Katsastuskokemuksia, hyviä ja huonoja

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
13 631
Ikä
42
Vituttaako katsastusmies kun ei taaskaan päästänyt sitä romua läpi vaikka vain parkkipolttimo on palanut? Vai naurattaako kun katiska meni läpi vaikka siitä puuttuu puoli pohjaa?
Kertokaa kokemuksianne katsastuksesta, niin hyviä kuin huonojakin.

Tuli heti mieleen jos tällaisen laittaisi pystyyn kun katsastin äsken Ooppelin romun ja läpihän se meni niin kuin kaikkina edellisinäkin vuosina. Hauskaa siinä on sen sijaan se, että viime vuonna toisella katsastusasemalla laittoivat korjauskehotuksen kuluneista jarrulevyistä, mitkä muuten onkin aivan paskat, mutta tänä vuonna niistä ei mainittu sanallakaan vaikka enhän mä niitä vaihtanut. Ainoa huomautus oli palanut rekisterikilven valo. Myöskään plastic paddingilla paikattu öljypohja ei kiinnostanut. Tai miksi kiinnostaisi jos se kerran pitää, mutta luulisi kiinnittävän huomion kun on aika ronskin näköinen. Näin niissä katsastusasemissa on eroja. Toisia kiinnostaa ja toisia ei.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Menin pari vuotta sitten hakemaan vikalistaa vag konsernin 400tkm ajettuun paskaan jossa mm paloi jarrujen varoitusvalo, kovasti oli inssi sitä mieltä että se on vaan kosketushäiriö eikä tarvinnut edes uusintakäyntiä..
Tarinaa voisi sitten jatkaa sillä kun kikottimen jarrut hävisivät 3päivää leiman jälkeen :) Autossa oli muutenkin helvetin paljon vikoja ja normaali ihminenkin olisi 10sek vilkaisulla tajunnut että kotteroa ei ollut huollettu ikinä..

Helsingissä konttorilla vitutti kun silloinen auto alkoi vuotamaan polttoainetta ihan helvetisti.. No kun en Helsinkiä tunne niin katsastushessu antoi kaverinsa numeron ja tää kaveri saapui 10min sisään pihalle ja saman katsastushessun katsellessa korjasi vuodon.. Mitä tekee katsastusmies no pakottaa uusintakatsastukseen :) autossa ei mitään muita vikoja ja auto oli mennyt läpi katsastuksesta kun vuoto alkoi. Tarkkaa hintaa en muista mut jtn +20€ auto sisään konepelti auki -> konepelti kiinni ja moro.
 
Ha, vuosia sitten menin hakemaan exän ikivanhaan kadettiin uutta vikalistaa. Auto oli seissyt viitisen vuotta vain siksi että edelliskerralla vikalista jatkui toiselle sivulle saakka (eikä kellään ollut mitään intressiä alkaa sitä korjailla). Ihan mätä ja ruoska kaikin puolin sen piti olla.. Nooh... Ei se läpi mennyt, mutta oli kuitenkin suorittanut itse itselleen jonkinsorttisen itsekorjaantumisen tuon viiden vuoden aikana. Ainoa syy miksi se piti käydä uudelleen näyttämässä oli jarrut, jotka vain tarvitsi säätää. Ja katsastusmies vielä kehui miten on hyvänä säilynyt yksilö. :D
 
Kyllähän se pikkasen pisti ihmetyttään kun autossa uudesta asti ollut peräkoukku olikin 5 vuoden jälkeen katsastusmiehen mielestä pari senttiä liian korkeella ja tuli poistokehotus. Kyseessä oli kiinteä koukku isommassa autossa.. Toinen mikä vähän ihmetytti oli toisen auton käsijarrun pitävyys. Katsastusmies iloisesti kertoi että oli oikeen laskenu kuinka paljon säännön mukaan käsijarrun täytyy pitää ja luku oli hienoisesti alittunut. Korjauspakko ja uusintakatsastus.. Kyseinen käsijarru kyllä piti autoa paikallaan pienessä alamäessäkin, mut pitihän se vetää melko tappiin asti. Onneksi oli naapurissa huolto ja säädöt saatiin tehtyä ja katsastus hyväksytysti läpi.

Ei näistä oikeen tiedä.. tulee varmaan mielenkiintoinen tilanne sitten jos katsastusasemat saa tehdä myös huoltamohommia. Lisääntyykö tällaset pilkunviilaukset ja tarjotaan hyvään hintaan sitten korjausta ja uusintakatsastusta.
 
Parina kolmena vuotena käyttäny samassa paikassa Kadetin katastuksessa. Aiemmilla kerroilla mennyt lentämällä läpi ja melkeen vielä kehujen kanssa. Kunto ollut lähestulkoon sama joka kerta. Viimeisellä kerralla katsastusmies päätti olla sitä mieltä, että helmojen ruoste on liian isoa. Toisella puolella ruoste oli pintaruostetta ja ollut siinä viimiset 10 vuotta, toisella puolella oli pieni vekki, joka oli ollut siinä pari vuotta. Tulipahan nekin korjattua seuraavaa kertaa silmällä pitäen. Muuten kyllä vielä vanha rottelo jaksaa puhista eteenpäin, hiljalleen lähestyy 445 000 kilometriä
 
Parina kolmena vuotena käyttäny samassa paikassa Kadetin katastuksessa. Aiemmilla kerroilla mennyt lentämällä läpi ja melkeen vielä kehujen kanssa. Kunto ollut lähestulkoon sama joka kerta. Viimeisellä kerralla katsastusmies päätti olla sitä mieltä, että helmojen ruoste on liian isoa. Toisella puolella ruoste oli pintaruostetta ja ollut siinä viimiset 10 vuotta, toisella puolella oli pieni vekki, joka oli ollut siinä pari vuotta. Tulipahan nekin korjattua seuraavaa kertaa silmällä pitäen. Muuten kyllä vielä vanha rottelo jaksaa puhista eteenpäin, hiljalleen lähestyy 445 000 kilometriä

Kadetilla 445 000? Herranjumala.
 
Yhdellä ja samalla asemalla käyttäny tuota rouvan käyttistä nyt 5v perätysten ja viimiseen neljään vuoteen ei ole esim pellin alle etes vilkaistu :D. Nopsaa kattoo et päästöt sinnepäin ja et jarrut pitää (tosin tässäkään tapauksessa ei oo ihan niin nuukaa). Iskunvaimentimen vajaat prosentit jopa itse korjaa manuaalisesti koneelle koska kuulemma 205/40 kumit on niin kovat ettei niistä testerin arvoista kannata välittää. Palaneet lamput yms pikkuviat mainitaan suullisesti, ei tule otteeseen :). Mulle tää palvelumalli on kelvannu.
 
Zone-sarja -42%
Eipä nykypäivänä ole kuin hyviä kokemuksia meni auto "läpi" tai ei, sen jälkeen kun katsastus yksityistetiin niin palvelu koheni ja hylätyistäkin saa asiallista palautetta (:
 
Saman firman kaksi eri konttoria, toisessa K-arvon raja oli 3,0, niinkuin ennen vm. 2006 kuuluukin olla, toisella konttorilla inssi sanoi, että kone täyttää jotkut saatanan normit ja voidaan näin ollen myös käyttää vm. 2006 --> rajaa, joka on 1,5. Tästä lähtien soitan ennen katsastukseen menoa, että kumpaako ko. konttorissa mahdetaan autoni kohdalla käyttää. Sain kuitenkin leiman paperiin, kun inssille mainitsin, että teidän toisella konttorilla raja oli aivan toinen...
 
Eipä nykypäivänä ole kuin hyviä kokemuksia meni auto "läpi" tai ei, sen jälkeen kun katsastus yksityistetiin niin palvelu koheni ja hylätyistäkin saa asiallista palautetta (:

vaikkapa 20v sitten ei ilmeisesti ollu meininki ihan samanlaista, isä ja äiti joskus naureskeli että hylsyyn riitti pahimmillaan se että auto oli likainen :D tosin syyksi laitettiin joku alkava ruoste tai jtn.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Katsastusmies yritti ostaa auton kesken katsastuksen. Ei edes vitsaillut, tosissaan vänkäsi, yritti vieläpä monta kertaa ja korotti tarjousta katsastuksen päätyttyä.

Bonuskierros, Hyvä: lada meni aina heittämällä läpi.
Huono: bemari ei ole koskaan mennyt kertalaakista läpi. :hyvä:
 
Koskaan ei ole vastaan tullut epäasiallista/vittumaista katsastusmiestä, mutta tällainen tapaus sattui kerran..

Menin katsastamaan autoani ja ok, ehkä siinä oli jotain huomautettavaa, mutta katsuri hiukan liioitteli asiaa mielestäni.
Tuli takaisin melkein karmit kaulassa ja sanoi että nyt on autossa VAKAVA vika. Tuli kylmä hiki otsalle kun aloin miettiä että mitä vittua, meneekö paaliin, eikö saa enää kalua, kyseessä kuitenkin yli kymppitonnin auto. Sain sitten kysyttyä että no mikä on? Oli kuulemma lambdan johdot poikkastu, että oli vissiin JOKU VIRITTÄNY!
Sanoin että kiitos ja näkemiin.
 
