Karmea jäykkyys

Olen normaalipainoinen 20v nainen ja olen jälleen kerran aloittanut lenkkeilyn ( haluan hieman kiinteytyä ja pudottaa pari kiloa). Jaksan lenkkeillä yli 30 minuttiia mutta mulla on ongelma joka estää kehittymistä juoksussa.

Karmea jäykkyys ja lihaskipu. Ja minulla menee yli viikko ennen ku voin taas mennä lenkille.

Lenkkeilessä nilkat polttavat ja pistelee, pohkeet ovat ihan järkyttävän jäykkiä ja jos yritän juosta ne väsyy ihan älyttömästi niin että on pakko lopettaa. Tuntuu siltä että koko vartalo on tehty jäästä. Juoksu/lenkkeily ei todellakaan ole rento.
Aamulla myös kun herään olen älyttömän jäykkä ihan ku olisin puupökkelö en liiku mihinkään suuntaan.

Mistä tämä johtuu? väärä ruokavalio? huono kunto? stressi? joku puutos?

Yritän venytellä ja se ehkä vähän auttaa. Mitä pitäisi tehdä, kyllä haluaisin ainakin 2-3krt viikossa mennä tunnin lenkille.

Toivottavasti osatte auttaa koska rakastan liikunta mutta tämä ei toimi jos ongelma ei saa mitenkään kuntoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jospa alottelisit alkuun iisimmin. tee lyhyitä kävelylenkkejä usein ja mee vaikka hankeen. se on hyvää treeniä. vaikee tollasta jäykkyyttä näin netissä arvioida ja mitä se "karmea" jne tarkottaa. ruokavalioanalyysit jne on myös melko vaikeita sun antaman tiedon pohjalta.

Ihan näin randomilla voisin heittää, että osta magnesium-tabletteja ne sen pahimman krampin vievät pois, lieventävät ainakin. Mun mielestä näyttää siltä että se puoli tuntia lenkkeilyä on sulle liikaa ja juokset todennäköisesti liian lujaa kuntoosi nähden. Lisäksi sinun kannattaa kävellä alkuun ja tehdä nilkkoihin sekä pohkeisiin kohdistuvia venytyksiä lenkkeilyn välillä, ennen lenkkeilyyn siirtymistä kävelystä ja kotonakin (aina lämmittele ensin vaikka nousemalla varpailleen ja laskeutumalla hiljalleen alas sen verran että rasitus alkaa tuntua, ei mitään maitohapoille päästämistä kuitenkaan. Kylmää lihasta ei kannata venyttää). Paras treeni ja korkein motivaatio säilyy silloin kun teet omaan tahtiisi ja kuuntelet kehoasi eli hölläät kun sen tarve tuntuu ja teet vaikka useampia lyhyitä lenkkeilypätkiä kävelyn välissä. Tavoitetta ei kannata pistää tuntiin tai puoleen tai mihinkään, vaan ihan siihen että tulee hiki ja treenaaminen on niin hauskaa kun se nyt voi olla. Olen itsekin kuntoilun saralla täysin aloittelijan tasolla, mutta on minulla nuoremmalta iältä kokemusta ja jotain kehon toiminnasta noin yleensä ymmärrän.
Toivottavasti tästä jonkinlaisia helpottavia ratkaisuja löytyy.

Venyttelyn tulee sitten olla 2x2min per lihas. Eli vaikka 30s, 1min, 2min venytykset. Tiedän, vie aikaa, mutta muuten ei saa pysyviä muutoksia lihaksen elastisuudessa aikaan.

Jos ei ole tottumuksen puutetta, niin suosittelen lisäksi karnosiinia & msm:ää, todellakin vähentävät hapotusta, jos siis siitä johtuu että on niin hapoilla. Tosin itsellä kyllä jalat vasta 'aukeaa' joskus 20 min - puolenkin tunnin päästä vasta, että voisko olla sitä?

Mie suosittelen että tutustut sellaseen aiheeseen kun foam rolling, sekä lukaset tämän artikkelin.

Varsinkin pohjeet, takareidet, sekä selkä voivat olla lyhyen rullailun jälkeen aivan TOLOKUTTOMASTI venyvämpiä. Sinänsä hauska ajankohta sun postaukselle, että lukasin eilen tuon artikkelin, ja venyttelin tänään treenien jälkeen ja 2-3min "relaxoitumisen" jälkeen ne puuttuneet 15cm ikäänkuin ilmestyi jostain, ja siinä sitten äimän käkenä kökötin spiraalissa/poikittaisspagaatissa monta minuuttia. Uskomatonta miten sitä tavallaan pystyy mielen avulla manipuloimaan ittensä (rentouttamaan lihakset) venyvämmäksi.

Vähän vanha mut vastaan koska karnosiini. :p

Jaksan lenkkeillä yli 30 minuttiia mutta mulla on ongelma joka estää kehittymistä juoksussa.

Vika saattaa löytyä ihan korvien välistä; se, että jaksaa juosta yhtäjaksoisesti 30+ min ei tarkoita, että niin on pakko, tai jos kroppa oireilee, edes kannattavaa tehdä. Jos kerran 30 min juoksu aiheuttaa moiset viikon oireet niin IMO tällöin täyspäinen ihminen ei tosiaan juokse (kerralla) niin paljoa vaan aloittaa esim. vuorottelemalla juoksua ja kävelyä esim. 5 min (tai vaikka vain 1 min) jaksoissa. /:o

Jos ei ole tottumuksen puutetta, niin suosittelen lisäksi karnosiinia & msm:ää, todellakin vähentävät hapotusta, jos siis siitä johtuu että on niin hapoilla. Tosin itsellä kyllä jalat vasta 'aukeaa' joskus 20 min - puolenkin tunnin päästä vasta, että voisko olla sitä?

Käsittääkseni, jos ei halua suotta kylvää rahojaan maailmalle, kannattaa karnosiinia ennemmin ostaa beeta-alaniinijauhetta joku kilon tai puolen pänikkä koska kyse on (AFAIK) funktionaalisesti samasta aineesta.

Ehdotettu Mg:kin (joku muu kuin oksidi) voi hyvin auttaa. Ehkä.

Voisin veikata kyllä että kun ollaan "Kiinteyttämässä" (:D) niin syömisillä saattais olla jonkunlainen merkitys tässä funktiossa. Kerrohan miten syöt niin ruvetaan sitten ANALysoimaan uudestaan.

Venyttelyn tulee sitten olla 2x2min per lihas. Eli vaikka 30s, 1min, 2min venytykset. Tiedän, vie aikaa, mutta muuten ei saa pysyviä muutoksia lihaksen elastisuudessa aikaan.

Suositteletko lähes joka ilta yhtä pitkiä venytyksiä? Vai parina spessu reeninä viikossa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom