiireellisenä julkiselle. Täällä neurologin kommentti kuvien jälkeen oli, että oon ylipäätään onnekas, että kävelen enkä halvaantunut jaloista alaspäin ja pelkästään kompastuminen tai kaatuminen vois johtaa halvaantumiseen.

Millään leikkauksilla ei tietenkään koskaan ole mitään takeita ja niissä aina omat riskinsä. Lääkärin näkökulmasta leikkaus meni täydellisesti (leikattiin kaulan puolelta), tän jälkeen söin päivän buranaa ja se oli siinä.

Tässä vaiheessa pystyi sanomaan, että jalat oli ehkä jonkun verran paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin. Mulla suurin ongelma on reisien ja jalkojen hermotus jollain tapaa esim rappusissa kävely oli haasteellista, koska jalat eivät oikein pystyneet / osanneet ottaa painoa vastaan. Jalkojen ongelmat alkoivat puolestaan kumuloitumaan selkään, koska kävelyasento ei ollut oikea, mikä johti siihen että välillä roskien vieminen oli mahdotonta, koska tuntui että selkä ei vain kestä.

Tässä vaiheessa kun tätä kirjoitan niin leikkauksesta alkaa olla 2 vuotta aikaa, ensimmäinen vuosi oli fysioterapiaa 1x 45min viikkoon ja sain tälle vuodelle 2x 60min. Tässä kohtaa tai ehkä viimeisen 2-4kk aikana on alkanut tulla jo hieman ns. toimiva ihminen että rappusissa pärjää ja kaikkea menemisiä ei tarvitse miettiä, että pystyykö tai onko ns helppo päästä paikkaan x.

Jalkojen hermotus on hieman parantunut, mutta silti ollaan hyvin kaukana ns. lähtöpisteestä. Tossa tällä viikolla soittelin erinäisille lääkäreille, jos saisin neuron puolelle aikaa, kun leikkauksen jälkeen ei ollut mitään kontrollia, kävin kesällä kyselemässä tk:sta selviäiskö hermoratatutkimuksilla onko jalkoihin jäänyt pysyviä vammoja, ei kuulemma selviä.

Tässä mennään vielä aikalailla viikko kerrallaan ja toivotaan parasta, jos saisi edes selvitettyä mikä selän tai jalkojen kunto on niin tietäisi missä menisi realiteetit kuntoutuksen ja toiminnalisuuden kannalta, koska älytöntä yrittää fysioterapialla ja treenillä yrittää korjata tai parantaa jotain, mikäli se on fysiologisesti mahdotonta.
 
Morjensta,

Onko teillä kokemuksia kaularangan välilevyn repeämän ja pullistuman diagnostiikasta sekä hoidosta? Jos kyllä, niin haluatko jakaa tietoa ja kokemuksiasi miten olette saaneet hoitosuunnitelman sekä kuntouksen onnistumaan ja mitä liikkeitä tulisi varoa, ettei aiheuta kaularangalle lisää ongelmia. Lisäksi olisi mukava kuulla suosituksia asiantuntevasta kaularangan neurokirurgian erikoislääkäristä ja kipukirurgian erikoisosaajasta täällä pääkaupunkiseudulla.

Tarinani tiivistettynä. Kipu olkapäässäni ja olkavarressa alkoi 23.6. ja yltyi parissa vuorokaudessa sietämättömän kovaksi. Kipu läikkyy nyt myös yläraajaan ja tulee ibuprofeenin sekä parasetamolin läpi. Ibuprofeenia annostelen 1600-2000 mg ja parasetamolia 2000 mg per vuorokausi. Kipu on infernaalinen kovaa kaikissa asennoissa ja tulee lavan seudulle sekä olkapään alueelle. Olen tavannut kaksi yleislääkäriä viikon sisään ja kivun aiheuttava diagnoosi jäi epäselväksi.

Olen lukenut Dyuodecimin artikkeleja ja mietin, että voikohan minulla olla kaularangan alueella välilevyn pullistuma C5-C6 nikamassa? Ainakin oireet ja rankka hermokipu viittaa täydellisesti välilevyn ruptuuraan.
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2022/9/duo16815
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2014/20/duo11890

Kysyin asiaa minua hoitaneiltä lääkäreiltä ja he pitävät välilevyn ruptuuraa todennäköisenä diagnoosina. Varasin saman tien ajan ensi maanantaille Terveystaloon ortopedille (Kari Koskikare), joka toivottasti lähettää minut kaularangan magneettikuvaukseen, jotta saan tarkan diagnoosin ja hoitosuunnitelman. Varasin ajan maanantaille myös OMT-fysioterapeutille, jolta toivottavasti saan vinkkejä kivunhoitoon sekä miten varjella kaularankaa.

Tsemppiä kaikille selkävammojen kanssa taistelevilla ja kiitoksia hoitovinkeistä :-)
Katselin omakannasta noi läpi, niin kävin päivystyksen jälkeen terveystalossa Ilkka Kivirannalla 2018 (muistaakseni valitsin erikoisalojen yms perusteella, kun oli just eikä melkein siihen mikä mulla oli) ja tästä magneettien katsomisen jälkeen kiireellisenä julkiselle ja leikannut lääkäri oli Ville Nurminen. Viitaten aikaisempaan viestiini niin leikkaus meni niin hyvin kuin ikinä pystyi odottamaan.

Ei sillä että noista varmaan kenellekään on apua tai voiko omiin lääkäri valintoihin vaikuttaa, mutta omasta mielestä molemmat olivat erittäin hyviä ja parempaa en olisi osannut toivoa.

Fysioterapiaa ei määrätä edes diagnoosin tai leikkauksen jälkeen mulla vähän onni onnettomuudessa, että muun vamman takia kelan piikkiin fysioterapia niin nyt siellä aikaisemman lisäksi käydään läpi / kuntoutetaan myös noita osa-alueita mitä tosta välilevyn menemisestä meni.

En ole koskaan sen tarkemmin noita diagnooseja lukenut, mutta nyt katoin niin tuolla välilevyn meneminen sekä selkäydinvamma niin toivon kaikkien puolesta, että hoidattakaa / menkää leikkaukseen ennemmin kuin myöhemmin jos mahdollista välttää sama kohtalo kun mulla
 

Suositut

Back
Ylös Bottom