Kasvissyönti, neuvoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SissiBF
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Olen nyt vihdoin päättänyt ruveta kasvissyöjäksi ( ajatellut asiaa viimeisen 4 vuoden aikana) Tulin nyt siihen päätökseen, että yleensä kaikki liharuoat joita syön (joihin sorrun-joskus)ovat rasvaisia ja hidastavat kehitystäni joten miksen lopettaisi lihan syöntiä. Ja toiseksi, olen kyllästynyt lihan makuun. En kyllä tiedä, aionko syödä kalaa ja kanaa tms, mutta ainakin maitotuotteita..

Neuvoja tarvitsisin lähinnä siihen, että kuinka paljon tofua tai jotain proteiini pitoisia pähkinöitä saisi syödä? Olen siis tutkinut asiaa, mutten osaa soveltaa sitä tarkaan ruokavaliooni.

Tässä se on

aamu: kaurapuuro 70g
mansikat 3dl
rahkaa tms protskua

välipala: protsku
omena

lounas: keitetty peruna 200g tai pasta 1,5dl
Naudanliha 200g tai tonnikalaa tms
tomaattipyree 100g
salaattia

välipala: banaani
100g rahkaa

päivällinen: esim jauhelihaa 200g
2 porkkanaa
0,5 dl pastaa tms

Iltapala : palautusjuoma
ananas prk
omena

Olen erittäin kiireinen/laiska tekemaan ruokaa, eli olisi myös kiva kuulla joku helppo, hyvä reseptikin. Ylipäätänsä kaikki kokemukset kasvissyöjiksi ´´kääntyneille´´ tai asiasta tietäville.

ps. Treenaan 6 perustreeniä, joogaan, käyn aamu-uinnilla sekä valmennan. Tarkoituksena joskus (mahd.pian) päästä kisaamaan body fitneksessä..

KIIITOKSET!!!:david: :david: :david:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sen kummempaa kasvissyönnistä tietämättä, ajattelin vain todeta sen, että tuskin jauhenliha tai naudanliha(ulkofile, sisäfile tms.)kehitystäsi hidastavat, eivätkä rasvaisiakaan kyllä ole, paremminkin punaisesta lihasta saatava proteiini on pelkästään hyväksi kehitykselle, on meinaan hyvä saada hitaasti imeytyvää proteiiniakin oikeasta ruuasta,ei pelkkiä jauheita. Näin minulle totesi kerran eräs erittäin menestynyt kehonrakentaja -nainen.
Ja oikeassahan hän tuossa oli.

En ole kasvissyöjä enkä kasvissyöntiin erityisesti perehtynyt, mutta pari kohtaa postissasi pisti silmään:

SissiBF sanoi:
Iltapala : palautusjuoma
ananas prk
omena

Treenaatko siis ennen tätä syömiskertaa? Jos, niin tarvitset ehdottomasti muutakin ruokaa vielä ennen unta. Tehokkaan treenin jälkeen kropan energiankulutus on suurta, eikä pelkkä palautusjuoma ja hedelmä riitä koko yöksi.

SissiBF sanoi:
Treenaan 6 perustreeniä

Mitä tarkoittaa "perustreeni", punttitreeniäkö?

On mahdotonta sanoa, miten paljon esim. pähkinöitä tai tofua "saa" syödä, se riippuu ihan henkilön a)koosta b)fyysisestä aktiivisuudesta c)tavoitteista d) .... monesta seikasta siis. Pähkinät ovat hyvää ravintoa, mutta myös erittäin energiapitoisia, eli mikäli pyrit rajoittamaan syömistesi energiamäärää, kannattaa pähkinöiden kanssa olla tarkkana.

EDIT: Olen kyllä myös pitkälti samaa mieltä kuin neiti tuossa aikaisemmin.

Sen verran punaisesta lihasta, että onhan sen proteiinikoostumus hyvä..mutta jo se että se itsessään on elimistössäsi 3-4 päivää syönnin jälkeen ja lopulta pilaantuu sinne bakteerien vaikutuksesta on joillakin elimistöä hyvinkin paljon rasittava tekijä. Joten mitään terveysperusteluja punaisen lihan syönnille ei varmaan kannata hakea. Päivän proteiineja saa kasaan raejuustolla ja maitorahkalla myös, ilman liiallista energiansaantia..

Rigu sanoi:
Sen verran punaisesta lihasta, että onhan sen proteiinikoostumus hyvä..mutta jo se että se itsessään on elimistössäsi 3-4 päivää syönnin jälkeen ja lopulta pilaantuu sinne bakteerien vaikutuksesta on joillakin elimistöä hyvinkin paljon rasittava tekijä. Joten mitään terveysperusteluja punaisen lihan syönnille ei varmaan kannata hakea. Päivän proteiineja saa kasaan raejuustolla ja maitorahkalla myös, ilman liiallista energiansaantia..

Tuota... Ymmärsinkö nyt oiken, tarkoitatko tässä, että liha jää neljäksi päiväksi johonkin elimistön uumeniin ja lopulta pilaantuu sinne? Pilaavatko nämä bakteerit ainoastaan liharuokia?

Allekirjoittanut omaa sen verran vilkkaan aineenvaihdunnan, että pitäisi syödä vähintään muovailuvahaa, että eväät saisi neljä päivää viipymään matkalla.

Teoriassa niin. Lihan käsittelemiseen menee elimistöltä päiviä ja elimistössä olevat bakteeri (esim. maitohappobakteerit)hajottavat lihan muotoon, jossa se pystyy imeyttämään ravintoaineensa ohutsuolesta elimistön käyttöön ja sitten vasta tulemaan ulos..Ole onnellinen aineenvaihdunnastasi, täällä pihvi viipyy noin viikon parhaillaan matkalla ulos...

Zone-sarja -42%
Sori, asiavirhe, tarkoitin tietenkin mädättäjäbakteereita, jotka tuhoavat toimiessaan samalla suoliston hyödyllistä maitohappobakteerikantaa.

Ketjun aloittajalle: kasvissyöntiin liittyvää proteiininsaantia on käsitelty melko kattavasti mm. ketjussa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=42642, joskin siinäkin taidettiin välillä lipsahtaa asiattomuuksien puolelle...

Itsekin olen semi-kasvissyöjä, syön siis maitotuotteita, kananmunia ja kalaakin aika paljon. Ei ole ollut ongelmia proteiininsaannissa (helposti yli 100 g/vrk), käytän paljon maitotuotteita ja kalaa (etenkin tonnikalaa ja lohta) sekä soijaa. Olen kyllä melko kehno ruuanlaittaja, joten reseptejä ei ole oikeastaan tarjota... :rolleyes:

Muuten, ohutsuolessa ei pääsääntöisesti ole juuri lainkaan bakteereja ja ruuan siellä hajottavat kyllä elimistön omat entsyymit, ohutsuolestahan myös pääravintoaineet imeytyvät, siis hiilihydraatit, proteiinit ja rasva. Paksusuolessa on kyllä runsain mitoin bakteereita, mm. näitä maitohappobakteereita, joiden hyvä toiminta perustuu pitkälti siihen että ne rajoittavat "huonojen" bakteerien kasvua ja estävät siis ripulia ja turhaa kaasunmuodostusta yms. Ruoka ei pääsääntöisesti viivy ohutsuolessakaan muutamia tunteja pitempään (toki mahalaukun tyhjeneminen kestää, mutta noin niinkun yksittäinen ruokapala). Lihan käsittelemiseen ei siis mene terveeltä elimistöltä päiviä, joskin pari vuorokautta voi ohutsuolen jo käsittelemä "ruokamassa" viipyä paksusuolessa, tällöin sieltä imeytyy lähinnä vettä. Vatsan toimintaa voi tietysti edistää syömällä paljon kuitupitoista ruokaa joka pitää huolen että tavara tulee vauhdikkaasti ulos. Ummetus ja paksusuolensyöpä ovat tavallisempia ihmisillä, jotka syövät vähän kuitua ja paljon lihaa sisältävää ruokaa. (En ota vastuuta tekstin tismallisesta oikeellisuudesta, mutta ei se ruoka siellä nyt oikeasti mitään viikkoja vietä eikä mitkään mädättäjäbakteerit sitä lihaa saa imeytymään.)

Äsken kirjoittamani perustuu paljolti Tuula Laamasen (2005) "ravintoterapian käsikirja"- nimisen teoksen antamiin tietoihin. Tämän teoksen tietojen oikeellisuutta en lähde sen suuremmin arvioimaan, mutta myönnän tarkastuksen jälkeen toki että bakteeritoiminta tapahtuu paksusuolessa vasta. Kuitenkaan ravitsemustieteiden opiskelijana en allekirjoita väitettä, että kuitupitoinen ruoka nopeuttaisi muun ruoan sulamista kuten äskeisessä tekstissä annetaan ymmärtää.

Ruuan sulamisesta en kuitujen yhteydessä mitään puhunutkaan, vaan sen viettämästä ajasta paksusuolessa. Kuidun lisääminen ravintoon nopeuttaa läpikulkuaikaa. Varsinainen imeytyminenhän tapahtuu tosiaan ohutsuolessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rigu sanoi:
Äsken kirjoittamani perustuu paljolti Tuula Laamasen (2005) "ravintoterapian käsikirja"- nimisen teoksen antamiin tietoihin. Tämän teoksen tietojen oikeellisuutta en lähde sen suuremmin arvioimaan, mutta myönnän tarkastuksen jälkeen toki että bakteeritoiminta tapahtuu paksusuolessa vasta. Kuitenkaan ravitsemustieteiden opiskelijana en allekirjoita väitettä, että kuitupitoinen ruoka nopeuttaisi muun ruoan sulamista kuten äskeisessä tekstissä annetaan ymmärtää.

Ai no tämä selittää. Tämä Tuula Laamasen kirja on hengellisiä kirjoja kustantavan Amino-kustannuksen naturopatiaan (?) perustuva teos, jossa:

"moniosaaja Tuula Laamanen on voittamassa "henkilökohtaisen ongelmansa" raivattuaan ihmisenmentävän aukon ennakkoluuloisen, virallisen lääketieteen läpi suoraan ennakkoluulottomien, vaihtoehtoisuuksia etsivien kansalaisten ruokapöytään. Kirjoittaja kaataa myyttejä mennen tullen, sillä perinteisten ruokailutottumusten myytin ohella nurin menee nimenomaan virallisen lääketieteen virtuaalinen ainutlaatuisuus."

Tuula Laamanen kertoo mm. että:

" Jos olotila selvästi huononee, koemme olevamme sairaita. Jos taas olotilamme kohenee, koemme itsemme aiempaa terveemmäksi".

Lisäksi hän kertoo että:

"Eräs evankelista-parantaja kiteytti asian niin, että ihmisten sairaudet ja vaikeudet ovat vain Jumalan puutetta. Paranemisen tai muun ihmeen kokeneet ovat muuttuneet ihmisinä iloisiksi, optimistisiksi ja onnellisiksi. Uskovilla on usein myös terveelliset elintavat ja luontoa tai luonnonmukaisuutta korostavat arvot sekä huikea määrä myötätuntoa kärsiviä kohtaan."

Arveltavasti näkemyseroni muovailuvahan läpikulusta johtuu tämän länsimäisen lääketieteen kannattamisesta. Ylläolevat otteet löysin kustantajan sivujen suosiollisella avustuksella, en ole lukenut kirjaa.

Mun suosikkiruoka tofusta tehtynä on seuraava:
- paistetaan marinoitua tofua pannulla
- lisätään sekaan mikrossa esikypsytetty vihannessekoitus (niitä Apetit-vihanneksia kiinalaisella kastikkeella)
- lisäkkeeksi perunoita tai riisiä
On hyvää :kuola:

Tuo tofuhan on valmista syötäväksi vaikka sellaisenaan, eli voi laittaa viipaleina esim. leivän päälle tai sitten kuutioida salaattiin. Mun suosikki noista tofu-tuotteista on marinoitu tofu. Savunmakuista kokeilin kerran gratiiniin, ja täytyy myöntää että siitä gratiinista tuli lähinnä syötyä kasvikset...

Reseptejä löytyy esim. www.soya.fi. On olemassa jotain ihan oikeita tofukeittokirjojakin. Samaan tapaan sitä kuitenkin käytetään kuin esim. palalihaa (mutta tosiaan tuota tofua ei tarvitse kypsyttää erikseen).

Kuten joku tuossa jo aiemmin sanoi, niin aika pitkälle siinä proteiininsaannissa pääsee jo maitotuotteita käyttämällä. Itse syön lisäksi silloin tällöin kalaa. Tofua tai soijarouhetta tulee käytettyä ajoittain, mutta mä olen kanssa vähän laiska ja kiireinen ruuanlaittaja, joten kauhean usein ei tule mitään suuritöistä kokkailtua.

Gillyanne sanoi:
En ole kasvissyöjä enkä kasvissyöntiin erityisesti perehtynyt, mutta pari kohtaa postissasi pisti silmään:

Treenaatko siis ennen tätä syömiskertaa? Jos, niin tarvitset ehdottomasti muutakin ruokaa vielä ennen unta. Tehokkaan treenin jälkeen kropan energiankulutus on suurta, eikä pelkkä palautusjuoma ja hedelmä riitä koko yöksi.

Mitä tarkoittaa "perustreeni", punttitreeniäkö?

On mahdotonta sanoa, miten paljon esim. pähkinöitä tai tofua "saa" syödä, se riippuu ihan henkilön a)koosta b)fyysisestä aktiivisuudesta c)tavoitteista
d) .... monesta seikasta siis. Pähkinät ovat hyvää ravintoa, mutta myös erittäin energiapitoisia, eli mikäli pyrit rajoittamaan syömistesi energiamäärää, kannattaa pähkinöiden kanssa olla tarkkana.

EDIT: Olen kyllä myös pitkälti samaa mieltä kuin neiti tuossa aikaisemmin.

3 punttia sekä 3 potkunyrkkeily treeniä
en tarkoittanut että esim.jauhelihassa olis liikaa rasvaa vaan tarkoitin sitä, kun aina joskus meinaan sortua, niin silloin ne kaikki liharuoat on rasvaisia mitä himoitsen. Olisi siis helpompi lopettaa. Tais mennä liian vaikeeksi. No joo, ei kukaan pääse toisen päähän.
Ja mitä siihen proteiiniin tulee, en yksinkertaisesti halua enää syödä lihaa, se tökkii! Ja päätökseeni vaikuttaa myös tuo jooga, jonka gurut sanoo ettei ihmisen alunperinkään ole tarvinnut syödä lihaa. huuhaata, miten vaan:david:
mutta ymmärrettävää..
mutta toisaalta esim kinkkupizza (jota syön harvoin) sekä grillimakkara kesällä, niita en aio jätää, eli täs mun jutussa on pikemminkin kyse lihan vähentämisestä, vaikka nyt en sitä halua syödä ollenkaan.
ja toi iltapala on made by yks kehonrakentaja, en siis itse ole suunnitellut. Ja mulla on kyseessä painonpudottaminen, joten siksi niukka.
joo, olen samaa mieltä noista pähkinöistä, siksi laitoinkin tänne tämän viestin.. todellisia energia pommeja

Osta painekattila. Onko sulla pakastin? Jos kyllä, hanki erilaisia papuja, keitä painekattilalla ja pakasta valmiiksi annoksiksi pakattuina. Pakasteesta papuja voi sitten ottaa salaattiin tai muun ruoan sekaan esim. paistoksiin ja keittoihin.

Kyllä papuja voi tietty tavallisellakin kattilalla keittää ;) , mutta painekattila lyhentää keittoaikaa huomattavasti ja maut säilyvät paremmin - ainakin, jos ei keitä liian pitkään.

Pavuista saa sekä proteiinia että hiilareita. Kuuluvat kasvissyöjän ruokavalioon ehdottomasti. Jos olet niitä "hyi en syö papuja, en tykkää pavuista" -ihmisiä, niin melkein varminta olis sitten vaan syödä lihaa :D tai ainakin kalaa. Äkkiä siihen pelkän soijaproteiinin ja tofun syöntiikin kyllästyy.

Ja noista määristä voi todeta vaan samaa mitä edellä. Aikas mahdoton sanoa. Mutta esim. Mayo-klinikan sivuilla on tollanen pyramidi: http://www.mayoclinic.com/health/healthy-weight-pyramid/SA00103 jos tällasen linkin saa tänne lisätä? Modet sitte poistaa jos ei.

SissiBF sanoi:
... Ja päätökseeni vaikuttaa myös tuo jooga, jonka gurut sanoo ettei ihmisen alunperinkään ole tarvinnut syödä lihaa. huuhaata, miten vaan

Jos lihansyönti tökkii, niin senkun vähennät, eihän siinä mitään. Tottahan me ihmiset olemme tässäkin kohtaa erilaisia. MUTTA tuo joogagurujen hörhöily on kyllä tosiaankin juuri sitä huuhaata, joksi sitä itsekin jo epäilit. Pointti? Tee päätöksesi itse ja omista lähtökohdistasi ja omasta olostasi käsin, äläkä usko hurmoshenkiseen, täysin vailla totuuspohjaa olevaan hörhöpaatokseen.

SissiBF sanoi:
ja toi iltapala on made by yks kehonrakentaja, en siis itse ole suunnitellut. Ja mulla on kyseessä painonpudottaminen, joten siksi niukka.

Jepjep. No, eipä olisi ensimmäinen kerta, kun "yks kehonrakentaja" on väärässä, ja pahasti onkin. Tulee mieleen esim. Boogie Mustosen taannoiset suolankäyttösekoilut kisadieetillä... Yritän nyt sanoa tämän mahdollisimman selkeästi: Dieetillä tai ei, treenin jälkeen tarvitaan energiaa, muuten palautuminen jää vaillinaiseksi. Ja sillä, mihin aikaan päivästä syöt, ei ihan aikuisten oikeesti ole merkitystä, kunhan vuorokauden kokonaiskalorimäärä on kulutukseen nähden alhaisempi. Muistetaan nyt tosiaankin, että kehittyminen tapahtuu pitkälti nukuttaessa!

Gillyanne sanoi:
Jos lihansyönti tökkii, niin senkun vähennät, eihän siinä mitään. Tottahan me ihmiset olemme tässäkin kohtaa erilaisia. MUTTA tuo joogagurujen hörhöily on kyllä tosiaankin juuri sitä huuhaata, joksi sitä itsekin jo epäilit. Pointti? Tee päätöksesi itse ja omista lähtökohdistasi ja omasta olostasi käsin, äläkä usko hurmoshenkiseen, täysin vailla totuuspohjaa olevaan hörhöpaatokseen.

Jepjep. No, eipä olisi ensimmäinen kerta, kun "yks kehonrakentaja" on väärässä, ja pahasti onkin. Tulee mieleen esim. Boogie Mustosen taannoiset suolankäyttösekoilut kisadieetillä... Yritän nyt sanoa tämän mahdollisimman selkeästi: Dieetillä tai ei, treenin jälkeen tarvitaan energiaa, muuten palautuminen jää vaillinaiseksi. Ja sillä, mihin aikaan päivästä syöt, ei ihan aikuisten oikeesti ole merkitystä, kunhan vuorokauden kokonaiskalorimäärä on kulutukseen nähden alhaisempi. Muistetaan nyt tosiaankin, että kehittyminen tapahtuu pitkälti nukuttaessa!

en mä huvikseni tee elämästäni vaikeaa. on kyllä ihan mun oma päätös olla syömättä lihaa. suurin syy on kuitenkin että liha on yksinkertaisesti alkanut maistua pahalta.

Ja siitä kehonrakentajan ohjelmasta, olen laihtunut sen jälkeen huomattavasti, ja lisännyt lihasmassaa, kun taas edellistä dieettiä noudattaessani ei tapahtunut sen kummempaa. Ja tämä kyseinen henkilö on kilpailija kehonrakennuksessa joten tosi hyvässä kunnossa - ruokavalio siis toimii.

SissiBF sanoi:
en mä huvikseni tee elämästäni vaikeaa. on kyllä ihan mun oma päätös olla syömättä lihaa. suurin syy on kuitenkin että liha on yksinkertaisesti alkanut maistua pahalta.

OK, asia sitä myöten kunnossa. :kippis1: Halusin vain kommentoida, kun sinä itse mainitsit tuolla aikaisemmin nuo jooga"gurut" ja heidän ohjeensa.

SissiBF sanoi:
Ja siitä kehonrakentajan ohjelmasta, olen laihtunut sen jälkeen huomattavasti, ja lisännyt lihasmassaa, kun taas edellistä dieettiä noudattaessani ei tapahtunut sen kummempaa. Ja tämä kyseinen henkilö on kilpailija kehonrakennuksessa joten tosi hyvässä kunnossa - ruokavalio siis toimii.

Tarkoitukseni ei ollut mitenkään kollektiivisesti mollata kehonrakentajia ja heidän ohjelmiaan, vaan ainoastaan muistuttaa siitä tosiasiasta, että se, että joku on kilpaileva bodari, ei vielä tarkoita sitä, että hän olisi myös pätevä ravintoterapeutti. Yllättävän monella, menestyneelläkin, keho/fitnessalan kilpailijalla tuntuu nimittäin olevan niitä aukkoja niin ravinto- kuin treenialan tietämyksessäkin (tämä siis lähinnä lukemieni lehtijuttujen yms. perusteella), ja tuntuisi myös, että näiltä kisaajilta (lähinnä kehopuolella siis) pääsee joskus unohtumaan se, että naturaalitreenaajalla toimivat todennäköisesti hieman eri jutut kuin heillä itsellään.

Yhä edelleen haluaisin myös korostaa sitä, että sillä, milloin syöt, ei ole vaikutusta painonpudotukseen, kunhan vain kokonaisuudessaan syöt vähemmän kuin kulutat. Ja noin mutulla heittäisin, että varsinkin dieetillä olisi ensiarvoisen tärkeää rytmittää syömiset niin, että ne tukisivat palautumista mahdollisimman hyvin, koska kaloreiden ollessa muutenkin normaalia alhaisemmat, voi myös ylikunto iskeä päälle tavallista helpommin. Olenko aivan väärillä jäljillä tässä? Mitä mieltä ovat kokeneet dieettaajat?

Laitan nyt tähän ketjuun tämän vinkin, kun liippaa edes vähän läheltä aihetta...

Eli, ruokakaupassa sattui olemaan Reformi-keskuksen esittelijä ja tunki maistettavaksi soijasuikaleista tehtyä "pataa" (joku tomaatti-vihanneskastike siinä oli). Ne oli oikeasti hyvänmakuisia! Mä oon kyllä ihan lihansyöjä, mutta noi maistuivat kyllä mielestäni paremmalta kuin esim. naudansuikaleista tehty vastaava ruoka. Ja proteiinia noissa suikaleissa on 64g/100g :thumbs:.

No johan on threadi, kylläpä liha herättää intohimoja, vaikka kyseessä olisikin vain kuollut lehmä!

Mutta asiaan, ei se liha mitenkään välttämätöntä ole, jos vähän muuten viitsii katsoa mitä syö - tiedän kyllä erään joka jaksoi olla vagaani vain puoli vuotta, juuri sen vuoksi että joutui koko ajan katsomaan niin tarkkaan mitä söi. Kaikenlainen ehdottomuus on ihmiselle ehdottomasti pahaksi.

Siis vain punainen liha tökkii? Jätä se sitten pois. Niin tein vaihteeksi itsekin; vaihteeksi en syö mitään mitä en ainakaan periaatteessa saisi hengiltä. Kanaa, ehkä, tai kalaa jos maistuu? Rahkaa ja munia? Papuja ja soijarouhetta, ja kunnon mausteet, kyllä! Tarvittaviin määriin saa opastusta kirjastosta ja miksipä ei täältä netistäkin löytyvistä ravintoainetaulukoista.

Muuten, ne pähkinät vasta rasvaisia ovatkin sikanautaan verrattuna - rasva on toki parempilaatuista, mutta kuitenkin rajansa kaikella. En kuitenkaan malta olla kehumatta miten herkullisia ovatkaan kuivalla valurautapannulla paahdetut saksanpähkinät ja mantelit joiden päälle pari pisaraa soijakastiketta ja ehkä vähän puhdistamatonta merisuolaakin.

SissiBF sanoi:
Olen nyt vihdoin päättänyt ruveta kasvissyöjäksi

Olen erittäin kiireinen/laiska tekemaan ruokaa, eli olisi myös kiva kuulla joku helppo, hyvä reseptikin. Ylipäätänsä kaikki kokemukset kasvissyöjiksi ´´kääntyneille´´ tai asiasta tietäville.

Tarkoituksena joskus (mahd.pian) päästä kisaamaan body fitneksessä..
Onnittelut,pelastat 83 eläintä vuodessa vegenä.:worship:

Kasvissyöjänä ei ole kaasuvaivoja,eikä vatsan turvotusta,finnejä tai tukkoista oloa.

syön 4 maitorahkaa + ½ litraa maitoa päivässä taatakseni riittävän proteiinin saannin.

tervetuloa bf kisoihin!

Latest posts

Back
Ylös Bottom