Kadetilla 445 000? Herranjumala.

Päivittäisessä käytössähän tuo on. Ajelen jotain 10 000 kilsaa vuoteen. Vähän reilu luultavasti. Ollu perheessä uudesta. Mie oon pelkästään ajanu tuolla jo yli 50 000 km.
Tosin voi olla kyllä 100 000 kilsaa vähemmänkin. Ei riitä mittarissa kilsat ku 99 999 asti. Muutaman rundin se on kuitenki tehny.
 
Porschen katsastaminen on aina oma pikku shounsa. Ensin neuvotaan, että mitkä jumppaliikkeet tehdään sen käynnistämiseen. Katsellaan kun yleensä astetta tukevampi katsuri viikkaa itsensä sinne sisään ja myöhemmin sieltä pois. Alku säätöjen jälkeen mennään purkamaan auton keulaa sen verran, että valmistenumerot saadaan esille ja sitten taas kasataan. "Mihin tässä voi nosturin laittaa?" ja sitä rataa. :D
 
Hyviä kokemuksia pääsääntöisesti, ehkä johtuen siitäkin että yhen paikallisen aseman yksi omistajista on hyvä tuttu.

Jutellaan mukavia ja hörpitään kahvia. No kyllähän se jämptisti sanoo että mitä pitää korjata jos oikeasti tarvii. Viimeksi jo myydyssä melkein puoli milliä ajetussa Carinassa oli takaiskarit aivan finaalissa. Sanoi että pakko vaihtaa ja ne nyt oli oikeasti jo niin paskat että painoi käsin pohjaan. Ei tarvinnu maksaa uusintakäynnistä kuin muistaakseni vitosen, kai sen pakko oli jotain laskuttaa.

Taktisesti sai vaimo käyttää tuon uudemman katsastuksessa kun siitä on tuulilasi halki. Mun mielestä ois pitänyt jo vaihtaa, ei ees sanonut mitään. Saa käyttää kyllä vielä ensvuoden alussakin jos vielä menis kerran läpi. :D

Muistan kyllä pentuna kun isän kanssa käyti autoa asemalla, eli yli 20 vuotta sitten. Isällä oli aina vanhoja romuja. Ne hakkas sillä ihme piikillään aina niin että saivat josstain sen meneen läpi ja sitten käskettiin hitsailla. Se oli oikea koko kylän jeesus se katsastusmies, viimesenpäälle pilkkuja nussiva virkamies.
 
Itsellä ehkä mieleenpainuvin katsastuskokemus oli vuosia sitten silloista focusta näyttäessä. Ostin ensin autoon madallussarjan jonka kyllä muutoskatsastin. No tuo jousisarja tai takajouset oli niin löysät että tehtiin siihen isän kanssa kynäjousityyppinen ratkaisu kuormaa kantamaan madallusjousien lisäksi, että sai auton oikeaan asentoon ja oli hyvä ajaa kun ei hakannut pohjaanlyöntikumeihin ja säilyi pintapehmeys hyvin kuitenkin :D No ihmettelin siinä kun ei tullut kutsua katsastukseen ja soitin sitte joulukuussa asemalle että milloinkohan tämä pitää katsastaa ja vastaus oli että on menny umpeen kesäkuussa.. Silloin ei vielä tainnu seuraava katsastus näkyä otteessa niinku nykyään. No omat alustaviritykset purkuun, perä tipahti ja katsastuskonttorille välittömästi.

Ensimmäinen kommentti katsastusmieheltä oli että mitä mieltä oon, eikö tuo perä saisi olla pikkasen korkiammalla, että ei keuli ja suositteli kokeilemaan vaikka vakiojousia rälläköitynä :D Eihän se kuulemma laillinen olisi, mutta tulis siistimmän näkönen :D Olis varmaan menny siis omakin alusta viritys läpi, kun oli asiallisesti kerran tehty.. Seuraavaksi sitten jarrut yms testiin ja sitten ihmettelin kun äijä istuu vaan autossa.. No syyksi selvis kuulemma ihan kivasti soiva äänentoisto, sitten subbarien tarkistus ja kehut kotelosta. Lopuksi sitten leima paperiin, jäi hyvä mieli! :)

Asiallisesti on muutenkin aina kohdeltu, joka paikassa missä oon käyny. Ja ainakaan entisellä kotiseudulla ei muistaakseni missään tainnu uusintanäyttö maksaa.
 
Voiko tässä muuten todeta muutakuin että kerta vuoteen katsatus on lain sanelema keino rahastaa. Riittäisi varmasti puolentoista tai kahden vuoden välein, ainakin alle 10 vuotta vanhoissa autoissa.

Ei tuolla käytännössä katota kun jarrut, iskarit ja päästöt ja jotain niveliä vähän kokeillaan. Valot tietysti. Mutta jos valot ei toimi niin kytiltä saa sakot ja jokainen vastaantuleva räpsyttää valoja, että ei sitä voi olla huomaamatta.

Nyt kun näitäkin lukee niin aina vaan turhemmalta tuntuu näitä vähän tuoreampia autoja noin usein on käydä näytettämässä siellä.

Itse kaipaisin nyt kyllä niitä tarinoita oikein kunnon pikunnussijoista? Ehkä niitä ei niin edes ole kun homma on kaupallista ja sille kilpailua?
 
Katsastusmies yritti ostaa auton kesken katsastuksen. Ei edes vitsaillut, tosissaan vänkäsi, yritti vieläpä monta kertaa ja korotti tarjousta katsastuksen päätyttyä.

Bonuskierros, Hyvä: lada meni aina heittämällä läpi.
Huono: bemari ei ole koskaan mennyt kertalaakista läpi. :hyvä:

No yllätys... :lol2:
 
Corollassa ollu vaikka mitä kivaa aina katsureitten mielestä, kyseessä 88-92 korimallin "pappavarusteltu" kosla. Tietysti jarrut, jne on aiheelliset aina mutta on siellä seassa ollu mulkkujakin:
-Liian punaset takavalot (entinen omistaja lakannu jollain paskalla joka ei irronnu). Huvittavinta on ettei ainutkaan aiempi katsuri ollu ees maininnu valoista kolmena vuonna mitä auto oli ollu ennen tuota, vuotta myöhemmin merkintä katos mystisesti otteesta toiselle asemalle viedessä ;D
-Ei antanu muuttaa ajovalojen korkeutta alustan vaihdon jälkeen vaikka oli oma ruuvimeisseli mukana just sitä hommaa varten, ilmotti vaan ettei se asema mikään korjaamo ole.
-Löi takapenkin ja kontinpohjan saumakohtaan väkisin reiän, näki sisäpuolelta selvästi miten on pellin reunat taittunu eikä kovin haperotkaan. Kiva sitä oli sit paukutella nuijalla särmiä takas tasoon ja heppailla kiinni.
-Yks sankari meinas ettei päästä autoa läpi koska olin asentanu eteen poikkituen joka sitoo tolppien yläpäät tulipeltiin, vähän siinä neuvoteltiin ja sain leiman. Tuommonenha vaan perkele parantaa auton turvallisuutta kun tukevoittaa rakennetta, tuossa kun ei ole kallistuksenvakaajaa eessä ja kori on muutenki lötkö).
-Kuskin peruutuspeilin lasissa oli vasemmassa ylänurkassa sellanen 5x5cm mittanen lohjennut alue, kuva oli yhtenäinen pientä 0.5mm paksusta saumaa lukuunottamatta ja osien välillä ei ollu suuntaeroa (luultavasti siis pelkkä pinta halki ja runko ehjä), tämäki olevinaan ois hylkäysperuste kun peilistä pitää nähä taakse. No vittu näkihän siitä ja oli nähny jo kaks kovaa pakkastalvea aiemminki...
 
Vuosia sitten kun maailma oli vielä hyvin nuori, minulla oli ilo omistaa vm. 91 VW Golf. Autohan oli täysi pommi ja luulin että ei ole mitään toivoa saada sitä enää leimattua. Eräs silloinen työkaveri kuitenkin tunsi yhden erikoismiehen joka sai auton kun auton katsastettua joten vein auton sille ja annoin 60 € rahaa ja pari tuntia myöhemmin mulla oli katsastettu auto :) Katsastus taisi maksaa siihen aikaan jotain 50 € joten ukko ei ottanut asian hoitamisesta kuin n. 10 €.
Kerran jouduin viemään silloisen tyttöystäväni avojenkin leimalle ja talviseisonnan jäljiltä esim. koko takavalaistus oli pimeänä, pyyhkijät ei toiminut yms. Kun menin kotiin ilman leimaa sain tietenkin kuulla kunniani kun en saanut yhtä vaivaista autoa katsastettua :D Ylläri että vika olikin meikäläisessä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom