Kattovalaisimien asennus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Man78
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
Vantaa
Kyseessä pari vuotta vanha talo eli katossa on "pistorasiat" ja valoissa monesti vain joku sokeripala vastassa. Onko olemassa sellasia johtoja/välikappaleita missä toisessa päässä olis tähän katossa olevaan "pistorasiaan" sopiva pistoke ja toisessa nämä kaksi johtoa N ja L, mitkä monista valoista löytyy? Asennus helpottus kummasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hakusessa ilmeisesti ao. kuvan mukainen adapteri? Löytyy vaikka vapaavalinnasta.

valot3n50.jpg

Joo, vähän vastaavaa etsin. Pistoke ja toises päässä riittää 2 johtoa. Siis mistä noita löytää? Mielellään joku kivijalkaliike, koska tollasia pitäs saada nopeasti.

Jeps, kiitoksia. Pistokkeessa muuten johtojenpaikat N ja L, minkä väriset piuhat niihin, jos tuossa "välikappaleessa" on useampi piuha?

N=sininen ja L=ruskea. Kantsii varalta kytkeä se kelta-vihreäkin jos sille vaan on lampussa paikka. "Rungossa" tai sokeripalassa.

Tälläisen logon viereen:
173.gif

Eikös kaikkein helpoin ja turvallisin tapa - varsinkin jos niitä valaisimia on useita - ole soittaa ammattilainen asialle, niin ei sitten tarvitse itse pelätä ja huolehtia, menikö kaikki oikein?

Eikös kaikkein helpoin ja turvallisin tapa - varsinkin jos niitä valaisimia on useita - ole soittaa ammattilainen asialle, niin ei sitten tarvitse itse pelätä ja huolehtia, menikö kaikki oikein?

Tuossa et nyt kovin suuria virheitä voi tehdä. Jos valo palaa, niin kaikki on tehty ainakin lähelle oikein.

Ja toisaalta jos Suomalainen mies tarvitsee ammattilaisen kattolamppuja asentamaan, niin kyllä siinä menee kasvot. ;)

Joo, vähän vastaavaa etsin. Pistoke ja toises päässä riittää 2 johtoa. Siis mistä noita löytää? Mielellään joku kivijalkaliike, koska tollasia pitäs saada nopeasti.
Jos nopeesti haluat, niin pistokkeen piuha poikki puukolla ja tunget ne piuhat sinne sokeripalaan.
Hyvä tredi muuten, säästyy sulakkeita ja hermoja, kun leikkii pistorasioiden kanssa. :D
edit. siis aiemmin hoidettu yhdistämiset vaan kokeilemalla

Totta,kyllä nyt luulis lampun saavan kattoon.

Ei kuulu koulutukseen, eikä mielenkiintoni kohteisiin. Olen muutaman valon kattoon laittanut, mutta tullut siihen tulokseen, että vähemmällä vaivalla pääsee, kun maksaa muutaman kympin ammattilaiselle, varsinkin, jos valoja on useita tai ne ovat vähänkin erikoisempia.

Ei kuulu koulutukseen, eikä mielenkiintoni kohteisiin. Olen muutaman valon kattoon laittanut, mutta tullut siihen tulokseen, että vähemmällä vaivalla pääsee, kun maksaa muutaman kympin ammattilaiselle, varsinkin, jos valoja on useita tai ne ovat vähänkin erikoisempia.

On asioita, joiden kanssa touhutessa kannattaa ehdottomasti maksaa ammattilaiselle sen sijaan, että itse tekisi. Kattovalaisimien asennus ei ole yksi niistä. :)

On asioita, joiden kanssa touhutessa kannattaa ehdottomasti maksaa ammattilaiselle sen sijaan, että itse tekisi. Kattovalaisimien asennus ei ole yksi niistä. :)
No ei se nyt väärin ole. Ulkomailla, missä verotus ei estä yrittäjyyttä, palvelukulttuuri toimii hyvin ihan pikkuasioissakin.

En tod soita sähkömiestä lampun takia paikalle. Joko ite tai sit yks tuttu sähkömies paikalle, mut tänään pitäs saada valo paikalle, ku entiset lähtee pois.

L=ruskea N=sininen PE= keltavihreä joka on suojamaadoitus johdin jos lamppu on metalli runkoinen, se vaatii suojamaadoituksen eli sen keltavihreän. t:sähkömies :) eli noiden merkintöjen perusteella kytken sen ja muista ottaa sulake pois ennen ku ropellat niitä.

L=ruskea N=sininen PE= keltavihreä joka on suojamaadoitus johdin jos lamppu on metalli runkoinen, se vaatii suojamaadoituksen eli sen keltavihreän. t:sähkömies :) eli noiden merkintöjen perusteella kytken sen ja muista ottaa sulake pois ennen ku ropellat niitä.
Ja jos lampussa ei ole merkittynä niin nollajohdin (sininen [tai vanhoissa 60-luvun alussa tai aiemmin rakennetuissa taloissa harmaa]) tulee siis siihen, joka menee lampun kierreosaan. Vaihe sitten sinne nastaan.

Ja ennen kuin menee ronkkimaan ottaa sähköt pois.

Se on jokaisen asentajan oma valinta haluaako kiipeillä pimeässä keittiöjakkaralla vai kytkeä jännitteisiä johtoja :)

Mutta noista pistorasioista. Ideanahan tuo on hyvä ja sähköturvallinen, mutta toteutus olisi voinut olla parempikin. Meillä on tälläkin hetkellä useampi lamppu jotka eivät sovi noihin rasioihin, eli lampun "jalka" on joko liian matala tai liian kapea että se rasia mahtuisi sinne sisälle. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tehdä downgrade sokeripalaan. Rasiat tosin lähtee ehjänä pois, joten seuraava asukas voi kokeilla tuuriaan sitten aikanaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom